تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۷  ، 
کد خبر : ۱۳۴۳۹۹
متکی در قم:

دشمن به دنبال فتنه‌انگیزی در جهان اسلام است


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر متکی وزیر امور خارجه در مراسم افتتاح این دفتر ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: در آموزه‌های بزرگان دینی آمده است که قرار گرفتن عید قربان قبل از عید غدیر دارای رمز و رازهای فراوانی است.
وی افزود: یکی از این رموز این است که کسانی که آمادگی برای قربانی شدن و رفتن به قربانگاه و گذشتن از خیل تعلقات و قربانی کردن اسماعیل را دارند لیاقت ورود به غدیر و سایه سار ولایت را پیدا می‌کنند و غدیریان برای اینکه در جایگاه ولایت ثابت قدم بمانند باید از عید سعید قربان عبور کنند.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه قم شهر فضیلت،اجتهاد،جهاد و مرکز جوشش انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: امیدواریم افتتاح این دفتر درحد کوچکی بتواند مجموعه وزارت امور خارجه را در اتصال به معرفت نهفته در این دیار که برگرفته از بزرگان، علما و مجتهدین و مراجع است یاری کند.
وی با بیان این‌که این افراد مرزبانان عقیدتی نظام جمهوری اسلامی هستند، ادامه داد: امیدواریم این دفتر در قم بتواند ارتباط خوبی را با همه تشنگان و جویندگان اسلام ناب و راه حق و حقیقت ایجاد کند و در واقع جایگاه بین المللی قم را ارائه دهد.
متکی بیان کرد: در دولت نهم دستگاه دیپلماسی کشور در کنار سایر وظایف معمول خود در حوزه ارتباطات سیاسی نقش مهمی در دیپلماسی اقتصادی پیدا کرد و در نخستین دیداری که دولت نهم با مقام معظم رهبری داشت ایشان در شرح وظایف دستگاه‌ها بحت تاثیر متقابل حوزه سیاسی و اقتصادی در روابط خارجی را در نظر داشتند.
وی افزود: طی چهار سال گذشته دستگاه دیپلماسی سعی داشته است تا در مراودات خارجی برای کشور در بخش روابط اقتصادی خارجی فرصت سازی کرده تا بتواند منافعی برای کشور کسب کند.
وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که این رویکرد طی 4 سال گذشته منشا آثار پر برکتی برای کشور بوده است، بیان کرد: طی این مدت میزان صادرات بخش غیر نفتی کشور 300 درصد نسبت به دوره مشابه خود در گذشته افزایش داشته است و این یک نشان و خبری خوبی برای تولید کنندگان و صنعتگران داخل کشور است که هم به لحاظ کیفی و هم کمی قابلیت رقابت با بازارهای خارجی را دارند.
وی با بیان این‌که حوزه تجارت، اجرای پروژه‌های کشورهای دیگر و سرمایه‌گذاری بخش دولتی و غیردولتی دارای میدان کار اقتصادی است، بیان داشت: اقتصادی که درون گرا باشد و نتواند خود را با اقتصاد جهان گره زند پویا نیست و اگر تنها به سرمایه‌های اولیه اکتفا شود خودکفایی دست نیافتنی است.
متکی با بیان این‌که تاسیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان‌ها موجب اتصال ظرفیت‌های هر استان به صحنه بین الملل خواهد شد، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های دینی و علمی شهر قم بسیاری از سرمایه گذاران خارجی مسلمان و بویژه شیعیان علاقمند هستند تا سرمایه‌های خود را در حوزه‌هایی که دارای رنگ و بوی دینی است اختصاص دهند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت فرهنگی استان قم، وجود مراجعی عظیم الشانی که آثار وجودی آنها بر کل ایران و جهان آشکار است و همچنین وجود مراکزی چون جامعه المصطفی، مهمانان و دانشجویان علوم دینی که از خارج از کشور وارد این شهر می‌شوند افتتاح دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه می‌تواند حوزه وسیعی از مسوولیت‌ها را بر عهده گیرد.
متکی عنوان کرد: با توجه به جایگاه شهر قم در جهان وقوف مسئولین استان، علما، بزرگان و حوزه و مراجع به عمده مسائل و تحولات سیاسی یک امر ضروری است.
وی در ادامه با اشاره به حوادث پاچنار و کشتار مسلمانان یمن گفت: اجانب به دنبال فتنه‌انگیزی و ایجاد تفرقه در جهان اسلام و بین فرق اسلامی هستند.
وی افزود: ایران به عنوان ام القری اسلام چه در دوران امام خمینی (ره) و چه در دوران مقام معظم رهبری همواره منادی وحدت و انسجام بین مسلمانان بوده است.
وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به کشتار شیعیان یمن عنوان کرد: ما سعی داریم تا به گوش مسوولین کشورهای منطقه و یمن برسانیم که اگر اختلافی وجود دارد راهکار آن بمباران و موشک باران نیست و باید مساله از طریق گفتگو حل و فصل شود.
وی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته سعی داشته‌ایم تا از ظرفیت‌های بالای اسلام در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل مربوط به حقوق بشر در صحنه بین الملل استفاده کنیم و در همین راستا مجمع بین المللی مفهوم سازی حقوق بشر را تاسیس کرده‌ایم.
وی با بیان این‌که یک سال و نیم از زمان تشکیل این مجمع می‌گذرد، گفت: جمعی از فضلای حوزه و اساتید دانشگاه عضو این مجمع هستند و با برگزاری جلسات مختلف در بحث حقوق بشر مفاهیم، اثرات و نگاه اسلام را مورد بررسی قرار می‌دهند تا در فرصت‌هایی که قابل ارائه است بتوان ارائه داد.
متکی افزود: وزارت امور خارجه نیازمند آن است که در مواقعی که با مبانی اسلامی مواجه و به نظرات مدون اسلامی نیازمند است از ظرفیت‌های حوزه و شهر قم استفاده کند.
وی ادامه داد: دیپلماسی اسلامی بخش دیگری است که دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم می‌تواند گشاینده آن به طور خاص باشد.
وزیر امور خارجه هم‌چنین در جمع خبرنگاران با بیان این‌که ایران تبعیض و استانداردهای دوگانه را نمی‌پذیرد، تصریح کرد: اقدام شورای حکام در صدور قطعنامه علیه ایران با هیچ منطقی سازگار نیست.
متکی در حاشیه افتتاح دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم در جمع خبرنگاران در رابطه با قطعنامه شورای حکام با بیان این‌که ما با پیشنهادهای مطرح شده در بحث نحوه تامین سوخت راکتور دارویی تهران سازنده ترین برخورد را داشته‌ایم، گفت: فکر می‌کنم کسانی صرف نظر از بحثی که در دستور کار شورای حکام بود به دنبال اهداف دیگری بودند.
وی افزود: اقدام شورای حکام در صدور قطعنامه علیه ایران با هیچ منطقی قابل دفاع نیست و این اقدام یکبار دیگر اشتباه استراتژیکی و تاکتیکی کسانی که بحث هسته‌یی را بهانه‌ای برای بحث‌های دیگر قرار داده‌اند آشکار می‌سازد.
متکی با بیان این‌که بحث مطرح شده درباره تامین سوخت راکتور تهران بحث کاملا روشنی است، اظهار کرد: تولید سوخت توسط کشور،افزایش غنی سازی تا 20 درصد و خرید سوخت از کشورهای دیگر یا پیشنهادی که مطرح شد و آن مبادله بخشی از سوخت در قبال سوخت مورد نیاز این راکتور بود از جمله گزینه‌های تامین سوخت برای راکتور تهران است.
وی به نامه خود به 34 عضوی که در رای گیری شورای حکام شرکت داشتند اشاره کرد و گفت: در این نامه به کشورهایی که رای مثبت به قطعنامه داده‌اند به طور مستدل اشتباه بودن رای شان را متذکر شده و از اقدام آنها گله شده و گفته شده است که اگر قرار است همکاری در صحنه بین الملل باشد این همکاری و اعتماد سازی باید دو سویه باشد.
وی افزود : در این نامه همچنین از کشورهای دیگری که رای مثبت نداده و یا رای منفی داده‌اند تقدیر و تشکر و بیان شده است که این طریق، راه دفاع از عدالت و حقوق همه کشورهاست.
متکی با تاکید بر این‌که ما نمی‌توانیم تبعیض و استانداردهای دوگانه را بپذیریم، عنوان کرد: من فکر می‌کنم شاید هنوز زمان باشد تا آنها اشتباهات خود را تصحیح کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات