صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۱۳۷۱۴۸

نگاهی به فضای کلی رسانه‌های بیگانه:سید رضا صدرالحسینی

رویکرد مداخله‌جویانه هیلاری کلینتون درباره وضع اینترنت در ایران و موضع سنای آمریکا برای سرعت بخشی به تلاش‌ها برای حمایت از کاربران اینترنت در ایران در پیوند با تحولات پساانتخاباتی، مورد توجه رسانه‌های بیگانه‌ قرار گرفت.

  این مسئله اگرچه اهمیت وسایل ارتباطی برای غرب در مقابله با جمهوری اسلامی را می‌رساند، ولی نکته مهم، اظهارات و اقدامات عملی آمریکا در قبال تحولات داخلی ایران است . این امر بیانگر نگاه خوشبینانه غرب به ادامه ناآرامی‌ها در کشور است .
تحولات داخلی نیز همچنان به گونه‌ای مستقیم مورد توجه رسانه‌ای بیگانه است. در این زمینه بر راهبرد شکاف تاکید می‌شود و در این راستا وضع حقوق زندانیان و بازداشتی‌ها نیز مورد توجه است. به نظر می‌رسد تلاش رسانه‌ای با تمسک به برخی سوژه‌ها، معطوف به تسری بحران تا ایام دهه فجر است. در همین راستا بود که بیانیه اخیر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درباره تحولات اخیر نیز مورد توجه قرار گرفت: "روند پر شتاب انحراف همه سطوح حاکمیت را در بر گرفته است ! "
وضع سه کوهنورد جاسوس آمریکایی در ایران نیز در فضای رسانه‌ای مطرح شد . در این زمینه تلاش رسانه‌ای معطوف به اتهام‌زدایی از این افراد شد .
همچنین در فضای رسانه‌ای از توقیف هواپیمای در بانکوک خبر داده شد که حاوی این ادعا بود: این هواپیما حامل اسلحه و مهمات برای ایران بوده است .
مسائل اقتصادی در ایران نیز همچنان مورد توجه رسانه‌ای بیگانه است . در این زمینه همچنان بر پیامدهای منفی اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها تاکید می‌شود و از لایحه پنجم توسعه اقتصادی به عنوان عاملی اختلاف‌زا میان دولت و مجلس و صاحب‌نظران یاد می‌شود . در مجموع اوضاع اقتصادی ایران از منظر رسانه‌های بیگانه نامطلوب ارزیابی می‌شود .
موضوع هسته‌ای ایران نیز در بستری مبهم بررسی می‌شود . در این زمینه گزاره‌ها معطوف به بی‌اعتمادی‌ها به سیاست هسته‌ای ایران است . در این زمینه تلاش می‌شود ایران مقصر اعتمادزدایی میان طرفین مناقشه و رودرو در مقابل جامعه بین‌المللی القاء گردد . توجیه تحریم‌ها و سایر اقدامات تنبیهی علیه ایران هدف دیگری است که رسانه بیگانه در پی آن است .
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات