تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۱۳۳۲۷۷

متن قانون جدید انتخابات عراق؛ بندها و تغییرات

اشاره: پارلمان عراق روز 8 نوامبر قانون جدید جنجال‌برانگیز انتخابات را برای برگزاری انتخابات در آغاز سال آینده میلادی به تصویب رساند. این قانون نسخه اصلاح‌شده قانون انتخابات سال 2005 است. براساس قانون جدید انتخابات، عراق دارای 19 بخش انتخابیه شامل 18 بخش در داخل و یک بخش برای رأی‌دهندگان خارج از کشور خواهد بود و انتخابات به صورت «فهرست باز» انجام خواهد شد و تعداد کرسی‌های پارلمان از 275 کرسی فعلی به 311 کرسی یعنی یک کرسی برای هر 100 هزار نفر افزایش خواهد یافت. این قانون همچنین بر برگزاری انتخابات در تمامی مناطق عراق از جمله استان کرکوک در موعد مقرر، براساس پرونده ثبت‌نامی رأی‌دهندگان در سال 2009 میلادی، تأکید می‌کند تا نتایج بر این اساس اعلام شود. نظر به اهمیت قانون جدید و تأثیر آن بر سرنوشت انتخابات حساس آینده، متن آن در پی از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

ماده اول: ماده 15 از قانون انتخابات حذف شده و این ماده به جای آن می‌آید:
مجلس نمایندگان از تعدادی کرسی، به نسبت یک کرسی برای هر 100 هزار نفر بر اساس آخرین آمارهای وزارت تجارت تشکیل می‌شود، با این شرط که کرسی‌های جبرانی نیز به میزان پنج درصد وجود داشته باشد و بخشی از این کرسی‌ها به جریان‌هایی که نام برده می‌شود اختصاص داده شود، البته به صورتی که در نسبت آنها، در صورت شرکت در لیست‌های ملی تغییری ایجاد نشود.
1ـ جریان مسیحی: پنج کرسی که میان استان‌های بغداد، نینوا، کرکوک، دهوک و اربیل تقسیم می‌شود.
2ـ دیدگاه اول: جریان یزیدی‌ها که یک کرسی در استان نینوا دارند.
3 ـ جریان صابئی مندایی که یک کرسی در استان بغداد دارند.
4 ـ یک کرسی در استان نینوا نیز به جریان «الشبکی» اختصاص می‌یابد.
 ماده دوم: هر استانی براساس حدود اداری و رسمی خود یک سازمان انتخاباتی تشکیل می‌دهد که به تعداد کرسی‌های متناسب با آن استان، جمعیت آن براساس آخرین آمارهای معتمد برای پرداخت کارت جیره‌بندی (کوپن) اختصاص می‌یابد.
 ماده سوم: ماده‌های 9، 10، 11 و 16 حذف شده و مواد زیر جای آنها را می‌گیرند:
 اول: کاندیداتوری براساس «لیست باز» است و نباید تعداد کاندیداهای هر لیست کمتر از سه نفر و بیشتر از دو برابر کرسی‌های اختصاص داده شده به ‌آن مرکز انتخاباتی باشد. رأی‌دهنده نیز حق دارد به لیست یا یکی از افراد حاضر در لیست رأی دهد. کاندیداتوری فردی نیز مجاز است.
 دوم: آرای صحیح که یک لیست در یک مرکز انتخاباتی به دست آورده است، جمع‌آوری و براساس وجوه اشتراکی تقسیم می‌شود تا تعداد کرسی‌های اختصاص یافته به آن لیست مشخص شود.
 سوم: توزیع کرسی‌ها میان نامزدها با تکیه بر تعداد آرای کسب شده هر نامزد خواهد بود. اولین نفر کسی است که بیشترین رأی را کسب کرده باشد و این امر برای تمامی نامزدها یکسان است و نسبت زنان نباید کمتر از یک چهارم نامزدهای پیروز باشد و در صورت مساوی بودن آراء، قرعه‌کشی خواهد شد.
 چهارم: کرسی‌‌های خالی میان لیست‌های پیروز در انتخابات براساس تعداد آرای کسب شده در انتخابات توزیع خواهد شد.
 ماده چهارم: رأی‌گیری ویژه که شامل موارد زیر است:
 اول: کارمندان نظامی وزارت دفاع، کشور و سایر سازمان‌های امنیتی. برای رأی‌گیری از این افراد تدابیر ویژه‌ای توسط کمیساریای عالی مستقل انتخابات اندیشیده شده است.
در این رأی‌گیری به لیست‌های رسمی شامل اسامی اشخاص و گروه‌های مختلف که تا 60 روز قبل از زمان برگزاری انتخابات برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند، تکیه می‌شود و اگر لیست‌های مختلف در اختیار این افراد قرار نگیرد، آنان براساس لیست ثبت‌نامی نامزدهای انتخاباتی، آرای خود را در صندوق‌های رأی می‌اندازند.
دوم: زندانیان و بازداشت‌شدگان که این افراد براساس تدابیر کمیساریای عالی مستقل انتخابات و طبق لیست‌های ارائه شده از سوی دو وزارت دادگستری و کشور که دست کم 30 روز پیش از زمان برگزاری انتخابات به آنان ارائه خواهد شد، رأی خواهند داد.
 سوم: بیماران بستری در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها: که براساس لیست‌های ارائه شده پیش از زمان رأی‌گیری از سوی طرف‌های مسئول [دو وزارتخانه دادگستری و کشور] و تدابیر اتخاذی کمیساریای عالی مستقل انتخابات، آرای خود را در صندوق‌های رأی می‌اندازند.
چهارم: رأی‌گیری از مهاجرین:
الف) رأی‌دهنده مهاجر: فرد عراقی که به هر دلیل، از 2003/4/9 به بعد از مکان اقامت دائمی خود به مکان دیگری در عراق مهاجرت کرده است.
ب) مهاجران عراقی می‌توانند براساس آخرین آمار رسمی که توسط کمیسیون عالی و مستقل انتخاباتی ز دو وزارت «مهاجرت» و «تجارت بازرگانی» ارائه خواهد شد، در انتخابات شرکت کنند. بدین ترتیب، رأی‌دهنده مهاجر در صورتی دارای کارت سهمیه استانی که به آن مهاجرت کرده، نباشد، می‌تواند در انتخابات بخشی که از آن مهاجرت کرده، شرکت کند.پنجم: به کمیساریای عالی مستقل انتخابات برای طرح دستورالعمل‌های لازم برای انتخابات در خارج از اراضی عراق، اختیارات کافی داده شده است.
 ماده پنجم:
 اول: مواد موجود در فصل ششم و فصل هفتم قانون شماره 36 سال 2008 انتخابات در مورد اعضای پارلمان، در این مورد نیز صدق می‌کند.
 دوم: نامزد انتخاباتی حق دارد از مرکز کمیته انتخاباتی استان درخواست کند تا تعداد آرای وی را به او اعلام کند.
‌ سوم: عضو مجلس نمایندگان حق دارد از اطلاعات مربوط به روند انتخاباتی از جمله شمارش در حوزه‌های مختلف انتخاباتی، اطلاع یابد.
 ماده ششم:
 اول: انتخابات در کرکوک و استان‌هایی که در مورد آمارهای آن شک و تردید وجود دارد، در موعد مقرر و به طور استثنایی برگزار می‌شود.
 دوم: استان‌هایی که در آمارهای آن شک و تردید وجود دارد، عبارت از استان‌هایی است که میانگین رشد جمعیتی آن سالانه بیشتر از 5 درصد بوده و دست کم 50 نماینده درخواست شک و تردید در مورد آن کنند و از موافقت اکثریت مجلس نمایندگان برخوردار باشد.
 سوم: مجلس نمایندگان باید کمیته‌ای از اعضای این مجلس را برای استان کرکوک و تمامی استان‌های مشکوک تشکیل دهد که متشکل از نمایندگان ارکان این استان، نماینده‌ای از وزارت برنامه‌ریزی، داخلی، تجارت و کمیساریای عالی مستقل انتخابات و نظارت سازمان ملل باشد و هدف از آن بررسی اشتباهات و بازبینی ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته از رأی‌دهندگان، مطابق با معیارهای رسمی یادشده در دستورالعمل‌های پایانی و ماده دو این قانون به گونه‌ای است که ظرف مدت یکسال، ثبت‌نام رأی‌دهندگان، تصحیح و کمیته کار خود را به پایان برد.
 چهارم: نتایج انتخابات کرکوک و تمامی استان‌های مشکوک، پیش از پایان کار کمیته بررسی ثبت‌نام رأی‌دهندگان، پایه و اساس هیچ پروسه انتخاباتی آینده یا برای هیچکس سابقه سیاسی و اداری نخواهد بود.
 ماده هفت: معیارهای زیر، اساس اجرای دستورالعمل‌های وارده در ماده هفت است.
 اول: تعیین تفاوت بین تعداد ثبت‌نام‌های سال 2004، پیش از به‌روز رسانی و تعداد ثبت‌نامی‌های انتخابات سال 2010
 دوم: تعیین تفاوت‌ها در آمارهای اولیه و ثبت‌نام‌های اضافه شده در سال‌های 2004، 2005، 2006، 2007، 2008 و 2009 با تکیه بر موارد زیر انجام خواهد شد:
 1ـ تغییرات جمعیتی (زاد و ولد، مرگ و میر، نقل و انتقال استانی) در سال‌های بین 2004 تا 2009
 2ـ بازگشت مهاجران
 3ـ هرگونه تغییرات جمعیتی دیگر در این دوره
 سوم: هدف از بررسی ثبت‌نام‌ها، شناخت درستی محدودیت‌های قانونی و غیرقانونی و محاسبه تعداد گروه‌ها و کرسی‌های آنان است.
 چهارم: تعداد نمایندگان کرکوک و استان‌های مشکوک در مجلس نمایندگان، از طریق نسبت جمعیتی تعیین شده از سوی مجلس، پس از بازنگری در نقص‌ها، تعیین خواهد شد.
 پنجم: آمارهای درست و آمارهای خارج از استان‌های مشکوک براساس سهم ملی درنظر گرفته می‌شود.
 ماده هشت:
اول: لغو هرگونه متن مخالف با دستورالعمل‌های این قانون
دوم: این قانون از تاریخ تصویب شده قابل اجراست و در روزنامه رسمی منتشر شده است.
نکته: با هدف برگزاری انتخابات آزاد و دمکراتیک و سالم در عراق و به منظور ارتقای انتخابات به سطح مطلوب، مطابق با معیارهای بین‌المللی و خواسته‌های ملی، این قانون وضع شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات