تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۹  ، 
کد خبر : ۱۰۱۲۹۴
گزارش تحلیلی آسوشیتدپرس:

ایران شریک تجاری مهمی برای اروپا است


آسوشیتدپرس طی گزارشی ایران را شریک تجاری مهمی برای اروپا دانست و نوشت این امر باعث می شود اتحادیه اروپا برای هرگونه اقدام تحریمی علیه ایران دو بار فکر کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس آسوشیتدپرس طی گزارشی با اشاره به گستردگی و پیشینه طولانی روابط تجاری اروپا با ایران نوشت در حالی که دولت های غربی سر و صدای زیادی در مورد تحولات اخیر ایران به راه انداخته اند هنگامی که بحث از منافع تجاری به میان می آید مسلما آن ها در مورد هرگونه تحرک علیه ایران دو بار فکر خواهند کرد.
ماشین آلات و کالاهای حمل و نقل مهمترین صادرات اتحادیه اروپا به ایران محسوب می شود. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال 2008 با رشد 1.5 درصدی نسبت به سال قبل از آن به 14.1 میلیارد یورو رسید.
آسوشیتدپرس صادرات نفت ایران به اروپا را نیز برای این قاره بسیار حائز اهمیت دانست و نوشت:ایران شریک مهمی برای اروپا در بخش انرژی است. نزدیک به 90 درصد واردات 11.3 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا از ایران در سال 2008 شامل واردات نفت خام بوده است.
دانیل برنبک رئیس گروه صنعتی آلمان ایران گفت: تجارت با ایران به معنای تجارت با دولت این کشور نیست. شرکت های آلمانی از دیرباز با ایران رابطه تجاری دارند و تجارت ارتباطی با سیاست ندارد.
وی افزود: «به نظر من مسائل اخلاقی در این جا جایی ندارد. ما نه با ایران بلکه با ایرانی ها تجارت می کنیم. ما از دولت ایران حمایت نمی کنیم. ما مسوول آن چه احمدی نژاد و مرکل می گویند نیستیم».
بر اساس این گزارش به رغم این که برخی تجارت را غیرقابل جدا از سیاست می دانند معتقدند در شرایطی که اروپا با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند برای رهبران این اتحادیه سخت است از دلارها و منابع انرژی ایران چشم بپوشند.
اظهارات وزارت خارجه فرانسه به خوبی این حقیقت را نشان می هد. سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به این پرسش که آیا فرانسه از تحریم بیشتر ایران حمایت می کند بدون ارائه پاسخ آری یا خیر گفت: تحولات انتخاباتی اخیر ایران نباید با بحث ها در مورد فعالیت های هسته ای ایران مرتبط دانسته شود.
آسوشیتدپرس علاوه بر وابستگی اروپا به انرژی و دلارهای ایران رقابت با شرق را به عنوان عامل دیگری در عدم تمایل غرب برای تحریم ایران بر می شمرد.
بر اساس این گزارش ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز خود به سمت روسیه و چین روی آورده است. چین هم اکنون بزرگترین شریک تجاری ایران است. در سال 2008 از کل صادرات ایران 14.5 درصد به چین صادر شده است. از کل واردات ایران نیز 14.3 درصد از مقصد چین انجام شده است.
روسیه نیز هفتمین شریک تجاری ایران است که حجم مبادلات دو کشور در سال 2008 به 3.2 میلیارد دلار رسید. حدود 5 درصد صادرات ایران به مقصد روسیه انجام می شود.
بر این اساس بیشتر شرکت های اروپایی از اقدامی که منافع آن ها در ایران را به خطر بیندازد حمایت نمی کنند.
55 درصد صادرات فرانسه به ایران مربوط به خودرو است. شرکتهای رنو و پژو در حال حاضر با بحران مواجه هستند و هیچ تمایلی ندارند از بازار ایران صرف نظر کنند.
صادرات امریکا به ایران نیز در چهار ماه نخست 2009 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 51 میلیون دلار افزایش یافته و به 96 میلیون دلار رسیده است.
بر اساس این گزارش اروپا همچنین به منابع گازی ایران چشم دوخته است. اروپا در حال حاضر به واردات گاز طبیعی از روسیه وابسته است و در پی راهی برای کاهش این وابستگی می باشد که ایران با توجه به حجم عظیم ذخایر گازی خود گزینه خوبی در این زمینه است.
ساموئل سیزوک تحلیلگر موسسه انرژی خاورمیانه در این زمینه گفت: با توجه به نیاز اروپا به نفت و گاز بیشتر، رهبران اروپایی شاید تمایلی برای تحریم اقتصادی ایران نداشته باشند.
وی افزود:«ایران دومین تولید کننده اوپک است و اگر تولید نفت این کشور به هر دلیلی متوقف شود مسئله ساز خواهد بود».
وی در پایان گفت: «در نگاهی کوتاه مدت باید گفت این که رژیم ایران می تواند پایه های خود را مستحکم کند و به حیات خود ادامه دهد در درجه دوم نگرانی برای دولت های اروپایی قرار دارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات