تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۰۲۹۳۵
دکتر ولایتی در گفت‌وگوی تفصیلی با الجزیره:

رهبری مقابل خواسته‌های غیرقانونی با قدرت ایستاده است


 علی اکبر ولایتی با طبیعی دانستن شرایط کشور تاکید کرد: آیت الله خامنه ای در حال حاضر بسیار قوی است و ایشان مواضع اصولی خود را اجرا می کنند و در مقابل هرگونه خواسته غیرقانونی و غیرشرعی از سوی هرکسی که باشد، ایستادگی می کنند.
مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در پاسخ به سؤالی درباره مسائل بعد از انتخابات ایران اظهار داشت: این اولین بار نیست که حکومتی در ایران روی کار می آید و با مشکلاتی مواجه است. دولت بازرگان هم مشکلاتی داشت از جمله اینکه با رهبری امام خمینی مشکل داشت و در مسائل اساسی با نظرات امام اختلاف داشت. بنی صدر هم مشکلاتی داشت.
رفسنجانی از انقلاب فاصله نگرفته است
وی درباره خطبه نمازجمعه رفسنجانی گفت: آقای رفسنجانی هرگز از انقلاب فاصله نگرفته است. وی در کنار امام راحل و در کنار آیت الله خامنه ای بوده و هست. آنچه درنمازجمعه مطرح کرد، برداشت وی از رویدادهای اخیر بود و به معنی اختلاف او با رهبر و نظام نیست. وی در زمان امام و در زمان کنونی گفته که مطیع رهبر است، حتی اگر اختلاف نظرهایی داشته باشد. آیت الله خامنه ای در خطبه خود به این امر اشاره کردند. اما آیت الله منتظری یک مشکل اساسی را ایجاد کرد و اکنون منتقد نظام و رهبری است. آیت الله منتظری از سوی امام برکنار شد و یکی از دلایل انتقاد او همین است زیرا از نیمه های دوران جنگ از سیاست های امام انتقاد می کرد در حالی که فرد شماره دوی کشور بود و عکس هایش در همه ادارات دولتی در کنار تصویر امام قرار داشت. با این حال، صراحتا از سیاست های امام انتقاد می کرد و امام هم این امور را تحمل می کرد. این انتقادها از سوی فرد شماره دوی کشور منجر به تزلزل نظام در ایران نشد. به خاطر دارم که پیش از برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبر، وزارت اطلاعات به ما در وزارت خارجه اطلاع داد که برخی افراد در دفتر آیت الله منتظری با سفارت یک کشور عربی در تهران ارتباط دارند که نام این کشور را به خاطر ندارم. پس از برکناری آیت الله منتظری و در حدود سال 1368و اواخر حیات امام، من به آن کشور سفر کردم و آن کشور بسیار به ما نزدیک بود. در جریان گفت وگوهایم با مسئولان کشور مذکور، برخی از مقام های عالی رتبه آن کشور به من اعتراض کردند که چرا امام خمینی آیت الله منتظری را برکنار کرده است. آنان از وی تمجید و ستایش و با این سخنان خود،گزارش های وزارت اطلاعات ما را تایید کردند. با وجود ارتباط برخی اعضای دفتر آیت الله منتظری با کشورهای خارجی و با وجود برکناری وی، هیچ مشکلی برای جمهوری اسلامی ایجاد نکرد. اکنون که آقای رفسنجانی دائما اعلام می کند مطیع رهبری است و برداشت او از اوضاع جاری کشور، به معنای قرارگرفتن در برابر رهبری نیست.
ولایتی افزود: آقای رفسنجانی پیشنهادهایی برای اصلاح امور مطرح کرد. من معتقدم از مقام های اصلی نظام و دارای موقعیت خاص و بالا در نظام است. کسانی هم که در خارج از چارچوب قانون اساسی سخن می گویند مثل برخی مخالفان مقیم خارج، هیچ موقعیت و پایگاهی در داخل کشور ندارند. برخی معترضان به نتایج انتخابات در داخل تاکید کرده اند که در چارچوب نظام و قانون اساسی اعتراض می کنند و ولایت فقیه را به عنوان یکی از مهم ترین اصول قانون اساسی می دانند. مهندس موسوی اخیرا هم تاکید کرده که در چارچوب قانون اساسی حرکت می کند.
موسوی بازنده انتخابات بود
ولایتی ادامه داد: مهندس موسوی خود را از اغتشاشگران جدا کرده و گفته است که محاسبات وی و هوادارانش متفاوت از آشوبگران است. این غیرطبیعی نیست که نامزد بازنده یا گروه بازنده انتخابات، ناراحت باشند. 14میلیون نفری که به موسوی رای دادند، فرزندان این ملت هستند و در چارچوب قانون اساسی رای دادند. همه رای دهندگان انتخابات، دست واحد و مدافع کشور هستند و تعداد اندکی که دست به اغتشاش زدند، حسابشان کاملا جدا از رای دهندگان است و تعدادشان بیش از چند صد نفر نیست و اگر غیر از این بود، کشور با مشکل بزرگی مواجه می شد.
به گفته وی، کسانی که از حد و مرزها و خطوط قرمز امنیتی و لزوم حفظ امنیت ملی فراتر رفتند و اقدامات تحریک آمیز برای ایجاد آشوب و اغتشاش انجام دادند و مورد سوءظن نیروهای امنیتی قرار گرفتند، بازداشت شدند و این امری طبیعی در همه کشورها است، حتی در کشورهایی که آزادی کامل برقرار باشد، هرگاه اغتشاش صورت گیرد، نظام امنیتی و نیروهای اطلاعاتی برخی از آشوبگران را بازداشت می کنند تا این گونه اقدامات متوقف شود.
اسناد ارتباط آشوبگران با خارج منتشر می‌شود
ولایتی تصریح کرد: بیشتر افراد بازداشت شده آزاد شدند و تعداد کمی هنوز در توقیف هستند زیرا دلایلی وجود دارد که اقدامات ضد امنیت ملی انجام داده اند. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان امنیتی و اطلاعاتی، اسنادی از ارتباط برخی از افراد با خارجی ها موجود است. طبق وعده مسئولان، این اسناد برای مردم و افکار عمومی افشا خواهد شد. ممکن نیست تعدادی آشوبگر در زمانی خاص به خیابان ها بیایند و اقداماتی خاص را انجام دهند، بدون اینکه این اقدامات برنامه ریزی شده باشد لذا باید مسئولان پشت پرده طراحی این اقدامات محاکمه و مجازات شوند.
وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت: قوه قضاییه مسئول رسیدگی به پرونده این بازداشت شدگان پس از پایان کار جمع آوری اسناد و دلایل و تکمیل پرونده هاست. در آن هنگام قاضی حکم می دهد و حتی ممکن است حکم تبرئه برخی از این افراد را صادر کند. در زمان امام هم در جریان تحرکات بنی صدر شاهد برخی اغتشاش ها بودیم و سازمان منافقین عناصر مسلح خود را وارد خیابان ها کرد و خشونت های آنان پس از برکناری بنی صدر، بسیار خونین تر و سنگین تر از امروز بود. بازداشت برخی از آنها و محاکمه و آزادی یا محکومیت برخی در دادگاهها نیز در آن هنگام رخ داد.
وی تاکید کرد که در هر نظام حکومتی هرگاه عملیات خصمانه علیه امنیت جامعه صورت گیرد، انتظار عامه مردم از نیروهای امنیتی برقراری امنیت است.
مشاور رهبر انقلاب در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت انتخابات دهم ریاست جمهوری گفت: اقدامی که جمهوری اسلامی در مرحله کنونی انجام داد، اقدام بزرگی بود یعنی اقدامی را انجام داد که هیچ کشور جهان سومی جرأت انجام آن را ندارند. این اقدام یک انتخابات آزاد و بی طرفانه را برگزار کرد و همه نامزدهای انتخاباتی از تلویزیون ملی استفاده کردند و همه دیدگاه های خود را درباره تاریخ 30 ساله انقلاب بیان کردند. در هیچ یک از نظام های جهان سوم چه نظام های اسلامی و چه غیر اسلامی، مشاهده نمی کنیم که یک نامزد انتخاباتی بتواند همه دستاوردهای نظام حکومتی از زمان تأسیس تا حال حاضر را زیر سؤال ببرد. آیا کسی مشابه مناظره های انتخاباتی ایران را در کشورهای جهان سوم سراغ دارد؟ امکان ندارد بعد از چنین آزادی کاملی در کشور، یک نظام امنیتی برقرار شود زیرا فضا کاملاً برای 4 نامزد انتخاباتی باز بود و آنان هیچ محدودیتی در مناظره ها نداشتند.
سارکوزی چگونه با مردم فرانسه برخورد کرد؟
وی گفت: اکنون نظام ما متکی به خود است و به توان خود اعتماد دارد به همین دلیل اجازه داد چنین مناظره های زنده ای پخش شود. پس از انجام کار به این بزرگی در انتخابات، تظاهرات در خیابان ها برگزار شد و این حداقل رویدادی بود که می توانست پس از رویدادی به این عظمت رخ دهد. در کشور فرانسه در حالی که انتخاباتی هم در حال برگزاری نیست، اما رویدادهای هفته های اخیر عبرت آموز است. هنگامی که سارکوزی وزیر کشور بود، اقلیت ها و فقرا به خیابان ها آمدند و در هفته های اخیر هم بدون انتخابات، همه شاهد بودند که نیروهای امنیتی فرانسه به عنوان کشور صاحب انقلاب کبیر، چگونه با تظاهرکنندگان برخورد کردند.
آیت‌الله خامنه‌ای بسیار قوی است
ولایتی در پاسخ به سؤالی در خصوص رهبری در ایران اظهار داشت: اگر نظام ایران مبتنی بر هرم قدرتی است که رهبری در رأس آن قرار دارد، طبیعی است که بالاترین سطح مسئولیت ها بر دوش رهبری باشد و هنگامی که نظام حاکم با خطری مواجه می شود، رهبری بیش از هر کس دیگری مسئولیت داشته باشد و به عنوان پیشرو با این خطر مواجه شود و مردم هم در پشت سر او حرکت کنند. هنگامی که نظام و رهبری با دخالت خارجی و درخواست های غیر قانونی برخی طرف های داخلی مواجه شد، ممکن است بعضی با رهبری مخالفت کنند.
وی افزود: این مسئله در زمان امام هم رخ داد آنجا که ایشان در برابر برخی انحراف های دولت موقت بازرگان ایستادند، آیا مهندس بازرگان در برابر امام قرار نگرفت و از ایشان انتقاد نکرد؟ هنگامی که امام علیه بنی صدر موضع گرفتند، آیا بنی صدر حملات تبلیغاتی را علیه امام به راه نینداخت؟ در جریان حمله نظام سابق عراق به ایران نیز برخی کشورهای منطقه هم کمک های مختلف حتی رسانه ای به نفع عراق داشتند و نظام حاکم بر ایران به خصوص امام را هدف قرار دادند ولی امام دست از مواضع خود برنداشتند.
ولایتی تصریح کرد: موضع آیت الله خامنه ای در حال حاضر بسیار قوی است و ایشان مواضع اصولی خود را اجرا می کنند و در مقابل هرگونه خواسته غیرقانونی و غیر شرعی از سوی هر کس که باشد، ایستادگی می کنند. اگر ایشان از توان بالا برخوردار نبودند، ممکن بود از مواضع خود عقب نشینی کنند. این ثبات در مواضع ایشان طی دو دهه اخیر تداوم داشته است.
غربی‌ها شانس خود را برای مذاکرات تضعیف کردند
ولایتی در پاسخ به سوالی درباره دخالت خارجی ها در ایران گفت: برخی دولت ها یا مراکز تصمیم گیری در اروپا در واکنش های خود نسبت به ایران دچار اشتباهات استراتژیک شدند. این طرف ها شانس خود برای مذاکرات آینده با ایران را تضعیف کردند. در حالی که انتخاباتی عظیم در ایران برگزار شد و نه فقط به گفته دوستان بلکه به اعتراف دشمنان ما، این انتخابات در منطقه بی سابقه بود.
مدعیان تقلب سند ارائه نکردند
وی افزود: شرکت 85 درصدی مردم نشان داد این میزان از ملت ایران با ایمان به نظام حاکم به جمهوری اسلامی ایران رای دادند. شرکت کنندگان در انتخابات، نظام را تایید کردند و آنان می دانند که از آرای آنان صیانت می شود و کسانی که تصور کردند یا دچار وهم شدند که تقلبی در انتخابات صورت گرفته، باید بدانند من به عنوان یکی از اعضای هیئت تحقیق شورای نگهبان برای بررسی انتخابات اعلام می کنم به این نتیجه نرسیدیم که تقلبی در انتخابات صورت گرفته و مدعیان این تقلب هم دلیل و سند اثبات تقلب را ارائه نکردند.
ولایتی گفت: نظام ایران طی 3 دهه اخیر مشکلات بسیار مهمی را حل کرده لذا باید اروپایی ها به این مسائل توجه می کردند. بدترین موضع گیری متعلق به انگلیس و فرانسه بود که دچار اشتباه شدند و این اولین اشتباه آنان نبود.
اینکه برخی می گویند خارجی ها در بحران ایران دخالت نداشتند، مثال ساده را برایشان ذکر می کنم. رادیوی یکی از کشورهای اروپایی که شعبه فارسی دارد، هنگامی که برنامه های فارسی پخش می کرد (چون شأن این مصاحبه را بسیار بالا می دانم نام آن رادیو را نمی برم)، گفت: اکنون وقت الله اکبر گفتن مخالفان انتخابات است. همین امر نشان می دهد چنین رسانه هایی چگونه خود را مضحکه مردم کردند زیرا واقعیت های موجود در این کشور را نمی شناسند و در عین حال ادعا می کنند در امور ایران دخالتی ندارند.
وی افزود: کشورهای دارای تاریخ طولانی و تاریک استعماری در کشورهای اسلامی، پیش بینی هایی برای انتخابات ایران انجام می دهند و عده ای را وادار می کنند تکبیر بگویند اما در کشور خود، دختر محجبه را به دانشگاه راه نمی دهند. هنگامی که هزینه های یک دستگاه سخن پراکنی را دولت تامین کند، یک رسانه دولتی و سخنگوی آن دولت است و خصوصی تلقی نمی شود، مثلا هزینه های فاکس نیوز ازسوی پنتاگون تامین می شود لذا نمی توان گفت این رسانه مستقل است. رادیو فردا و صدای آمریکا که هزینه هایشان از سوی کنگره تامین می شود، چگونه به جریان آزاد اطلاعات کمک می کنند؟
اشتباه استراتژیک اروپا در قبال ایران
ولایتی در ادامه گفت: سخن درباره اشتباه استراتژیک اروپایی ها بدین سبب است که در شرایط سخت اقتصادی پیش روی جامعه جهانی و نیازی که اروپایی ها و کشورهای صنعتی به بازار مصرف و نیز منابع انرژی و نفت و نیز نیاز آنها به حضور در منطقه خاورمیانه دارند، ایجاب می کرد که با ایران به عنوان مهم ترین قدرت منطقه ای در این بخش از دنیا رفتار بهتری کنند.
به گفته ولایتی، رفتار اخیر آنان با ایران نشان دهنده نهایت بی توجهی و ساده لوحی آنان بود. آنان بدون توجه به نیاز خود به نفت خاورمیانه و بازار مصرف این منطقه برای کالاهایشان، رفتاری علیه ایران کردند که چهره و سابقه آنان را در ذهن اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران خراب کرد.
مشاور رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: ما در مسئله هسته ای از هیچ حق خود کوتاه نمی آییم، ما هیچ اقدامی برخلاف قوانین بین المللی انجام نداده ایم لذا برنامه های صلح آمیز هسته ای حق ایران است همان گونه که حق همه اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
همه تصمیم‌گیری‌ها در اختیار رهبری است
در ادامه مجری الجزیره درباره مذاکره با آمریکا پرسید: با احترام نسبت به همه مسئولان ایرانی از رئیس جمهور تا سایر مقام های مسئول، همه می دانند که پرونده مذاکرات با آمریکا در دست رهبری است و شما به عنوان مشاور عالی ایشان در امور بین الملل، به این پرسش پاسخی روشن بدهید که در حال حاضر تمایل رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران مشهود است و حتی کلینتون با وجود همه سخنان تند خود علیه ایران، این کلمه رمز را در همه سخنانش درباره ایران بیان می کند که درهای مذاکره همچنان در برابر ایران باز است. آیا ایران آماده مذاکره با آمریکا است؟ اگر پاسخ مثبت است، تحت چه شروط و بر چه اساسی باید این مذاکرات انجام شود؟
ولایتی در پاسخ گفت: من این جمله را می گویم و هرکس می تواند نتیجه بگیرد که همه تصمیم گیری های اساسی و سیاست های کلی چه در صحنه داخلی و چه در امور خارجی، مطابق اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی در اختیار رهبری نظام است لذا هر آنچه که به سیاست های استراتژیک برمی گردد، جزو اختیارات رهبری است. در همین حد می توانم پاسخ دهم.
ولایتی در پاسخ به آخرین پرسش الجزیره درباره حمایت ایران از مقاومت در لبنان و فلسطین در سایه حضور دولت افراطی در اسرائیل و سخنان تند مقام های اسرائیلی درباره خطر جدی ایران برای منطقه و امکان حمله اسرائیل به ایران گفت: اسرائیل چنین کاری علیه ایران نخواهد کرد، کسانی که در اسرائیل سخنانی درباره چنین اقدامی بیان می کنند، صهیونیست های فسیل شده اسرائیل هستند که در گذشته امتحان خود را دادند و افراد تازه ای نیستند که تصور شود روح تازه ای در پیکره در حال فروپاشی اسرائیل دمیده باشند.
آنچه این افراد می گویند فراتر از جنگ روانی نیست نه یک جنگ واقعی، ایران یک کشور بزرگ و قدرتمند است که 8 سال جنگ را تحمل کرد و در طول این 30 سال هم از تهدیدها به دور نبوده است.
ولایتی افزود: درباره لبنان، فلسطین و سوریه هم موضع جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری نکرده و از قدرت این موضع هم به هیچ وجه کاسته نشده است. ایران همچنان با همه قدرت از ملت لبنان و مقاومت اسلامی لبنان و نیز ملت و مقاومت اسلامی فلسطین به خصوص حماس و جهاد اسلامی حمایت می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات