تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۱۱۱۷۰۸
نیویورک تایمز افشا کرد:

بلک واتر ؛ عامل اجرای ماموریتهای سری «سیا» در پاکستان


به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که هنوز پرونده جنایات شرکت بلک واتر در عراق به دلیل کشتار مردم بی دفاع، قاچاق سلاح و ارتباط با گروه های شورشی همچنان در حال پیگیری است، روزنامه نیویورک تایمز امروز از ارتباط این شرکت نه چندان خوشنام با سیا پرده برداشت.
روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود با اشاره به این مطلب نوشت : براساس اعلام مقامهای دولتی و کارکنان فعلی و سابق شرکت بلک اتر، این شرکت با استفاده از یگانی مخفی در مقر اصلی خود در کارولینای شمالی، نقش مهمی را در مهمترین برنامه ضد تروریسم دولت واشنگتن بر عهده گرفته که از آن جمله می توان به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای کشتن رهبران القاعده در پاکستان اشاره کرد.
این روزنامه افزود : عملیاتهای این یگان در پایگاه‌ های مخفی در پاکستان و افغانستان انجام می شود؛ جایی که ماموران این شرکت موشکهای "هل ‌فایر" و بمبهای هدایت شونده را بر هواپیماهای بدون سرنشین سوار می کنند.
به گفته مقامهای آگاه، حفظ امنیت این پایگاه ها نیز بر عهده نیروهای بلک واتر است.
به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، نقش شرکت بلک واتر در ماموریت هواپیماهای بدون سرنشین این موضوع را نشان می ‌دهد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اکنون تا چه حد به پیمانکاران برای به اجرا درآوردن برخی از مهمترین ماموریتهای این سازمان وابسته است.
علاوه بر آن، این گزارش مشخص می کند که شرکت بلک واتر که هم اکنون با عنوان "Xe" شناخته می ‌شود، فعالیتهای خود را از سر گرفته است.
نیویورک تایمز گزارش می دهد که سیا در سال 2004 ماموران شرکت بلک ‌واتر را به عنوان بخشی از یک برنامه مخفیانه برای شناسایی و ترور عوامل ارشد القاعده استخدام کرده بود.
این در حالی است که مقامهای فعلی و سابق این شرکت جزئیات بیشتری درباره همکاری بلک واتر با این عملیات افشا کردند.
این مقامها خاطرنشان کردند که سیا، عوامل بلک واتر را با "حکم قتل" به محل سران القاعده اعزام نمی‌ کرد، بلکه به جای آن به این پیمانکاران دستور می ‌داد تا شروع به جمع‌ آوری اطلاعات درباره محل اختفای سران القاعده کنند که به دنبال آن ماموریتهای شناسایی انجام می شد.
یکی از این مقامها گفت : هر عملیاتی که قرار بود با هدف کشتن یا دستگیری سران شبه نظامیان انجام شود، باید توسط مدیر سیا تایید می ‌شد و کاخ سفید نیز پیش از انجام آن باید در جریان قرار می ‌گرفت.
اما با روی کار آمدن لئون پانتا مدیر جدید سیا، این برنامه لغو شد و کنگره در جریان این موضوع قرار گرفت.
همکاری شرکت بلک واتر و سیا پیشتر به طور گسترده‌ ای مخفی بوده است. این در حالی است که همکاری این شرکت با وزارت امور خارجه آمریکا برای تامین امنیت دپیلماتهای آمریکایی در عراق بحث برانگیز بوده است.
پس از آن که ماموران شرکت بلک اتر در تیراندازی سال 2007 که منجر به کشته شدن 17 عراقی شد حضور داشتند، فعالیت این گروه درعراق پایان یافت.
اولین همکاری جدی شرکت بلک واتر با سیا در سال 2002 بود؛ زمانی که قراردادی برای تامین امنیت مقر سیا در کابل توسط ماموران بلک واتر امضا شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات