تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۱۱۳۶۲۸

10 پیشنهاد روزنامه آمریکایی برای نجات آبروی از بین رفته جرج بوش


« نیکلاس کریستوف » مقاله نویس روزنامه » نیویورک تایمز » در مقاله ای 10 پیشنهاد به « جرج بوش » داده تا آبروی از بین رفته خود را در داخل و خارج آمریکا نجات دهد.
کریستوف در این مقاله که روز یکشنبه در سایت اینترنتی نیویورک تایمز منتشر شد نوشته است اگر بوش به روند کنونی ادامه دهد قضاوت آیندگان درباره عملکرد او بسیار بد خواهد بود.
وی افزوده است : وضعیت برای بوش چندان خوب نیست و احتمالا مرگ وی با چیزی شبیه به این متن همراه خواهد بود « جرج بوش که بخاطر نحوه مدیریت حملات تروریستی 11 سپتامبر شدیدا مورد تحسین قرار گرفته بود در نهایت با بدنامی و رسوایی گیرافتادن در جنگ عراق و گره خوردگی در داخل آمریکا ترساندن رای دهندگان با اتخاذ تاکتیک های تک حزبی افراطی و ناتوان کردن چندین نسل حزب جمهوریخواه سمت خود را ترک و درگذشت ... »
مقاله نویس نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به اینکه بوش هنوز نا امید نشده است نوشته است : بگذارید من 10 پیشنهاد به شما ارائه کنم که برای نجات میراث خود در سال 2007 می توانید انجام دهید .
کریستوف می نویسد که نخست آنکه به صورت جدی با همسایگان عراق از جمله ایران و سوریه وارد مذاکره شوید و گمانه زنی ها در مورد داشتن پایگاه نظامی دائمی در عراق را رد کنید.
هرچند هیچ کدام از این اقدامات باعث برطرف شدن افتضاح عراق نخواهد شد ولی قطعا نشان دهنده آن است که شما در نهایت سعی می کنید تا به پیشنهاد دیگران گوش دهید و آمادگی دارید به دیپلماسی یک فرصت واقعی بدهید.
اعلام اینکه آمریکا قصد ندارد به صورت دائمی در عراق پایگاه نظامی داشته باشد دستکم می تواند باعث شود شبه نظامیان عراقی نتوانند مدعی شوند که آمریکایی ها فقط برای دزدیدن نفت عراق و داشتن پایگاه های نظامی در کشورشان حضور دارند.
دومین اقدامی که باید صورت گیرد آغاز تلاش هایی جدی برای ایجاد صلح در خاورمیانه است . بوش باید با ملک عبدالله پادشاه عربستان همکاری کند تا بار دیگر پیشنهادات صلح خود را مطرح کند.
همچنین باتوجه به اینکه همه می دانند توافقنامه صلح در نهایت شبیه به کنوانسیون ژنو خواهد بود بوش باید شدیدا از این کنوانسیون حمایت کند.
هرچند بسیار بعید است که به زودی در خاورمیانه به صلح برسیم ولی دست کم اگر واشنگتن نشان بدهد که برای ایجاد صلح تلاش می کند این مساله منفعت زیادی برای وجهه آمریکا خواهد داشت .
سومین کاری که بوش باید انجام دهد مقابله با قتل عام در دارفور است .
بیل کلینتون رییس جمهوری سابق آمریکا گفته است بزرگترین تاسف دولت وی عدم واکنش به قتل عامل رواندا بوده است و روزی نیز شما (و نویسندگان زندگینامه شما) نسبت به واکنش غیرجدی نسبت به دارفور پشیمان خواهید شد.
برای شروع کار می توانید از رهبران انگلیس فرانسه چین مصر و عربستان سعودی دعوت کنید که به همراه شما به دارفور و چاد سفر کنند و خود شاهد زنانی باشند که فلج شده و یا مورد تجاوز قرار گرفته اند و مردانی را ببینید که چشمانشان در آورده شده است .
در ادامه نیز می توان منطقه ممنوعه پرواز اعلام کرده و نیروهای بین المللی را برای حفظ چاد و جمهوری آفریقای مرکزی اعزام و فشارهای بیشتری را برای ایجاد صلح داخلی بین قبیله های دارفور وارد کرد.
چهارمین پیشنهاد این است که دیک چنی معاون خود را تشویق کنید تا خود را از رنگ باخته نشان دهد تا بتواند با ادعای کسالت جسمانی از سمت خود استعفا کند و آنگاه شما می توانید کاندولیزا رایس یا رابرت گیتس را جایگزین وی نمایید زیرا چنی تنها فردی بوده که بر سیاست خارجی شما بدترین نفوذ را داشته است و دو قطبی ترین شخص در دولت شما بوده است.
لذا هیچ کاری بهتر از پذیرفتن استعفای چنی نمی تواند نشان دهد که شما فصل جدیدی را آغاز کرده اید.
پنجم اینکه می توانید با تمدید برنامه پنج ساله مبارزه با ایدز خود موضوع محافظه کاری مهربانانه را مجددا احیا نمایید. علاوه بر آن بایستی با کشورهای اروپایی همکاری کنید تا برای سرمایه گذاری شرکت ها در آفریقا امتیازهایی را ارائه کنند.
بهترین راه برای بالابردن استاندارد زندگی در آفریقا کمک به افزایش کارخانه های تولید کفش و اسباب بازی برای صادرات است .
ششمین پیشنهاد نیز توجه به مساله تغییر جو زمین است . هرچند هیچ کس انتظار ندارد شما همچون « ال گور » عمل کنید ولی هرگاه شما از هر تلاش جدی برای مهار گازهای گلخانه ای فرار می کنید باعث لکه دار شدن وجهه آمریکا می شوید.
هفتمین پیشنهاد این است که به اسراییل اعلام کنید که با هر حمله ای به تاسیسات دیگر کشورها مخالفید زیرا چنین حملاتی تنها برنامه هسته ای آنها را به تعویق خواهد انداخت .
هشتم اینکه بجای تسلیم شدن در مورد تامین اجتماعی پیشنهادات اصلاحاتی که بیل کلینتون در سال 1999 خواستار به تصویب رسیدن آن شده بود احیا کنید.
نهمین پیشنهاد این است که به بی عدالتی ننگین در خدمات درمانی رسیدگی کنید. شما می توانید خواستار اجرای طرح جامع حمایت از کودکان زیر 5 سال شوید (همچون جیمی کارتر) و بدون هیچ هزینه ای می توانید به تبلیغات عمومی در مورد چاقی در کودکان بپردازید.
شما می توانید برای این کار از « مایک هاکابی » فرماندار جمهوریخواه آرکانسس الگو بگیرید که نشان داده است چگونه ایالت ها می توانند به مبارزه با دیابت و چاقی بپردازند.
دهمین پیشنهاد نیز این است که این روزنامه را بر روی زمین پرتاب نکنید و بخاطر عدم محبوبیت خود به مطبوعات دشنام ندهید. در عوض بار دیگر همچون زمانی که در سال 2000 در انتخابات مرحله اول یکی از ایالت ها شکست خوردید اما از کتاب قوانین خود (فشردن دندان ها تهیه ابزار جدید و دزدیدن ایده ها از منتقدان و رقبای خود) استفاده کردید این بار نیز استفاده کنید زیرا در آن زمان این کار شما نتیجه داد و این بار نیز ممکن است در سال 2007 به نتیجه برسید .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات