تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۱۰۵۲۱۸

رئیس‌جمهور از استادان برگزیده فرهنگستانها تجلیل کرد


« محمود احمدی نژاد » رئیس جمهوری دیروز در مراسم تجلیل از استادان برگزیده فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران گفت : فرهنگستانها در کشور نبض هویت و جایگاه صیانت از آن است .
به گزارش خبرنگار ایرنا , وی در کتابخانه ملی و در جمع اعضای چهار فرهنگستان زبان و ادب فارسی , هنر , علوم و پزشکی با حضور « غلامعلی حدادعادل » رئیس مجلس شورای اسلامی افزود : حرکتهای اصیل که در جامعه بروز می کند فرهنگ یک ملت را شکل می دهد و از یک نسل به نسل و از یک دوران به دوران دیگر منتقل و حفظ می شود.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با سپاس « از همه کسانی که عاشقانه و دلسوزانه در خدمت تعالی سرزمین ایران هستند » , تصریح کرد : حرکتهای مقطعی و ظواهر برخی از رفتارهای روزمره در جامعه هویت و آینده یک ملت را شکل نمی دهد.
احمدی نژاد تاکید کرد : ملت ما دارای یک روح جمعی است و این روح دارای حیات , تلاش , رشد و تعالی است و حرکت رو به رشد این روح جمعی دارای یک تجلی ملموس است .
وی با بیان اینکه « محضر علما , ادبا و هنرمندان محضری قدسی و ملکوتی است و تنفس در آن خسته کننده و ملال آور نیست » , اظهار داشت : پیوستگی این روح جمعی , رمز ماندگاری و شکوفایی ماست و برای رفع عقب ماندگیها باید زندگی امروز را در ادامه منحنی تاریخی تعریف کنیم چرا که گسست فرهنگی آغاز انحطاط و آسیب است .
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه « انسان در محضر علما و هنرمندان این سرزمین هیچگاه گذر زمان را احساس نمی کند » , ادامه داد , فرهنگ پایه , مقوم هویت , سکوی حرکت و شکل دهنده زندگی متعالی و سعادتمند ماست و صیانت از آن یعنی صیانت از همه داشته های یک ملت است .
احمدی نژاد در این مراسم که به تجلیل و تقدیر از چهار استاد برگزیده فرهنگستانهای علوم , زبان و ادب فارسی , هنر و پزشکی اختصاص داشت , اضافه کرد : تجلیل از بزرگان اهل علم , ادب و هنر کوچکترین قدم در صیانت از فرهنگ جامعه است .
وی تصریح کرد : نشان دادن قله ها به نسل امروز , نشان دادن راه به نسل آینده و نمایاندن مسیر برای حرکت روح جمعی یک ملت است تا آرمانها و اهداف خود را فراموش نکنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه « چهار فرهنگستان موجود از مراکز اصلی علم و ادب و فرهنگ این کشور هستند » , ادامه داد : بازکاوی گذشته فرهنگی , از جمله انتظارهای ما از این فرهنگستانها است .
احمدی نژاد افزود : میراث فرهنگی ما اقیانوس عمیق و گنجینه بی انتهایی است که لحظه به لحظه و تمام صحنه های آن موجب افتخار ابدی برای ملت ماست .
وی تصریح کرد : شناخت و معرفی این گنجینه , معرفی و انتقال آن به نسل امروز و در دسترس قرار دادن برای نسل های بعدی , صیانت از ماندگاری ملت است و کانون طراحی , برنامه ریزی و مدیریت چنین اقدام بزرگی فرهنگستانها هستند.
رئیس جمهوری گفت : ترسیم راه و مسیر آینده , مسیر و مقصد این حرکت و تاثیر و تاثر از دیگر فرهنگها و اندیشه ها از وظایف مهم برای برنامه ریزی و طراحی فرهنگستانهاست و دولت و مجلس شورای اسلامی نیز باید از آنها حمایت کنند تا در مجموعه برنامه ریزیهای کشور , ساری و جاری شود.
وی با بیان این که « همه این فرهنگستانها مهم , حساس و ارزشمند هستند » به فعالیتهای ضروری آنها اشاره کرد و گفت : فرهنگستان زبان و ادب فارسی در غوغای انواع واژه ها , رسم الخط ها , زبانها , گویشها و لهجه ها باید از فرهنگ و ادب فارسی صیانت کند.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه « فرهنگستان زبان و ادب فارسی باید از موضع دفاعی خارج شود » , اظهار داشت : اینکه فرهنگستان مزبور واژه هایی را ابداع می کند کار ارزشمند و مقدسی است ولی اغلب یک عقب ماندگی را به ما تحمیل می کند.
وی با بیان این که « جای تحلیل و پیش بینی آینده , بازیابی ظرفیتهای عمیق و وسیع زبان فارسی و معرفی به نسل ها , اندیشمندان و هنرمندان از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی خالی است » , اضافه کرد : هنوز جای کار زیادی داریم تا به نقطه ای برسیم که ایستادگی بر سر زبان ملی به یک افتخار عمومی تبدیل شود.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از اینکه « در یک سخنرانی کوتاه و علمی برخی از دانشمندان در کشور از 20 تا 50 واژه بیگانه استفاده می شود » , اضافه کرد : زبان فارسی از ظرفیتها و واژه های گسترده ای برخوردار است و آنقدر در گذر زمان صیقل خورده است که در هر شرایطی قابل عرضه و حضور است .
احمدی نژاد تصریح کرد : تقریبا همه فعل و انفعالات , احساسات و عواطف می تواند در زبان فارسی جایگاه پیدا کند و بیان شود و ما امیدواریم که این حرکت روز به روز از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تجلی پیدا کند.
وی در خصوص فرهنگستان پزشکی نیز با اشاره به تاریخ درخشان هزار ساله این علم در کشور گفت : امروز پزشکی با زندگی ما عجین شده است و صیانت از سلامت جامعه یک وظیفه مستمر و همیشگی است .
رئیس جمهوری با بیان این که « سابقه علم پزشکی ایران هنوز هم قابل عرضه در بالاترین سطوح علمی دنیا است » , اظهار داشت : بسیاری از روشهای درمان و تامین سلامت در جامعه ما در زمان حاضر بسیار کم هزینه تر از راههایی است که ما در جامعه طی می کنیم .
احمدی نژاد با اشاره به اینکه « علم پزشکی ابن سینا , ابوریحان بیروونی , جرجانی و سایر علمای این رشته خود یک مکتب کامل پزشکی است » , ادامه داد : باید کاری کنیم که این علم دوباره به متن زندگی ما وارد شود چرا که بخشی از هویت ماست و ما نیز باید دست به دست هم دهیم و با شتاب مضاعف در این راه قدم برداریم .
وی ایران را سرزمین هنر و هنرمندان خواند و گفت : ملت ایران در شمار معدود ملتهایی است که زندگی آنها هنرمندانه است و ما باید در همه زمینه ها از همه تجربیات بشر به خصوص تجربیات هنری بهره بگیریم.
رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از سخنرانی در مراسم تجلیل از استادان برگزیده فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه ملی , از بخشهای مختلف این کتابخانه شامل نسخ خطی , اسلام شناسی و ایران شناسی دیدن کرد و از نزدیک در جریان فعالیتهای آنها قرار گرفت.
در بازدید رئیس جمهوری از بخشهای مختلف کتابخانه ملی , کارشناسان این کتابخانه توضیحات لازم را به رئیس جمهوری ارایه کردند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم دیروز با اهدای نشان درجه یک دولتی و لوح سپاس به « مهدی بهادری نژاد » شخصیت برگزیده فرهنگستان علوم , « محمد خوانساری » استاد برگزیده فرهنگستان زبان و ادب فارسی , « محمدرضا مهری » شخصیت برگزیده فرهنگستان علوم پزشکی و « علی نصیریان » هنرمند برگزیده فرهنگستان هنر از آنان تقدیر و تشکر کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات