تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۲۶۶۰۵

سفر ملک عبدالله به دمشق؛ گام واقعی برای بهبود روابط یا تاکتیک سیاسی

اشاره: برخی تحلیلگران، سفر رسمی پادشاه عربستان به سوریه را گامی دیگر در راستای تقویت روابط دو کشور ارزیابی می کنند که پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان به تیرگی گراییده بود؛ هر چند برخی دیگر آن را یک تاکتیک سیاسی قلمداد می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داد: ملک عبدالله بن عبدالعزیز طی هفته جاری سفر رسمی به سوریه خواهد داشت.
خبرگزاری آلمان، سه شنبه(امروز) را زمان آغاز این سفر رسمی دو روزه اعلام کرده است.
پادشاه سعودی قرار است در این سفر با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار و روابط دوجانبه و راههای تقویت آن و همچنین تحولات جهان عرب و اوضاع منطقه ای و بین المللی را با وی بررسی کند.
خاطر نشان می شود این سفر در پاسخ به سفر اخیر بشار اسد به عربستان انجام می شود که طی آن اسد به دعوت ملک عبدالله برای شرکت در مراسم افتتاح دانشگاه علوم و فناوری ملک عبدالله به این کشور سفر کرده بود.
روابط عربستان و سوریه که پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان و مورد حمایت ریاض، به تیرگی گراییده بود، اخیرا در پی دیدارها و تماسهای مقامهای بلندپایه دو کشور رو به بهبود است.
تحلیل سفر رسمی ملک عبدالله به سوریه
حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در تحلیل این سفر به مهر می گوید : سفر عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به دمشق که برای اولین بار در طول چهار سال گذشته انجام می شود نشان می دهد که یخهای موجود در مناسبات دمشق ریاض در حال ذوب شدن است.
پس از حادثه دردناک ترور رفیق الحریری نخست وزیراسبق لبنان در فوریه سال 2005 عربستان سعودی در یک اقدام عجولانه انگشت اتهام را متوجه سوریه کرد.
عربستان با استفاده از نفوذ سیاسی و مالی خود شورای امنیت را به تصویب قطعنامه 1559 مجبور کرد که به موجب آن نیروهای سوریه پس از نزدیک به دو دهه از لبنان خارج شدند.
همچنین عربستان با پرداخت مبلغ 350 میلیون دلار دادگاه رسیدگی به پرونده ترور رفیق الحریری را شکل داد که این دادگاه برخی از مسئولان سوریه را به ترور نخست وزیر اسبق لبنان متهم کرد.
هر چند تشکیل این دادگاه با قوانین بین المللی مغایرت دارد، اما هدف عربستان، آمریکا و غرب، باج گیری از سوریه و انزوای سیاسی این کشور بود.
از آن زمان، مناسبات دو کشور رو به تیرگی نهاد و رسانه های سوریه وعربستان به جریان سازی خبری علیه یکدیگر پرداختند.
پس از اینکه روابط سوریه با آمریکا وغرب بهبود یافت و پرونده رسیدگی به ترور رفیق الحریری کم کم به بایگانی نیمه راکد سپرده شد؛ عربستان احساس کرد که فضای بین المللی به سود دمشق در حال تغییر است.
بنابراین دعوت عربستان از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای شرکت در مراسم افتتاح دانشگاه مختلط علوم فنی و فناوری در عربستان گام جدیدی برای نزدیک شدن این کشور به سوریه تلقی شد.
سوریه نیز به سبب بروز شکاف در مناسبات دمشق بغداد فرصت را برای نزدیک شدن به عربستان مغتنم شمرد و از ملک عبدالله برای دیدار از دمشق دعوت کرد.
اما سئوال اینجاست که آیا مناسبات جدید عربستان و سوریه برای همیشه پایدار خواهد ماند؟
مسلما خیر؛ زیرا سعودی ها از یک منظر طایفه ای به سوریه می نگرند و این کشور را جزئی از حلقه به هم پیوسته تهران -بیروت می دانند .
بنابراین تمایل سعودی ها برای برقراری رابطه مجدد با دمشق، تنها یک تاکتیک سیاسی برای کمک به سعد الحریری در راستای تشکیل یک دولت تامین کننده منافع غرب و عربستان در لبنان به شمار می رود.
سعودی ها تحت هیچ شرایطی مایل نیستند سوریه نقش تاثیر گذاری را در منطقه ایفا کند و به همین علت هم دمشق وهم ریاض با دیده تردید نسبت به سیاستهای منطقه ای یکدیگر نگاه می کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات