تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۱۰۲۲۶۶

گزارش تحلیلی فارس از نتایج اقتصادی نشست «جی 8 »

اشاره: اجلاس G8 در حالی به کارخود پایان داد که اختلاف بر سر بحران مالی جهانی، مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای، جایگزینی دلار و رهبری اقتصادی آمریکا به قوت خود باقی ماند و تصمیماتی مبهم بدون ارائه راهکار عملی اتخاذ شده است. رهبران کشورهای صنعتی موسوم به G8 در حالی که برای گرفتن عکس یادگاری در پایان این نشست در کنار هم قرار داشتند، به فکر نتایج این نشست و تامل پیرامون تصمیم‌های گرفته ‌شده در این نشست بودند و در پشت لبخندهای سطحی، عمقی از شکاف در روابط پیرامون سیاست‌های اقتصادی و مالی، نقش رهبری آمریکا، جایگزینی دلار، سیاست‌های زیست محیطی و مسائل سیاسی و اقتصادی دیگر کاملا نمایان بود. باراک اوباما از یک توافق تاریخی در سیاست‌های زیست محیطی و آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان از امید به یک پیشرفت قابل توجه در این نشست خبر داد و این درحالی است که بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در نشست سه روزه این گروه مبهم، غیر صریح و غیر عملی بود و عملا یک عقب‌نشینی از مواضع مورد تفافق در اجلاس گذشته G8 بود.

مخالفت روسیه با طرح محدود کردن گازهای گلخانه‌ای
در روز اول این اجلاس تلاش شد که به یک تصمیم الزام‌آور برای محدودکردن کشورها در استفاده از گازهای گلخانه‌ای توسط اقتصادهای درحال توسعه مثل چین، هند و برزیل دست یابند که تصمیم گرفته شده از سوی کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا است که خود بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است، با این حال تا پایان این نشست هیچ بحثی از جزئیات این مسئله نشد و هنوز معلوم نیست که مرجع رسیدگی به این کار کجاست.
در پیشنهاد اولیه قطع 80 درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050 بود که در همان ساعات اول با مخالفت روسیه و مشروط کردن کانادا مواجه شد.اختلاف بین گروه جی 8 و جی 5 نیز در این زمینه قابل ملاحظه بود.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز درباره تغییر در تصمیمات زیست‌محیطی این نشست انتقاد کرد و گفت که G8 یک فرصت منحصر به فرد را از دست داده است.
کمک 20 میلارد دلاری به کشورهای فقیر در حاله‌ای از ابهام
در قسمتی دیگر کمک 20 میلیارد دلاری در طول سه سال برای گسترش درآمدهای ملی از کشاورزی کنارگذاشته شد در حالی که معلوم نشد که آیا این 20 میلیارد دلار سرمایه جدیدی است یا همان وعده‌های قبلی این کشورها در این زمینه برای کمک به کشورهای توسعه نیافته است.
این درحالی است که در اجلاس این گروه که در سال 2005 برگزار شده بود این کشورها متعهد به کمک 50 میلیارد دلاری به کشورهای توسعه نیافته شدند که تاکنون کمتر از یک سوم آن محقق شده است.
اظهار نگرانی از وضعیت اقتصادی جهان
رهبران G8 هم چنین از توافق پیرامون نحوه مبارزه با بحران مالی و خطرات ناشی از این بحران بازماندند و در بیانیه شان بر وضعیت نامعلوم فعلی و خطرات در ثبات اقتصادی اظهار نگرانی کردند.
آمریکا و انگلیس از تزریق پول به بانکهای بزرگ و حمایت از کسب و کار پافشاری می کردند و دسته دیگر از کشورها به رهبری آلمان از تزریق بسته های محرک بیشتر مخالفت کردند و آن را خطری برای تورم و بودجه دولت دانستند.
رهبران G8 در مجموع در اتخاذ تصمیم درست و سیاست هماهنگ ناتوان بودند که علت آن را اصرار کشورها بر منافع فردی میدانند.
چالش پیرامون دلار آمریکا
از مهم ترین مسائل، شکل گیری بلوکی از کشورها در به چالش کشیدن نقش رهبری آمریکا در سیاست‌های اقتصادی جهان است.
بطوریکه در روز دوم این نشست چین دلار آمریکا به عنوان ارز جهانی را مورد نقد قرار داد و از لزوم تصمیم برای جایگزینی ارزی بهتر برای ثبات نسبی در بازار و مبادلات حمایت کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات