صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۱۲۰۴۱۴

لغو طرح سپر موشکی


برگردان: فرزان شهیدی
رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد از طرح استقرار سپر موشکی در شرق اروپا منصرف شده و طرح بهتری را جایگزین آن خواهد کرد. باراک اوباما اعلام کرد آمریکا سیستم باصرفه تر و با فناوری های بالاتری نسبت به سیستم سپر ضدموشکی ایجاد خواهد کرد که در آن منافع روسیه نیز در نظر گرفته شود.
البته اوباما توضیح نداده که جزئیات طرحی که او جایگزین سپر موشکی خواهد کرد چیست ولی منابع آمریکایی تفسیرهای مختلفی درباره این طرح ارائه کردند. به گفته این منابع در طرح اوباما دفاع موشکی به جای استقرار در جمهوری چک و اروپای شرقی بر روی کشتی های جنگی آمریکا مستقر خواهد شد و به جای دفاع از اروپا در برابر ایران، به دفاع از اسراییل و همسایگان عرب آن در برابر ایران خواهد پرداخت.
اوباما در نطق خود با اشاره به خطر تهدید جمهوری اسلامی ایران گفت: گزارش های جدید اطلاعاتی نشان می دهد که تهران بیشتر بر روی موشک های کوتاه برد و میان برد در حال حرکت است تا موشک های با برد بلند.
برخی مطبوعات اروپایی هم به آزمایش موشک سجیل در ایران اشاره کرده و نوشته اند که این نخستین موشک میان برد با سوخت جامد بود که ایران به آزمایش گذاشت که برخلاف موشک های سوخت مایع، این قبیل موشک ها را می توان به سرعت و از نقاط مختلف پرتاب کرد و به شکل آماده پرتاب در زرادخانه ها نگه داشت.
به نوشته مطبوعات غرب حکومت ایران به سرعت در مسیر ساخت کلاهک اتمی و موشک های مورد استفاده برای پرتاب آن پیش می رود و رییس جمهور ایران گفته است که موشک سجیل به جمهوری اسلامی توانایی آن را می دهد تا هر پایگاه نظامی را که از آن گلوله ای به سویش شلیک شود به جهنم بفرستد.
در عین حال کارشناسان اطلاعاتی دولت آمریکا در ارزیابی های خود توانایی ایران در ساخت و به کار گیری موشک های بین قاره ای را مورد تردید قرار داده و در عوض، بر خطر موشک های برد نزدیک این کشور تاکید کرده اند یعنی موشک هایی که می تواند نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور را در خاورمیانه و بخشی از اروپا نشانه بگیرد.
براساس همین ارزیابی است که دولت اوباما تصمیم گرفت تا طرح مورد نظر دولت قبلی آمریکا برای استقرار یک ایستگاه رادار نیرومند تشخیص در جمهوری چک و ده پایگاه ردگیری و انهدام موشکی در لهستان را کنار بگذارد و به جای آن، به استقرار تعدادی ایستگاه های راداری کوچکتر زمینی در نقاط نزدیکتر به ایران و اعزام کشتی ها حامل موشک های ضد موشک به منطقه مبادرت کند.
به نظر می رسد اوباما به جای تأکید بر پروژه های بلند پروازانه ای مانند استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی که حساسیت روس ها را به دنبال دارد، به سمت طرحی کارآمدتر و کم هزینه روی آورده که بر مهار ایران متمرکز شده است.
برخی ناظران سیاسی احتمال می دهند که دولت اوباما در دست به معامله با روس ها زده تا در ازای عقب نشینی از طرح موشکی، روس ها از حمایت ایران در موضوع هسته ای دست بردارند. آن گونه که برخی رسانه های اروپایی اعلام کرده اند آمریکا در ازای موافقت روسیه برای توقف همکاری با ایران، از استقرار سپر موشکی خود در اروپای شرقی منصرف شده است. برهمین اساس آمریکا هم اکنون در حال وارد کردن فشار بر روسیه برای توقف ارائه موشک های پیشرفته به ایران است.
البته سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تکذیب امکان معامله بین مسکو و واشنگتن، چشم پوشی آمریکا از استقرار سپر ضد موشکی در اروپا در ازای گرفتن امتیازی از روسیه را ساختگی و بی اساس خواند.
اوباما تاکید نموده که اعتراض روسیه به طرح مورد نظر دولت جورج بوش در تصمیم گیری او تاثیری نداشته است . وی همچنین از سخنان رئیس جمهور روسیه که گفت«در برخی موارد، توسل به تحریم اجتناب ناپذیر است» ابراز خرسندی نموده است.
با وجود اظهارات رئیس جمهوری روسیه در مورد تحریم ایران، واکنش مقامات روسی به تصمیم دولت آمریکا متفاوت بوده و از جمله ولادیمیر پوتین، نخست وزیر، گفته است که کشور او چشمداشت دریافت امتیازات بیشتری را از آمریکا دارد و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه هم اظهار داشته که طرح جدید به منزله تعدیل و نه توقف برنامه موشکی ایالات متحده در منطقه است.
در هر حال نسبت به طرح تازه اوباما تردیدهایی وجود دارد تا جایی که برخی ناظران معتقدند ممکن است روزی روسها متوجه شوند که با سیستمی مواجه هستند که به مراتب از طرح جورج بوش خطرناکتر است!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات