صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۱۳۴۰۸

«نصر من الله و فتح قریب»


با آغاز جنگ تحمیلى در شهریور 1359 بخشهایى از شهرهاى مرزى کشور که به ناگاه هدف تجاوزات آشکار رژیم بعث عراق قرار گرفته بودند، على رغم 40 روز مقاومت جانفشانه مردم به دست دشمن سفاک افتاد که در این میان شهر آبادان نیز به محاصره کامل نیروهاى بعثى درآمد. در همین زمان ارتش عراق در آبان ماه 1359 وارد آبادان شد، اما به دنبال صدور فرمان تاریخى حضرت امام خمینى (ره) مبنى بر شکستن حصر آبادان، این مسئله اهمیت خاصى براى رزمندگان اسلام یافت.

بدین طریق بود که طرح عملیات ثامن الائمه(ع) تکمیل شد و پس از انجام مقدمات، زمان حمله، ساعت یک بامداد روز پنجم مهر 1360 به واحدهاى عمل کننده اعلام شد. در این زمان بود که با استفاده از اصل غافلگیرى دشمن، حمله رزمندگان اسلام شکل وسیع ترى به خود گرفت و نیروى هوایى موفق شد پوشش هوایى خود را در منطقه نبرد برقرار و نیروهاى بعثى را مجبور به عقب نشینى کند. پس از 42 ساعت مبارزه مستمر و عاشقانه رزمندگان اسلام و جانفشانى هاى نیروهاى مردمی، نیروهاى دشمن پا به فرار نهادند و عقب نشینى را ترجیح دادند. پس از این عملیات و مدتى بعد آبادان از محاصره کامل رژیم بعثى خارج شد و طى چندین عملیات بیش از 150 کیلومتر مربع از اراضى اشغال شده کشور آزاد شد. صدام که انتظار نداشت نیروهاى وى على رغم در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و امکانات گسترده، دچار شکست شوند، پس از این عملیات 7 نفر از فرماندهان ارشد خود را تیرباران کرد و شخصا فرمانده لشکر سوم عراق را کشت.

این عملیات هشدارى براى رژیم بعث عراق بود و به همین دلیل صدام تلاش کرد تا از طریق تهدید عمومی، نیروهاى زیادى را به جبهه هاى جنگ اعزام کند و حتى تعدادى مزدور را از کشورهاى مختلف عربى به کار گیرد. به علاوه صدام که از قدرت ایمان رزمندگان اسلام به شدت هراسیده بود از شرکتهاى غربى براى تولید سلاحهاى شیمیایى کمک خواست و در این زمینه تعداد زیادى کارخانه تولید سلاحهاى شیمیایى در عراق احداث شد.عملیات بزرگ ثامن الائمه(ع) با رمز «نصر من الله و فتح قریب» در جبهه جنوب شرق و شمال آبادان در شرق رود کارون در وسعت 150 کیلومتر مربع از 5 مهر 1360، با هدف شکست حصر آبادان و با همکارى ارتش و سپاه انجام شد.

یاد شهدا جاوید باد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات