تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۱۱۷۰۶۴
زود دویچه:

نـوسـازی ژاپـن

اشاره: "یوکیو هاتویاما به عنوان نخست وزیر ژاپن، اکنون مسوولیت پایان دادن به روش‌های متکی بر دوران بعد از جنگ در ژاپن را برعهده دارد. وی باید ساختارهای کهنه و قدیمی این کشور را نوسازی و بازسازی کند. البته هنوز کاملا روشن نیست که قرار است چه ساختار جدیدی جایگزین این ساختارها شود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی روزنامه‌ی آلمانی زود دویچه در تحلیلی که به قلم کریستوف نایدهارت و تحت عنوان"نوسازی ژاپن" نوشته شده، آورده است: یوکیو هاتویاما به عنوان نخست وزیر آتی ژاپن، اکنون باید ساختارهای قدیمی این کشور را که در ایجاد این ساختارها آشیرو هاتویاما پدربزرگ وی به عنوان نخست وزیر ژاپن درسال 1955 نقش داشته است، از بین ببرد و ساختارهای جدیدی را جایگزین چارچوب‌های قدیمی گذشته نماید.
در بخش ابتدایی این تحلیل آمده است: شکست حزب لیبرال دموکرات ژاپن در انتخابات پارلمانی این کشور آن هم بعد از سده‌ها حاکمیت، اکنون این فرصت را برای هاتویاما فراهم آورده است که آزادانه و طی مدت چهار سال آتی آن چه را که ژاپن برای ترمیم برخی ساختارهای خود نیاز دارد، عملی کند.زود دویچه می‌افزاید: تاکنون مثلث قدرت در ژاپن دارای سه راس حزب لیبرال دموکرات، صنعت و بوروکراسی بوده است و تغییر این مثلث و گرفتن ابزار سیاست از دست بوروکرات‌ها مطمنا اصلی ترین و ضروری‌ترین وظیفه‌ی هاتویاماست. تغییر قدرت در ژاپن و روی کار آمدن هاتویامای جوان و بی‌تجربه را می‌توان به معنای تغییر نسل در ژاپن نیز دانست. سیاست ژاپن با پیروزی حزب جوان و مخالف این کشور، دموکراتیک‌تر و شفاف‌تر شده و گرایش بیشتری به جوانان و مسایل زیست محیطی پیدا کرده است.
در ادامه‌ی این تحلیل با اشاره به سیاست‌های آتی هاتویاما آمده است: وی قبل از شروع انتخابات، سیاست داخلی را به عنوان اولویت‌های کاری خود مطرح کرد. وی اظهار داشت که ژاپن باید با تمرکزگرایی مقابله کرده و در کنار اتخاذ سیاست‌های دوستانه در قبال کودکان، در قبال افراد سالخورده و ضعفا نیز سیاست‌های بهتری را اتخاذ کند. به عقیده‌ی وی سیاست اقتصادی ژاپن باید در راستای رفع نیازهای شهروندان این کشور و نه فقط صنعت سوق داده شود. این وعده های انتخاباتی هاتویاما در حالی اظهار شد که رقبای وی در حزب مقابل، اظهارات وی را تحقق ناپذیر خواندند.
زود دویچه در بخش دیگری آورده است: علاوه بر این، بودجه‌های دولتی این کشور نیز با توجه به انتقاداتی که هاتویامو از دولت تارو آسو نخست وزیر سابق به دلیل عدم پرداخت برخی بدهی‌های ژاپن مطرح کرده است، باید بهتر و دقیق‌تر نگهداری شود. در بعد مسایل سیاست خارجی نیز تمرکز هاتویاما بر روی روابط خارجی این کشور به ویژه آمریکا و چین تمرکز خواهد یافت. علاوه بر این وی بر خلاف دولت‌های قبلی ژاپن، از نزدیکی و یکپارچگی اقتصاد چین و ژاپن حمایت خواهد کرد.
زود دویچه در بخش پایانی تحلیل خود آورده است: هاتویاما تمرکز روابط کشورش با آمریکا را از بعد نظامی به ابعادی چون امنیت، انرژی و همین طور زمینه‌های زیست محیطی خواهد کشاند چرا که مردم ژاپن هنوزعلت حضور 47 هزار تن از نیروهای آمریکایی را در خاک خود نمی‌دانند. حزب لیبرال دموکرات ژاپن از مدت‌ها پیش به اهمیت رابطه با چین حداقل در بعد اقتصادی پی برده است؛ چرا که چین به عنوان موتور اقتصادی ژاپن مطرح است و هر دو طرف از این رابطه‌ی دو طرفه منتفع می‌شوند. از این رو پکن و توکیو هر چه بیشتر از لحاظ اقتصادی به یکدیگر نزدیک شده‌اند. هرچند که سیاست در پاره‌ای موارد سدی در مسیر این رابط بوده است. جریانی که در دوران یاسوئو فوکودا آغاز شد، تارو آسو آن را ادامه داد و نخست وزیر جدید نیز مطمئنا با توجه به شعار بهبود روابط با کشورهای آسیای شرقی آن را بهبود خواهد بخشید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات