تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۱  ، 
کد خبر : ۱۲۸۱۲۹
امیر سرتیپ دکتر محمدحسن دادرس، فرمانده نیروی زمینی ارتش:

ارتش عراق چاهی بود که در آن آب می‌ریختند اما ارتش ما چشمه جوشان بود

اشاره: به بهانه فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر سرتیپ دکتر محمدحسین دادرس، رسیدیم و از نقش و جایگاه رفیع ارتش در جنگ تحمیلی و پس از آن تا به امروز پرسیدم. آنچه می‌خوانید ماحصل این گفتگو است؛

* نیروی زمینی در مقایسه با سایر نیروهای ارتش در 8 سال جنگ تحمیلی نشان دادن نقش محوری در دفاع مقدس و حفاظت از مرزهای کشور برعهده دارد. آیا تکیه بر قوای نظامی کشور بر نیروی زمینی منبعث از یک راهبرد دفاعی است یا اینکه بدون برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده این نیرو به بازوی قوه ارتش تبدیل شده است؟
** بنا به دلایلی که اکنون توضیح می‌دهم، نیروی زمینی بیشتر مورد توجه واقع شده است البته نیروی هوایی و دریایی نیز بسیار قابل و توانا هستند. کشورها عمدتاً از نظر ژئوپولیتیکی در جایی قرار گرفته‌اند که یا برّی‌اند و یا بحری و یا ترکیبی از این دو. آنهایی که دسترسی به دریا دارند، باید توان دریایی بالاتری داشته باشند. این مساله علاوه بر اینکه قابلیت ایجاد می‌کند، محدودیت‌هایی هم دارد. یعنی به همراهش آسیب‌پذیری دارد.
خوی تجاوز و تجاوزگری تبدیل به یک عادت برای دنیای استکباری شده و این که به صحنه بیایند برای غارت منابع دیگران. توجیه حضور آمریکایی ها در منطقه چیست؟ می‌گویند منابع کشورها مال ماست. اینجاست که یک نیروی زمینی قوی می‌تواند با قدرت در مقابل تجاوزگری‌های دشمن قد علم کند و به دشمن بفهماند که هرگز نمی‌تواند روی این زمین فرود بیاید.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی هم با دریا هم با مرزهای خشکی ارتباط دارد از همه مهمتر این‌که ارتباط ما با کشورهای مسلمان ارتباط خوبی است به هر حال اگر دشمن قصد نفوذ به خاک ایران را داشته باشد توانمندی زمینی بالایی داریم که هیچگاه ورود یه کشور را برایش ممکن نمی سازد البته در صحنه هوایی هم به گونه‌ای بنیه دفاعی را تقویت کرده‌ایم تا بتوانیم در آن صحنه هم با هر نوع تهدید و تجاوز برخورد کنیم.
* فکر می‌کنید تکیه بیش از حد به نیروی انسانی در مقایسه با تجهیزات مدرن و پیشرفته جنگی می‌تواند ارتش را در جنگ‌های مدرن به پیروزی برساند؟
** تکیه بر نیروی انسانی امری مناسب است. اما بکارگیری آن به جای تجهبزات صحیح نیست ما خلاقیت نیروی انسانی را به کار می‌گیریم و ابزار مورد نیاز را با آن می‌سازیم. اما هیچگاه نیرویی را به جای ابزار استفاده نمی‌کنیم گرچه نیروی انسانی ما این استعداد را هم دارد.
* در سالهای جنگ تحمیلی برخی ادوات و تسلیحات نظامی را به چند برابر قیمت از دلالهای بین‌المللی می‌خریدیم. همین باعث شد تا هزینه جنگ بصورت کاذب در کشور افزایش یابد. اگر یک بار دیگر مجبور شویم برای دفاع از منافع ملی کشور در برابر تهاجمات دشمن جنگ دیگری را تجربه کنیم تا چه حد در تامین تسلیحات آمادگی داریم؟
** ما تجهیزات مورد نیازمان را از خارج وارد نمی‌کنیم که در این صورت با مشکل مواجه شویم. همه آنها را خودمان تولید می‌کنیم حتی آمادگی داریم که تجهیزات مورد نیاز کشور‌های مسلمان منطقه را نیز به آنها بدهیم این آمادگی هم در حدی است که اگر کشورهای اسلامی هر اندازه در خواست کنند، می‌توانیم نیازشان را برطرف کنیم.
* آیا ارتش ایران کارخانه صنعتی هم دارد؟ تولید صنعتی ارتش چیست؟
** ما کارخانجات بسیار بزرگی داریم که سعی شده موازی کارخانجات صنایع دفاع کار کنند. کارخانجات ارتش این قابلیت را دارد که اگر یک موقع کشورهای دیگر ما را یاری نکنند، نیاز نظامی ارتش را مرتفع کنند. ما اکنون تانک هلی‌کوپتر و برخی تولیدات دیگر را در کارخانجات ارتش تولید می‌کنیم.
* تولیدات کارخانجات ارتش دو منظوره است؟
** کارخانه‌ها در دنیای امروز باید دو منظوره باشند تا توجیه اقتصادی داشته باشند این کارخانجات هم می‌توانند در خدمت صنایع نظامی کشور باشند و هم دیگر صنایع.
* ارتش در ساخت ادوات و تجهیزات نظامی در کارخانجاتش تا چه حد به واردات مواد اولیه و فناوری وابسته است؟ آیا این وابستگی در هر سطحی که قرار دارد خطر قطع واردات و توقف تولید در صنایع نظامی در صورت تحریم های احتمالی اقتصادی را در پی ندارد؟
** یک کار خوبی که صورت گرفته اینست که کارخانجات ارتش به صورت منظم در یک منطقه قرار ندارد بلکه بخشی از کارخانجات ما متعلق به بخش های خصوصی است و الآن هم مشغول تولیدات غیرنظامی هستند اما در صورت لزوم تجهیزات مورد نیازمان را با هر میزان تیراژ تولید، به آنها سفارش داده و برایمان تولید می‌کند.
در مورد تحریم باید بگویم که در حقیقت وضعیت مطلوب امروز کشور ما مدیون همین تحریم‌هاست شاید اگر همین تحریم‌ها نبود، خلاقیت‌ها شکوفا نمی‌شد. اگر تهدید دشمن رخ نمی‌داد و ما همچنان به مصرف‌کننده بودن عادت می‌کردیم، امروز اینقدر پیشرفت نکرده بودیم ما امروز همه قطعات بالگرد را در ارتش می‌سازیم همه قطعات اف ـ16 و اف ـ 4 را تولید می‌کنیم. ما الان موشک‌های پیشرفته قابل کنترل را براحتی می‌توانیم بر روی هواپیماها و بالگردهایمان را نصب کنیم. می‌توانیم ادعا کنیم که ارتش در ایران نسبت به دوران پس از انقلاب به لحاظ توان رزمی، آمادگی جسمانی و تجهیزات نظامی تفاوت چشمگیری کرده است. بنابراین با تحریم‌های احتمالی هیچ چیزی متوقف نمی‌شود.
* بیش از دو و نیم دهه از جنگ تحمیلی علیه ایران می‌گذرد. ارتش ایران به عنوان نیروی نظامی کلاسیک در طول دوران پس از جنگ چه اقداماتی در راستای تقویت، به روزرسانی و تجدید قوای نیروها و تسلیحات نظامی انجام داده است؟
** امروز عصر اطلاعات است و شبکه جهانی ارتباطات این امکان را برای ما فراهم نموده تا از علومی که در عرصه نظامی و دفاعی مطرح است مطلع شویم و ببینیم در چه مرحله‌ای قرار داریم سازندگان بین‌المللی ادوات نظامی نیز مجبور هستند برای فروش محصولاتشان آنها را معرفی کنند.
ما در دانشگاههای نظامی‌مان بصورت دقیق روی دفاع مقدس کار کرده و از آن بهره گرفته‌ایم رفتار دیگر کشورها را نیز مورد مطالعه قرار داده‌ایم بطوریکه امروز تعدادی از خلبانان کشورهای خارجی در ایران آموزش می‌بینند در کل می‌توانم بگویم آموزش، تحقیق و توسعه سه رکن عمده‌ای است که در ارتش همواره مورد تاکید و توجه قرار گرفته‌اند.
* گفته می‌شود دفاع باید همیشه از زمین حریف آغاز شود. آمریکا شاید با تکیه به این مساله در حداکثر کشورهای اطراف جمهوری اسلامی ایران پایگاه نظامی احتمالی مستقر کرد تا در صورت لزوم از نزدیکترین محل ممکن تجاوز به ایران را آغاز کند. آیا فکر نمی‌کنید در صورت حمله نظامی احتمالی از سوی اسراییل یا آمریکا در گام نخست ایران یک پله از متجاوزین عقب‌تر باشد؟
** خیر، اینطور نیست چون اتفاقاً ما به فضایی نفوذ کرده‌ایم که آمریکایی ها فکرش را هم نمی‌کنند.
ما در حوزه جغرافیایی آمریکایی‌ها وارد نشدیم بلکه از نظر فرهنگی ملل با نگاه به ایران اسلامی بیدار شده به این ترتیب ایالات متحده دیگر در هیچ کجای دنیا احساس امنیت نمی‌کند. آمریکایی ها اکنون در عراق جرأت حضور در میان مردم را ندارند و از ترسشان در هفت سوراخ قایم شده‌اند اما ما براحتی بین مردم می‌رویم پس در این عرصه نفوذ ما بیشتر از آنها بوده آمریکایی‌ها بعضاً توانسته‌اند به برخی کشورهای اسلامی تجاوز کنند اما هیچ امنیتی ندارند این را هم بگویم که آمریکایی‌ها اگر به ما حمله کنند ما هم قابلیت دسترس به آنها را برای خودمان ایجاد کرده‌ایم.
* ارتش اسراییل بزرگترین ارتش منطقه محسوب می‌شود با مجهزترین؟
** متجاوزترین ارتش منطقه!
* ارتش عراق چطور؟
** منظورتان آن ارتشی است که در جنگ تحمیلی علیه ما جنگید؟
* بله.
** ارتش عراق در زمان جنگ تحمیلی همچون چاه آبی بود که در آن آبی وجود نداشت، بلکه در آن آب می‌ریختند تا دوباره از آن بکشند اما ارتش ما چشمه جوشان بود در طول جنگ هیچ کشوری به ایران کمک مالی و نظامی نکرد اما ما در زمان جنگ وقتی یک سنگر عراقی می‌گرفتیم، در آن انواع کنسروهای خارجی و سلاح‌های ساخت کشورهای مختلف را پیدا می‌کردیم اما سرانجام ارتش صدام چه شد؟
* عامل پیروزی ایران در جنگ تحمیلی چه بود؟
** عوامل مختلفی در این پیروزی دخیل بود ایمان مردم، یاری خدا، رهبری مدبرانه نظام، اتحاد و یکپارچگی مردم و نیز نیروهای کارآمدی که درصحنه بودند ما در آن زمان می‌دیدیم که صدام در جنگ نیروهایش را به زور به صحنه می‌آورد افراد صدام در محله‌های عراق جستجو می‌کردند و اگر یک نفر را می‌یافتند که از جبهه فرار کرده، او و بستگانش را به زور تحویل همسایگانش می‌داد تا اعدامش کنند صدام می‌خواست با ایجاد اختلاف در جامعه نیروها را در خط نگه دارد و دیدید که وقتی جنگ تمام شد دو ملت چگونه یکدیگر را در آغوش گرفتند بنابراین ملت‌ها نبودند که با هم می‌جنگیدند بلکه این نیروهای صدام بود که قصد تجاوز داشت.
* امیر! راهبرد نظامی ایران چیست؟
** بهتر است کمی از راهبرد فرا تر برویم و بگوییم که دکترین نظامی، چون راهبرد در حقیقت شیوه رسیدن به دکترین است قرآن در مورد مشی دفاعی می‌فرماید: واعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط خلیل ترهبون به عدو الیه عدوکم. قرآن می‌گوید کشور نیروی دفاعی احتیاج ندارد بلکه نیروی بازدارنده نیاز دارد.  تفاوت این دو نیرو در این است که نیروی دفاعی، دفاع از یک منطقه خاص را برعهده دارد یعنی اگر از غرب به شما حمله شد در غرب باید دفاع کنی اما این نیرو در چنین حالتی برای جلوگیری از حملات احتمالی نمی‌تواند در شرق نیروی آماده داشته باشد ارتش ایران یک نیروی نظامی بازدارنده است این ارتش از نیات دشمن باخبر است کارآیی نیروی دفاعی به یک زمان مشخص محدود می‌شود اما نیروی نظامی بازدارنده آماده است برای هر زمان که تعرض صورت بگیرد واکنش نشان دهد.
دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز بازدارندگی را اصل قرار داده و به همین خاطر تجاوز هم نمی‌کنیم؛ اما از حقوق خودمان دفاع می‌کنیم. ما در این راستا شیوه‌های مناسبی را در تاکتیک، تکنیک و تجهیزات انتخاب کرده‌ایم.
* آیا ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در مرزهای کشور نیرو دارد؟
** بله.
* چرا؟ ما که درگیر جنگ نیستیم؟
** چهار لشگر ارتش در مرزهای غرب و جنوب کشور در حال آماده‌باش کامل هستند.
* این لشگرها تازه اعزام شده‌‌‌اند؟
** خیر. اینها از زمان پایان جنگ در همانجا مستقر هستند. جنگ که تمام شد، منافقین بدنبال راهی برای نفوذ مملکت می‌گشتند اگر راهی می‌یافتند به سرعت وارد خاک ایران می‌شدند و از آن طریق می‌توانستند در هر یک از شهرها بمب‌گذاری کنند. علاوه بر این که دیگر از ماموریت‌های بچه‌های ارتش پاکسازی مناطق مین‌گذاری شده بود که تاکنون بیش از 10 میلیون مین جمع‌آوری شده است.
* امیر بعنوان سوال آخر بفرمائید که ارتش کشورمان با توجه به رزمایش‌های موفقیت‌آمیزی که طی چند سال گذشته انجام داده به خصوص رزمایش اخیر ضربت ذوالفقار آیا برنامه‌ای برای برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای اسلامی یا کشورهای منطقه دارد؟
** به سوال خوبی اشاره کردید، متأسفانه دنیای استکبار در این زمینه توفیقاتی را بدست آورده تا با انجام تحریکاتی کشورهای اسلامی را از هم دور کند اصطلاحی وجود دارد که می‌گوید امنیت تابع قانون بازده نزولی است. یعنی تجهیزات و ادوات تا یک حدی امنیت می‌آورد و بیش از آن تحریک و ناامنی را در پی دارد و کشورهای اطراف را حساس می‌کند که آنها هم بروند سلاح بخرند. پس در اینجا برد با کسی است که فروشنده سلاح است اما کشورهای اسلامی یک اتحاد استراتژیک با هم دارند و بیش از پیمانهایی که کشورهای غربی با هم دارند، بردار و حامی یکدیگر؛ اما به تعبیر من امنیت می‌تواند تابع قاعده بازده صعودی باشد تا نزولی، یعنی بین کشورهای مسلمان تعامل اقتصادی ایجاد می‌شود و حتی با کشورهای غیرمسلمان. رزمایش ضربت ذوالفقار هم این پیام را بهمراه داشت که ما می‌توانیم در کشورمان امنیتی ایجاد کنیم که دیگران در آن سرمایه‌گذاری کنند این رابطه اقتصادی خودش امنیت‌آفرین است. رزمایش مشترک نیز باعث می‌شود که آمریکایی‌ها نتوانند بگویند ما برای ایجاد امنیت آمده‌ایم.
دنیای اسلام هم با بیش از میلیاردها جمعیت و انرژی فراوان به دیگر کشورها نیاز ندارند، بلکه دنیا به کشورهای مسلمان احتیاج دارد، پس خودش را باید با ما تنظیم کند. رزمایش مشترک می‌تواند حامل این پیام باشد که ما می‌توانیم امنیت منطقه خودمان را تامین کنیم من فکر می‌کنم نظام ما این آمادگی را دارد که رزمایش مشترک برگزار کند، چون مسئولان سیاسی ما این مطلب را اعلام کرده‌اند، اما این تمایل باید در دیگر کشورها هم باشد. ما تجارت ارزشمندی داریم که می‌توانیم به کشورهای مسلمان منتقل کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات