تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۱۰۰۸۹۴
در دیدار با مدیر مسئول کیهان

سفیر انگلیس: ما عوض شده‌ایم


نباید سوابق 40سال گذشته را با خود حمل کنیم. امروز بریتانیا نسبت به 50سال قبل تغییرات فراوانی کرده است و خواستار روابط خوب و سازنده با ایران و سایر کشورهای منطقه است.
آقای «جفری آدامز» سفیر انگلیس طی ملاقاتی با حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان که صبح روز سه شنبه در محل موسسه کیهان صورت پذیرفت با بیان مطلب فوق گفت: احساسات مردم ایران نسبت به روابط گذشته دولت انگلیس با این کشور را درک می کنم و می دانم که روابط قبلی ما خوشایند نبوده است ولی نباید چمدان سوابق را با خود حمل کنیم امروزه ایران و انگلیس منافع مشترک فراوانی دارند که می توانند روی آن با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.
وی در ادامه گفت: به عنوان مثال، ایران خواستار امنیت و آرامش در افغانستان و عراق است و معتقد است که هیچ نیروی خارجی نباید در منطقه و در این دو کشور حضور داشته باشد. انگلستان هم در پی امنیت و آرامش و تثبیت دموکراسی در این دو کشور است و حضور نیروهایش در افغانستان و عراق فقط تا زمانی است که ضروری تشخیص داده شود و این مدت البته محدود خواهد بود بنابراین اختلاف تنها مربوط به زمان حضور ماست که ایران می تواند در این زمینه با ما همکاری کند.
سفیر انگلیس افزود: من از نقش اثرگذار کیهان در افکار عمومی و در میان مسئولان ایران باخبرم و بسیاری از پیش بینی های شما در مسائل داخلی و منطقه ای را تقدیر می کنم اگرچه ممکن است در برخی از موارد با شما موافق نباشم ولی برای من به عنوان سفیر دولت بریتانیا گفت وگو با شما حائز اهمیت فراوانی است و من نتیجه این گفت وگو را به مسئولان بلندپایه کشورم منتقل خواهم کرد.
در ادامه این دیدار، شریعتمداری با استقبال از اظهارات سفیر انگلیس گفت: اگرچه به قول شما انگلستان نسبت به 50سال قبل تغییرات فراوانی کرده است و نباید چمدان های حاوی سوابق گذشته را با خود حمل کرد ولی برخورد غیرمنطقی و باج خواهانه انگلیس با 50سال گذشته تفاوتی ندارد و فقط تاکتیک ها عوض شده بی آنکه خطوط استراتژیک دولت انگلیس در سیاست خارجی نسبت به گذشته تغییری کرده باشد بنابراین چگونه می توان گذشته ای که کماکان ادامه دارد را به فراموشی سپرد. مدیر مسئول کیهان با اشاره به پرونده هسته ای ایران گفت شما و آمریکایی ها با زیرپا گذاشتن معاهدات بین المللی و نادیده گرفتن گزارش های همه جانبه بازرسان آژانس پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ارجاع داده اید که با ماده c12اساسنامه آژانس در تعارض آشکار است. در نشست لندن که 3ماه بعد از توافقنامه پاریس برگزار شده بود باصراحت اعلام کردید که تنها تضمین مورد قبول شما، دست کشیدن ایران از کلیه فعالیت های هسته ای است.
البته به وضوح می بینید که ایران اسلامی اهل باج دادن نیست و بی توجه به خواسته غیرقانونی شما فعالیت هسته ای خود را دنبال کرده و دامنه آن را گسترش داده و می دهد و مطمئن هستیم از دست آمریکا و متحدانش هیچ کاری ساخته نیست و چنانچه قطعنامه ای علیه ایران اسلامی صادر شود، اولاً مانند گذشته به آن اعتنایی نخواهیم کرد و ثانیاً به آژانس بین المللی اجازه ادامه بازرسی نخواهیم داد، اگرچه خروج از NPT نیز گزینه ای است که روی میز مسئولان تصمیم گیرنده کشورمان قرار دارد.
مدیر مسئول کیهان با اشاره به موارد فراوانی از برخوردهای دوگانه آمریکا و متحدانش در این زمینه گفت: همین دیروز رئیس جمهور آمریکا با کشور هند که عضو NPT نیست یک قرارداد هسته ای امضاء کرد که این نقض آشکار معاهده منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای است ولی شما کمترین واکنشی نشان ندادید و چند روز قبل اولمرت با صراحت به برخورداری اسرائیل از سلاح هسته ای اعتراف کرد باز هم شما ساکت بودید و غیر از این هم انتظاری نبود چون آمریکا و انگلیس و فرانسه سازنده و تامین کننده سلاح هسته ای اسرائیل هستند.
شریعتمداری در ادامه گفت: شما می گوئید که خواستار امنیت و آرامش در افغانستان و عراق هستیم و حال آن که شواهد و قرائن و اسناد موجود نشان می دهد آمریکا و انگلیس عامل اصلی ناامنی ها و عملیات تروریستی در عراق هستند و بعید می دانم که جناب سفیر از آن بی خبر باشند. ادعای شما این بود که دموکراسی به عراق می برید اگر واقعاً در پی ایجاد دموکراسی بوده اید اکنون دولت و مجلس و سایر ارکان نظام در عراق شکل گرفته است چرا این کشور را ترک نمی کنید؟
شریعتمداری گفت: بهانه کنونی شما برای ادامه حضور در عراق ناامنی این کشور است و با استناد به ناامنی عراق حضور خود را توجیه می کنید. آیا همین دلیل به تنهایی کافی نیست که در عملیات تروریستی عراق انگشت اتهام به سوی آمریکا و انگلیس درازشود؟
مدیر مسئول کیهان گفت؛ کشور ما مدتهاست که برای روبرو شدن با روزهای حادثه آماده است ولی اطمینان داریم که در آن صورت آمریکا و انگلیس وارد یک بازی باخت- باخت شده اند در حالی که این بازی برای ما برد- برد خواهد بود. وی افزود آقای سفیر این معما را حل کنید که بالاخره انگلیس آمریکایی است یا آمریکا انگلیسی است و چرا انگلیس برخلاف سایر کشورهای اروپایی تا این اندازه دنباله رو آمریکاست تا جایی که فریاد مردم کشورتان هم به هوا برخاسته و حتی بسیاری از اعضای حزب آقای بلر خواستار برکناری زودهنگام او شده اند؟ چرا با طناب پوسیده آمریکا وارد باتلاق عراق شده اید؟
سفیر انگلیس در پاسخ گفت؛ ما با آمریکا مناسبات فرهنگی و سیاسی بسیار نزدیکی داریم ولی در عین حال، انگلیس یک کشور اروپایی است و در اتحادیه اروپا تعریف می شود.
جفری آدامز در ادامه با اشاره به اظهارات مدیرمسئول کیهان گفت؛ اکثر مردم انگلیس از جمله آقای بلر می خواهند روابط انگلیس را با دنیا به طور منطقی مدیریت کنند بدون آن که بحران پیش بیاید در این هنگام شریعتمداری گفت؛ ولی شما هرجا پا گذاشته اید بحران آفریده اید که عراق، افغانستان و لبنان نمونه های آن است. سفیر انگلیس گفت؛ البته من نمی خواهم ادعا کنم که حل مشکلات موجود میان انگلیس و ایران خیلی آسان است ولی ما در تلاش برای حل آن هستیم و از ایران نیز کمک می خواهیم و ضمناً مسائل زیاد دیگری هم به طور مشترک داریم که می توانیم از آنجا شروع کنیم. چیدمان مسائل فیمابین باید بگونه ای باشد که موضوعات مختلف از هم جدا شوند و از آسان ترها برای حل دشوارترها شروع کنیم. وی با اشاره به سفر تونی بلر به فلسطین اشغالی گفت؛ تلاش نخست وزیر انگلیس یافتن یک راه حل مناسب برای بحران منطقه است.
سفیر انگلیس گفت؛ من اظهارات صریح شما را شنیدم و مطمئن هستم که توضیحات من شما را قانع نکرده است ولی تمامی این موارد را به دولتمردان کشور متبوع خویش منعکس می کنم و البته همچنان معتقدم که مذاکره بهترین راه است.
شریعتمداری در پاسخ گفت؛ در این مورد باید دولتمردان ایران تصمیم بگیرند و دولت رسماً اعلام کرده است که مذاکره درباره پروژه هسته ای با پیش شرط تعلیق غنی سازی را هرگز نمی پذیرد و در مورد عراق نیز مشکل اصلی را حضور اشغالگران می داند. اگر عراق و افغانستان را ترک کنید امنیت و آرامش به این دو کشور بازمی گردد و در غیر اینصورت، باید به الگوی لبنان و جنگ33روزه و نتایج آن بیندیشید.
سفیر انگلیس گفت ما با بسیاری از کشورهای منطقه روابط نزدیکی داریم و منافع مشترکی را دنبال می کنیم. انگلیس هم از بحران در منطقه و ناامنی و عملیات تروریستی در عراق ناخشنود است و خواستار برقراری امنیت و گسترش دموکراسی است. البته بخشی از نظرات شما در میان برخی از سیاستمداران و مطبوعات انگلیس هم مطرح است و در کشور من هم مثل کشور شما همه مردم آزادانه نظرات خود را بیان می کنند و البته اکثریت مردم و دولت آقای بلر در تلاش برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای رفع مشکلات موجود هستند.
مدیرمسئول کیهان گفت: بسیاری از اظهارات آقای بلر رنگ و بوی خصمانه دارد. ایشان چندی قبل ایران را خطر استراتژیک منطقه نامید و حال آنکه همواره شما دست به جنگ افروزی زده اید، و در طول 8 سال جنگ ایران و عراق نیز در کنار صدام دیکتاتور ایستاده بودید. اما نتیجه چه شد؟ امروز نگاه خمینی کبیر(ره) در عراق، ایران، لبنان، بحرین، ترکیه و بسیاری از دیگر کشورهای مسلمان حرف اول را می زند.
مدیرمسئول کیهان پرسید؛ آقای سفیر! آمریکا و انگلیس با دموکرات ترین کشور منطقه یعنی ایران بیشترین دشمنی را دارند و در همان حال کشورهایی که در آنها اساسا انتخابات و رأی و نظر مردم جایی ندارد و یا رژیم های کودتایی دارند، نزدیکترین دوستان شما هستند؟ با این حال چگونه انتظار دارید که ملت های مسلمان ادعای دموکراسی خواهی شما را باور کنند؟
در این دیدار که حدود 2 ساعت به طول انجامید آقای جفری آدامز به حضور چندساله خود در منطقه اشاره کرد و از برقراری روابط حسنه میان کشورهای اسلامی و غرب به عنوان آرزوی دیرینه و اصلی ترین بخش مأموریت خود یاد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات