تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۱۳۴۲۰۶
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه:

ایران و عربستان می‌توانند در رشد و امنیت منطقه‌ موثر باشند


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک مجدد عید سعید غدیر، در پاسخ به پرسشی در خصوص استقرار دستگاه‌های شنود توسط آمریکایی‌ها در مرزهای ایران و عراق با بیان اینکه اخبار زیادی در خصوص انجام تحرکات در حاشیه مرزهای ما منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: مسئولین ما نسبت به همه این مسائل حساس هستند و با دقت، درایت، ‌هوشمندی و اقتدار همه موضوعات را پیگیری می‌کنند و اگر با موضوعی مواجه شوند آن را مورد توجه قرار می‌دهند و با مقامات کشورها آن مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهند.
وی گفت که این خبر صحت ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی روابط ایران و عربستان را خوب خواند و افزود: دو کشور می‌توانند در امنیت منطقه و رشد و توسعه آن بسیار موثر باشند.
وی گفت: ‌ایران آماده همکاری با همه کشورهایی است که در منطقه مهم و حساس ما حضور دارند و آماده توسعه روابط و پیمودن راه‌هایی برای رفاه و توسعه مردم است.
مهمان‌پرست با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه و رفاه مردم منطقه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت‌ها باید دیده و طی شود.
خبرنگاری به اخبار منتشر شده مبنی بر ممانعت نیروهای مرزبانی دریایی ایران از ماهیگیری ماهیگیران عراقی اشاره کرد که سخنگوی وزارت خارجه این خبر را صحیح ندانست و گفت: اگر ماهیگیران و قایقرانان در داخل آب‌های سرزمینی کشورشان تردد داشته باشند مشکلی وجود ندارد ولی در صورت ورود غیرقانونی به آب‌های دیگر کشورها با آنها برخورد صورت خواهد گرفت.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص رفراندوم برگزار شده در سوئیس مبنی بر ممنوعیت ساخت مناره در این کشور، با بیان اینکه وزارت خارجه موضع خود را قبلاً اعلام کرد به گفتگوی متکی با همتای سوئیسی‌اش در این زمینه اشاره کرد و افزود: آقای متکی در این گفتگو مراتب اعتراض جمهوری اسلامی را اعلام و این اقدام را اعمال تبعیض در قبال حقوق مسلمانان عنوان کرد.
وی ادامه داد: شاید نمونه دیگری از نقض حقوق مذاهب و آزادی مذاهب در کشورهای اروپایی مدعی دموکراسی را شاهدیم.
وی این اقدام را غیرمتعارف دانست و گفت: تضییع حقوق مذاهب نتیجه خوبی نخواهد داشت و این روند به بهانه دموکراسی و آزادی اقدام درستی نیست.
خبرنگاری در خصوص لیست 11 نفره از زندانیان ایرانی در زندان آمریکا سؤال کرد که مهمان‌پرست در پاسخ با بیان اینکه متاسفانه دولت آمریکا یک رویه غیرحقوقی را دنبال و برای بعضی از ایرانیان در کشورهای مختلف دام می‌گذارد، خاطرنشان کرد: این دولت سعی می‌کند با اسناد غیرواقعی، ایرانیان را گرفتار و از این وسیله به عنوان فشار علیه کشورمان استفاده کند.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نمونه‌های آن را در کشورهای مختلف شاهد بودیم، اظهار داشت: با فعالیت‌های وزارت خارجه و پیگیری‌های حقوقی و کنسولی که تاکنون انجام شده حکم تبرئه 4 تن از هموطنانمان در کشورهای مختلف را گرفته‌ایم و آزاد شده‌اند.
وی به برخی از اتباع ایرانی در آمریکا و دیگر کشورها که توسط آمریکایی‌ها دستگیر شده‌اند اشاره کرد و افزود: برخی از این افراد به آمریکا منتقل و برخی در آنجا هستند و اطلاع‌رسانی در این زمینه نیز با تاخیر زیاد و غیرعلنی صورت گرفت. علیرغم اینکه چند ماه از دستگیری این افراد می‌گذرد هنوز برخی از دادگاه‌ها تشکیل نشده است.
مهمان‌پرست این رویه را غیرحقوقی و نوعی اعمال فشار سیاسی و استفاده نادرست از روابط آمریکا با برخی کشورهای دیگر دانست و گفت: ما نسبت به این کار به شدت معترض هستیم و برای پیگیری آزادی اتباع خود همه تلاشمان را انجام می‌دهیم و از بعد حقوقی، کنسولی و سیاسی این قضیه را دنبال خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه با تائید این لیست 11 نفره به ابراز نگرانی خانواده‌های این افراد و تاکید آنها بر آزادی‌شان اشاره کرد و افزود: وزارت خارجه این موضوع را در دستور کار خود دارد.
مهمان‌پرست درباره سفر وزیر خارجه امارات متحده عربی به تهران، سفر هیئت‌های مختلف در منطقه را با توجه به موضوعات مختلف منطقه‌ای و روابط نزدیک ایران با کشورهای مختلف طبیعی خواند و خاطرنشان کرد: ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است و نقطه‌نظرات آن برای بقیه کشورها مفید است.
خبرنگاری به اظهارات مقامات آمریکایی که پایان سال جاری میلادی را آخرین فرصت برای ایران برشمرده‌اند، اشاره و از مهمان‌پرست درباره راه‌های مقابله با تحریم‌های احتمالی سؤال کرد که وی طرح این گونه اظهارات را ادامه رویه نادرست قبلی دانست و افزود: این گونه مهلت‌های تهدید‌آمیز به عنوان اعمال فشار کارایی ندارد و ما با این تهدیدها از حقوق اساسی کشور برای دستیابی به این دانش ارزشمند دست نخواهیم کشید.
سخنگوی وزارت خارجه راه حل مناسب‌تر را این دانست که بر اساس آژانس و معاهده NPT و حقوقی که بر عهده کشورهای مختلف است، از فرصت‌ها استفاده و حقوق کشورهای عضو را تامین کند و در مسیر درست گام بردارند و آن چیزی که باید در اختیار اعضا قرار گیرد، برای آنها فراهم کند.
به گفته وی این مسیر خیلی سریع‌تر طی و مشکلات راحت‌تر حل می‌شود.
مهمان‌پرست با بیان اینکه تحریم برای کشور ما تازگی ندارد، خاطرنشان کرد: در هر مرحله تحریم، یک مرحله ما به خودکفایی، استقلال و ایستادگی روی پای خود نزدیکتر ‌شده‌ایم.
سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه آزمایش مجدد این راه نتیجه‌ای در برنخواهد داشت، گفت: آزمایش این راه ما را در اهداف‌مان جدی‌تر می‌کند.
یکی از خبرنگاران با اشاره به انتقاد اردوغان نخست‌وزیر ترکیه از قطعنامه اخیر شورای حکام و پیشنهاد این کشور برای میانجیگری در موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از مهمان‌پرست پرسید که آیا ایران لزومی به ورود کشور دیگری در این زمینه می‌بیند؟ که وی پاسخ داد: فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما مورد تائید بسیاری از کشورها در دنیا است که یک نمونه از آن اعضای جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی هستند که بارها حقانیت ایران را تائید کرده‌اند.
وی ادامه داد: کسانی که این رویه را در رابطه با موضوع هسته‌ای ما صحیح نمی‌دانند و این برخوردها را نادرست و مسیر آن را به سمت بن‌بست می‌دانند در تلاشند از حقانیت کشور ما دفاع کنند و این موضوع محدود به ترکیه نمی‌شود، بلکه کشورهای زیادی این کار را انجام می‌دهند.
مهمان‌پرست ابراز امیدواری کرد که حقوق همه کشورهای مستقل برای دستیابی به دانش هسته‌ای محقق و فراهم شود.
خبرنگاری به تصمیم رژیم صهیونیستی برای انجام مانورهای مشترک با همکاری آمریکا در فرودگاه‌های غیرقابل استفاده به منظور آمادگی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد و موضع جمهوری اسلامی را در این زمینه جویا شد که مهمان‌پرست با بیان اینکه این جنگ‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای زیاد صورت می‌گیرد، هدف از آن را اعمال فشار به منظور ایجاد نگرانی و هراس در بین مردم دانست و گفت: آنها فکر می‌کنند مسئولین ما با این جنگ روانی دچار شتاب زدگی می شوند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: فکر نمی‌کنم ارزش این را داشته باشد که به آن توجه کنیم.
وی تصریح کرد: ایران با اقتدار قادر به حفاظت از مرزهای خود می‌باشد و این را طرف مقابل به خوبی می‌د‌اند.
مهمان‌پرست اظهار داشت: نباید نگران این گونه اخبار و جوسازی‌ها بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر جلیلی به سوریه و ترکیه و اخبار مطرح شده در خصوص اینکه اردوغان حامل پیام ایران به آمریکا بوده، رابطه ایران با سوریه را نزدیک، صمیمی، برادرانه و استراتژیک خواند و افزود: در حال حاضر در دوران اوج این روابط هستیم.
وی رایزنی‌های مستمر مقامات کشورمان با مقامات این دو کشور را در رابطه با موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای طبیعی خواند و سفر جلیلی را در این راستا برشمرد.
خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید که آیا جلیلی در سفر به ترکیه در خصوص ارسال سوخت به این کشور گفتگو کرده، که وی پاسخ داد: آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی است و طبیعی است در سفرهای خود به کشورهای مختلف موضوعات مربوط به مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و موضوعات مهمی که در منطقه با آن مواجهیم را مد نظر قرار داده و درباره آن رایزنی و مشورت کند و این اقدام توسط همه کشورها صورت می‌گیرد.
همان خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا مصوبه اخیر هیئت وزیران مبنی بر ایجاد 10 سایت جدید هسته‌ای مورد تایید شورای عالی امنیت ملی است؟ که مهمان‌پرست اظهار داشت: هیچ تصمیمی در مسائل مربوط به هسته‌ای بدون هماهنگی کامل و عبور از کانال شورای عالی امنیت ملی صورت نمی‌گیرد و در این رابطه هیچ مشکل، اختلاف و بحث دوگانه‌ای وجود ندارد.
یکی دیگر از خبرنگاران نیز سوال کرد که گفته می‌شود اوباما از طریق اردوغان پیامی را به ایران داده که مهمان‌پرست در این باره گفت: می‌توانید این موضوع از آقای اوباما یا اردوغان بپرسید.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص میانجیگری ترکیه در موضوع هسته‌ای ایران نیز اضافه کرد: بسیاری از کشورها مایلند نقشی را ایفا کنند و این مختص یک کشور نیست.
وی ادامه داد: فکر نمی‌کنیم حرف غیرشفافی وجود داشته باشد که نیاز به تبیین آن توسط سایرین باشد. موضع ما کاملاً شفاف و روشن و نیازهایمان نیز مشخص است، همه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما با همکاری آژانس و تحت نظارت آن دنبال می‌شود و برنامه‌های آینده ما نیز به آنها اعلام شده است.
مهمان‌پرست با ذکر این نکته که آنها از مصوبه مجلس آگاه هستند، خاطرنشان کرد: ما برای تامین این انرژی برنامه‌هایمان را اعلام کردیم و این موضوع خیلی شفاف مطرح شد و طرف مقابل نیز آن را درک کرده و بعید می‌دانم احتیاج به این داشته باشد که کسی مجددا آن را تبیین کند.
خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس مبنی بر اینکه اگر غرب به رفتار غیرمعقولش در بحث هسته‌ای ادامه دهد ایران در نوع مناسبات با آژانس تجدید نظر می‌کند از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا این به معنای خروج ایران از معاهده NPT است؟ که وی پاسخ داد: آنچه آقای لاریجانی در این زمینه مطرح کرد همان نقطه نظراتی است که نمایندگان با 226 رای تصویب کردند و از دولت خواستند در صورتی حقوق ما به عنوان عضو متعهد آژانس تامین نشود، لزومی به اقدامات فراتر از تعهدات ما به آژانس وجود ندارد و ما تعهد حداکثری که به صورت داوطلبانه انجام می‌دادیم را کنار می‌گذاریم و به تعهدات حداقلی خود می‌پردازیم.
سخنگوی وزارت خارجه از آماده شدن نامه‌های ایران به 35 عضو شورای حکام آژانس خبر داد و گفت‌: این نامه‌ها ارسال شد و امروز نیز خبری می‌شود و در اختیار رسانه‌های قرار می‌گیرد.
مهمان‌پرست در مورد سوخت مورد نیاز رآکتور تهران که سوال یکی از خبرنگاران بود با بیان اینکه ما نقطه نظراتمان را قبلا شفاف بیان کردیم و رئیس جمهور هم اشاره کردند، افزود: ما به سوخت برای اهداف صلح‌آمیز و پزشکی نیاز داریم و به عنوان یک عضو متعهد آژانس، این سازمان باید توسط کشورهای دارنده، سوخت مورد نیاز ما را تامین کند.
وی ادامه داد: چند راه برای تامین این سوخت وجود دارد یکی اینکه سوخت را به ما بفروشند و ما آمادگی خرید سوخت 20 درصد را داریم، راه دوم این است که سوخت 5/3 درصد را با 20 درصد معاوضه کنیم که ما هیچ وقت نگفتیم این کار را نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: چون رفتار کشورهای غربی و برخی کشورهای دیگر که می‌توانند این سوخت را در اختیار ما بگذارند در گذشته به گونه‌ای بود که اعتماد مسئولین و مردم ما را سلب کردند و خلف وعده‌هایی صورت گرفت، طبیعی است که ما به راحتی نمی‌توانیم به حرف آنها اعتماد کنیم.
مهمان‌پرست با بیان اینکه اگر بتوانند شرایطی را برای ما فراهم کنند که این اعتماد جلب شود آمادگی معاوضه سوخت را همیشه داریم، خاطرنشان کرد: این مساله منافات با این ندارد که خودمان شخصا اقدام به تولید سوخت با غنای 20 درصد نکنیم، ما در آینده به این سوخت نیاز داریم و باید نیاز خود را تامین کنیم، به عنوان مثال تهدید می‌کنند که بنزین را در اختیار ما نمی‌گذارند و زمانی که برخی از کشورها از نیازهای اولیه به منظور اعمال فشار استفاده می‌کنند طبیعی است که ما باید در فکر تامین سوخت توسط دانشمندان هسته‌ای خود باشیم و این یک برنامه بلندمدت است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما در آینده نیازهای فراوانی به سوخت داریم و طبیعی است که مقداری از آن را از خارج وارد کنیم.
خبرنگار فارس همچنین از حضور ایران در نشست امنیتی منامه سوال کرد که مهمان‌پرست با اعلام حضور منوچهر متکی وزیر امورخارجه در این اجلاس اظهار داشت: جمهوری اسلامی آمادگی دارد در همه موضوعاتی که مربوط به امنیت منطقه است و نیازمند مشارکت همه کشورهاست، حضوری فعال داشته باشد و این اجلاس فرصتی است که ضمن بیان دیدگاههای ما در حاشیه آن با مقامات بحرین و سایر مقامات دیگر کشورها دیدارهای دو جانبه انجام شود.
سخنگوی وزارت خارجه، پیروزی مورالس رئیس جمهور بولیوی در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور که در شرایطی بسیار دموکراتیک برگزار شد را به وی و مردم بولیوی تبریک گفت و برای آنها آرزوی موفقیت کرد.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی در خصوص روند آزادی 5 ملوان انگلیسی که در آبهای خلیج فارس بازداشت شده بودند، با بیان اینکه بسیاری از این حوادث به طور طبیعی اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: ممکن است افرادی به اشتباه وارد آبهای سرزمینی دیگر کشورها شوند و اولین اقدامی که در این زمینه صورت می‌گیرد، بررسی این موضوع توسط مقامات محلی است. اگر مقامات محلی در مورد جزئیات، نیت افرادی که وارد شدند و تجهیزات همراه آنها به این نتیجه برسند که اتفاقی بوده مساله به شکل طبیعی حل می‌شود و موضوع جنبه سیاسی پیدا نمی‌کند.
وی ادامه داد: در مورد این 5 قایقران داستان به همین شکل بود، مقامات محلی موضوع را بررسی کردند و زمانی متوجه شدند این افراد نیت سویی نداشتند و سهواً وارد آبهای کشور شدند خودشان راساً اقدام به آزادی آنها کردند.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص انتخابات پارلمان عراق نیز ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر این انتخابات با تفاهم و آرامش برگزار شود.
وی با استقبال از برگزاری این انتخابات خاطرنشان کرد: آینده عراق باید در شرایطی دموکراتیک و با رای مردم و آرامش و ثبات تامین شود و کشورهای همسایه به خصوص ایران تمام تلاش خود را انجام خواهند داد تا عراق هرچه سریعتر به ثبات واقعی برسد.
مهمان‌پرست امنیت و رفاه مردم منطقه را در گرو ثبات همه کشورهای منطقه دانست.
خبرنگاری به اظهارات سخنگوی شیعیان الحوثی یمن اشاره کرد مبنی بر استفاده عربستان و یمن از بمب‌های شیمیایی و فسفری برای سرکوب شیعیان صعده و از مهمان‌پرست پرسید که با توجه به سفر آقای متکی به منامه آیا در زمینه ممانعت از استفاده از این سلاح‌ها گفتگویی صورت خواهد گرفت؟ که وی اظهار داشت: ما در مورد اخباری که درباره دخالت برخی کشورها در حوادث داخلی یمن و استفاده از سلاح‌های نامتعارف منتشر می‌شود موضع خود را اعلام کردیم.
مهمان‌پرست درگیری بین مسلمانان را شیوه درستی ندانست و تصریح کرد: مسائل داخلی کشورها باید از طریق گفتگو و تفاهم به سرانجام برسد.
به گفته وی کشورهایی که مخالف و دشمن منافع جهان اسلام هستند از این درگیری‌ها بهره‌مند می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه ما هیچ وقت مایل به مشاهده چنین صحنه‌هایی نیستیم، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم از بروز هرگونه تنش و درگیری در منطقه جلوگیری کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه موضع جمهوری اسلامی در مورد استقلال کوزوو را مشخص خواند و تصریح کرد: هیچ تغییری نسبت به سابق پیدا نشده است.
خبرنگاری از ادامه مذاکرات ژنو سوال کرد که مهمان‌پرست پاسخ داد: موضوع مذاکرات ژنو بسته پیشنهادی ایران بود و ما آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات اعلام کردیم.
وی افزود: طرف مقابل باید آمادگی برای ادامه مذاکرات را پیدا کند.
سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که در حال حاضر این آمادگی را در طرف مقابل نمی‌بینیم، گفت: ما آماده ادامه مذاکرات حول موضوع بسته پیشنهادی ایران هستیم.
مهمان‌پرست در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی و انگلیسی در خصوص تظاهرات کنندگان ایرانی با بیان اینکه ما لحن تهدید آمیزی که در کلام این مقامات مشاهده می‌شود نمی‌پسندیم، اظهار داشت: آنها مسیر اشتباهی را به اصرار دنبال می‌کنند و این روشها برای اینکه ما را از حقوق اساسی خود منصرف کند کارآیی نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر هیئت ایرانی به هند و سفر هیئتی از پاکستان به تهران خاطرنشان کرد: ما موضوعات زیادی در زمینه همکاریهای انرژی با هند و پاکستان داریم که یکی از این موضوعات خط لوله صلح است و موضوعات دیگر مربوط به تبادل انرژی می‌باشد.
به گفته وی ما می‌توانیم از شرایط منطقه‌ای و ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کنیم.
وی ادامه داد: بعضی از کشورها در برخی از ایام سال با مازاد تولید برق و انرژی روبرو هستند که می‌توانند صادر کنند و در برخی ایام نیز نیازمند واردات هستند و ما همکاریهای منطقه‌ای در زمینه انرژی را با کشورهای مختلف دنبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه گفت که نتایج مذاکرات انجام شده در دیدار این هیئت‌ها را وزارت نفت اعلام می‌کند.
خبرنگاری به اظهارات احمدی نژاد مبنی بر اینکه ایران از مهمترین کشورهای جهان است اشاره کرد که مهمان پرست در این باره گفت: اظهارات رئیس جمهور در رابطه با نقش ایران بدین معناست که نقش خاورمیانه در جهان امروز بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مناقشه‌ها پیرامون این موضوع صورت می‌گیرد و کشورهای بزرگ و سلطه‌جو همه منافع خود را در فعالیت در این منطقه می‌دانند، گفت: میزان توجه آن کشورها و دخالت آنها در منطقه نشانگر اهمیت منطقه ماست.
مهمان‌پرست ایران رایکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه برشمرد.
وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه دخالت دیگر کشورها در حوادث و وقایع بعد از انتخابات ایران روشن است، آن را دخالت در امور داخلی ایران خواند و به کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه توصیه کرد که به جای اظهارنظر بهتر است به مسائل داخلی کشورشان رسیدگی کرده و فرصت‌ها را به حل موضوعات داخلی خود اختصاص دهند.
مهمان‌پرست افزود: اگر بیشتر وقتشان را در این زمینه بگذارند با حوادث کمتری در جامعه خود مواجهند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی با بیان اینکه مذاکره با آمریکا هیچ وقت مطرح نبوده که بخواهد منتفی شود یا نشود، اظهار داشت: ‌اگر بحثی بوده فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما بوده که در برخی جلسات با حضور 1+5، نماینده آمریکا نیز حضور یافته است.
وی تصریح کرد: ما هیچ وقت بحث مذاکره با آمریکا را در دستور کار نداشتیم و فعلاً نیز در دستور کار نداریم.
خبرنگاری اظهارات احمدی نژاد مبنی بر اینکه ایران مدارکی را در دست دارد که آمریکا مانع از ظهور امام زمان می‌شود، موضع مهمان‌پرست را جویا شد که وی اظهار داشت: اظهارات رئیس جمهور کشورمان بر اساس مواضع اصولی و مبانی اعتقادی است و توسط ایشان در سخنرانی‌های مختلف تشریح می‌شود.
وی از حضور ایران در اجلاس مربوط به تغییرات آب و هوایی در کپنهاگ دانمارک خبر داد و در عین حال گفت که سطح هیئت در دست بررسی است و افزود: یکی از موضوعات حائز اهمیت استفاده از انرژی پاک در آینده است و کشورها باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند چرا که بسیاری از مشکلات ایجاد شده ناشی از گازهای گلخانه‌ای و تولیدات کشورهای صنعتی است.
خبرنگاری در خصوص برخی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران از جمله هلند که هنوز سفیر ندارد، اشاره کرد که مهمان‌پرست گفت: از وزارت خارجه‌های این کشورها سوال کنید، امیدواریم اعزام سفرا به شکل طبیعی صورت گیرد و ما از حضور سفرای کشورهای خارجی در ایران استقبال می‌کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات