صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۱۰۵۸۳۵

دور تازه ناامنی‌ها در عراق؛ آشوب سازنده


فرزان شهیدی
حوادث تروریستی اخیر در شهرهای موصل و بغداد که موجب کشته و زخمی شدن بیش از هزار شهروند عراقی شد، دور تازه ای از ناامنی ها را به عراق بازگردانده است. این در حالی بود که طی ماه های اخیر شاهد بهبود نسبی در روند ثبات و امنیت این کشور بوده ایم.
فرماندهان نیروهای نظامی آمریکایی در عراق پیش از عقب نشینی نیروهای خود از شهرها گفته بودند که حملات مخالفان، سازمان یافتگی و پیچیدگی ماه ها و سال های گذشته را نداشته و خروج نظامیان آمریکایی بر حفظ امنیت تاثیر قابل ملاحظه ای نخواهد گذاشت.
با این حال، کمتر از دو ماه پس از خروج آمریکایی ها از شهرهای عراق، افزایش حوادث تروریستی حکایت از تغییر اوضاع و احوال دارد. آخرین بمبگذاری ها بسیار هماهنگ شده و برنامه ریزی شده به نظر می رسند و یادآور خشونتهای سالهای گذشته هستند.
در این راستا ژنرال عبدالکریم خلف، سخنگوی وزارت کشور عراق گفته است که این حملات بسیار هماهنگ شده بوده اند و مواد انفجاری به کار برده شده در آنها هم مواد بسیار پیشرفته ای بوده است. به اعتقاد او این گونه مواد منفجره را نمی توان در بازار داخلی تهیه کرد، لذا دولت عراق معتقد است که قدرتهای خارجی در این حملات دست داشته اند.
تحلیل دولت عراق آن است که بمب گذاری های اخیر دو هدف داشته اند، یکی تلاش برای برآشفتن مجدد تنش و خشونت قومی و مذهبی و دیگری برای تحت الشعاع قرار دادن پیشرفت هایی که دولت نوری المالکی در زمینه برقراری امنیت داشته است، تا بدین وسیله از شانس پیروزی او در انتخابات آتی بکاهند.
دولت نوری مالکی شورشیان تندروی اهل سنت را در این بمبگذاری ها مقصر می داند اما مخالفان او می گویند که نخست وزیر به فساد دولتی اجازه رشد داده و در نتیجه اوضاع امنیتی بار دیگر بحرانی شده است و برای مثال به ماجرای غارت مسلحانه بانک رافدین در منطقه کراده بغداد اشاره می کنند که ردپایی از نیروهای سیاسی و امنیتی داخلی عراق در آن مشاهده می شود.
البته فساد اداری در عراق موضوعی است که حتی نهادهای رسمی نسبت به آن اذعان دارند. برای نمونه سازمان مسئول مبارزه با فساد دولتی عراق، خود می گوید که وزارتخانه های دفاع و کشور از فاسدترین دستگاه های اداری آن کشور هستند.
با این حال دولت بر این نکته تاکید دارد که مخالفان ثبات و امنیت عراق، اعم از بعثی های سابق و گروه های وابسته به القاعده با اتکا به حمایت های خارجی، همواره در صدد بر هم زدن اوضاع عراق هستند. انفجار بمب در مساجد شیعه و نیز انفجار مهیب در روستای شیعه نشین «خزنه» در شمال شرق موصل، حاکی از آن است که تروریست ها وابسته به القاعده بوده و طبق برخی ادله و شواهد از حمایت عربستان سعودی برخوردار هستند و هدف آن ها ایجاد فتنه مذهبی از یک سو و تضعیف دولت مالکی از سوی دیگر می باشد، خصوصاً آن که مالکی خود را آماده شرکت در انتخابات آتی در اوایل سال آینده میلادی کرده است.
شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق محسوب می شود و اقوام و مذاهب مختلف در آن سکونت دارند، یکی از آخرین نقاطی است که القاعده از آن به عنوان محل استقرار استفاده می کند و با وجود کاسته شدن از میزان خشونت ها در نقاط مختلف عراق، موصل کماکان صحنه بروز حملات و درگیری است.
نکته دیگری که برخی تحلیلگران به آن اشاره دارند نقش آشکار و پنهان اشغالگران آمریکایی و نیز رژیم صهیونیستی در انفجارات عراق است. از این منظر که آمریکایی ها مسئول مستقیم پرونده امنیتی عراق هستند، به طور طبیعی در هر گونه انفجار و ناامنی انگشت اتهام به سوی آنان روانه می شود. برخی نیز از تکرار سیاست هایی همچون «آشوب سازنده» سخن می گویند که توسط وزیر خارجه پیشین آمریکا ارائه شد وهدف آن ایجاد ناامنی و بحران هدفمند در عراق به منظور تحقق اهداف اشغالگران در این سرزمین می باشد. رژیم صهیونیستی نیز از فتنه انگیزی در عراق بهره برداری زیادی کرده و حداقل می تواند افکار عمومی را از عرصه فلسطین به سایر کانون های بحران همچون عراق سوق دهد.
هر چند دولت جدید اوباما با شعار تغییر وارد کاخ سفید شده است، اما حداقل در عرصه عراق تغییری در سیاست های واشنگتن به چشم نمی خورد و اوباما نیز همچنان در پی تحقق اهداف راهبردی کاخ سفید در عراق می باشد، خصوصا آن که آمریکایی ها نسبت به انتخابات پارلمانی آینده بسیار حساس هستند و ترکیب پارلمان و دولت آتی برای آن ها از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
بر اساس این تحلیل، اشغالگران گه گاه به ایجاد ناامنی در عراق پرداخته و یا حداقل نسبت به حملات گروه های تروریستی بی تفاوتی نشان می دهند تا از یک سو دولت مالکی را محک زده و برروند سیاسی تاثیرگذار باشند و از سوی دیگر عقب نشینی از عراق را به تعویق بیفکنند.
در پایان باید گفت دولت مالکی در آستانه انتخابات با چالش های تازه ای مواجه خواهد بود. موفقیت وی در مقابله با خشونت و ناامنی ها و نیز ادامه برنامه های سیاسی همچون آشتی ملی از جمله عواملی است که جایگاه وی و ائتلاف شیعیان عراق را در عرصه قدرت، بیش از گذشته تحکیم می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات