تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۱۳۱۷۱۹

رفتارشناسی جریان فتنه در سالروز 13 آبان


با توجه در پیش بودن روز 13 ابان و 16 اذر دیگر مناسبت های سیاسی اجتماعی کشور و سرمایه گذاری فعالان جریان فتنه سبز برای بهره برداری از این مناسبت ها ، یکی از سؤالات اساسی این است که راهبرد نظام اسلامی در مواجهه با این وقایع باید چگونه باشد؟
30 سال از اقدام انقلابی دانشجویان مسلمان پیرو امام (ره) در تسخیر سفارتخانه آمریکا در تهران که به مرکز جاسوسی علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی تبدیل شده بود، می گذرد . این اقدام هرچند بدون هماهنگی قبلی با حضرت امام (ره) در سالروز 13 آبان و کشتار دانش آموزان به دست رژیم منحوس پهلوی رخ داد، اما مورد استقبال ایشان قرار گرفت و عنوان «‌انقلاب دوم» را از رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی دریافت کرد. آثار و دستاوردهاو پیامدهای مثبت این اقدام در ظرف زمانی و زمینه سیاسی و شرایط بین المللی آن موقع قابل بررسی است. اما نکته بسیار مهم در آستانه برگزاری مراسم با شکوه «‌روز ملی مبارزه با استکبار» یعنی 13 آبان امسال است که همانند بسیاری دیگر از مناسبت های انقلاب اسلامی مطمح نظر جریان فتنه سبز برای اقدامات ایذایی و تنش زدایی قرار گرفته است. جریان شکست خورده در انتخابات دهم ریاست جمهوری بعداز فروکش کردن آشوب ها که به شدت حامیان فتنه سبز را با کاهش مواجه کرد، برای امید بخشی کاذب به اندک طرفداران خود جهت حفظ حضور آنها در صحنه مخالفت با نظام ، از هر بهانه ای استفاده می کنند تا به نوعی با مصادره ارزشهای انقلاب و بهره برداری از حضور مردم به نفع خودشان در مناسبت های ملی وانقلابی، جریان فتنه را زنده و دارای طرفدار نشان دهند. برگزرای جشن تولد برای سران فتنه، استفاده سوء از حضور مردم را راهپیمایی روز قدس و طرح شعارهای هنجارشکنی غرب پسند در آن، تمهیدات خاص برای منحرف سازی مراسم بازگشایی دانشگاهها، تبلیغ گسترده برای بهره برداری سیاسی از مسابقه فوتبال دو تیم بزرگ پایتخت و اینک تبلیغات پرحجم برای فتنه سازی در مراسم 13 آبان از این نمونه هاست.
البته اینکه این روزها فتنه گران وعده حضور در 13 آبان ، 16 آذر، ماه محرم و سالگرد پیروزی انقلاب را در وسایل ارتباطی خود سر می دهند، به دلیل تعلق نداشتن این مناسبت ها به این جریانات سیاسی وفاصله عمیق بین گفتار و عملکرد آنها بیشتر به ضرر جریان فتنه سبز تمام می شود تا به نفع این جریان و بیشتر نشان از ضعف و ناتوانی این جریان است تا نماد حیات و پایگاه اجتماعی آنان ، زیرا مردم به این مناسبت ها و ارزشها به مثابه یک «‌سرمایه عظیم اجتماعی» که رشادت ها و شهامت ها برایش صورت گرفته است ، نگاه می کنند. در حالی که رویکرد دو عملکرد یک جریان خاص بیشتر فرصت طلبانه بوده ودرست در جهت از بین بردن این ارزشها و مناسبت های انقلابی و ملی تفسیر و تحلیل می شود.
اما به هر حال ، شکل گیری بستر اجتماعی جریان فتنه بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوی وتلاش گردانندگان آن جهت بهره گیری مستمر از این ظرفیت ، سبب شده است تامناسبت های مهم در تاریخ انقلاب اسلامی که همواره فرصتی برای تجلی اندیشه های انقلابی و استکبار ستیزی مردم ایران است،‌به فرصتی برای به صحنه آوردن باقی مانده عوامل میدانی فتنه جهت ابراز وجود وطرح شعارهای جناحی تبدیل شود.
از سوی دیگر شکاف های موجود در نحوه اداره این حرکت و ضعف در مدیریت صحنه باعث شده مدیریت چنین حرکتی در اختیار رسانه ها و قدرت های غربی قرار گرفته و از آن اجتماعات در راستای طرح شعارهای مغایر با ارزش های انقلاب و نظام حتی مناسبت های مذکور استفاده شود.
حال با توجه در پیش بودن روز 13 ابان و 16 اذر دیگر مناسبت های سیاسی اجتماعی کشور و سرمایه گذارای فعالان جریان فتنه سبز برای بهره برداری از این مناسبت ها ، یکی از سؤالات اساسی این است که راهبرد نظام اسلامی در مواجهه با این وقایع باید چگونه باشد و چه راهکارهایی برای کنترل و مدیریت آن متصور است.
ملاحظات اساسی در تشریح وضعیت
1- نامزهای شکست خورده در انتخابات مناسبت 13 آبان را همچون روز قدس ، فرصتی برای قدرت نمایی خیابانی می دانند و سعی دارند از این مناسبت برای فشار به حاکمیت استفاده نمایند در این زمینه می توان به مذاکرات نشست مشترک کروبی و موسوی در تاریخ 24/7/88 اشاره کرد . طی روزهای گذشته سایتهای اینترنتی مرتبط با جریان فتنه با فراخوان تهیه پوستر ، طرح شعارهای متفاوت با شاخصه های روز مبارزه با استکبار جهانی توزیع گسترده کارت و تراکت در دانشگاهها و میادین تهران فراخوان گسترده ای را برنامه ریزی کرده اند.
2- موسوی در آخرین موضعگیری خود در 27/7/88 که از طریق نواری ویدیویی در سایتها منتشر شده است تأکید می کند «‌اعتراضها تا تن دادن به خواسته مردم ادامه می یابد.»
3- روز 13 آبان روز مبارزه با استکبار جهانی است و این روز سمبل مبارزات ملت ایران با آمریکای جهانخوار است از این رو طرح شعارهای مغایر با ارزش های بنیادین در این روز می تواند به مفهوم عدول مردم ایران از شعارهای اساسی و انقلابی خود تبدیل شود.
4- به رغم ادعای افرادی نظیر موسوی و خاتمی به عمل در چارچوب قانون اساسی (‌مباحث مطرح شده در نشست مشترک روز جمعه 24/7/88)، توجه اصلی آنها معطوف به حفظ ظرفیت های خود در تحریکات اجتماعی هواداران است.
5- طی روزهای اخیر نامزدهای شکست خورده انتخابات دهم و شخصیت های حامی آنها کوشیدند تا با طرح سناریوهای نظیر «‌وحدت ملی» و « اتحاد ملی» نظام را در مواجهه با عاملان حوادث اخیر و کودتا علیه انقلاب از جمله سران آن به سازش وا دارند که به رغم تلاش های صورت گرفته تاکنون در این عرصه توقیفی نیافته اند.
6- ظرفیت حمایت های بیرونی از عوامل آشوب های اخیر به قوت خود باقی است، سخنان اوباما در جریان دریافت جایزه صلح نوبل و سخنان کلینتون و ملیبند در نشست مشترک با رسانه ها و حمایت دیگر قدرت هایی غربی ازآشوب طلبان بیانگر این است که از دید آنهاآشوب ها باید ادامه یافته تا زمینه تضعیف هر چه بیشتر نظام جمهوری اسلامی فراهم گردد تا غرب بتواند یا ابزار تحریم و ... جمهوری اسلامی را وادار به تسلیم نماید.
7- انتشار گزارش دبیر کل سازمان ملل در مجمع عمومی آن سازمان که طی آن نظام جمهوری اسلامی به بدرفتاری با عوامل تحرکات خیابانی بعداز انتخابات و عدم رعایت حقوق بشر متهم شده ، در تقویت ظرفیت بیرونی این جریان مؤثر است.
8- تحولات بعد از انتخابات باعث بروز و آشکار شدن آسیب های اجتماعی و تعمیق برخی شکاف ها و گسل های اجتماعی و فرهنگی شده است . در این زمینه آسیب شناسی اجتماعی به شناخت دقیق تر فرصت های مخالفان نظام در بهره گیری از آسیب ها کمک خواهد کرد.
9- رقابت های درون طیفی جریان اصولگرا به فرصتی برای چالش و اثرگذاری جریان های رقیب تبدیل شده است . این امر با توجه به برخی تحولات اخیر تشدید شده است . تداوم این وضعیت ظرفیت های ملی برای مقابله با آشوبها و تحرکات افراطیون را کاهش می دهد.
10- پیشرفت های رسانه ای و ظهور شبکه های جدید ماهواره ای و مجازی سبب تغییر ذائقه هاو مطالبات و توقعات اجتماعی گردیده است بنابراین کم توجهی به تغییر ذائقه ها و عدم حرکت مناسب در مواجهه با آن به عمیق تر شدن شکاف ها کمک می کند.
11- ضعف مدیریت و سازماندهی صحنه به رغم وجود ظرفیت بالایی که در مردم و بدنه اجرایی وجود دارد، باعث می شود تا عناصر آشوبگر به رغم کاهش عده وعده در اجتماعات مربوط حضوریابند.
12- عدم هم افزایی ظرفیت ها و توانمندی نهادهای نظام در مواجهه با این قبیل پدیده ها از آسیب های جدی است. عملکرد ضعیف انفعالی رسانه ملی، جدی نگرفتن عرصه جدید جنگ نرم و اقدامات واکنشی در بعد امنیتی از مهمترین آنهاست.
اقداماتی برای برون رفت از فتنه
به تعبیر مقام معظم رهبری ،‌در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران به فتنه ای عمیق که دست بیگانگان در طراحی آن به وضوح دیده می شود مبتلا شده است . حال با توجه به حساسیت شرایط کنونی تصمیم فتنه برای تداوم بخشی به اقدامات غیر قانونی و هنجارشکنی و ضرورت برون رفت از این فتنه لازم است ضمن تبیین زوایا و ابعاد مختلف حوادث اخیر، اقداماتی در راستای نیل به اهداف راهبردی چون، جلوگیری از بهره برداری سوء اس ارزشها و مناسبت های ملی و انقلابی ، کاهش ظرفیت اجتماعی و عوامل میدانی خط نفاق و فتنه ، مهندسی معکوس شعارها و راهبردهای اصلاح طلبان و تبدی آن به چالش درون طیفی و مأیوس سازی بیگانگان از کارآمدی چنین حوادث و فتنه هایی ،‌صورت گیرد.برخی از این اقدامات عبارتند از:
1- ضرورت تغییر اساسی در نگاه مسئوولین سیاست گذاران و برنامه ریزان مناسبت ها مجریان حامیان نظام نسبت به مناسبت های مختلف و خاص و تولید ادبیات جدید
2- طراحی نقشه راه مناسب با شرایط کنونی و پیش بینی اقدامات آفندی و پدافندی مناسب با توجه به تحرکات مشترک جریان بیرونی و سرپل های داخلی آنها
3- سازماندهی نیروهای خودی متناسب با جنگ نرم و برنامه ریزی میدانی متناسب با هر مناسب با توجه به برآوردهای اطلاعاتی و فرهنگی
4- برنامه ریزی برای بهره گیری از ظرفیت های نهادهای مردم نهاد، شبکه های اجتماعی و .... برای مدیریت صحنه
5- برنامه ریزی برای ایجاد موازی نظیر« جنبش ایران سربلند»‌و برای تحت الشعاع قراردادن جنبش به اصطلاح سبز
راهکارهای محتوایی
1- تبیین فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری به مناسبت 13 آبان ( روز مبارزه با استکبار) جهانی
2- مروری بر سوابق دشمنی ها و خیانت های آمریکا علیه ایران و نقش سفارتخانه های آمریکا و دیگر کشورهای غربی در براندازی حکومت های انقلابی ، حمله به هواپیمای مسافربری و یا حمله به سکوها و نفتکشهای ایران.
3- تبیین دستاوردهای تسخیر لانه جاسوسی
4- تبیین دلایل قطع رابطه ایران و آمریکا
5- تبیین جنگ نرم دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و نقش آمریکا درهدایت این جنگ
6- تبیین نقش آحاد مردم در مبارزه با استکبار با رویکرد قدرت نرم
7- تبیین نقش رسانه های غربی و رژیم صهیونیستی در فضای مجازی و... در براندازی نرم
8- استخراج شبهات و ابهامات در ذهن جوانان ، دانش آموزان دانشجویان و پاسخگویی به آنها
9- برگزاری نشست های تحلیلی و تبیینی با حضور سیاستمداران و اساتید در موضوع استکبار ستیزی
10- پرهیز از بزرگنمایی تحرک جریان فتنه قبل حین و بعد از مراسم
11- با توجه به مناسبتهای مختلف این روز، ضمن تمرکز روی دانشجویان و دانش آموزان از سایر اقشار نظیر کارمندان، اصناف، معلمین و کارگران، بانوان و .... جهت حضوردر مراسم دعوت شود.
12- از امنیتی کردن فضای راهپیمایی پرهیز شود هر چند نیروهای انتظامی برای مقابله با تحرکات احتمالی آشوبگران باید آماده باشند.
13- سازماندهی هسته های نیروهای مردمی برای تحت تأثیر قراردادن جریان فتنه با طرح شعارهای مناسب
14- زمینه سازی برای حضور گسترده تر مردم در مرسام از طریق ترغیب و تشویق در رسانه ملی ، مطبوعات و....
اقدامات تبلیغی، ‌رسانه ای و عملیات روانی
1- زمینه سازی برای مشارکت جدی و گسترده دانشجویان و دانش آموزان در مراسم 13 آبان و تبدیل آن از یک مراسم دولتی به یک مراسم مردمی و دانشجویی – دانش آموزی
2- تولید شعارهای متناسب با مناسبت این روز و تکیه بر شاخصه های تحکیم وحدت ملی استکبار ستیزی
3- تولید نمایشگاه های استکبار ستیزی و بهره گیری از آن درسطح دانشگاه ها – مدارس مساجد و ...
4- انتشار و پخش مستندات و کلیپ های تبلیغی در موضوع استکبار ستیزی
5- تحول در اجرای برنامه های این مناسبت استفاده از نمادهای جذاب و برنامه های نو برای جلب جوانان
6- نمایش برنامه های هنبر( انیمیشن ، کلیپ ها و فیلمها ی مناسب ) توسط صدا و سیما
7- تشکیل میزگردها و گفتگوهای خبری وتحلیلی در برنامه های مختلف صداو سیما
8- پوشش فضای سایبری با فراخوان و سازماندهی توانمند ( این فراخوان و سازماندی توسط مجموعه هایی همچون بسیج دانشجویی می تواند صورت پذیرد)
9- فراخوان وبلاگ نویسی و طراحی کاریکانور شعر و داستان با موضوع 13 ابان ( توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج)
10- فعال سازی مراکز پیام کوتاه و تهیه وارسال پیامک های مناسب ( سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج)
11- تشکیل فرهنگ سرای مجازی استکبار ستیزی (سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری سازمان هایی همچون بسیج)
12- مدیریت شبکه ها و رسانه های خارجی در نحوه تصویربرداری و گزارشات (‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
13- ایجاد تالارهای گفت وگو با موضوع مناسبتهای روز 13 آبان و .... در فضای مجازی ( محیط های علمی و دانشگاهی توسط مؤسسات پژوهشی و بسیج دانشجویی و جهاد دانشگاهی در دانشگاهها) 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات