صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۱۲۹۳۹

ارائه‌ی گزارش پترائوس و کروکر در کنگره‌ی آمریکا


ژنرال عالی‌رتبه‌ی آمریکا در عراق، طرح‌هایی را برای عقب نشینی 30 هزار نیرو از این کشور جنگ زده تا تابستان آینده مطرح کرد که این اقدام وی مورد تقدیر کاخ سفید قرار گرفت اما با استقبال سردی از سوی دموکرات‌های مخالف جنگ روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال دیوید پترائوس فرمانده عالی رتبه‌ی نیروهای آمریکایی در عراق، در کنگره آمریکا و هنگام ارائه‌ی گزارشش درباره‌ی عراق گفت: در اولین بخش از طرح کاهش نیروهای آمریکا در عراق از زمان حمله به رهبری آمریکا در سال 2003، یک یگان 2000 نفره از تفنگداران آمریکایی در ماه جاری بدون هیچ جایگزین سازی به خانه باز می‌گردند.

پترائوس در کنگره آمریکا که از طریق تلویزیون پخش می‌شد و چندین بار با اعتراضات ضد جنگ مخالفان مختل شد، گفت: کاهش بیشتر نیروها ادامه می‌یابد.

پترائوس اظهار داشت، هنوز خیلی زود است تا پیشنهاداتی را درباره‌ی سرعت روند کاهش نیروها در عراق مطرح کنیم و عنوان داشت جورج بوش رییس جمهور آمریکا تا مارس سال 2008 برای اتخاذ هر تصمیمی منتظر می‌ماند.

کاهش نیروهای آمریکایی که پترائوس مطرح کرده، تعداد این نیروها در عراق را به سطح قبل از دستور بوش برای اعزام نیروهای فوق‌العاده به عراق می‌رساند.

در همین حال، بوش رهبران کنگره آمریکا را به برگزاری نشستی امروز (سه‌شنبه) در کاخ سفید دعوت کرد و انتظار می‌رود وی سخنرانی سراسری را درباره‌ی این جنگ در چند روز آینده ارایه کند.

تونی اسنو سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد، بوش اهمیت بسیار زیادی به توصیه‌های ژنرالش می‌دهد.

اسنو اظهار داشت: بوش هفته گذشته از طرح‌های پترائوس استقبال کرد اما او فرمانده کل قوا در آمریکاست و اتخاذ تصمیمات نهایی درباره‌ی هر آنچه پترائوس توصیه می‌کند به عهده اوست.

تام لانتوس رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در جریان این جلسه به پترائوس گفت، پیشنهادات وی تنها معادل یک عقب نشینی نمادین پس از چند سال جنگ است.

ژنرال پترائوس در حالی که یونیفورم نظامی چهار ستاره‌اش را که با 9 مدال مزین شده بود به تن داشت پاسخ داد: آنچه که من توصیه کردم یک عقب نشینی بسیار بنیادین است. پنج واحد ارتش، یک یگان اعزامی نیروی دریایی و دو گردان تفنگداران دریایی آمریکا بیانگر یک نیروی بسیار قابل توجه است.

در همین حال، تام لانتوس به پترائوس گفت: او نمی‌تواند ادعا کند که پیروزی در دستان ماست.

وی با متهم کردن رهبران عراق به از دست دادن فرصت‌ها برای انجام اصلاح سیاسی در این کشور اظهار داشت: افزایش حضور ارتش ما در عراق یک سری موفقیت‌های تاکتیکی به همراه داشته اما از لحاظ آماری این حضور پررنگ شکست خورده است. ما باید به خاطر عراق و خودمان از این کشور خارج شویم. اکنون زمان رفتن است.

پترائوس تنها با اشاره‌ای ضمنی به مشکلات سیاسی در عراق گفت: فقدان توانمندی دولتی کافی، سوء اعتماد بین فرقه‌یی و اشکال مختلف فساد در عراق به چالشهای این کشور افزوده است.

پترائوس با اشاره به بی‌کفایتی ارتش عراق اظهار داشت: روند توانمند شدن ارتش عراق به آرامی طی می‌شود و آنها به تدریج می‌توانند مسوولیت بیشتری را برای برقراری امنیت در کشورشان احراز کنند.

رایان کروکر سفیر آمریکا در عراق نیز در این جلسه کنگره اظهار داشت: تقویت نیروهای آمریکایی در عراق از بروز یک شکست در این کشور جلوگیری کرد.

کروکر اظهار داشت: سال 2006 یک سال بسیار بد برای عراق بود. این کشور تا مرز از هم پاشیدگی سیاسی، اقتصادی و امنیتی پیش رفت؛ اما سال 2007 با بهبود اوضاع در این زمینه‌ها همراه بود.

پترائوس در این اظهارات که از مدت‌ها پیش همگان در انتظارش بودند، اظهار داشت: افزایش نیروهای آمریکایی در عراق اهداف ارتش آمریکا را به شکل قابل توجهی حاصل کرد.

وی اظهار داشت: در نتیجه این اقدام من معتقدم ما قادریم تا نیروهایمان را به سطح پیش از اعزام نیروهای فوق‌العاده در عراق تا تابستان سال آینده بدون به خطر انداختن مزیت‌های امنیتی که ما برای بدست آوردن آن بسیار تلاش کرده‌ایم کاهش دهیم.

در همین حال، میچ مک کانل رهبر جمهوری خواه سنای آمریکا، در خارج از این اتاق گفت‌وشنود اظهار داشت: وی امیدوار است شهادت پترائوس بتواند با اجماع دو حزبی روبرو شود.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه کتبی اظهار داشت: این اظهارات غیر قابل قبول است.

روبرت وکسلر یکی از دموکرات‌های کنگره از فلوریدای آمریکا، به پترائوس گفت: به رغم برآوردهای شما، اکثریت کارشناس‌های مستقل می‌گویند طرح اعزام نیروهای فوق‌العاده بوش در عراق شکست خورده است.

روبرت دکسلر یکی از اعضای کنگره آمریکا نیز این سوال را مطرح کرد که چند زن و مرد باید برای حفظ به اصطلاح اعتبار ما قربانی شوند؟

پترائوس در پاسخ گفت: من این شهادت را خودم به تنهایی نوشتم و با هیچ کس در پنتاگون، کاخ سفید یا کنگره درباره آن مشورت نکردم.

پترائوس اظهار داشت: عقب نشینی یگان تفنگداران آمریکایی از عراق با خروج یک گردان 3500 تا 4000 نفره ارتش در اواسط سپتامبر دنبال می‌شود.

وی اظهار داشت: پس از آن چهار گردان دیگر تا ژوییه سال 2008 از عراق خارج می‌شوند که این امر آمریکا را در عراق با حضور 130 هزار تا 135 هزار نیرو مواجه می‌کند.

اگر چه پترائوس هیچ اشاره‌ای به این امر نکرد که آیا برخی از هزار سرباز پشتیبانی که به همراه نیروهای مبارز فوق‌العاده به عراق فرستاده شده‌اند پس از ماه ژوییه در عراق می‌مانند یا خیر.

پترائوس اقرار کرد: ارتقای امنیت در عراق در سراسر این کشور به صورت نابرابر است.

وی اظهار داشت: سطح حوادث امنیتی در عراق در هشت تا دوازده هفته گذشته کاهش یافته است و سطح حوادث ظرف دو هفته گذشته در عراق نیز از ژوئن سال 2006 تاکنون به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

وی با اشاره به یکسری دستاوردهای امنیتی در عراق اظهار داشت: ما افراطیون شبه نظامی شیعه را در عراق منحل کردیم. رییس و رهبران عالی‌رتبه گروه‌های ویژه حامی ایران را به همراه یک فعال عالی‌رتبه حزب‌الله لبنان که از فعالیت‌های ایران در عراق حمایت می‌کرد دستگیر کردیم.

پترائوس اظهار داشت: نیروهای آمریکایی و عراقی ضربه بسیار شدیدی به نیروهای القاعده در عراق وارد آوردند.

اگر چه وی اقرار کرد این سازمان تروریستی همچنان خطرناک است.

به رغم گزارش خوشبینانه پترائوس، میزان هر گونه پیشرفت در عراق هنوز موضوعی قابل بحث است.

بوش نیز چند ساعت پیش از پخش اظهارات پترائوس، در تماس تلفنی با نوری مالکی نخست وزیر عراق گفت‌وگو کرد.

پترائوس هم چنین اظهار داشت، اعزام نیروهای فو‌ق‌العاده آمریکا در عراق کارایی داشت و به کنگره آمریکا هشدار داد عقب نشینی گسترده نیروهای آمریکایی از این کشور جنگ زده می‌تواند مخرب باشد.

این ژنرال آمریکایی به همراه کروکر هشدار داد: کاهش پیش از موعد نیروهای ما در عراق احتمالا پیامدهای بسیار مخربی به جا می‌گذارد اما عقب نشینی تدریجی نیروهایمان کاری عقلانی است و سطح سربازان ما را به سطح پیش از اعزام نیروهای فوق‌العاده به عراق تبدیل می‌کند.

پترائوس اظهار داشت: تصمیمات بیشتر در خصوص تعداد سربازان حاضر در عراق تا مارس آینده اتخاذ نمی‌شود.

وی افزود: از نظر برآورد حرفه‌یی من هنوز خیلی زود است تا توصیه‌هایی را در خصوص سرعت روند کاهش نیروهای آمریکا در عراق عنوان کنیم.

وی افزود: تلفات غیر نظامیان پس از اعزام نیروهای فوق‌العاده آمریکا به عراق به طور قابل توجهی کاهش یافت.

پترائوس هم چنین ادعا کرد: ایران از نیروهای ویژه‌اش برای جنگی غیر مستقیم علیه دولت عراق و نیروهای ائتلافی استفاده می‌کند!

کروکر نیز گفت: در صورتی که آمریکا عراق را ترک کند، ایران برنده خواهد بود و یک عراق دموکراتیک، امن و باثبات که بتواند توام با صلح در کنار همسایگانش زندگی کند یک هدف قابل دسترس از دیدگاه من است.

این ژنرال آمریکایی از تصمیم قبایل سنی در استان الانبار برای مبارزه با القاعده به عنوان یک تحول بسیار چشمگیر در طول شش ماه گذشته یاد کرد.

قرار است پترائوس و کروکر امروز در برابر کمیته‌های خدمات مسلح و روابط خارجی سنای آمریکا نیز حاضر شوند.

 

 

  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات