تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۳۲۴۲۳

متن کامل قانون انتخابات جدید عراق در سال 2010

اشاره: پارلمان عراق یکشنبه شب قانون جدید جنجال برانگیز انتخابات عراق را برای برگزاری انتخابات در آغاز سال آینده میلادی به تصویب رساند. این قانون نسخه اصلاح شده قانون انتخابات سال 2005 است. به گزارش فارس، براساس قانون انتخابات، عراق دارای 19بخش انتخابیه شامل 18بخش در داخل و یک بخش برای رای دهندگان خارج از کشور خواهد بود و انتخابات براساس "فهرست باز " انجام خواهد شد و تعداد کرسی‌های پارلمان از 275 کرسی فعلی به 311 کرسی یعنی یک کرسی برای هر یکصد هزار نفر افزایش خواهد یافت. این قانون همچنین بر برگزاری انتخابات در همه مناطق عراق از جمله استان کرکوک در موعد مقرر براساس پرونده ثبت‌نامی رای‌دهندگان در سال 2009 میلادی تاکید می‌کند تا اینکه نتایج بر این اساس اعلام شود.

ماده اول: ماده 15 از قانون انتخابات حذف شده و این ماده به جای آن می‌‌آید:
مجلس نمایندگان از تعدادی کرسی به نسبت یک کرسی برای هر صدهزار نفر بر اساس آخرین آمارهای وزارت تجارت تشکیل می‌شود، با این شرط که کرسی‌های جبرانی نیز به میزان 5 درصد وجود داشته باشد و بخشی از این کرسی‌ها به جریان‌‌های که نام برده می‌شود اختصاص داده شود، البته به صورتی که در نسبت آنها در صورت شرکت در لیست‌های ملی تغییری ایجاد نشود.
1- جریان مسیحی: پنج کرسی که میان استان‌های بغداد، نینوا، کرکوک، دهوک و اربیل تقسیم می‌شود.
2- دیدگاه اول: جریان یزدی‌ها که یک کرسی در استان نینوا دارند
3-‌ جریان صابئی مندائی که یک کرسی در استان بغداد دارند
4- یک کرسی در استان نینوا نیز به جریان "الشبکی " اختصاص می‌یابد
ماده دوم: هر استانی بر اساس حدود اداری و رسمی خود یک سازمان انتخاباتی تشکیل می‌دهد که به تعداد کرسی‌های متناسب با آن استان جمعیت آن بر اساس آخرین آمارهای معتمد برای پرداخت کارت جیره بندی (کوپن) به آنها اختصاص می‌یابد.
ماده سوم: ماده‌های 9 و 10 و 11 و 16 حذف شده و این مواد جای آنها را می‌گیرند:
اول: کاندیداتوری بر اساس "لیست باز " است و نباید تعداد کاندیداهای هر لیست کمتر از سه نفر و بیشتر از دو برابر کرسی‌های اختصاص داده شده به آن مرکز انتخاباتی باشد،‌ رأی دهنده نیز حق دارد که به لیست یا یکی از افراد حاضر در لیست رأی دهد، کاندیداتوری فردی نیز مجاز است.
دوم: آرای صحیح که یک لیست در یک مرکز انتخاباتی به دست آورده جمع‌آوری شده و بر اساس وجوه اشتراکی تقسیم می‌گردد تا تعداد کرسی‌های اختصاص یافته به آن لیست مشخص گردد.
سوم: توزیع کرسی‌ها میان نامزدها با تکیه بر تعداد آراء کسب شده هر نامزد خواهد بود اولین نفر کسی است که بیشترین رای را کسب کرده باشد و این امر برای تمام نامزدها یکسان است و نسبت زنان نباید کمتر از یک چهارم نامزدهای پیروز باشد و در صورت مساوی بودن آراء، قرعه کشی خواهد شد.
چهارم: کرسی‌های خالی میان لیست‌های پیروز در انتخابات بر اساس تعداد آراء کسب شده در انتخابات توزیع خواهد شد.
ماده چهارم: رای‌گیری ویژه که شامل موارد ذیل است:
اول: کارمندان نظامی وزارت دفاع و کشور و سایر سازمانهای امنیتی؛ برای رای‌گیری از این افراد تدابیر ویژه‌ای توسط کمیساریای عالی مستقل انتخابات اندیشیده شده است. در این رای‌گیری به لیست‌های رسمی که شامل اسامی اشخاص و گروههای مختلف که تا 60 روز قبل از زمان برگزاری انتخابات برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کرده‌اند تکیه می‌شود و اگر لیست‌های مختلف در اختیار این افراد قرار نگیرد آنان بر اساس لیست ثبت نامی نامزدهای انتخاباتی آراء خود را در صندوق‌های رای می اندازند.
دوم: زندانیان و بازداشت شدگان؛ که این افراد نیز بر اساس تدابیر کمیساریای عالی مستقل انتخابات و طبق لیست‌های ارائه شده از سوی دو وزارت دادگستری و کشور که حداقل 30 روز پیش از زمان برگزاری انتخابات به آنان ارائه خواهد شد، رای خواهند داد.
سوم: بیماران بستری در بیمارستانها و درمانگاهها؛ که بر اساس لیست‌های ارائه شده پیش از زمان رای‌گیری از سوی طرفهای مسئول [دو وزارتخانه دادگستری و کشور] و تدابیر اتخاذی کمیساریای عالی مستقل انتخابات، آراء خود را در صندوق‌های رای می‌اندازند.
چهارم: رای‌گیری از مهاجرین:
الف) رای دهنده مهاجر: فرد عراقی که به هر دلیل از 9/4/2003 به بعد از مکان اقامت دائمی خود به مکان دیگری در عراق مهاجرت کرده ‌است.
ب) مهاجران عراقی می‌توانند بر اساس آخرین آمار رسمی که توسط کمیسیون عالی و مستقل انتخاباتی از دو وزارت مهاجرت و تجارت و بازرگانی ارائه خواهد شد، در انتخابات شرکت کنند. بدین ترتیب رای‌دهنده مهاجر در صورتی دارای کارت سهمیه استانی که به آن مهاجرت کرده‌، نباشد می‌تواند در انتخابات بخشی که از آن مهاجرت کرده، شرکت کند.
پنجم: به کمیساریای عالی مستقل انتخابات برای طرح دستورالعمل‌‌‌های لازم برای انتخابات در خارج از اراضی عراق اختیارات کافی داده شده است.
ماده پنجم:
اول: مواد موجود در فصل ششم و فصل هفتم قانون شماره 36 سال 2008 انتخابات از اعضای پارلمان در این مورد نیز صدق می‌کند.
دوم: نامزد انتخاباتی حق دارد از مرکز کمیته انتخاباتی استان درخواست کند تا تعداد آراء وی را به او اعلام کند
سوم: عضو مجلس نمایندگان حق دارد از اطلاعات مربوط به روند انتخاباتی از جمله شمارش در حوزه‌‌های مختلف انتخاباتی اطلاع یابد.
ماده ششم:
اول: انتخابات در کرکوک و استان‌هائی که در مورد آمارهای آن شک و تردید وجود دارد، در موعد مقرر و به طور استثنائی برگزار می‌شود.
دوم: استان‌هائی که در آمارهای آن شک و تردید وجود دارد، عبارت از استان‌هائی است که میانگین رشد جمعیتی آن سالانه بیشتر از 5 درصد بوده و حداقل پنجاه نماینده درخواست شک و تردید در مورد آن نمایند و از موافقت اکثریت مجلس نمایندگان برخوردار باشد.
سوم: مجلس نمایندگان باید کمیته‌ای از اعضای این مجلس را برای استان کرکوک و تمامی استان‌های مشکوک تشکیل دهد که متشکل از نمایندگان ارکان این استان، نماینده‌ای از وزارت برنامه‌ریزی، داخلی، تجارت و کمیساریای عالی مستقل انتخابات و نظارت سازمان ملل باشد و هدف از آن بررسی اشتباهات و بازبینی ثبت‌نام‌های صورت گرفته از رأی‌دهندگان مطابق با معیارهای رسمی مذکور در دستور‌العمل‌های پایانی و ماده دو این قانون به گونه‌ای که ظرف مدت یکسال ثبت‌نام‌های رأی‌دهندگان تصحیح و کمیته کار خود را به پایان برد.
چهارم: نتایج انتخابات کرکوک و تمامی استان‌های مشکوک پیش از پایان کار کمیته بررسی ثبت‌نام رأی‌دهندگان، پایه و اساس هیچ پروسه انتخاباتی آینده و یا برای هیچ سابقه سیاسی یا اداری نخواهد بود.
دستورالعمل‌های پایانی ماده هفت: معیارهای زیر اساس اجرای دستورالعمل‌های وارده در ماده هفت است.
اول: تعیین تفاوت بین تعداد ثبت‌نام‌های سال 2004 پیش از بروز رسانی و تعداد ثبت‌نامی‌ها انتخابات سال 2010
دوم: تعیین تفاوت‌ها در آمارهای اولیه و ثبت‌نام‌های اضافه‌شده در سال‌های 2004، 2005، 2006، 2007، 2008 و 2009 بر تکیه بر موار زیر انجام خواهد شد:
1- تغییرات جمعیتی( زاد و ولد، مرگ‌ومیر، نقل و انتقال استانی) در سال‌های ما بین 2004 تا 2009
2- بازگشت مهاجران بر اساس اسناد رسمی
3- هر گونه تغییرات جمعیتی دیگر در این دوره
سوم: هدف از بررسی ثبت‌نام‌ها شناخت درستی محدودیت‌های قانونی و غیر قانونی و محاسبه تعداد گروه‌ها و کرسی‌های آنان است
چهارم: تعداد نمایندگان کرکوک و استان‌های مشکوک در مجلس نمایندگان از طریق نسبت جمعیتی تعیین شده از سوی مجلس پس از بازنگری در نقص‌ها، تعیین خواهد شد
پنجم: آمارهای درست و آمارهای خارج از استان‌های مشکوک بر اساس سهم ملی در نظر گرفته می‌شود
ماده هشت:
اول: لغو هر گونه متن مخالف با دستورالعمل‌های این قانون
دوم: این قانون از تاریخ تصویب شده قابل اجراست و در روزنامه رسمی منتشر می‌شود
نکته: با هدف برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتیک و سالم در عراق و به منظور ارتقای انتخابات به سطح مطلوب مطابق با معیارهای بین‌المللی و خواسته‌های ملی، این قانون وضع شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات