تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۱۳۵۲۹۱
بحران بورس و موانع تحقق خصوصی سازی در بودجه 84

دکتر نیکنام : رونق را بابخت و اقبال نمی‌توان به بورس برگرداند


عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: با سپردن وضعیت بازار سرمایه به بخت و اقبال و حوادث روزنامه نمی‌توان رونق را به آن برگرداند.
رحمت‌الله نیکنام اظهار داشت: در شرایط کنونی که بازار سرمایه دچار بحران شده باید گروه کارشناس با بررسی دقیق و علمی مشکلات برای آن راه حل پیدا کنند و از بین رفتن بورس کشور جلوگیری نمایند.
وی گفت: وابستگی بودجه سالیانه دولت به درآمد حاصل از فروش سهام شرکتهای دولتی اشتباه است.
وی یادآور شد: بودجه سالیانه دولت مهمترین ابزار جهت تحقق برنامه‌های سالیانه است، لذا نباید در تنظیم آن به گونه‌ای عمل کرد که تحقق اهداف را با مشکل مواجه کند.
وی با بیان اینکه در نظر گرفتن درآمدهای نادرست در بودجه تحقق اهداف برنامه توسعه را بامشکل مواجه می‌کند، وقتی نمی‌توان روی فروش سهام شرکتهای دولتی به صورت قطعی حساب کرد؛ نباید آن را در بودجه قرار داد.
نیکنام با بیان اینکه بورس کشور فاقد ابزارهای اولیه لازم جهت حفظ رونق و حفظ انگیزه‌های سهامداران است، اظهار داشت: آنچه اکنون در بازار سرمایه کشور عمل می‌شود با نیازهای روز اقتصادی کشور هماهنگی لازم را ندارد.
وی افزود: برخورد غیر علمی و تصمیم‌گیری‌های مقطعی طی سالهای اخیر، بازار سرمایه کشور را دچار مشکل کرده است.
انتصاری: بازار بورس هر لحظه ممکن است با افزایش قیمتها چرخش کند
رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ماد گفت: عقل جمعی بازار بورس معتقد است که بازار هر لحظه ممکن است با نفع افزایش قیمتها چرخش کند.
فرهاد انتصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه سهامدار مدت زمان طولانی برای برگشت نقدینگی خود باید در انتظار نشیند ترجیح می‌دهد تا با فروش سریعتر سهم‌های ضررده خود در کمین فرصت مناسب دیگری برای خرید باشند.
وی افزود: سیاستهای نادرست سازمان خصوصی سازی تاکنون مانع از تحقق درآمدهای خصوصی سازی شده است. سیاستهای این سازمان باید به طوری که هرگونه عرضه اولیه از طریق سازمان خصوصی سازی، صددرصد با کارشناسی دقیق بورس و شاخص کل صورت گیرد.
وی با اشاره به زمان واگذاریها طی سال 83 گفت: اکثر سهام واگذار شده از سوی سازمان خصوصی سازی درست در زمانهایی صورت گرفته که بورس عملا با نوعی بحران مواجه بوده است.
انتصاری کمبود نقدینگی را از مهمترین مشکلات بورس دانست و افزود: وقتی بازار سرمایه با این مشکل مواجه شود ، عملا نسبت به اخبار مثبت (حتی به صورت لحظه‌ای) واکنش نشان نمی‌دهد.
وی اولین گام دولت جدید برای بهبود وضعیت بورس را نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار سرمایه‌ای برشمرد و افزود: با ایجاد این امکان جدید، معاملات بورس لحظه‌ای شده و از واکنشهای سریعتری نیز برخوردار می‌شود.
رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ماد از بحران نقدینگی در بازار سرمایه کشور یاد کرد و افزود: بورس یا همان نماد بازار سرمایه کشور از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست و بهترین کار برای جبران این مساله، ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به این مهم است.
وی به لزوم بهره‌گیری از سیستمهای بلادرنگ ( Real -time) معامله در بورس تاکید کرد و گفت: این سیستمها که اکنون در بورسهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث شده تا نقل و انتقال وجوه از طریق خرید و فروش معامله‌گران، سریع انجام شود و در عین حال به بورس اجازه می‌دهد تا در حالتهای رکود به سرعت تصمیم بگیرد و عمل نماید.
انتصاری با اشاره به وضعیت بورس گفت: بدترین وضعیتی که ممکن است سرعت کاهش شاخص را شتاب بیشتری دهد، جمع‌کردن صفهای فروش توسط شرکتهای بزرگ حقوقی و بانکها است.
وی افزود: در این حالت، شاخصها، طی ساعات اولیه معاملاتی با عرضه سهام از سوی سهامداران وحشت زده سهم به سرعت منفی می‌شود و تا پایان روز به صفر یا اندکی مثبت میل می‌کند. اما هیچگاه نمی‌تواند رشد پایداری را تجربه کند. سهامداران متضرر نیز که به تجربه دریافته‌اند فروش سریعتر همواره منجر به کم ضرر کردن آنها شده، مترصد فرصتی می‌شوند که در اولین موج مثبت (ولو کوتاه) بعدی بلافاصله سهم‌های خود را نقد کنند.
وی‌افزود: حتی فاصله زمانی برای تبادل نقدینگی میان طیف خریدار و فروشنده باعث گردیده عده‌ای براحتی از این خلا استفاده کرده و پدیده‌ای به نام خریدهای هفتگی با بازدهی‌های مورد انتظاری 5 تا 20 درصد به تدریج در بورس تهران شکل گیرد.
انتصاری در اینگونه موارد در آغاز هفته با ایجاد صف کاذب خرید برای یک سهم ویژه توسط دلالان، خرید برای یک سهم ویژه توسط سهامداران عادی را به خود جلب می‌کند. در پایان هر هفته با عرضه بالا توسط این بازیگران مجددا صفهای خرید جمع شده و افت قیمتها ادامه می‌یابد.
وی افزود: این پدیده حتی در رفتار شاخص کل نیز مشاهده و عموما در چند هفته‌ای که شاخص اندکی روزهای مثبت داشته همواره در آخر هفته با کاهش همراه بوده است.
رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ماد افزود: باید قبول کرد که به دلیل محدود بودن چرخه از فاصله خریدار بودن تا فروشندگی در بورس تهران، پارامتر زمان در تحلیلها و رفتار معامله‌گران آثار بشدت منفی و مخرب بجا گذاشته است. پویایی معاملات بشدت کاسته شده و عملا هرگونه چرخش سریع بین حالات یاد شده را غیر ممکن نموده است.
وی افزود: درست به همین دلیل است که بورس تهران نسبت به اخبار خوب و بد بسیار کند واکنش نشان می‌دهد. در روزهای منفی اخبار بدسرعت افت را بیشتر می‌کند، اما اخبار خوب بهیچ وجه نمی‌تواند تاثیر بر حرکت شاخص بگذارد.
انتصاری اضافه کرد: در هیچ یک از بازارهای بورس دنیا سابقه ندارد که سخنان آرامش بخش یک وزیر یا بالاترین مقام اجرایی بورس هیچگونه تاثیری بر شاخصها نداشته باشد! هم اینک ما شاهدیم که بارهاو بارها، بازار سرمایه از سوی مسئولان دعوت به آرامش شده اما مطلقا تاثیری دربر نداشته است.
رئیس هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ماد تاکید کرد: بدون اصلاح سیستمهای معاملات بلادرنگ، بورس همچنان با چالشهای مهم و جدی روبرو خواهد بود لذا امکان واگذاریهای سهام شرکتهای دولتی به راحتی نخواهد بود.
جوادی: بورس نیازمند تزریق تفکرات جدید است
یک کارگزار بورس گفت: بورس نیازمند تزریق تفکرات نو و ایده‌های به روز است.
علیرضا جوادی از کارگزاران بورس اوراق بهادار اظهار داشت: بازار سرمایه باید با توجه به تفکرات و ایده‌های علمی با سیاستهای مالی و پولی مناسب همراه شود تا بتواند اقتصاد یک کشور را متحول کرده و سرمایه‌های جامعه را به سمت تولید سوق دهد.
وی با بیان اینکه نگاه موجود با بازار سرمایه نگاه سنتی و غیر علمی است گفت: چگونه می‌توان انتظار داشت با اعمال سیاستهای نامناسب پولی و مالی بخش تولید را زمین گیر کرد و از حداقل حق او یعنی سود معقول محروم کرد ولی بازار سرمایه رونق داشته باشد.
جوادی افزود: طی ماهها و سالهای گذشته به واسطه ارایه صورتهای مالی نادرست و نشان دادن سودهای غیر معقول و صوری مردم به سمت بازار سرمایه جذب شدند اما به محض آنکه واقعیتها روشن شد اقبال عمومی به بورس هم کم شد.
این کارگزار بورس اظهار داشت: وقتی نرخهای مالیاتی و سود بانکی در کشور با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست نمی‌توان انتظار داشت بخشی تولید رشد نمایند و رونق پیدا کند.
وی افزود: در کشور نقدینگی سرگردان بسیار است، پیش فروش موبایل و جذب بیش از 4 هزار میلیارد تومان ظرف کمتر از دو هفته نشان داد که سرمایه برای رونق بخش تولید وجود دارد فقط انگیزه می‌خواهد که متاسفانه به دلیل مهیا نبودن شرایط سودآوری در این بخش فعلا انگیزه فوق وجود ندارد. جوادی با بیان اینکه نباید انتظار داشت بورس در شرایط فعلی رونق آنچنان پیدا کند افزود: تلاشهایی در حال انجام است اما اگر خواهان حل شدن ریشه‌های مشکل هستیم باید زمینه سودآور شدن بخش مولد را فراهم کنیم.
‌صادقی: متولیان بازار سرمایه تنها نظاره‌گر افت شاخص‌ها بودند
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: متولیان بازار سرمایه تنها نظاره‌گر افت شاخص‌ها بودند و کمتر از ابزارهای در اختیار خود بهره گرفته‌اند.
ابراهیم صادقی اظهار داشت: یکی از راهکارهای فوری در جهت جلوگیری از افت شاخصها، کاهش ساعتهای معاملات بورس به 2 تا 3 ساعت و یا از اختیار دبیرکل مبالغ خرید و فروش سهام را با تاخیر حدود 25 روزه اعلام کنند.
وی یادآور شد: باتوجه به اینکه 60 تا 70 درصد مالکیت و اداره مالکانه شرکتهای فعال عضو بورس را واحدهای دولتی و یا شبه دولتی تشکیل می‌دهند و با عنایت به ارتباط سیاستهای مالی و پولی ناشی از کاهش ارزش پول ملی در مواقع بحرانی مناسب است که بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای خود مانند استفاده از ذخایر قانونی به حل مشکل اقدام نماید.
وی اضافه کرد: به این ترتیب که در جهت بهبود وضعیت بورس، بخشی از ذخایر قانونی بانکها نزد بانک مرکزی در اختیار شرکتهای وابسته مانند سرمایه‌گذاری وابسته به بانکهای دولتی نظیر بانک ملی، سپه، صادرات (غدیر) و غیره قرار گیرد.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه از دیگر روشهای موثر در وضعیت بازار سهام را ایجاد تغییرات در بدنه مدیریتی بورس دانست و معتقد است که فرایند اصلاحات مدیریتی در بخش اقتصادی کشور به کندی صورت می‌گیرد. به طوری که افراد درون سیستم نمی‌دانند در چه جایگاهی قرار گرفته‌اند.
وی به وضعیت نامناسب بورس در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در طول چند ماه گذشته بازار بورس حداقل با 2800 واحد کاهش مواجه بوده به طوری که شاخص کل سهام از 13800 واحد به زیر 11 هزار واحد تنزل یافته است.
صادقی از وجود انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بازار اولیه خبرداد و افزود: متاسفانه این تفکر که عوامل سیاسی در جامعه موجب کاهش میل به سمت سرمایه‌گذاری انجام گرفته را صحیح ندانست و نمونه بارز آن را می‌توان در استقبال عموم مردم از پذیره نویسی بانکها پاسارگارد، سرمایه و وجود انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در بازار اولیه حکایت دارند.
وی دلیل بی‌انگیزگی سهامداران نسبت به بازار ثانویه را بی‌اعتمادی و بدبینی و بورس و ناتوانی در عبور از بحران و شرایط فعلی برشمرد.
صادقی همچنین با بیان اینکه افزایش قیمت بهای نفت باعث شده تا دولت چندان نیازی به فروش سهام خود در شرکتهای مورد واگذاری احساس نکند، گفت: با افزایش قیمت نفت در شش ماهه اول امسال، ظرف 4 ماهه منابع مورد احتیاج بودجه تامین گردید و لذا نیاز چندانی (مانند سالهای قبل) برای فشارهای بودجه‌ای احساس نمی‌شود.
وی با اشاره به تاخیر در اصلاح ساختار مدیریتی و بنیادی در دو سازمان در‌آمد زای اقتصادی کشور یعنی سازمان امور مالیاتی و خصوصی سازی اظهار داشت: عملکرد نه چندان مطلوب این دو سازمان در شرایط کنونی موجب شده که دولت در تحقق اهداف تعیین شده و ایفای تعهد بودجه در 6 ماهه اول سال ناکام بماند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه‌ یاد‌آور شد: بدیهی است که با اصلاح ساختار این سازمانها نه تنها امکان تحقق بودجه فراهم می‌گردد، بلکه روند خصوصی‌سازی نیز با سرعت و شتاب بیشتری پیگیری خواهد شد.
وی از مهمترین مشکلات موجود در روند خصوصی‌سازی را نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکتهای دولتی دانست و گفت: در صورت بهبود شرایط بورس نیز، سرمایه‌گذاران نهادی تا زمانی که قیمت سهام از یک روند منطقی برخوردار نباشد، انگیزه‌ای برای خرید سهام بلوکه و مدیریتی از خود نشان نخواهند داد.
وی دیگر مشکلات بورس را متاثر از عوامل خارجی برشمرد و افزود: غیر از عوامل داخلی، عوامل برونزا مانند اوضاع منطقه‌ای مساله انرژی اتمی، و تهدایدات اخیر بورس می‌تواند از آنها تاثیر پذیرد که غیر قابل انکار است.
زری‌باف: آرامش یافتن بورس به ثبات سرمایه نیاز دارد
یک کارشناس مسایل اقتصادی گفت: بازگشت دوباره آرامش به بازار بورس تهران به ایجاد ثبات سرمایه نیازمند است.
مهدی زری‌باف با بیان اینکه وضعیت بحرانی فعلی بورس اوراق بهادار تهران موقتی است، اظهار داشت: بحران فعلی بورس بیش از آنکه گریبانگیر مسایل درونی بازار بورس باشد، ناشی از مسایل حاشیه‌ای و مسایل روانی است.
وی ادامه داد: این وضعیت اثراتی است که از تغییرات در بازار بورس نشات گرفته می‌شود.
زری‌باف بابیان اینکه با حذف مسایل حاشیه‌ای و روانی در بورس و ایجاد ثبات سرمایه بورس دوباره جان تازه‌ای خواهد گرفت، افزود: بورس اوراق بهادار تهران در گذشته نیز دچار چنین بحرانی می‌شده است.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: کاهش و افزایش قیمت‌های سهام عرضه و تقاضا در بورس به مسایل روانی بستگی دارد.
وی شرایط محیطی را از مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را از دیگر عوامل موثر در ایجاد بحران در بورس اوراق بهادار دانست و افزود: ثبات سرمایه در کشور که یکی از شروط اصلی حل بحران فعلی بورس است به مسایل محیطی نیاز دارد.
زری‌باف به پذیره‌نویسی سهام برخی از بانک‌های جدید‌التاسیس اشاره و عنوان کرد: در حالی که شاهد بحران هستیم پذیره نویسی سهام این بانک‌ها در کمتر از چند ساعت به اتمام می‌رسد.
رجایی سلماس: اگر قیمت سهام مطابق بازده واقعی بورس بود، شاخصها افت شدید نمی‌کرد
مدیر عامل بانک سامان گفت: اگر قیمت سهام در بازار بورس با بازده اقتصادی منطبق باشد، قیمت سهام و شاخص بازار این همه افت پیدا نمی‌کند.
اله‌وردی رجایی سلمان افزود: وقتی بازار بورس دچار مشکل می‌شود، حتما اقتصاد مشکل دارد، زیرا بورس دماسنج اقتصاد است.
وی افزود: طی دو سال گذشته که شاخص سهام بورس افزایش یافت، همه خوشحال بودند، در حالی که بالا رفتن شدید قیمتها هم مشکل دارد.
مدیر عامل بانک سامان گفت: ابزار لازم برای جلوگیری از نوسان شدید شاخصها در بورس باید فراهم شود، در بورسهای پیشرفته بازار سازها نوسان شدید قیمتی را کنترل می‌کنند.
وی گفت: قیمت سهام ظرف شش ماه گذشته 30درصد کاهش یافته است و عدد شاخص از رقم 15 هزار به 10 هزار رسیده است.
رجایی سلمان گفت: شاخص بازار بورس در کشورهای پیشرفته از میانگین قیمت سهام 40 تا 50 شکت برتر در بورس ساخته می‌شود و عدد شاخص مبنای تصمیم‌گیری بازار می‌شود، در بازار بورس ایران هم این گونه است.
وی که 17 سال دبیرکل بورس اوراق بهادار بوده است، گفت: در سال 75 شاخص بازار 2100 واحد بود، البته آن موقع تعداد شرکتهای پذیرفته شده در بورس 270 تا 280 شرکت بود، هم اکنون این رقم به 500 شرکت رسیده است، سرمایه شرکتها هم افزایش یافته است.
رجایی سلماس یکی از علل بروز عدم تعامل در بازار بورس را حالتهای روانی مازاد دانست و گفت: عرضه سهام برای فروش بیشتر از تقاضا است و این هم مزید بر علت برای بی‌تعادلی بازار شده است.
مدیر عامل بانک سامان گفت: بازار بورس در سالهای 82 و 83 میانگین 30 تا 50 درصد سود داشته است، اما وقتی ارتباط منطقی بازده واقعی سهام با قیمت آن قطع می‌شود، حباب قیمتی شکل می‌گیرد و بازار را دچار مشکل می‌کند.
وی گفت: قیمت سهام در بازار بورس از مهر ماه گذشته شروع به کاهش و توقف نموده و همچنان ادامه دارد، یکی از علتهای آن تغییر رییس دولت است، همچنان که از مهر ماه 75 تا مهر 76 هنگام تغییر ریاست جمهوری از هاشمی به خاتمی نیز این اتفاق افتاد و پس از آن قیمتها روبه بهبود نهاد.
رجایی سلمان گفت: بحث انرژی هسته‌ای ایران بروضعیت رکود بازار دامن زده است و با توجه به این که مسایل سیاسی برامنیت پولی مردم اثر گذار است، مردم دنبال جای امنی برای سرمایه‌های خود می‌گردند.
دبیرکل اسبق اوراق بهادار افزود: با توجه به این که شرایط افزایش قیمت بازار بورس را بحران نمی‌گفتیم، اکنون هم کاهش قیمت سهام بحران نیست، بلکه یک نوع رکود بر بازار بورس است.
رجایی سلمان در مورد سیاست خصوصی سازی دولت و بازار بورس، گفت: اگر در زمان افزایش قیمت سهام، دولت به موقع سهام شرکتهای خود را عرضه می‌کرد، هیچ وقت افزایش غیر واقعی قیمت سهام رخ نمی‌داد و اکنون بورس دچار رکود نمی‌شد.
وی افزود: سازمان خصوصی سازی با در اختیار داشتن سهام شرکتهای دولتی می‌توانست جلوی افزایش غیر واقعی سهام را بگیرد، ولی این کار را به موقع انجام نداد.
رجایی سلماس با اشاره به وجود مشکل ساختاری اقتصاد کشور، گفت: سهام شرکتهای دولتی باید به تدریج به مردم واگذار شود، نه این که به بانکها، شرکتهای وابسته به دولت و بنیادهای شبه دولتی واگذار شود.
وی خاطرنشان ساخت: هدف دولت از واگذاری سهام شرکتهای دولتی باید تحقق هدف خصوصی سازی و ایجاد رقابت باشد و نه برای کسب درآمد و یا جبران کسری بودجه، سهام شرکتها را واگذار کند.
یاوری: تعویض دبیرکل و هیات مدیره بورس بهترین اقدام روانی برای بهبود شاخصها است
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تعویض دبیرکل و اعضای هیات مدیره بورس در شرایط فعلی بهترین شوک روانی برای بهبود بورس اوراق بهادار کشور است که حداقل تا یک هفته شاخص‌های بورس را مثبت خواهد کرد.
محمد ابراهیم یاوری گفت: بهتر است دولت در نخستین اقدام خود برای بهبود وضعیت فعلی بورس، دبیرکل و اعضای هیات مدیره آن را که کاملا آماتور هستند تغییر دهد و یک عده افراد حرفه‌ای را بر سر کار بیاورد.
وی تاکید کرد: بورس کشور به دلیل غیر شفاف بودن، این امکان را به کاگزاری‌ها و شرکتهای سرمایه‌گذاری داده است تا با زد و بندها، انجام معاملات صوری و پاس دادن سهام به یکدیگر بر شاخص‌های بورس اثر گذار باشند.
یاوری با اشاره به این که شاکله اصلی بورس در جهت افت شدید قیمت‌ها از یک سال پیش ریخته شده بود، یادآور شد: این شاکله غلط منتظر یک شوک اقتصادی، سیاسی یااجتماعی بود که حتی از یک سخنرانی کاملا معمولی سیاسی یا یک سخن غیر رسمی اقتصادی نیز تحت تاثیر قرار می‌گرفت.
وی اشاره به تاثیر منفی تناقض گویی‌ها و موضعگریهای دبیرکل بورس اوراق بهادار بر شاخص‌ها، تصریح کرد: گروه‌های سیاسی و عاملان آنها نیز با مشاهده پیروزی رقیب، پشتوانه‌های مالی خود را بستند و شرایط ایجاد شوک بر بازار را فراهم آوردند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این که شاخص‌های بورس دیگر هیچ‌گاه به وضعیت سال گذشته باز نخواهد گشت، اظهار داشت: شرایط سال گذشته بورس وضعیت واقعی آن نبود و شرایطی بود که براساس زد و بند و باند بازی بر آن حاکم شده بود.
یاوری خاطرنشان کرد: بورس به مکانی برای صحنه بازی و کلاه‌برداری تبدیل شده که در این میان تنها عده‌ای ساده‌دل کلاه بر سرشان رفته است.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، از زمان افت شاخصهای بورس، شرکتهای دولتی و شخصیتهای حقیقی بازنده‌های اصلی آن و بخش خصوصی برنده اصلی این شرایط بوده است.
یاوری تاکید کرد: در افت شاخص‌ها شوک اصلی را زدو بندها به بورس وارد کرد و بهبود آن نیز نیازمند یک شوک اقتصادی، سیاسی یا روانی است که تعویض دبیرکل و اعضای هیات مدیره، ورود یک سری کارخانه‌های معتبر به بورس و عرضه سهام به مردم در این زمینه می‌تواند موثر باشد.
وی با انتقاد از صحبتهای مداوم و بی‌حساب و کتاب دبیرکل بورس اوراق بهادار، یادآور شد: در بورس اوراق بهادار باید یک نفر حرف بزند و آن هم در مورد تک تک کلمات خود با برنامه‌ریزی و سنجیده سخن بگوید.
یاوری تصریح کرد: متاسفانه شرایط بورس نیز به نوعی چیده شده که یک نفر می‌تواند هر کاری در بورس انجام دهد به نحوی که در مواردی، متقاضی یک سهم لینک متقاضی دیگر را از تابلوی بورس حذف کرده تا سهام مورد نظر خود را به قیمت دلخواه خریداری کند. وی در ارتباط با تاثیر شاخصهای بورس بر تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه سال84 نیز گفت: حرکت دولت قبلی در تامین کسری بودجه از طریق فروش کارخانه‌ها یکی از غلط‌ترین و غیر اقتصادی‌ترین اقدامات در بخش اقتصاد بود و دولت جدید اگر عقل داشته باشد نباید این کار را ادامه دهد.
یاوری تاکید کرد: واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی باید تنها برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد آنها باشد و در غیر این صورت در خرید و فروش آن کارخانه که برای تامین کسری بودجه صورت می‌گیرد، انواع رانت‌خواری و زد و بند انجام می‌شود.
خستویی: اکنون بهترین زمان برای خرید سهام در بورس است
نایب رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: در شرایط کنونی که قیمت سهام در بورس به کف رسیده است، بهترین زمان برای ورود افراد جدید به بورس و خرید سهام است.
هوشنگ خستویی گفت: تجربه فعلی افت شاخصها در بورس یک بار نیز در سال 75 تکرار شده بود و در آن زمان نیز این مشکل برطرف شد.
وی وضعیت فعلی بورس را چندان نگران کننده ندانست و اظهار داشت: وضعیت فعلی که احتمالا تا اواخر امسال دوام خواهد داشت، ‌تا حد زیادی نیازمند ایجاد اطمینان‌های لازم از طرف دولت است.
خستویی عمده‌ترین دلیل افت شاخصها طی چند ماه گذشته را نگرانی سهامداران و بازار از وضعیت آینده کشور دانست و افزود: این در حالی است که هم اکنون نگرانی جدی در کشور وجود ندارد و تنها باید آستانه تحمل فعالان و سهامداران افزایش یابد.
این حسابرس معتمد بورس، بالارفتن غیر واقعی قیمت سهام در سال گذشته را موجب هجوم افراد زیادی به بورس عنوان کرد و گفت: هم اکنون یکی از کاستی‌های بورس اوراق بهادار، نداشتن سبد سهام است تا ریسک کسانی که بی‌مهابا وارد این بازار می‌شوند، تا حد زیادی کاسته شود.
وی استقبال مردم از پذیره‌نویسی بانکهای جدید را نشان دهنده وجود اطمینان نسبت به آینده توصیف کرد و گفت: این شرایط نشان می‌دهد که در مورد بورس نیز وضعیت نگران کننده‌ای وجود ندارد.
نایب رئیس شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران به دولت پیشنهاد کرد تا به جای این که فکر برگرداندن بورس به دوران اوج آن باشد، درصدد کاهش آسیب پذیری بورس برآید. ‌

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات