صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۱۲۵۲۳۳

واکنش‌ها به پاسخ ایران درباره پیش‌نویس قرارداد تامین سوخت رآکتور تهران


بصیرت: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به پیش‌نویس قرارداد تامین سوخت رآکتور تهران با واکنش‌هایی از سوی آمریکا، روسیه و فرانسه که طرف‌های توافق انتقال سوخت به ایران هستند، روبرو بود.
به گزارش بصیرت به نقل ازخبرگزاری فارس، جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پیش‌نویس ارائه شده از سوی محمد البرادعی در وین اعلام کرد که اولین دور مذاکرات وین که در 19 اکتبر 2009 (27 مهرماه 88 ) پیرامون تامین سوخت راکتور تهران در وین برگزار شد را با نگاهی مثبت دنبال خواهد کرد و در این گفتگوها که صرفاً یک گفتگوی فنی بین ایران و آژانس است باید ملاحظات اقتصادی و فنی ایران در چگونگی تامین سوخت راکتور تهران لحاظ شود.
در پیشنهاد سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا به ایران آمده که ایران باید حدود دو سوم اورانیوم 3 / 5 درصد غنی شده خود را برای غنی سازی بیشتر (تا حدود 20 درصد) به روسیه بفرستد و پس از انتقال اورانیوم 20 درصد به فرانسه، اورانیوم به میله‌های سوخت تبدیل شده و به ایران بازگشت داده شود.
اما در پی واکنش آژانس، اتحادیه اروپا، سوئد به عنوان رئیس اتحادیه اروپا،‌ آمریکا، فرانسه و روسیه به پاسخ ایران از نظر خوانندگان می‌گذرد.
* آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد پاسخ اولیه ایران را به طرح پیشنهادی آژانس در خصوص تامین سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کرده است.
در بیانیه‌ آژانس آمده است: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال رایزنی با دولت ایران و دیگر طرف‌های ذیربط است تا هرچه سریعتر توافق درباره این طرح پیشنهادی حاصل شود.
* اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا امروز روز گذشته طی بیانیه‌ای خواستار پذیرش پیش‌نویش توافق هسته‌ای توسط ایران شد.
در بیانیه اتحادیه اروپا اعلام شده که شورای اروپایی از ایران می‌خواهد با آژانس درباره طرح تامین سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران موافقت کند که این امر باعث ایجاد اعتماد، همزمان با پاسخ به نیاز ایران برای رادیوایزوتوپ‌های پزشکی خواهد بود.
* سوئد (رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا)
«کارل بیلدت» وزیر خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد نیز مدعی شد که پاسخ ایران به پیشنهاد گروه 1+5 برای دریافت اورانیوم غنی‌شده همان کلک‌های قدیمی است که تهران از پیش استفاده می‌کرده است.
وی اضافه کرد که هدف ایران تنها به درازا کشاندن مذاکرات است.
* آمریکا
دولت آمریکا ساعتی پس از اعلام پاسخ اولیه ایران به آژانس اعلام کرد که همچنان منتظر پاسخ رسمی ایران به توافق هسته‌ای پیشنهادی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
«یان کلی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند ساعت پس از اینکه آژانس انرژی اتمی اعلام کرد پاسخ اولیه ایران درباره پیشنهاد آژانس را دریافت کرده، اظهار داشت: هنوز منتظر پاسخ رسمی دولت ایران هستیم.
در عین حال «رابرت گیبس» سخنگوی کاخ سفید نیز روز جمعه اعلام کرد ایران زمان نامحدودی برای پذیرش پیش‌نویس قرارداد فروش سوخت هسته‌ای ندارد.
وی گفت: زمان رئیس جمهور، نامحدود نیست و گفت‌وگوها فقط به منظور گفتگو کردن نبوده بلکه با هدف دستیابی به یک توافقی بوده که به نظر می‌رسید چیزی بوده که ایرانیان چند هفته پیش خواستار آن بوده‌اند.
«هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که پیش از مدنظر قراردادن هر گونه تحریم جدید، آمریکا منتظر نتایج گفتگوها با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور باقی می‌ماند.
وزیر امورخارجه آمریکا افزود: شرایط برای همکاری هسته‌ای فراهم است و این بسیار مهم است که روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین همگی در موضع خود در برابر موضوع هسته‌ای ایران متحد هستند.
* فرانسه
وزارت امور خارجه فرانسه نیز از ایران خواست تا پاسخ مکتوب رسمی خود درباره پیش‌نویس قرارداد فروش سوخت هسته‌ای به تهران که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد شده بود را ارائه کند.
«برنارد والرو» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما ایران را فرا می‌خوانیم تا پاسخ رسمی خود را بدون تاخیر ارائه کند و پاسخ شفاهی ایرانیان به پیشنهاد آژانس برخلاف توافقات است.
«برنار کوشنر» وزیر خارجه فرانسه با اشاره مذاکرات وین در خصوص فروش و انتقال اورانیوم به ایران گفت که همچنان منتظر پاسخ ایران است.
وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط با اشاره به انتظار برای پاسخ ایران گفت که استراتژی ایران را در تاخیر در ارائه پاسخ به کشورهای غربی دقیقا درک نمی‌کند.
* روسیه
«آندره نستیرینکو» سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه نیز در کنفرانسی خبر اعلام کرد که با دریافت پاسخ ایران به پیشنهادهای محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دقت آن را مطالعه خواهیم کرد.
وی افزود: پاسخ ایران به پیشنهادهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل البرادعی شده است و مسکو با دریافت رونوشت این پاسخ، آن را به دقت مطالعه خواهد کرد.
کریستین‌ساینس‌مانیتور: اسرائیل در انتظار شکست مذاکرات ایران است
خبرگزاری فارس: یک روزنامه آمریکایی نوشت از زمان آغاز مذاکرات ایران و قدرت‌های جهان در اوایل ماه جاری میلادی، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی از حاشیه به این قضیه می‌نگرد اما در واقع منتظر روزی است که این مذاکرات با شکست مواجه شود.
به گزارش بصیرت به نقل ازفارس، به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در مذاکرات ایران با 6 قدرت بزرگ جهان در حاشیه قرار دارد و تنها از حاشیه به این قضیه می‌نگرد اما به گفته تحلیلگر روزنامه "کریستین ساینس مانیتور " رژیم صهیونیستی انتظار روزی را می‌کشد که این مذاکرات با شکست مواجه شود.
به نوشته این روزنامه، مذاکرات ایران با چند کشور بزرگ جهان چه آن مذاکره‌ای که هفته گذشته در وین انجام شد و چه نشستی که در ژنو و اوایل ماه جاری انجام گرفت، موضوع مهم و اساسی مذاکرات در سرزمین‌های اشغالی بوده‌ است که به عنوان مدرک می‌توان به کنفرانس هفته گذشته در بیت‌المقدس که به میزبانی "شیمون پرز " رئیس‌ رژیم صهیونیستی برگزار شد اشار کرد.
این روزنامه ادامه می‌دهد که مسلماً، صهیونیست‌ها بر این باورند که استراتژی تعامل "باراک اوباما " رئیس‌جمهوری آمریکا با ایران به شدت دارای نقص است و معتقدند که این استراتژی به ایران وقت می‌دهد تا سلاح‌های هسته‌ای را گسترش دهد.
کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی تأکید دارند که آمریکا به جای دنبال کردن مسیر دیپلماتیکی باید همچنین تحریم‌های سخت‌تری را بر ایران تحمیل کند و این کشور را تهدید به حمله نظامی کند. این رویکرد هویج و چماق ایران را وادار می‌کند تا به سرعت و خالصانه وارد مذاکره شود.
ژنرال "ایتان بن الیاهو "، فرمانده سابق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اگر دیپلماسی بدون پشتیبانی گزینه نظامی به کار گرفته شود، شانس رسیدن به توافق وجود نخواهد داشت.
به گفته تحلیلگر این روزنامه در حالیکه صهیونیست‌ها در انتظار شکست مذاکرات ایران هستند، ضعف و قدرت سیاسی ایران را پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در 12 ژوئن (22 خرداد) مورد بحث قرار داده‌اند و آن را بررسی‌ می‌کنند.
مقامات اسرائیلی همچنین در اعتراض به سخنرانی اوباما برای جهان اسلام در قاهره اعلام کردند که سخنرانی وی در قاهره تعریف مجددی از رابطه آمریکا با جهان اسلام بوده است و این امر به ایران قدرت داده است.
این روزنامه آمریکایی پس از ذکر موارد بالا در پایان نوشت در حالیکه اسرائیل به مذاکرات ایران می‌نگرد، تا حد زیادی بی‌حوصله به نظر می‌رسد. از نقطه نظر بسیاری از افراد، بدیهی است که ایران یک قدرت هسته‌ای شود و مسئله در اینجا فقط زمان فرارسیدن این امر است. هدف بسیار فوری رژیم صهیونیستی این است که زمان فرارسیدن این امر را طولانی کند و به همین دلیل منتظر شکست مذاکرات است و بر این باور است که قطع نظر از حمله نظامی، برای طولانی مدت کردن فرارسیدن هدف ایران گزینه‌های کمی وجود خواهد داشت.
به نوشته این روزنامه اگر مذاکرات با ایران نهایتاً با شکست مواجه شود، راههای بسیار کمی برای اسرائیل و آمریکا برای به تعویق انداختن ایران هسته‌ای وجود خواهد داشت.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات