تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۱۳۲۲۶۱
بازخوانی شعارهای اغتشاشگران سبز

چرا مرگ بر روسیه؟


عبدالله گنجی
در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم یکی از شعارهای طراحی شده در فضای سایبری که به کف خیابان‌ها نیز آورده شد شعار مرگ بر روسیه در مقابل شعار مرگ بر آمریکا بود.
در نگاه اولیه و خوش‌بینانه می‌توان به این پاسخ رسید که مرگ بر روسیه یعنی نفی شرق به همراه نفی غرب و شاید از خود بپرسیم، مگر امام(ره) شرق و غرب را به یک اندازه، ‌دشمن مستضعفین و انقلاب اسلامی نمی‌دانست، پس چرا ما در طول سالیان گذشته، فقط متمرکز بر غرب و صهیونیست‌ها بوده‌ایم؟ برای پاسخ به سؤالات ذکر شده توجه و تأمل در نکات ذیل ضروری است:
1- آنچه مد نظر امام بود شعار «نه شرقی و نه غربی» بود. منظور از این شعار شرق و غرب جغرافیایی نبود بلکه رد دو تفکر غالب بر جهان یعنی سوسیالیسم و کاپیتالیسم بود. امام‌(ره) هر دو مکتب را مادی و فاقد صلاحیت برای اداره جوامع می‌دانست و اسلام را واجد جامعیت و صلاحیت جهت جایگزینی آنها معرفی می‌کرد. بنابراین نه شرقی و نه غربی علیه دو قطب حاضر در جهان بود که دو تفکر موجود را رهبری و برای بسط و گسترش آن تلاش می‌کردند.اما امروز از شوروی که نماینده شرق بود خبری نیست و روسیه امروزی نیز نه مدعی سوسیالیسم است و نه درصدد گسترش کمونیسم در جهان و نه هیبت و سلطه‌جویی شوروی سابق را دارد.
2- اگرچه روسیه در برخورد با نظام جمهوری اسلامی به دنبال منافع خویش است اما خصمانه بودن روابط آمریکا اعم از محاصره اقتصادی، تحریم، براندازی نرم، راه‌‌اندازی رسانه‌های ماهواره‌ای و سایبری، پناهگاه ضد انقلاب، حمایت از اشغالگران فلسطین، قلع و قمع مردم عراق و افغانستان قابل تعمیم به روسیه نیست. مشکل ما با روسیه بر سر راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و مسأله هسته‌ای است که آن هم بهتر از بقیه کشورهای صاحب حق وتو عمل کرده و 80 تن سوخت هسته‌ای نیروگاه بوشهر را نیز تحویل داده است. بعد از جنگ تحمیلی نیز به‌رغم تحریم همه جانبه غرب، بخشی از ناوگان هوایی جنگی کشور در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی را تأمین کرد.
3- چرا معترضان به نتیجه انتخابات شعار مرگ بر روسیه و مرگ بر آمریکا را توأمان فریاد نمی‌زنند تا اثبات کنند که به دنبال جامعیت بخشی به «نه شرقی ونه غربی» هستند چرا معترضان به بحث داخلی انتخابات، علیه دولت‌های خارجی شعار می‌دهند که هیچ سندی هم جهت دخالت آنان در حوادث پس از انتخابات وجود ندارد؟
چرا معترضان در جایگزینی شعار مرگ بر آمریکا یکی از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، انگلیس و آلمان را مورد حمله قرار نمی‌دهند؟ بررسی سؤالات فوق می‌تواند پاسخ‌های ذیل را به همراه داشته باشد: معترضان و خصوصاً کسانی که بعد از 29/3/88 همچنان بر شعارهای انحرافی پای می‌فشارند می‌خواهند اثبات کنند که در این کشور همه مخالف یا دشمن آمریکا نیستند و کسانی نیز وجود دارند که دشمن دشمنان آمریکا هستند بنابراین پیام غرب‌گرایی خود را اینگونه به آمریکا می‌رسانند. احتمال دوم آن است که سرنخ‌های برخی معترضان مستقیماً به آمریکا وصل است و آمریکا در سازماندهی حرکت‌های خیابانی و تولید محتوایی شعارها در فضای سایبری و رسانه‌ای موفق عمل کرده و توانسته پیام خودرا به طرفدارانش منتقل کرده و به روسیه نیز گوشزد کند که ما هم در ایران طرفدار داریم.
غربگرا بودن فریادکنندگان علیه روسیه را از زاویه‌ای دیگر نیز می‌توان دید چرا کسانی که در سال‌های گذشته به سبک معترضان فعلی در مقابل نظام اسلامی ایستادند و از بی‌توجهی مردم به خود مبهوت شدند، هنگام خروج از کشور، آمریکا را انتخاب کردند، مگر آنان نمی‌دانستند که آمریکا دشمن درجه یک ماست، اگر کشور را برای زندگی مناسب نمی‌دیدند چرا از حدود 200 کشور جهان آمریکا را انتخاب کردند، سازگارا که لحاف خود را در استودیو خبر VOA پهن کرده، محسن کدیور، سروش، حقیقت‌جو، عطری، افشاری، محمدی، گنجی و... چرا به آمریکا رفتند؟ آیا این رفتن نمایانگر وابستگی قبلی آنان به آمریکا نبوده است؟
آیا این پذیرش توسط آمریکا بدان معنی نیست که این افراد در مبارزه با نظام، راهبردهای آمریکا را دنبال می‌کرده‌اند؟ بنابراین بخشی از ضد انقلاب در کشور، در همان مسیر اسلاف خود حرکت می‌کند. در آینده هم اگر هر کس از عاملان و آمران حوادث پس از انتخابات بخواهد از کشور خارج شود به آمریکا خواهد رفت، چرا به روسیه نمی‌رود؟ اگر روسیه نیز به اندازه آمریکا دشمن ماست. باید به همان سان پذیرای مخالفان نظام باشد اما چرا اینگونه نیست؟رهبر معظم انقلاب اسلامی که در سخنرانی معروف خود در تاریخ 19/4/1379 حدود 5/2 ساعت درباره فروپاشی شوروی سابق صحبت می‌کنند، در قسمتی از سخنان خود می‌فرمایند: مردم روسیه مردم استخوان‌داری هستند. صدها سال سابقه در جهان دارند و کشور و ملت جدیدی نیستند اما آمریکایی‌ها در فروپاشی شوروی، کاری با این ملت کرده بودند که تعدادی از آنان در میدان سرخ مسکو جمع می‌شدند و به صورت نمادین ساندویچ مک‌دونالد می‌خوردند که اثبات کنند ما آمریکایی هستیم.این حکایت امروز درکشور ما دیده می‌شود. ملت ایران نیز ملت با استخوانی است و هزاران سال سابقه تمدنی و استقلال دارد اما عده‌ای می‌خواهند آن را در مقابل کشوری که 200 سال است از مهاجرانی چند ملیتی تشکیل شده و مظهر سلطه در جهان نیز هست، تسلیم کنند بنابر این شعار مرگ بر روسیه با اعتقاد به روحیه استکباری و سلطه‌جویی روسیه نیست. اصولاً این شعار هیچ پیامی را برای روسیه ندارد، پیام این شعار برای آمریکاست که: جناب آمریکا بشنو که در ایران غربگرا وجود دارد و ما با دشمنان تو مخالفیم، این دشمن چه روسیه باشد و چه دولت و ملت ایران.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات