تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۲۶۲۸۸
گفت‌وگو با محمدتقی فخریان دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سراسر کشور

موج مقاومت و خروش جنبش دانش‌آموزی

گالیا توانگر مقدمه: همه ما صحنه شهادت کودکی را که در آغوش پدرش مورد اصابت گلوله های جانیان صهیونیست قرار گرفت به خاطر داریم و هیچ گاه صحنه ای را که نشان می داد عزیز غرق به خون خود را در آغوش گرفته بودی، از یاد نخواهیم برد. دیدیم که با غرور و افتخار سرت را بالا گرفته ای و همچون کوه از کیان و عزت سرزمین خود دفاع می کنی. دفاع در برابر گرگان تا دندان مسلح صهیونیست هایی که به پشتوانه صاحبان زر و زور آمده اند و خانه ها، مدرسه ها، واحدهای آموزشی، مساجد را ویران کرده اند و زن و مرد و کودک و پیر و جوان را قتل عام و آواره نموده اند. امروز بیش از نیم قرن از تأسیس رژیم نامشروع اسرائیل در قلب جهان اسلام می گذرد، نیمی از این دوره به نبرد دولت های عرب با اسرائیل غاصب گذشت، این نبرد گرچه تحقق اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات را به تأخیر انداخت، اما توفیق قطعی برای حذف این دولت در نقشه جغرافیای خاورمیانه منجر نشد؛ چراکه دولت های عرب به جای غیرت دینی با شعار ناسیونالیسم عرب به جنگ پرداختند و عملاً بخش مهمی از جهان اسلام را از صفوف خود جدا کردند. اکنون پیروزی چشمگیر حزب الله لبنان در انهدام غده سرطانی امید مضاعفی را به ملت دردکشیده و مظلوم فلسطین بخشیده است، این درحالی است که فرآیند بیداری جهان اسلام دیگر فراگیر شده است. فرآیندی که نتیجه آن حمایت علنی تر از مقاومت است. اعضای جنبش دانش آموزی ایران اسلامی اعلام آمادگی می کنند تا دوشادوش شما در خط مقدم مبارزه با استکبار و صهیونیسم، جبهه حمایت و پشتیبانی از استواری امت اسلام را استحکام دوچندان بخشیده و از حزب الله به عنوان سد مستحکم مسلمانان در سراسر جهان پیروی کنیم و اعلام می داریم حضور مقتدرانه حزب الله باردیگر نشان می دهد که تنها و بهترین راه دستیابی به پیروزی «مقاومت فعال» مبتنی بر ایمان و عقیده است. آنچه خواندید، بخشی از پیام دانش آموزان ایرانی خطاب به دانش آموزان لبنانی بود و آنچه که در زیر می آید حاصل گفت وگوی ما با محمدتقی فخریان دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان سراسر کشور است.

* رسالت اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان را تشریح نموده و بفرمایید در حال حاضر تعداد اعضای تحت پوشش شما چقدر است؟
** اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان درسال 1358 شکل گرفت و از آن زمان تحت نظارت نمایندگان امام(ره) و مقام معظم رهبری انجام وظیفه می کند. رسالت اتحادیه برطبق اساسنامه 74 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، پرداختن به مسایل دینی، اعتقادی و مذهبی دانش آموزان کشور است.
درحال حاضر در 30استان کشور دفتر استانی و در 270شهر دفتر شهرستانی داریم. مجموع دفاتر اتحادیه در مقطع متوسطه 11875مورد می باشد.
کل اعضای اتحادیه 421000 نفر دانش آموز در سراسر کشور است.
* شما 421000 دانش آموز تحت پوشش خود را با چه اهدافی درجریان مسائل سیاسی روز به ویژه مسئله حائز اهمیت فلسطین وحزب الله لبنان قرار می دهید؟
** در سال 1382 نماینده مقام معظم رهبری بحث جنبش دانش آموزی را براساس عدالت محوری، نرم افزاری و دانش آموزی مطرح کردند. به این ترتیب یکی از شاخصه های مهم وظایف اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان این است که رویکرد فرهنگ محوری داشته باشیم و با توجه به ارزش های انقلابی و در راستای تحقق شعارهای اولیه انقلاب گام برداریم. براساس مصوبه سال 1383 یکی از مأموریت های ویژه اتحادیه علاوه بر ارتقا سطح اعتقادی و مذهبی مقوله مبارزه با ظلم و استکبارستیزی است. اوج شکل گیری جنبش دانش آموزی و تحقق هدف استکبارستیزی همزمان با 13 آبان 1383 بود که در 200شهر و استان کشور همایش استکبارستیزی برگزار کردیم.
در سال 1384 این روند تداوم پیدا کرد و ما همایش جهان بدون صهیونیزم را داشتیم که بزرگترین همایش در تهران با حضور 3000دانش آموز برگزار شد.
برپایی این همایش یک اتفاق جهانی بود و در سطح بین المللی نیز بازتاب گسترده ای داشت.
* به نظر می رسد برپایی همایش جهان بدون صهیونیزم در حقیقت برداشتن اولین گام مؤثر و ایجاد موج در کشور بوده است. در باب بحث های معرفتی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
** بله، این حرکت ایجاد موج در کشور بود، اما در باب بحث های معرفتی در سراسر کشور 1000خیمه معرفتی با محتوای استکبارستیزی برپا شد، ضمناً در دو اردوی بزرگ یاران بهار و رهپویان علوی تلاش کردیم 1400مربی در بحث های استکبارستیزی، صهیونیزم شناسی و فلسطین شناسی آموزش ببینند.
امسال نیز در همین رابطه در تمامی همایش هایی که توسط اتحادیه برگزار می شود، بخشی به مسئله استکبارستیزی اختصاص پیدا خواهد کرد.
* و اما حرکت های مهم دانش آموزی چه بوده اند؟
** دانش آموزان تهرانی به تنهایی دو حرکت ویژه را هدایت و به سرانجام رساندند. یکی راهپیمایی اخیر دانش آموزی و دیگری تنظیم و ارائه هشت بیانیه دانش آموزی به حمایت از مقاومت لبنان.
* تنظیم بیانیه یک شیوه رایج برای ابراز حمایت سازمان های مختلف از مسئله فلسطین و حزب الله لبنان است، کار جدید شما برای ایجاد پل ارتباطی بین دانش آموزان ایرانی و لبنانی چیست؟
** امسال در راستای حرکت دانش آموزان جهان اسلام پروژه اتاق دوستی را طراحی کردیم. این پروژه در حقیقت نوعی تفاهم نامه دوستی است. تفاهم نامه ای که با دانش آموزان لبنان خواهیم بست و محتوای آن حمایت های علمی و سیاسی دانش آموزان ایرانی از دانش آموزان لبنانی و فلسطینی خواهد بود.
* متن تفاهم نامه اتاق دوستی دانش آموزان جهان اسلام را بیان بفرمایید.
** 1- اتاق دوستی فضایی است غیر سیاسی و غیرانتفاعی برای نمایندگان دانش آموزی کشورهای اسلامی. این اتاق غیردولتی قصد دارد به تبادل دانسته های کاربردی در خصوص امور دانش آموزی و ارائه راهکارهای نوین در دو کشور بپردازد.
2- اتاق دوستی فضایی است برای مباحثه درباره آموزش، سلامت، حقوق و گردشگری دانش آموزان، همچنین همکاری های متقابل در موضوعات و طرح های مورد توافق.
3- اتاق قصد دارد با آژانس های سازمان ملل متحد در محور دانش آموزی همکاری نماید.
4- اتاق قصد دارد با سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی و سازمان آموزشی عملی فرهنگی کشورهای اسلامی (آیسسکو) در موضوعات دانش آموزی همکاری نماید.
5- اتاق کلیه حقوق و فرهنگ های مختلف دانش آموزان جهان اسلام را به رسمیت می شناسد و به همه رنگ ها و نژادها احترام می گذارد.
6- در مرحله اول اتاق دوستی در جمهوری اسلامی ایران (تهران) تأسیس می گردد و امید ما این است که شاهد شعبه های دیگر در کشورهای اسلامی در آینده نزدیک باشیم.
* آیا اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در زمینه حمایت های مالی نیز برنامه هایی داشته است؟
** در حمایت از بچه های انتفاضه قبوضی چاپ کرده ایم که در سال جدید تحصیلی بین دانش آموزان سراسر کشور توزیع خواهد شد و کمک های مالی آنها جمع آوری می شود. ضمناً جزواتی به زبان عربی و انگلیسی چاپ شده که برای اطلاع بچه های فلسطینی و تقویت روحیه آنها به مدارسشان ارسال می کنیم.
* در مصاحبه ای که با شاخه جوانان جمعیت دفاع از ملت فلسطین داشتیم، مطلع شدیم آنها هم مشترکات زیادی با فعالیت های شما دارند. آیا زمینه هماهنگی بین اتحادیه و جمعیت دفاع فراهم است؟
** البته. ما در اغلب برنامه ها همگام عمل می کنیم. مثلا در اکثر نمایشگاه های دانش آموزی، جمعیت دفاع از ملت فلسطین غرفه کتاب برگزار می کند.
* به عنوان یک پدر، نه به عنوان یک مسئول هر وقت به تصاویر تلویزیونی سرزمین های اشغالی نگاه می کنید، چه احساسی دارید؟
** دل هر فرد مسلمانی و حتی هر انسان آزاده ای از این جنایات به درد می آید و نشان می دهد این کشتار بی رحمانه به دست افرادی صورت می گیرد که بویی از انسانیت نبرده اند، وگرنه چه کسی است که این صحنه ها را ببیند و دلش به درد نیاید؟ اگر روزی لازم شود، بنده مثل هر مسلمان ایرانی دیگری از هیچ گونه کمکی دریغ نخواهم کرد و حتی حاضرم جان خود را فدای پیروزی اسلام کنم.
* شرایط تحصیلی بچه های فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید؟
** طبق آخرین ارتباطی که با مدارس آنها داشته ایم، شکر خدا فضای دانش آموزی و تحصیل از برکت وجود نیروهای حزب الله قوت گرفته و نه تنها لطمه ای به درسشان وارد نشده، بلکه با شور و حرارت بیشتری کلاس های درس را برپا می کنند. البته جای تأسف دارد که مسئولین بین المللی و سازمان ملل هیچ اقدام مؤثری نداشته اند و هیچ گامی برنداشته اند. البته ما در ایران و در ایام تابستان برای بچه های لبنانی برنامه ریزی کرده بودیم.
* الان بچه های فلسطینی مهمان ما هستند؟
** متأسفانه علی رغم تماس های مکرری که با سفارت فلسطین داشتیم و دعوت از بچه های فلسطین برای اردوهای تابستانی توفیق میزبانی نیافتیم. اوضاع اخیر و تخریب های اسرائیلی ها هم در برهم زدن برنامه ها بی تأثیر نبوده است.
* در اردوهای تابستانی امسال چه برنامه هایی را گنجانده اید؟
** در تابستان امسال 12000 نفر از مسئولین انجمن های اسلامی در اردوهای 3 تا 4 روزه شرکت خواهند کرد. 50 هزار اردو در چهارده استان کشور تحت عناوین مختلف توسط اتحادیه برگزار می شود، عناوینی چون شیفتگان در استان مرکزی، رهروان علوی در خراسان، اندیشه مطهر در مازندران، بوستان معرفت در اردبیل، جوانه های نور در خوزستان، نهضت قرآن آموزی در زنجان، صعود به قله الوند در همدان و...
ضمناً 200 هزار نفر از طلاب جوان در اردوهای ما شرکت می کنند. کار تربیتی آنها تئوری نخواهد بود، بلکه چهره به چهره آموزش های تربیتی را دنبال می کنند. در حقیقت به جای تعلیم محوری، تربیت محوری ملاک است. ما در تمام اردوهای کشوری محور برنامه های امسال را حمایت از مردم لبنان، فلسطین شناسی و استکبارستیزی قرار داده ایم.
* جدیدترین و درعین حال مؤثرترین اقدام اتحادیه چه خواهد بود؟
** پیش بینی می کنیم که به زودی پیام دانش آموزان ایرانی در خاک لبنان تقدیم دانش آموزان لبنانی شود و رسماً جهت پیوستن به جنبش مقاومت لبنان اعلام آمادگی خواهیم داشت.
* مهم ترین دغدغه فعلی اتحادیه چیست؟
** در سال 1377 مصوبه ای توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر هماهنگی کلیه سازمان های دانش آموزی و جوانان جهت ارائه برنامه هایشان ارائه شد، ولی متأسفانه علی رغم تصویب به فراموشی سپرده شده است. ما پیشگام شده ایم که این مصوبه را احیا و اجرا کنیم. طبق این مصوبه کلیه تشکل های دانش آموزی، بسیج دانش آموزی، سازمان جوانان هلال احمر، سازمان دانش آموزی و... موظف خواهند شد که هماهنگ با هم پروژه های بزرگی را انشاءالله هدایت کنند.
* از این که با حوصله پاسخگوی سؤالات بودید، سپاسگزارم.
** من نیز متشکرم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات