تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۵  ، 
کد خبر : ۱۰۱۸۵۰
یک سیاستمدار آلمانی:

جنگ افغانستان پروژه مولد تروریست است


به گزارش خبرگزاری مهر، "پیتر اشتروک" رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات در آلمان و "یورگن تودن هوفر" از سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی پارلمان این کشور در گفتگوی مشترکی با هفته نامه "اشپیگل" به بحث درباره جنگ افغانستان پرداختند.
هوفر در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان بعد از هشت سال مبارزه با تروریسم در افغانستان امن تر شده است اظهار داشت: برعکس عملیات ناتو در افغانستان آلمان را به خطر انداخته است. تصاویر حملات آمریکا به این منطقه و کشتار غیر نظامیان و روستاهای ویران شده در دنیا و در صفحه تلویزیون میلیونها مسلمان در سراسر دنیا پخش می شود.
وی افزود: وزیر کشور ما در آلمان تروریست هایی را شکار می کند که همکار وی یعنی وزیر دفاع کشور آنها را از افغانستان طرد می کند. جنگ افغانستان یک برنامه مولد ترور است.
تودن هوفر در ادامه با تاکید بر اینکه سیاستمداران هم اجازه دارند خطا کنند اما آنها باید این شجاعت را داشته باشند که آن را تصحیح کنند اظهار داشت: من سیاستمداران مهمی در آلمان را می شناسم که جنگ افغانستان را بیهوده می دانند اما جرات آشکار عقاید خود را ندارند.
اشتروک نیز خروج نیروهای آلمانی از افغانستان را به تصمیمات رئیس جمهوری جدید آمریکا وابسته دانست.
تودن هوفر در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه کسی که به اقدامات تروریستی القاعده اعتراض دارد باید همچنین به بمبارانهای آمریکا در افغانستان نیز معترض شود اظهار داشت: برای یک کودک مسلمان تفاوتی ندارد که آیا به وسیله اقدامات تروریستی القاعده کشته شود یا با بمبهای آمریکایی.
وی افزود: حکومت بوش نسبت به القاعده قربانیان غیر نظامی بیشتری را داشته است. ما باید به رفتارهای دو گانه خود در این مسئله خاتمه دهیم.
تودن هوفر درباره تصمیم آمریکا مبنی بر افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان اظهار داشت: این یک خطا است. افغانها دیگر نظامیان آمریکایی بیشتری را نمی خواهند. رئیس جمهوری افغانستان به من گفته است که به خوبی می تواند از گسترش عملیات نیروهای آلمانی و افزایش سربازان آمریکایی در کشورش صرف نظر کند.
وی همچنین آلمانیها را در کشتار غیرنظامیان در افغانستان مسئول دانست.
تودن هوفر در بخش دیگری از این گفتگو درباره جنگ افغانستان به عنوان واکنشی روی حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا اظهار داشت: طبیعتا باید به این اقدام واکنش نشان داده می شد. اما آیا ما باید به افغانستان حمله می کردیم؟ این البته مضحک است که ما برای مبارزه با تعدادی معدود تروریست که افغانی هم نبودند افغانستان را نشانه گرفتیم.
اشتروک نیز در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باید در افغانستان اتفاق بیافتد تا ناتو بتواند از آن خارج شود اظهار داشت: همه شرکت کنندگان در این جنگ با هم متحد هستند که باید برای آموزش ارتش و پلیس کشور افغانستان اقدامات جدی تری انجام شود. متاسفانه در گذشته خیلی کم به این موضوع پرداخته شد.
تودن هوفر نیز با تاکید بر اینکه تنها افغانها هستند که می توانند از پس افغانها ( نیروهای طالبان ) برآیند بالا بردن دستمزد نیروهای ارتش ملی در افغانستان را راهکاری برای جذب نشدن نیروها به طالبان عنوان کرد.
وی همچنین حملات آمریکا در پاکستان را باعث ضعف حکومت این کشور عنوان کرده و اظهار داشت: حملات تهدید آمیز نیروهای آمریکایی علیه مواضع طالبان در پاکستان دائما قربانیان غیرنظامی زیادی می گیرد. تنها راه چاره برای رهایی از این حماقت و دیوانگی این است که افغانستان و پاکستان مشترکا علیه طالبان اقدام کنند.
تودن هوفر در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد: القاعده در افغانستان دیگر هیچ نقشی ندارد و کسی که ادعا می کند اگر ما از این کشور خارج شویم افغانستان را به القاعده واگذار کرده ایم افسانه می گوید.
وی افزود: به اعتقاد من سربازان ما در افغانستان قربانی هماهنگی های نادرست آمریکا می شوند و سیاستمداران ما هم به این موضوع کاملا واقفند.
تودن هوفر در پاسخ به اشتوروک که اظهار داشت من از رئیس جمهوری افغانستان به این دلیل که موفق نشده با فساد موثر مبارزه کند انتقاد می کنم و افزود: سازمانهای بین المللی حمایت کننده از این کشور خیلی فاسدتر هستند. شرکت های غربی در افغانستان با بهره های 400، 600، و بعضی وقتها هزار درصد کار می کنند؛ این در حالی است که سهم بسیار کوچکی از این سودها عاید حکومت افغانستان می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات