تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۱۳۵۶۹۱
اسحاق جهانگیری با انتقاد از افزایش هجمه نیروهای تندرو مطرح کرد

جریان افراطی مقاومت خود را از دست خواهد داد


گروه سیاسی: وزیر صنایع دولت اصلاحات در واکنش به محدودیت های ایجادشده علیه این جناح سیاسی و هجمه علیه سران اصلاحات و حملات ضدمواضع آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد؛ «آقای هاشمی و اصلاح طلبان حذف شدنی نیستند. مصلحت نظام و منافع مردم در گرو این است که شخصیت هایی مانند آقای هاشمی سکوت نکنند و بتوانند بخشی از مطالبات مردم را در سخنان خود مورد تایید قرار دهند.» اسحاق جهانگیری در گفت وگو با «خبرآنلاین» با اشاره به مواضع اخیر رئیس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سفر به مشهد در پاسخ به سوالی درباره موضع حامیان دولت که سخنان هاشمی را تحت تاثیر اصلاح طلبان و برای مقابله با دولت دهم ارزیابی کرده اند، افزود؛ آقای هاشمی فردی احساسی و کم تجربه نیست که تحت تاثیر گروه های سیاسی، نظرات و مواضع اصولی خود را تغییر دهد. ایشان با پشتوانه علمی، تجربه ماندگار و موفق مدیریت کلان و ارتباط گسترده با شخصیت ها از سلایق مختلف، مواضعی را که به سود نظام و مردم تشخیص دهند اتخاذ می کنند. افرادی که علاقه مند به تداوم شرایط فعلی کشور هستند طبیعی است که راهبردهای ایشان را که متمرکز بر حل معضلات فعلی است، برنتابند. تازه ترین سخنان آقای هاشمی در مشهد نیز تداوم مشی معمول ایشان است و اگر افرادی انتظار دیگری داشتند مشخص است که ایشان را به درستی نشناخته و در تحلیل خود دچار اشتباه شده اند. ایشان این روزها علاوه بر دغدغه های پس از انتخابات، نگران گسترش اختلافات و جدی بودن آن در سطوح بالاتر هستند که این مساله همان طور که ایشان تاکید کردند قابل کتمان از سوی هیچ فرد و گروهی نیست.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در ادامه این گفت وگو درباره اینکه پس از نماز جمعه 26 تیرماه حمله به هاشمی افزایش یافته و ایشان امکان حضور در نماز جمعه را نیافته، اظهار داشت؛ آقای هاشمی حذف شدنی نیست. شخصیت و جایگاه ایشان این امکان را نمی دهد. همواره تندروها با منش معتدل رئیس مجلس خبرگان سر سازگاری نداشته و قبل از 84 هم مواردی وجود داشت که البته قابل مقایسه با سال های اخیر نیست.
وی با تحلیل طرح هایی که پس از انتخابات به عنوان وحدت مطرح شد به یک بازخوانی تاریخی پرداخت؛ جریانات سیاسی ریشه دار می تواند با حفظ مواضع خود در ارتباط با مسائلی که به سرنوشت کل نظام بستگی دارد با همفکری و همکاری به راهکارهای مناسب برسد. در عین حال باید پذیرفت تکثر جریانات سیاسی لازمه پویایی نظام و کشور است و به همین دلیل پس از کنار رفتن جریان ملی - مذهبی که به «لیبرال ها» مشهور بودند، جریان داخل انقلاب به دو قسمت تقسیم شد؛ اصلاح طلبان امروز به عنوان «خط امام» شناخته شده و گروهی که در سال های اخیر به نام اصولگرا شناخته می شود نیز تحت عنوان جریان «بازار یا راست» فعال بود.
جهانگیری ادامه داد؛ در مقطع ارتحال امام، مجلس سوم بر سر کار بوده که اکثریت آن در اختیار جناح چپ بود. در دولت مهندس موسوی نیز نیروهای خط امام اکثریت داشتند، قوه قضائیه هم در مقطع رحلت امام توسط جریان خط امام اداره می شد و آقایان موسوی اردبیلی و موسوی خوئینی ها که این روزها مورد حمله جریان مشکوک قرار گرفته اند، ریاست دیوان عالی کشور و دادستانی کل را عهده دار بودند که منصوب امام بودند. وابستگی این جناح به نظام سبب شد از رهبری حضرت آیت الله خامنه یی حمایت و دفاع کنند. شاید عده یی گمان می کردند نیروهای خط امام با ایشان همراهی نخواهند کرد اما عملکرد اصلاح طلبان، باطل بودن این فرضیه را اثبات کرد. در دولت آقای هاشمی رفسنجانی، خصوصاً دولت اول چهره های شاخص اصلاح طلب نظیر آقایان خاتمی، نوری، معین، نجفی و دولت آقای خاتمی هم که در اختیار اصلاح طلبان بود و نیز در مجالس هم چهره های شاخص اصلاح طلب حاضر بودند و هیچ گاه مانند امروز ما شاهد حذف اصلاح طلبان از تمام عرصه های مدیریتی با روش های مختلف نبودیم. در مقطع فعلی با قاطعیت می توانم بگویم هیچ فردی از جریان اصلاح طلبی نیست که در یک سازمان دولتی حتی مدیر میانی باشد.
وی در خصوص پیش شرط هایی که برای بهبود فضای سیاسی مورد نیاز است نیز نکاتی را یادآوری کرد؛ «جریان اصلاح طلبی چند سالی است که از مدیریت کشور کنار گذاشته شده و اخلالی در کار جناح حاکم ایجاد نکرده است. حداکثر نقد اصلاح طلبان این است که روش اداره کشور، روش اشتباهی است و منافع ملی و مصالح نظام را تامین نخواهد کرد. حتی همین نقد هم از رسانه ملی پخش نمی شود، حداکثر در چند روزنامه با تیراژ محدود منتشر می شود که برخی تحمل این را هم ندارند. در سال های اخیر به ویژه در جریان انتخابات بارها این مسائل مطرح شد ولی متاسفانه به این انتقادات کمترین توجهی نشد، در نتیجه وضعیت فعلی کشور حاصل سیاست های اتخاذشده دولت و تا حدی مجلس است.انتقادات در حوزه مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی تمرکز بیشتری داشت.
استاندار اصفهان در دوران سازندگی به طور تیتروار به این نقاط ضعف اشاره کرد؛ «در بخش اقتصاد معتقد بودیم سیاست های اقتصادی دولت غیرکارشناسی، شتابزده و غیرعلمی است. این بیانگر بی برنامگی دولت است. متاسفانه باید گفت تورم و گرانی و رکود که امروز زندگی آحاد جامعه را با مشکل روبه رو کرده، آسیب دیدن تولید داخلی از واردات بی رویه، کاهش رشد سرمایه گذاری خصوصاً در طرح های بزرگ نفت و گاز، نیرو و...، افزایش بیکاری خصوصاً بیکاری افراد شاغل و افزایش مفاسد اقتصادی و... نتیجه سیاست های اقتصادی دولت است.
در سیاست های داخلی همواره از روند تهمت زنی و گسترش بداخلاقی در بین مسوولان انتقاد داشتیم. متاسفانه اوج اتهام زنی به شخصیت های انقلاب و نظام را در این ایام شاهد هستیم؛ واگرایی نیرو های انقلاب و دامن زدن به اختلافات که هرچه پیش رفتیم اختلافات گسترش بیشتری یافت به طوری که این روزها اگر کسی صحبت از وحدت کند به فتنه انگیزی متهم می شود. در زمینه انتخابات هم همواره این انتقاد به مسوولان اجرایی و نظارت بود که هرچه دامنه انتخاب را محدود کنید، رای مردم کم اثر می شود. اعتراض های پس از انتخابات هم عموماً به مسوولان اجرایی و نظارت و دخالت نهادهای غیرمسوول در امر انتخابات بود که با تندروی ها، خشونت ها و بی تدبیری ها آن را به سمت و سوی دیگری کشاند.وی افزود؛ در زمینه سیاست خارجی هم مطالب مورد نیاز گفته شده. وضع فعلی ما در شرایط بین المللی حاصل سیاست های خارجی دولت است. دشمنی قدرت های استکباری همیشه بوده و خواهد بود ولی با دیپلماسی قوی قادر بودیم با هزینه کمتر دستاوردهای مناسب تری داشته باشیم.
جهانگیری در پاسخ به این سوال که حامیان دولت تخریب دولت را به عنوان هدف اصلاح طلبان عنوان می کنند نیز توضیحاتی داد؛ «اگر با آنها باشد، مشاهده می کنید که حتی نقدهای همفکران خود را نیز برنمی تابند. آنها می گویند همه سکوت کنند و تنها نظاره گر اشتباهات فاحش در اداره امور اجرایی کشور باشند. همه راه ها بر اصلاح طلبان بسته شده است. چگونه چهره هایی که در ایجاد و بقای انقلاب در کنار مردم به ایفای نقش پرداخته اند، می توانند در برابر اشتباهاتی که امروز با گستردگی بیشتری در حال رخ دادن است، سکوت کنند؟ امیدوارم با تدبیر و تعامل عقلای سیاسی ختم به خیر شود ولی به نظر نمی رسد حداقل در کوتاه مدت، تذکرهای عقلا منشاء اثر باشد. حملات به چهره های باتجربه اصولگرا از سوی تندروها این مساله را ثابت می کند. تندروها به هیچ چیز جز خودشان رضایت نمی دهند و برای تحقق این استراتژی، تلاش می کنند طرف یا طرف های مقابل را به حدی خطرناک جلوه دهند که همه فکر کنند حضور تفکری جز تفکر آنها، به کیان نظام آسیب خواهد رساند.»
جهانگیری با بیان اینکه گروه محدودی فکر می کنند می توانند کشور را اداره کنند و همه صداهای منتقد هم وادار به سکوت شوند، دلیل مخالفت ها با ریشه یابی دلایل وقایع اخیر را این گونه ذکر کرد؛ «دو دلیل عمده دارد؛ یکی اینکه گروهی که مسوولیت های مهم را برعهده گرفته اند چون برای اثبات کارآمدی خود با مشکل روبه رو هستند با نفی دیگران و طرح مسائل انحرافی سعی در منحرف کردن افکار عمومی به سمت دیگری دارند. دلیل دیگر اینکه وقتی تندروها کارها را به دست بگیرند از بازخوانی خطاهای پرشمار خود عصبانی می شوند و تلاش می کنند فضا رادیکال شود زیرا در فضای آرام که همه نیروهای انقلاب حضور داشته باشند جایی برای تندروی نخواهد بود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در خصوص پیامدهای تداوم وضع موجود نیز اظهار داشت؛ «اگر این شرایط تداوم یابد، به سرمایه های اصلی نظامی که سال ها انرژی و هزینه برای آنها صرف شده است، ضربه می خورد و مهم ترین سرمایه اجتماعی که اعتماد مردم است، آسیب بیشتری خواهد دید. اثرات این اتفاق، آسیب بیشتر به مجموعه نظام است. اصلاح طلبان که در بین آنها برخی شخصیت های درجه یک نظام مثل رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، وزرا و نمایندگان سابق بوده اند به همراه شخصیت هایی مثل رئیس مجمع تشخیص مصلحت و برخی چهره های موثر اصولگرا باید ارتباط مستقیم با مرکزیت نظام برقرار کرده و دغدغه های خود را مستقیم و بدون واسطه با رهبری مطرح کنند.
جهانگیری حذف جریانات مخالف نیروهای حاکم را نیز رد کرد؛ «جریان اصلاحات قابل حذف نیست و عقلای اصولگرا نیز در نهادهای مذهبی و بازار، ریشه دارتر از آن هستند که به دست یک جریان تندرو بشود آنها را حذف کرد. استمرار نظام به حضور اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل در فضای سیاسی و رقابت های معمول و قانونی بستگی دارد و تندروها دیر یا زود با هزینه کمتر یا بیشتر ناگزیر به تمکین در برابر طرح های خیرخواهان و بزرگان خواهند شد. وقتی عقلای دو جناح فعال شوند با تهمت و توهین نمی توان آنها را وادار به سکوت کرد. مهم این است که اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل که به آینده مردم و انقلاب امیدوار هستند اگر شرایط ادامه یافت از تهمت ها و فشارهای تندروها و رسانه های پرتعداد آنها وحشت نکرده و به صحنه بیایند. آنها باید راهکارهایی اصولی ارائه کنند تا جریان افراطی مقاومت خود را از دست بدهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات