تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۰۵۱۰۳
جزئیات سفرهای استانی دولت از زبان دکتر علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس جمهوری

سفرهای استانی دولت گامی مهم برای تحقق عدالت در جامعه

اشاره: علی سعیدلو معاون رئیس جمهوری در امور اجرایی و از مدیران ارشد مورد وثوق دکتر احمدی نژاد است. یکی از اصلی ترین وظایف وی ساماندهی مهمترین برنامه های دولت نهم یعنی سفرهای استانی و نظارت و پیگیری مصوبات استانی هیات دولت است. با بررسی ویژگی های دولت های پیشین، رویکرد دولت نهم برای توزیع عادلانه ثروت در بین مردم، مبارزه با فقر و بسترسازی برای برخورداری آحاد مردم از ثروت و منابع و فرصت های موجود کشور دارای برجستگی خاصی است که برای رسیدن به اهداف تعیین شده سفرهای استانی می تواند بسیار با اهمیت باشد. چنانچه رهبر معظم انقلاب در سفر به استان سمنان با ابراز خرسندی از سفرهای رئیس جمهوری و هیأت دولت به استان های مختلف کشور فرمودند: خوشبختانه در پرتو این سفرها یکی از آرزوهای دیرینه رهبری، یعنی جلب توجه مسئولان به مسائل مناطق مختلف برآورده شده و نشاط و تحرک دولت، روند تحقق اهداف نظام را سرعت بخشیده است. با گذشت نزدیک یکسال و نیم از آغاز کار دولت نهم، 25 سفر استانی هیأت دولت برگزار شده و صدها مصوبه استانی نیز بر اساس نیازها، استعدادها و اولویت های منطقه ای برای عمران، آبادانی، اشتغالزایی و تحقق چشم اندازهای نظام مقدس جمهوری به تصویب هیأت دولت رسیده که روند اجرایی آغاز و بخشی از همین طرح ها به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده است. برای پیگیری و اطلاع از روند اجرای مصوبات استانی هیأت دولت، دکتر علی سعیدلو معاون اجرایی رئیس جمهوری در گفتگویی با تشریح اهداف بلند سفرهای استانی گفت: رویکرد دولت در حوزه اجرایی با سفرهای استانی دولت آغاز شده و این سفرها، بزرگترین دستاوردها را به همراه داشته است که می توان از جمله این برکات را ارتباط مستقیم با مردم، اطلاع بدون واسطه از نیازها و خواست های مردم مناطق مختلف، توزیع مناسب امکانات برای همه بخش ها، محرومیت زدایی و اعتمادسازی عنوان کرد. وی در مورد مصوبات استانی افزود: انتخاب مصوبات از مدیریت استانی شروع می شود که حداقل 5 ماه قبل ار سفر، اسناد توسعه، اشتغال و... استانی و پروژه های اولویت دار بررسی می شود تا توزیع اعتبارات در طرح های عمرانی و تاسیسات زیربنایی عادلانه صورت گیرد. بعد از آماده شدن، اسناد به تهران ارسال می شود و در جلسات چندجانبه با حضور استاندار، مسئولان سازمان مدیریت و وزیر مربوطه، با صرف زمان زیادی بررسی می شود و به صورت پیش نویس اولیه در دستور کار قرار می گیرد. پیش نویس با نزدیکتر شدن زمان سفر با نمایندگان مرور شده، پس از اخذ ایده های نمایندگان محترم استان و بررسی در جلسات، آماده و پس از سفر، در هیأت دولت تصویب و این مصوبه ها به دستگاهها ابلاغ می شود. آنچه در پی می آید متن این گفتگوست:

* اهرم های پیگیری مصوبات استانی دولت از چه طریقی صورت می گیرد؟
** مصوبات قبل از نهایی شدن مقدماتی دارد که این مراحل با حضور نمایندگان استان بررسی می شود و پس از بررسی بندهای مختلف مصوبات، به تصویب هیات دولت می رسد.
سپس با امضای معاون اول رئیس جمهوری به استان و دستگاه ها ابلاغ می شود. در ابتدا روند اجرای پروژه ها از خود دستگاه یا سازمان اخذ می شود، پاسخ دریافتی به استان ارسال و درخواست تائیدیه می شود.
آنگاه گروه کارشناسی معاونت، به استان ها سفر می کنند و از میزان پیشرفت، نحوه عملکرد دستگاه ها و تک تک دستگاه ها جلسه برگزار و بندبند مصوبات بررسی می شود و علاوه بر این روش ها، از طریق گروه های بازرسی، بر اساس اولویت پروژه ها گزارش می گیریم، بنابر این ارائه گزارش از اجرایی شدن مصوبات استانی دقیق بوده و آمار و ارقام وجود دارد.
* گفتید که روند اجرایی مصوبات استانی براساس زمان سفر و اولویت پروژه ها در حال اجراست.
تاکنون چند درصد مصوبات اجرایی شده است؟
** با وجود آمار و مستندات در 19 سفر استانی که نتایج آن جمع بندی شده است، مصوبات در مجموع 4/80 درصد پیشرفت دارند که ممکن است پروژه ها به صورت مصوبه دولت با توافق بین وزارتخانه ها و استانداری باشد.
پیشرفت عملیاتی و اجرایی شدن مصوبات در استان ها از 33 تا 90 درصد با توجه به زمان سفر و مصوبه عملیاتی شده است و تعدادی از این مصوبات در هفته دولت و بخشی هم در دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید و دولت به بخشی از آن اهداف که بحث محرومیت زدایی، اشتغالزایی و... بوده، دست یافته است.
* آقای سعیدلو! هر طرحی که مصوب و اجرایی می شود، دارای چه رویکردی است و چه تأثیری در منطقه و استان دارد؟
** نگاه دولت در اجرایی کردن مصوبات ابعاد مختلفی دارد. اجرایی کردن مصوبات تأثیرهای شگرفی در حوزه های مختلف دارد.
برای مثال وقتی در منطقه ای سدی یا کارخانه ای احداث می شود، تأسیسات زیربنایی در توسعه پایدار، اشتغالزایی، تولید مؤثر بوده و از مهاجرت نیز جلوگیری می کند که این چندجانبه نگری موجب می شود به نیازهای منطقه ای و استانی پاسخ داده شود، نرخ بیکاری کاهش یابد و یک رفاه نسبی برای مردم فراهم شود.
* سفرهای استانی نقطه اعتماد مردم و مسئولان، نشاط و تحرک مدیران و تسریع در روند تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی را در پی دارد، اما برخی سؤالها در این زمینه مطرح است، چه پاسخی برای آن دارید؟
** همانطور که در پاسخ های قبلی اشاره شد، دولت نهم با تمام وجود به دنبال تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و تاکنون نیز تلاش کرده است که مردم ایران در هر نقطه ای، از ثروت و سرمایه ملی و فرصت های موجود کشور به طور عادلانه برخوردار باشند و برای تحقق این اهداف دولت سفرهای استانی را سرلوحه امور قرار داد تا در میدان عمل، تنگناها و مشکلات شناسایی تا گام های عدالت طلبانه برداشته شود؛ هرچند ممکن است در اجرای امور مشکلاتی نیز پیش بیاید و مصوبه ای به دلایل فنی و یا به هر علتی با موانعی مواجه شود که به معنای آن نیست دولت به دنبال اجرایی شدن مصوبه نیست، در این گونه موارد با کمک دستگاه های مربوطه موانع را برطرف می کنیم و در حقیقت نمایندگان نیز در به ثمر رسیدن مصوبات نقش اساسی دارند. از سوی دیگر ممکن است ضعف هایی نیز به دلیل بوروکراسی اداری وجود داشته باشد که بزرگنمایی آن نادرست بوده، این گونه شبهات باهمدلی قابل حل است، چون که هدف خدمت به مردم است.
قبلاً هم توضیح دادم نمایندگان قبل از تصویب، از بندبند مصوبات اطلاع دارند و جلساتی که برگزار می کنیم، با آنان به توافق رسیده ایم و این مصوبات براساس متن مصوبه پیگیری و اجرایی می شود.
از طرفی مصوبات استانی مطابق برنامه های مصوب تصویب می شود و برخی نمایندگان نگرانی های خودشان را در مورد مصوبات ابراز کرده بودند که ما طی نامه ای از این عزیزان دعوت و اعلام آمادگی کردیم که مصوبات بررسی شود و در همین جا هم اعلام آمادگی می کنیم اگر شبهه ای و اشکالی در پیشرفت مصوبات دارند، بررسی کنیم.
در ضمن رئیس محترم مجلس شورای اسلامی که به دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان سفر کرده بودند، از اجرایی شدن مصوبات استانی رضایت داشتند.
* آقای سعیدلو! با توجه به شعارهای دولت نهم در خدمت رسانی صادقانه به آحاد جامعه، مردم انتظار دارند اثرات مشهود و ملموس خدمت رسانی را در زندگی جاری ببینند. آیا این انتظارات محقق می شود؟
** این حق مردم است که از مسئولان طلب کنند و دولت نهم برای برخورداری آحاد مردم از فرصت ها قدم های بلندی برداشته است. این برنامه ها به صورت کوتاه، میان و بلند مدت است و آثار برنامه ریزی بلندمدت به خاطر زمان بر بودن ممکن است تأثیر آنی نداشته باشد، اما منجر به پیشرفت و توسعه کشور می شود.
دولت نهم برای فراهم کردن بستر عدالت و مهرورزی بحث شناسایی اقشار فقیر و محروم جامعه را در دستور کار دارد تا از طریق دستگاه های مربوطه امکانات در اختیار آنان قرار گیرد.
این روند ادامه دارد و در سال آینده نیز مقرر شده است خانواده های محروم دیگر زیر چتر حمایتی دولت قرار بگیرند.
در میان مدت نیز دولت با شناسایی دهک های پایین جامعه واگذاری سهام عدالت را آغاز کرده است که تاکنون 6 میلیون نفر از این سهام بهره مند شده اند و به زودی واگذاری سهام به چهار میلیون نفر نیز آغاز می شود.
تخصیص اعتبار به بنگاه های زودبازده، در اختیار گذاشتن تسهیلات برای مسکن و ازدواج و... از دیگر برنامه هیأت دولت بوده که تاکنون نیز بخش زیادی از آنها به ثمر نشسته است.
* یکی از وعده های دولت نهم بحث تمرکززدایی است. دولت در این خصوص تاکنون چه گام هایی برداشته و اثرات آن چیست؟
** تمرکززدایی یک ضرورت است، زیرا بالندگی بدون تمرکززدایی امکان ندارد.
دولت در بخش بومی کردن مدیران، برای تقویت جریان نخبگی در کشور اقداماتی انجام داده است که در سایه آن کشور توسعه موزون پیدا کند که در این راستا سفرهای استانی دولت زمینه ای مناسب برای انتقال تصمیم گیری ها به استانها است.
اعطای مسئولیت و اختیارات در سطح استان ها به شورای برنامه ریزی استان ها و اعطای اعتبارات از سطح ملی به استانی و انتقال مراکز اقتصادی به استان ها از جمله اقدامات دولت نهم در راستای تمرکززدایی است و این اقدام به مدیران استانی این امکان را می دهد که متناسب با توقعاتی که از آنها می رود، از اختیارات بهره مند شوند و با توجه به جهت گیریهای دولت در توجه به امور استان ها و توجه به حوزه امور عمرانی استان ها، با امکان بهتری به استقبال سال 86 می رویم و اعتبارات استانی در سال آینده حدود 20درصد رشد دارد.
* آقای سعیدلو! در طی 25 سفر استانی چند میلیون نامه از مردم دریافت کرده اید. درخواست ها پیرامون چه مسائلی است و چگونه به نامه های مردم پاسخ می دهید؟
** دولت های گذشته رابطه مردم با مسئولان دولتی تعریف شده نبود و نخستین گام دولت نهم ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، دیدار با مردم و تحقق شعار سرکشی از مردم بود که این مهم محقق شد و در 25 سفر نزدیک به پنچ میلیون و 350 هزار نامه جمع آوری شده است که حدود 99درصد نامه ها درخواست های فردی و عمومی است و یک درصد مربوط به شکایات فردی و عمومی است.
 از نظر تنوع موضوعی درخواست ها، مساعدت مالی از نهادهای حمایتی، حدود 4/39درصد، درخواست ها اشتغال و وام خوداشتغالی، 3/15 درصد، تسهیلات بانکی و 7/13 درصد مسکن و درمان هم حدود 9درصد و سایر درخواست حدود 6/22درصد است.
*اکنون چند درصد نامه ها پاسخ گرفته اند و روند پیگیرِی نامه های مردم چگونه است؟
**   وقتی نامه ها جمع آوری شد، در همان استان ستادی تشکیل می شود و پس از بررسی و تلخیص و تفکیک توسط کار گروه ها، درخواست ها به دستگاه های اجرایی ارسال می شود و تاکنون نیز براساس زمان سفر بین 30 تا 84 درصد نامه ها پاسخ گرفته اند، گاهی ممکن است برخی موانع وجود داشته باشد، ولی اراده جدی این است که مردم به درخواست هایشان برسند و این حجم درخواست ها که حکایت از انباشت مشکلات چندین ساله دارد، امروز با بسترهای فراهم شده، مسئولان سعی دارند مشکلات مردم حل شود که در برخی استان ها درخواست ها به نتیجه بسیار مطلوبی رسیده است.
در بخش هایی هم ضعف هایی وجود دارد که موارد توسط دستگاه ها و مراکز مربوطه در حال پیگیری است.
این مهم را هم باید یادآور شوم شالکه نامه ها که مطالبات مردم از مسئولان است در تخصیص امکانات، بودجه های استانی تأثیرگذار بوده و دولت را در پاسخگویی به خواسته های مردم ترغیب می کند.
* با عنایت به رویکرد دولت نهم مبنی بر صرفه جویی، عملکرد هیات نظارت بر سفرهای خارجی مدیران دولتی چگونه صورت گرفته است؟
** در بحث هیأت نظارت بر سفرهای خارجی در این خصوص فعالیت های چشمگیر و منسجمی صورت گرفته و به درخواست های دستگاه های اجرایی رسیدگی می شود و با حذف سفرهای غیرضرور و در عین حال انجام ماموریت های ضروری سرعت گرفته است.
در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مجموع 42 درصد از سفرها که غیرضروری تشخیص داده شده، کاهش داشته است و مبلغ قابل توجهی نیز صرفه جویی ارزی شده است.
* آقای سعیدلو! رویکرد دولت در دور دوم سفرهای استانی چگونه است. آیا این سفرها مانند سفرهای دور نخست در دیدار عمومی با مردم... سپری خواهد شد؟
** رویکرد در دور دوم سفرهای استانی در دست بررسی است و به طور حتم در دور دوم علاوه بر دیدار با مردم، کمبودهای سفر استانی دور نخست برطرف می شود.
پیگیری اجرایی شدن مصوبات و پروژه های استانی، تخصیص اعتبارات، اخذ نظرات نمایندگان محترم و نخبگان، برای تصمیم سازی و تصمیم گیری از دیگر برنامه های سفرهای دور دوم هم خواهد بود و البته جزئیات رویکرد دولت در سفرهای استانی در دست بررسی است که پس از حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.
*  یکی از مصوبات دولت، مسأله خروج دفاتر و ساختمان های شرکتهای دولتی از تهران بود، تاکنون چه اقدامی صورت گرفته و آیا مصوبه به اجرا درآمده است؟
** بر اساس مصوبه مورخ 28/12/84 هیأت وزیران، دفاتر شرکتهای مشمول خروج از مرکز مشخص شده براساس مصوبه، 187 شرکت باید تا پایان خردادماه از مرکز خارج می شد و تاکنون تعداد قابل توجهی از این شرکت ها از مرکز به محل خدمت منتقل شده اند. (80 شرکت دفاتر خود را به خارج از تهران و به محل مأموریت منتقل شده اند.)
* یکی از طرح های خوب دولت که می تواند منشأ خدمت باشد، طرح اردوهای هجرت است. این طرح با چه هدفی به اجرا در آمده و نقش معاونت اجرایی چه بوده است؟
** اردوهای هجرت با هدف پیشگیری و کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، از طریق غنی سازی اوقات فراغت جوانان، آشنایی آنان با فرهنگ کار و تلاش و فعالیتهای گروهی و کمک به سازندگی و خدمات رسانی به روستاها و مناطق محروم پس از تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن در تاریخ 29/3/1385 شکل گرفت.
این اردو در 6 عرصه منابع طبیعی، آبخیزداری، تعمیر و مرمت مدارس، بهداشت و سلامت علمی و آموزشی، خدمات رسانی و محرومیت زدایی فعالیت می کند. سیاستگذاری، هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر اجرای طرحهای این اردو برعهده ستاد عالی پشتیبانی از اردوهای یاد شده است که دبیری آن برعهده معاونت اجرایی رئیس جمهوری است.
سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج به عنوان مجری طرح معرفی و اقدام به ثبت نام و دعوت از نیروهای جوان داوطلب دانش آموز، دانشجو و طلبه کرده و از طریق مبادله موافقتنامه با وزارتخانه های جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، هلال احمر و مراکز فرهنگی و سپاه پاسداران نسبت به اجرای طرح اردوهای هجرت از خردادماه سال جاری اقدام کرد و تا پایان شهریورماه امسال نزدیک به سه میلیون و دویست هزار نفر روز کار و در شش عرصه در همه استانهای کشور انجام پذیرفت.
به منظور بهبود کیفی اجرای طرح در سال 1386 ردیف مستقل و متمرکز در نظر گرفته شده است. همچنین تمهیداتی اندیشیده شده تا کمیته ای با حضور دستگاههای ذی ربط و به ریاست استاندار در سه ماهه اول سال 1386 برای برنامه ریزی در استانها تشکیل شود: در عین حال بودجه به کارگیری 10 میلیون نفر روز کار در لایحه بودجه سال 1386 در 6 عرصه پیش بینی شده است.
* درخصوص فعالیت های صندوق مهر امام رضا(ع) توضیح دهید.
** صندوق مهر امام رضا(ع) در تاریخ 25/4/1385 افتتاح شد که عملکرد 7 ماهه آن به شرح زیر است.
نزدیک به 700 هزار مزدوج در سطح کشور ثبت نام کرده اند که 50 درصد از این افراد موفق به اخذ تسهیلات 10 میلیون ریالی ازدواج شده اند و بقیه در جریان تشکیل و تکمیل پرونده هستند.در این زمینه 6 بانک (ملی - ملت - تجارت - صادرات - سپه - کشاورزی) با این طرح همکاری می کنند.
در جهت اشتغال در سطح کشور هم نزدیک به 28 هزار فقره وام خوداشتغالی به مبلغ 120 میلیارد تومان پرداخت شده و با 21 سازمان و ارگان هم تفاهم نامه امضاء شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات