تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۳۳۳۲۲
مشروح اولین نشست هفتگی ششمین سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

کسی در ایران نگفته که مخالف خروج اورانیوم 5/3 درصد هستیم

اشاره: به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمانپرست ششمین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح امروز سه‌شنبه در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران بار دیگر ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خانواده مطبوعات، به خبرنگاران حاضر در جلسه که به دنبال روشن کردن موضوعات و مسائل مورد نظر و تنویر افکار عمومی هستند، ‌خسته نباشید گفت و با تاکید بر اهمیت کار خبرنگاران، اظهار داشت: رسانه‌ها نقش جدی در دیپلماسی عمومی دارند و ما همه گونه همکاری را در این بخش با رسانه‌ها خواهیم داشت. وی پیشاپیش عید قربان و همچنین سالروز تشکیل بسیج را تبریک گفت.

مبادله سوخت رآکتور تهران در ایران
خبرنگاری در ابتدا با اشاره به اظهارنظرات طرف مقابل مبنی بر اینکه ایران هنوز به مذاکرات وین پاسخی نداده، از مهمانپرست پرسید آیا موضع‌گیری‌های منوچهر متکی در هند و فیلیپین به عنوان پاسخ رسمی ایران تلقی می‌شود و یا قرار است ایران پاسخی را در این زمینه ارائه دهد؟ که وی ‌گفت: پاسخ ایران اعلام شده و طرف مقابل نیز این پاسخ را دریافت کرده است.
مهمانپرست افزود: ما آماده تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران برای اهداف پزشکی و با تضمین 100 درصدی هستیم و باید برای تحویل این سوخت تضمین 100 درصدی ایجاد شود.
خبرنگاری از وی سؤال کرد که آیا ایران مشخص کرده که چه تضمینی را می‌خواهد؟‌ که وی پاسخ داد: ما در خصوص تضمین صد در صدی راه حلی ارائه نمی‌کنیم. راه‌حل‌هایی که کشورهای مختلف پیشنهاد می‌کنند باید این تضمین را ایجاد کند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: یکی از این تضمین‌ها می‌تواند مبادله سوخت در داخل کشور باشد.
مهمانپرست در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره این تضمین‌ها، تصریح کرد: این مبادله باید در داخل ایران انجام ‌شود.
حساسیت مردم ایران نسبت به تعهدات روس‌ها
خبرنگاری به موضوع خرید موشک‌های S300 از روسیه اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما قراردادها و همکاری‌های متنوعی در بخش‌های مختلف با روسیه داریم، یکی از این بخش‌ها را همکاری‌های دفاعی عنوان کرد و افزود: طرف روس در این زمینه تعهداتی را به طرف ایرانی داده است.
مهمانپرست با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه روسیه مبنی بر اینکه ما (روسیه) نسبت به همه تعهدات خود در قبال ایران مسئولانه عمل می‌کنیم، ابراز امیدواری کرد که این عمل مسئولانه هر چه سریع‌تر صورت گیرد و افکار عمومی مردم ایران که نسبت به این گونه تعهدات حساس است و با توجه به برخی از سوابق تاریخی، بیشتر دچار حساسیت نشود.
تعهدات روس‌ها درباره نیروگاه بوشهر در موعد مقرر عملی شود
یکی از خبرنگاران با بیان اینکه روس‌ها بارها در خصوص راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در موعد مقرر کارشکنی کرده‌اند و ما در این زمینه با اغماض برخورد می‌کنیم، از سخنگوی وزارت خارجه پرسید ایران تا چه زمانی می‌خواهد در این خصوص با اغماض برخورد کند؟ که مهمانپرست در این‌ باره اظهار داشت: برخی موارد فنی باعث تاخیر در راه‌اندازی این نیروگاه شده و براساس آخرین توافق ما با روس‌ها انجام این تعهدات تا قبل از پایان سال جاری شمسی (اسفند) بوده و این مغایرتی با پایان سال جاری میلادی ندارد.
وی با اشاره به حساسیت افکار عمومی مردم ایران نسبت به تعهدات کشورهای دوست، افزود: امیدواریم این حساسیت‌ها تحریک نشود و تعهدات روس‌ها در موعد مقرر انجام شود.
عصبانیت صهیونیست‌ها از ایران
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی درباره ایران و همچنین رئیس‌جمهور کشورمان، با بیان اینکه جنایات این رژیم برای همه روشن است، به گزارش گلدستون که در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید و صحنه‌های جنایت‌بار این رژیم در رابطه با مردم فلسطین را آشکار کرد، اشاره کرد و گفت: اظهارات شخصی که خود به عنوان طراح و مهندس ورود کلاهک‌های هسته‌ای به رژیم اشغالگر مطرح است و دست جنایتکارش در کشتار قانا و جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه در لبنان و غزه روشن می‌باشد، ‌نیازمند توجه نیست.
مهمانپرست با ذکر این نکته که برای ما روشن است که این اظهارات با چه انگیزه‌هایی صورت می‌گیرد، اظهار داشت:‌ مقامات این رژیم از حضور مقتدرانه ما در منطقه و ارتباط و توسعه روابط ما با کشورهای منطقه و از جمله کشورهای آمریکای لاتین عصبانی هستند و این عصبانیت را به این شکل بروز می‌دهند.
آماده کمک به کشورهای منطقه هستیم
خبرنگاری اظهارات حسنی‌ مبارک رئیس‌جمهور مصر درباره ایران که گفته بود مانع از مداخلات ایران در امور جهان عرب خواهد شد، را مورد اشاره قرار داد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی به دوستان ایران در جهان اسلام توصیه کرد که بهتر است بیشتر به دنبال همکاری‌های کشورهای منطقه به منظور اداره بهتر منطقه باشند.
وی افزود: اظهاراتی که باعث خدشه دار شدن احساسات و عواطف جهان اسلام می‌شود و دشمنان جهان اسلام را شاد می‌کند، خیلی جالب نیست و ما همواره آمادگی خود را برای کمک به کشورهای منطقه، جهان اسلام و عرب و توسعه هر چه بیشتر روابط اعلام کرده و در این راه قدم برداشته‌ایم.
علاقه‌مندی هندی‌ها برای پیوستن به خط لوله صلح
رامین مهمانپرست ششمین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در سفر منوچهر متکی به هند در خصوص خط لوله صلح تصمیمی اتخاذ شد؟ با بیان اینکه سفرهایی که در حوزه سیاست خارجی صورت می‌گیرد، به ویژه سفر منوچهر متکی به هند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: ما دارای روابط راهبردی و استراتژیک با کشورهای بزرگ آسیا هستیم.
وی گفت: خط لوله صلح یکی از مواردی بود که چند سال پیش مطرح و پیگیری شد و موضوعات مربوط به آن در کمیته‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. بعد از اینکه هند آمادگی الحاق سریع به این خط را نداشت، مذاکرات بین ایران و پاکستان به خوبی پیش رفت و توافقات نهایی شد.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ابراز علاقه‌مندی مقامات هندی به ویژه نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور برای پیوستن به خط لوله صلح،‌ خاطرنشان کرد: بحث‌های فنی این موضوع توسط مسئولین دنبال خواهد شد.
دیپلماسی اقتصادی در دولت دهم رنگ جدی‌تری دارد
مهمانپرست در خصوص سفر محمود احمدی‌نژاد به آمریکای لاتین و توافقات ایران با کشورهای این منطقه در زمینه انرژی که سؤال یکی از خبرنگاران بود، با بیان اینکه ما در دیپلماسی خود جهش محسوسی به سمت فعال شدن همکاری‌های اقتصادی داریم، گفت: دیپلماسی اقتصادی که از سوی وزیر خارجه کشورمان مطرح شد، در دولت دهم رنگ جدی‌تری دارد.
وی با ذکر این نکته که تعداد زیادی از تجار و مسئولین اقتصادی آقای احمدی‌نژاد را در سفر به آمریکای لاتین همراهی می‌کنند، افزود: در این سفر زمینه‌های افزایش روابط اقتصادی بررسی و به مرحله اجرا در می‌آید که یکی از این موارد همکاری مربوط به انرژی خواهد بود.
ایران مقتدرانه از امنیت خود دفاع می‌کند
مهمانپرست درباره برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت با ذکر این نکته که طبیعی است کشور مقتدری همچون ایران برای دفاع از حوزه امنیتی خود همیشه آمادگی و بالندگی داشته باشد، اظهار داشت:‌ مانورهایی که انجام می‌شود برای بازدارندگی است و به حفظ صلح و امنیت منطقه کمک می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در شرایطی هستیم که با اقتدار تمام قادر به دفاع از حوزه امنیتی کشور می‌باشیم، تصریح کرد: ‌ما اجازه تصور اشتباهی را در ذهن کشورهای دیگر نخواهیم داد.
حقوق بشر در سازمان ملل به ابزاری سیاسی مبدل شده است
یکی از خبرنگاران به رفتارهای دوگانه کانادا‌ در زمینه حقوق بشر اشاره کرد که مهمانپرست در این‌باره گفت: متاسفانه موضوع حقوق بشر در سازمان ملل و پیگیری آن توسط برخی کشورها از ماهیت حقوقی و انسانی خود دور شده و به ابزار سیاسی برای فشار آوردن به کشورهای مستقل که در جهان امروز قصد وابستگی به قدرت‌ها را ندارند، مبدل شده است.
وی با اشاره به قطعنامه صادره درباره حقوق بشر ایران، گفت: توجه به اینکه چه کشوری بانی قطعنامه شده و چه کشورهایی از این قطعنامه حمایت کرده‌اند، ما را بیشتر متوجه سیاسی بودن موضوع حقوق بشر در ایران می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رفتارهای ناقض حقوق بشر در کانادا یا عضویت رژیم اشغالگر قدس در بین کشورهایی که از این قطعنامه حمایت کردند با آن همه جنایاتی که هنوز زمان زیادی از گزارشات جنایات آنها نگذشته و جالب‌تر از آن حمایت کشورهای غربی از این قطعنامه، در شرایطی که همه آنها با گزارش گلدستون مخالفت کردند نشان می‌دهد که به دنبال دفاع از حقوق بشر نیستند و از آن به عنوان ابزار سیاسی به منظور اعمال فشار به کشورهای مختلف استفاده می‌کنند.
فکر نمی‌کنم مشکل خاصی اتفاق بیفتد
خبرنگاری به اظهارات برخی مقامات عربستان که مراسم برائت از مشرکین را غیرقانونی خوانده‌اند اشاره کرد و موضع جمهوری اسلامی را جویا شد که مهمانپرست در پاسخ حج را نماد تجمع و وحدت جهان اسلام خواند و گفت:‌ امیدواریم این مناسک به بهترین شکل و به معنای واقعی برگزار شود.
وی با بیان اینکه مقامات حج جمهوری اسلامی ایران در مورد جزییات برنامه‌ها در سرزمین مکه با مقامات عربستان در تعامل هستند، اظهار داشت:‌ فکر نمی‌کنم مشکل خاصی در آنجا اتفاق بیفتد. ما مسائل مربوط به تامین امنیت حجاج و برگزاری هر چه بهتر مراسم حج را در دستور کار داریم.
همکاری جدی وزارت خارجه
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص عزیمت گروهی از ایران به مصر در خصوص پیگیری وضعیت 50 هزار سرباز هخامنشی، اظهار داشت: بخش‌های تخصصی ما در میراث فرهنگی و گردشگری در حال پیگیری موضوع هستند و وزارت خارجه برای پیگیری این موضوع همکاری جدی خواهد داشت.
وی زمان عزیمت این گروه را در حال بررسی دانست و افزود: در صورت قطعیت اعلام خواهد شد.
بحث هسته‌ای از حالت سیاسی خارج شود
سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام آمادگی ترکیه برای حضور در مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار داشت: خیلی از کشورهای دوست با نیت کمک به حل برخی از موضوعات اعلام آمادگی و داوطلبی می‌کنند و آنچه برای ما مهم می‌باشد تامین منافع ملی و احقاق حقوق اساسی ما در شرایط متعادل است.
مهمانپرست افزود: هر آنچه که کمک کند تا حقوق ما به شکل بهتری تامین شود، حتماً از آن استقبال می‌کنیم اما بحث هسته‌ای باید از حالت سیاسی خارج شود.
سخنگوی وزارت خارجه موضوع هسته‌ای ایران را حل شده خواند و با اشاره به عضویت ایران در معاهده NPT، خاطرنشان کرد: براساس این معاهده باید سوخت مورد نیاز ما را در مصارف صلح‌آمیز در اختیارمان بگذارند. در آینده نزدیک با اتمام منابع سوخت فسیلی شما بیشتر راجع به تبادل انرژی هسته‌ای در دنیا خواهید شنید و بحثی کاملا تجاری با ادبیات تجاری خود خواهد بود.
به گفته وی همه کشورها به دنبال تامین منابع و تضمین‌هایی هستند که این کار تجاری به خوبی صورت گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص سوخت رآکتور تهران با اشاره به اظهارات روز گذشته علی باقری معاون شورای عالی امنیت ملی کشورمان و با بیان اینکه این توانایی در بین دانشمندان جوان هسته‌ای ما برای تولید سوخت با غنای 20 درصد وجود دارد، تصریح کرد: هیچ منعی طبق معاهده NPT برای غنای بالای 5 درصد وجود ندارد، ‌اما در شرایط فعلی یکی از پیشنهادات مسئولین ما خرید سوخت 20 درصد برای رآکتور تهران بوده است.
وی در پاسخ به پرسشی سفر احمدی‌نژاد به گامبیا و برزیل را مرتبط با اورانیوم و تامین آن ندانست.
وضعیت مسلمانان در دنیا با حساسیت توسط مردم ایران دنبال می‌شود
یکی از خبرنگاران با اشاره به کشتار شیعیان در یمن از سخنگوی وزارت خارجه سؤال کرد آیا شاهد بروز تغییرات در سطح روابط ایران با یمن خواهیم بود؟ که وی پاسخ داد: آنچه که باعث نگرانی جهان اسلام و عرب شده، درگیری مسلمانان بین خودشان است و ما این را به نفع کشورهای اسلامی و جهان عرب و اسلام نمی‌دانیم.
مهمانپرست طرفین را به خویشتنداری و حل موضوعات از طریق مذاکره و گفتگو دعوت کرد و افزود: آنچه که از این درگیری‌ها ناشی می‌شود از بین رفتن منافع جهان اسلام خواهد بود و قطعاً برخی کشورها در منطقه که به دنبال دشمنی با اسلام هستند، از این درگیری‌ها سود خواهند برد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه این کشورها در تلاشند موضوعات اصلی را منحرف کرده و بین مسلمانان درگیری ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه وضعیت مسلمانان در دنیا با حساسیت توسط مردم ایران دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم هر چه سریع‌تر این مشکلات پایان یابد و از طریق صلح‌آمیز، گفتگو و تبادل نظر حل شود.
فرانسوی‌ها با اظهارنظرات شخصی منافع ملی کشورشان را خدشه‌دار نکنند
خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات مداخله‌ جویانه سایمون گس سفیر انگلیس در ایران که گفته بود «دولت ایران باید به ابهامات و سؤالات شهروندانش درباره انتخابات پاسخ دهد» و همچنین اظهارات کوشنر وزیر خارجه فرانسه که از جنبش‌های سیاسی مخالف در ایران استقبال کرده بود، موضع ایران را در قبال این گونه اظهارات مداخله جویانه پرسید که مهمان‌پرست با بیان اینکه‌ اخیراً شاهد برخی اظهارنظرات نامتعادلی در بین برخی از مقامات عالیرتبه دستگاه دیپلماسی بعضی از کشورها هستیم، به این مقامات توصیه کرد که حقوق دیپلماتیک را مورد مطالعه قرار دهند.
وی گفت: مطالعه این حقوق ایجاب می‌کند که ضمن رعایت حاکمیت کشورها باید از دخالت در امور داخلی دیگر کشورها خودداری کنند و باعث نشوند با اظهارنظرات شخصی خود منافع ملی کشورشان را خدشه‌دار کنند.
وی با اشاره به اظهارنظرات مقامات فرانسوی، خاطرنشان کرد: برخی از اظهارنظرات شخصی تند و نامتعادل ممکن است منافع کشور فرانسه را به خطر بیندازد و تصویر مثبتی که مردم ما در سابق نسبت به فرانسه داشتند، خدشه‌دار کند.
مقامات قضایی در حال بررسی هستند
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره کمک‌های مالی بعضی از کشورهای عربی به برخی از گروه‌های خاص سیاسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران، اظهار داشت: همه بحث‌هایی که در این رابطه مطرح است توسط مقامات قضایی در حال بررسی می‌باشد و اگر ثابت شود، مصداقی از دخالت در امور داخلی ایران است.
هیچ وقت کسی در ایران نگفته که مخالف خروج اورانیوم 5/3 درصد هستیم
خبرنگاری با اشاره به اظهارات مقامات کشورمان مبنی بر اینکه ایران توانایی تولید اورانیوم با غنای 20 درصد را ندارد، صحبت‌های دیروز علی باقری معاون شورای عالی امنیت ملی را مبنی بر اینکه ایران نه تنها بالقوه بلکه بالفعل نیز این توانایی را دارد را مورد اشاره قرار داد و از مهمانپرست پرسید آیا ایران در حال حاضر این کار را شروع کرده است؟ که وی پاسخ داد: اگر شما مطالب مطرح شده از سوی آقای باقری را خوب مطالعه کرده بودید ایشان عنوان کردند که ما اقدامی را شروع نکرده‌ایم و توانایی بالفعل داریم، یعنی هر موقع که اراده کنیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
یکی از خبرنگاران نیز از سخنگوی وزارت خارجه سؤال کرد که آیا ایران موافق خروج اورانیوم از کشور است؟ که وی با بیان اینکه سه روش برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران ارائه شده بود؛ گفت: خرید سوخت 20 درصد، تولید سوخت 20 درصد در داخل توسط ایران و معاوضه سوخت 5/3 درصد با سوخت 20 درصد.
وی تصریح کرد: هیچ وقت کسی در ایران نگفته که مخالف خروج اورانیوم 5/3 درصد هستیم. آنچه که گفته شده بحث‌هایی راجع به نحوه خروج این سوخت است و اگر گفته می‌شود دنبال تضمین‌ 100 درصدی هستیم به این دلیل است که در شرایطی این سوخت خارج شود که از دریافت سوخت 20 درصدی اطمینان 100 درصدی حاصل شود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که حد این ضمانت‌ها چیست؟ حد آن را 100 درصد عنوان کرد و گفت: متاسفانه کشورهایی که با آنها در حال مذاکره هستیم سابقه خوبی در افکار عمومی از خود باقی نگذاشته‌اند.
وی تعهدات فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها، کانادایی‌ها و آلمان‌ها را در این زمینه مورد اشاره قرار داد و افزود: متاسفانه علیرغم این تعهدات و امضای اسناد، به تعهداتشان عمل نکردند و عدم انجام این تعهدات نوعی بی اعتمادی را ایجاد می‌کند.
مهمانپرست ادامه داد: برای اینکه یک بار دیگر مشکلات قبلی تکرار نشود ما به دنبال گرفتن تضمین 100 درصدی هستیم.
وی در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران که خواست نمونه‌هایی از این تضمین 100 درصدی عنوان شود، با بیان اینکه اگر بخواهیم همه موارد را عنوان کنیم خیلی به طول می‌انجامد، یکی از این موارد را مبادله سوخت رآکتور تهران در جمهوری اسلامی ایران برشمرد.
هیچ اختلاف نظری بین مسئولین ایرانی نیست
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی با تاکید بر اینکه هیچ نوع اختلاف نظری بین مسئولین ما درباره مذاکرات وین و تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران وجود ندارد، اظهار داشت: تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها روندی را دارد که باعث ایجاد اختلاف نخواهد بود.
وی گفت: ما درخواست تامین این سوخت را به آژانس اعلام کردیم و پس از انعکاس درخواست ما از سوی آژانس این درخواست با پاسخ مثبت روسیه و آمریکا برای تامین سوخت روبرو شد و برای تهیه این سوخت باید بحث‌های فنی و تجاری دنبال می‌شد و اختلاف نظری در این زمینه بین مسئولین ایرانی وجود ندارد.
سفر ناموفق اوباما به منطقه
یکی از خبرنگاران با اشاره به رایزنی‌های اوباما در منطقه و اخبار مطرح شده مبنی بر هماهنگی‌ها بین آمریکا، چین و روسیه به منظور تحت فشار قرار دادن ایران، از سخنگوی وزارت خارجه در این باره سؤال کرد که وی پاسخ داد: آن چیزی که از نوع رفتار کشورهای 1+5 مشخص است این است که هنوز مسائل زیادی در درون آنها وجود دارد و برای رسیدن به توافق نهایی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.
وی با بیان اینکه قطعاً ملاحظاتی در بین مقامات روسی و چینی نسبت به برخوردهای آمریکا و تصمیمات سیاسی آن، وجود دارد، یادآور شد: وگرنه می‌توانستند توافقاتی را به طور صریح‌تر داشته باشند و شاهد بودیم که نشست اخیر نیز نتیجه‌ای در بر نداشت.
مهمانپرست با بیان اینکه البته آمریکایی‌ها فشارهایی را برای دستیابی به اهدافشان وارد می‌کنند، سفر اوباما به منطقه را موفق ندانست.
وی افزود: عقب‌نشینی مواضع اوباما نسبت به مسائلی که عنوان می‌کرد بیشتر از قبل افکار عمومی را نسبت به واقعی بودن این شعار تغییر، تحریک می‌کند. همه با دقت و حساسیت دنبال می‌کنند که ببینند موضوع تغییری که در دولت جدید آمریکا گفته می‌شد در چه زمینه‌هایی شکوفا خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: احتمالاً ادامه این روند ممکن است مردم را به این نقطه برساند که تغییر به صورت واقعی وجود نخواهد داشت.
نشانه‌های تغییر جدی مشاهده شود با دقت بررسی می‌شود
مهمانپرست در خصوص اظهارات اوباما به مناسبت 13 آبان، با بیان اینکه بحث‌های زیادی را مطرح می‌کنند و بیشتر در حد بیان و شعار است، اظهار داشت‌: هر زمان که نشانه‌های تغییر جدی مشاهده شود حتماً راجع به آن دقت و بررسی خواهد شد و پاسخ مناسب آن داده می‌شود.
سفرا نماینده کشورند نه وزارت خارجه
یکی از خبرنگاران انتصاب مصری و زاهدی وزرای سابق را به عنوان سفرای جدید ایران در کاراکاس و کوالالامپور و عدم سوابق دیپلماتیک این افراد را مورد اشاره قرار داد و از مهمانپرست پرسید معیار انتخاب سفرا چیست؟ که وی پاسخ داد: در همه کشورها کسانی که به عنوان سفیر انتخاب می‌شوند نماینده آن کشور هستند نه فقط نماینده وزارت امور خارجه. طبیعی است در خیلی از کشورها مقاماتی که در سمت‌های مختلف در سطوح مدیریتی بالا مشارکت داشتند نسبت به مسائل داخل کشور احاطه دارند و نسبت به مسائل سیاست خارجی نیز موضوعات اساسی کشور را دنبال می‌کنند.
وی با بیان اینکه کسانی که در این پست‌ها گمارده می‌شوند تعدادشان نسبت به افرادی که به صورت «کریر» در وزرات خارجه هستند، کمتر است، اظهار داشت: ما شاهد نمونه‌های زیادی در همه کشورها هستیم و این هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: وزرای محترمی که به جمع خانواده سفرای ما اضافه شدند با توجه به توانایی‌های مدیریتی و اشرافی که در طول چند سال مدیریت در سطح وزارت در کشور داشتند، می‌توانند گام‌های بزرگی برای توسعه روابط بردارند.
وی ادامه داد: همکاران دیگری که در خدمت این افراد هستند حتماً در بخش‌های تخصصی کمک می‌کنند تا از وجود این مدیران عزیز به بهترین شکل استفاده شود.
درخواست طالبانی صحت ندارد
خبرنگاری به صدور حکم اعدام چند نفر از اکراد از سوی دستگاه قضایی و درخواست جلال طالبانی رئیس جمهور عراق برای توقف این حکم اشاره کرد و صحت و سقم آن را جویا شد که مهمانپرست این خبر را صحیح ندانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات