تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۱۲۵۳۶۶

شکست در لبنان آغاز فروپاشی اسرائیل


بهروز ساقی
شاید تنها کسی که هنوز قبول ندارد حزب الله لبنان پیروز جنگ 33روزه با رژیم صهیونیستی است؛ «جرج بوش»، رئیس جمهوری کندذهن آمریکا است. بوش که حماقت و خودسری او زبانزد جهانیان است، در حالی حزب الله را شکست خورده جنگ قلمداد می کند که نخست وزیر، وزیرخارجه و دیگر مقامات اسرائیلی به شکست خود در مقابل جنبش مقاومت اسلامی صریحاً اعتراف کرده و می کنند.
جنگ لبنان را می توان در دو سطح مورد بررسی قرار داد، در سطح اول میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده با حداقل تلفات و خسارات، میزان شکست یا پیروزی هریک از طرفین جنگ را مشخص می کند.
اسرائیل که لقب چهارمین ارتش نیرومند دنیا را تاکنون یدک می کشید، با حملات کور هوائی و بمباران مناطق شهری و مسکونی، کشتار وسیعی از غیرنظامیان به راه انداخت. همه می دانند که حملات هوائی علیه غیرنظامیان هیچ ارزش نظامی ندارد. به علاوه، معاهدات و کنوانسیون های جهانی اینگونه عملیات را ممنوع کرده و این اعمال جزو جنایات جنگی محسوب می شوند.
در بعد نظامی، رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اهدافی که داشت دست نیافت. برای مثال، نه تنها حزب الله نابود نشد، بلکه تلفات زیادی نیز به نیروهای اسرائیلی وارد کرد. برای اولین بار در طول حیات این رژیم خسارات و تلفات نظامی اسرائیل از نیروهای مقابلش فراتر رفت.
حملات موشکی حزب الله به شهرها و تأسیسات رژیم صهیونیستی، که به صورت مقابله به مثل انجام می گرفت، تا آخرین ساعت های قبل از آتش بس ادامه یافت. جالب اینجاست که پاتریوت های اهدائی آمریکا هم نتوانست مانع موشک حزب الله شود.
علاوه بر موارد فوق، تل آویو نتوانست همانطور که به شهروندانش قول داده بود، اسیران خود را بی قید و شرط آزاد کند. ارتش تا بن دندان مسلح رژیم اشغالگرقدس هم با تلفات و خسارات سنگینی که متحمل شد، نتوانست هیچ بخش قابل توجهی از خاک جنوب لبنان را بطور تثبیت شده به تصرف درآورد.
تا اینجا تمام شواهد و قرائن و محاسبات نشان می دهد که حزب الله تمامی معادلات معمول را برهم زده و قاطعانه و به درستی، پیروز میدان نام گرفته است.
در سطح دوم که لایه عمیق تر مسئله نیز به حساب می آید، حزب الله لبنان با مقاومت و حملات موشکی خود به شهرهای اسرائیلی، زیرساخت های امنیتی و حیثیتی این رژیم را ویران کرد. خود این مسئله تأثیرات عمیق و گسترده ای در آینده تحولات منطقه خواهد داشت. بنابراین اسطوره شکست ناپذیری اسرائیل شکسته شد. اگر تاکنون سربازان حاضر در میدان جنگ این رژیم در پناه تجیهزات و امکانات گسترده نظامی و حمایت های سیاسی غرب، احساس امنیت می کردند. حالا دیگر ساکنان شهرها در عمق فلسطین اشغالی حتی پایتخت این رژیم نیز از حملات احتمالی درامان نیستند.
با شکست خفت بار اخیر، رژیم صهیونیستی بعد از این در اذهان مردم منطقه و بسیاری از حکومت ها به انزوای بیشتر کشیده خواهد شد. کشورها و سران دولت هائی که با این رژیم طرح دوستی ریخته اند نیز بدون تردید فشار بیشتری را در صورت ادامه این روند متحمل خواهند شد.
به ادعای بوش و رایس در آغازین روزهای حملات اسرائیل به لبنان، قرار بود از همینجا، خاورمیانه جدید متولد شود، اما درد زایمانی که وزیرخارجه آمریکا از آن خبر داده بود، آنقدر سخت شد که به مرگ مادر این طرح انجامید!
با شکست اسرائیل، طرح خاورمیانه جدید یا خاورمیانه بزرگ، در حساس ترین جای آن از نظر زمانی و مکانی به شکست انجامید. در حقیقت جنگ لبنان نقطه پایان طرح خاورمیانه آمریکا و اسرائیل و نقطه شروع خاورمیانه مستقل و مقتدر اسلامی گردیده است. اینجا نقطه آغاز فرآیند نابودی رژیم جعلی اسرائیل به عنوان یک وصله ناجور و نچسب در این منطقه است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات