تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۱۳۸۶۲۶

جنگ پنهان آمریکا در پاکستان و افغانستان (بخش دوم)

اشاره: پیچیدگی‌های جنگی که آمریکا در افغانستان و پاکستان به راه انداخته است، مختص به یک لشگرکشی ساده نظامی نیست. بخشی از این جنگ را شرکت‌های خصوصی اداره می‌کنند. مقام‌های دولتی و نظامی آمریکا و مالکان شرکت بدنام بلک‌واتر بارها مشارکت این شرکت را به ویژه در ناآرامی‌های پاکستان منکر شده‌اند، اما «جرمی‌ساهیل» خبرنگار نشریه «نیشن» در گزارش تحقیقی خود، از فعالیت مخفی و غیرقانونی مزدوران بلک‌واتر در پاکستان و افغانستان پرده برداشته است. بخش دوم این گزارش، در پی از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

تحلیلگران اطلاعاتی این عملیات‌ها نیز عضو یکی از شرکت‌های تابعه بلک‌واتر به نام «راه‌حل‌های اطلاعات کل» TIS هستند. این شرکت متعلق به اریک پرنس، مؤسس بلک‌واتر است. به گفته منبع اطلاعاتی، احتمالا نام «منتخب بلک‌واتر» هم‌اکنون تغییر یافته است.
«اطلاعات کل» از دفتری واقع در طبقه نهم ساختمانی در منطقه «بالستون»، شهر «آرلینگتون» در ایالت ویرجینیا هدایت می‌شود. کارکنان این دفتر اکثرا تحلیلگران و کارمندان سابق سیا، سازمان اطلاعات دفاعی، پلیس فدرال و دیگر سازمانهای دولتی بوده‌اند. این مؤسسه با الگوبرداری از مرکز ضدتروریستی سیا طراحی شده است. تا همین اواخر، «اطلاعات کل» توسط دو تن از مقامات سابق سیا به نام‌های «کوفر بلک» و «رابرت ریچر» هدایت می‌شد. هر دو نفر بعدها شرکت را ترک کردند.
به نوشته جرمی ساهیل، پنهان‌کاری‌ جزو اصول لاینفک بلک‌واتر است، زیرا این شرکت چنان نام بدی از خود به جای گذارده که دیگر کسی حاضر نیست حضورش را تحمل کند. نویسنده در ادامه می‌افزاید: طبق گفته‌های مدیر سابق بلک‌واتر، این شرکت در پاکستان از هیچکدام از نام‌های خود یعنی بلک‌واتر یا «خدمات زی» استفاده نمی‌کند. وی گفت: «آنها فعالیت‌های خود را تحت نام شرکت «راه‌حل‌های اطلاعات کل» انجام می‌دهند زیرا دو نام دیگر از سوءشهرت زیادی برخوردارند. کورالو، سخنگوی بلک‌واتر وجود پرسنل شرکت «راه‌حل‌های اطلاعات کل» یا هر بخش و شرکت تابعه دیگری از بلک‌واتر را در پاکستان تکذیب کرد.
در ادامه گزارش به نفوذ اطلاعاتی شرکت بلک‌واتر در ارتش آمریکا و جامعه اطلاعاتی این کشور پرداخته شده است: طبق اظهارات منبع اطلاعات نظامی، قراردادهای محرمانه بلک‌واتر در صورت درخواست فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک تمدید می‌شوند. به گفته وی، موقعیت بلک‌واتر چنان مستحکم شده که تبدیل به بخش لاینفک عملیات‌های نظامی آمریکا در پاکستان شده است. اولین قرارداد شناخته شده بلک‌واتر با سیا در سال 2002 و در افغانستان امضاء شد. بلک‌واتر در عملیات‌هایی که قرار بود در مرز افغانستان و پاکستان انجام گیرند با سیا همکاری می‌کرد.
نویسنده در ادامه می‌افزاید: منبع اطلاعاتی نظامی معتقد است که دسترسی برخی از پرسنل بلک‌واتر به مطالب محرمانه بیش از حد مجاز است. به گفته وی، پرسنل بلک‌واتر می‌توانند از سیستم «برنامه دسترسی ویژه» اطلاعات بگیرند. این عبارت برای اشاره به عملیات‌های «سیاه» کاملاً محرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته منبع، مدیر امنیتی می‌تواند با استفاده از این سیستم برای شما مجوز دسترسی به برنامه‌های فوق سری طبقه‌بندی شده را صادر کند حتی اگر فعالیت‌ها و کار شما هیچ ربطی به این موضوعات نداشته باشند.
به گفته وی، این امر به آن دسته از پرسنل بلک‌واتر که مجوز امنیتی لازم را ندارند، ‌اجازه می‌دهد در عملیات‌ طبقه‌بندی شده بر اساس اصل اعتماد شرکت جویند. بنابراین بلک‌واتر به تمامی گزارش‌هایی که توسط واحدهای فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک در منطقه جمع‌آوری می‌شوند، دسترسی دارد. به گفته منبع: «در تمامی این سال‌ها همکاری با پیمانکاران به همین گونه بوده است.
پیمانکاران ما چیزهایی را می‌دیدند که حتی سیاستگذاران رده بالای ما نیز به آنها دسترسی نداشتند.»
تبلیغات یا واقعیت
نویسنده گزارش با اشاره به تبلیغات بلک‌واتر می‌افزاید: بنا بر اظهارات منبع، آنها مدام ادعا می‌کنند که عملیات‌ خطرناک و مستقیمی را انجام داده اند و هم‌اکنون شما می‌توانید با پرداخت قیمت لازم، هسته برنامه‌ریزی مختص به خودتان را داشته باشید و این کاری بود که فرماندهی عملیات ویژه، مشترک انجام داد. وی اضافه کرد: «آنها نیروی قابل ملاحظه‌ای در پاکستان دارند - البته نه برای اهداف شرورانه، بلکه برای انجام مفاد قراردادی که از نظر فرماندهی عملیات‌ ویژه، کاملاً طبقه‌بندی شده است.»
به گفته وی، قراردادهای بلک‌واتر با فرماندهی عملیات‌ ویژه در پاکستان کاملاً سری هستند به همین علت در معرض نظارت عمومی قرار ندارند. منبع اطلاعاتی، اطلاع دقیقی در مورد زمان آغاز عقد قراردادها با فرماندهی عملیات‌ ویژه ندارد، اما می‌گوید که قراردادی با «منتخب بلک‌واتر» امضاء شد تا آنها برای نیروهای فرماندهی عملیات‌های ویژه تیرانداز فراهم آورند. این قرارداد بعدها چندین بار تمدید شد. به گفته وی، «برخی از پرسنل بلک‌واتر تحت پوشش مددکار فعالیت می‌کنند. به همین علت هیچ کس به آنها شک نمی‌کند.»
بنا بر گزارش «نیشن»، پایگاه پنهانی بلک‌واتر در کراچی مقری برای انجام عملیات‌های پنهانی در تمامی منطقه است: به گفته این منبع اطلاعاتی نظامی، مرکز عملیات فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک و بلک‌واتر در کراچی با عنوان «توان سوم قطر» شناخته می‌شود. این عبارت در حقیقت اشاره‌ای است به پایگاه عملیاتی آمریکا در قطر که برنامه‌ریزی‌های حمله به عراق در آنجا انجام می‌گرفت. «اینجا قرار بود جهان جدید پیشرفته باشد.
اینجا «جیمزتاون» هزاره جدید بود و قرار بود برگ شناور زنبق آبی باشد که از روی آن می‌توان به ازبکستان پرید [حمله برد]، می‌توان از روی مرز به عقب پرید، می‌توان به کناره‌ها پرید، می‌توان به طرف شمال‌غربی پرید. این ایستگاه از لحاظ استراتژیک در جایی قرار گرفته است که آنها بتوانند بدون مشاجره با زنجیر فرماندهی در افغانستان، نیروهای خود را جابجا کنند. آنها لازم نیست نگران این چیزها باشند زیرا فعالیتشان کاملاً محرمانه است.»
در ادامه گزارش به یکی از این عملیات‌های پنهانی فرامرزی در آسیای مرکزی اشاره شده است: به گفته منبع اطلاعاتی نظامی، تیم بلک‌واتر در کراچی علاوه بر برنامه‌ریزی عملیات و حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه مظنونین القاعده و طالبان، در عملیات‌های زمینی فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک آمریکا در ازبکستان نیز همکاری می‌کند. این عملیات‌ها علیه جنبش اسلامی ازبکستان صورت می‌پذیرند.
به گفته وی، اجرای عملیات بر عهده نیروهای بلک‌واتر نیست، بلکه نیروهای فرماندهی مشترک این کار را انجام می‌دهند.
«این مسأله کنجکاوی مرا به شدت برانگیخت. از طرف دیگر بسیار نگرانم کرد، زیرا تا جایی که من می‌دانم ما به ازبکستان اعلان جنگ نداده‌ایم. نمی‌دانم شاید شما چنین اعلانی را شنیده‌اید، شاید من از اخبار بی‌خبرم، شاید رامسفلد باز عنان قدرت را در دست گرفته است!»
جرمی ساهیل در ادامه گزارش به بحث در مورد نحوه همکاری پنهانی بلک‌واتر با دولت پاکستان می‌پردازد: بنا بر اظهارات منبع اطلاعاتی نظامی، بلک‌واتر در پاکستان دست به نبرد مسلحانه نمی‌زند. وی می‌گوید: «این گونه نیست که افراد «منتخب بلک‌واتر» با هواپیمای شخصی به مناطق مربوطه اعزام شوند و در آنجا به دنبال ترور مظنونین باشند.» این نیروهای ویژه آمریکایی هستند که برنامه‌های بلک‌واتر را پیاده می‌کنند.
منبع اطلاعاتی نظامی، بین آن دسته از مأموران بلک‌واتر که برای وزارت خارجه کار می‌کنند و او آنها را «وانیل بلک‌واتر» می‌نامد،‌ با نیروهای ویژه سابقی که هم‌اکنون برای پیاده‌سازی برنامه‌های فرماندهی عملیات‌های ویژه کار می‌کنند، تمایز قائل می‌شود: «خوب یا ، امروزه افراد کمی هستند که می‌دانند چگونه چنین عملیاتی را باید انجام داد.
شاید چیز خوبی باشد. افراد بلک‌واتر یگانه کسانی هستند که می‌دانند چگونه باید برای این عملیات‌ها برنامه‌ریزی کرد. آنها به هر کجا که پول داشته باشد خدمات ارائه می‌کنند. افراد بلک‌واتر مانند برخی محافظان امنیتی، عاشق تیراندازی و ماجرا نیستند. آنها افراد بیگناه و معصوم را نمی‌کشند و در کارشان بسیار حرفه‌ای و خوب هستند.»
اما در ادامه گزارش یکی دیگر از منابع خبری به نقش مستقیم بلک‌واتر در عملیات‌های مسلحانه اشاره می‌کند: نظر مدیر سابق بلک‌واتر در مورد دخالت نداشتن این شرکت در کشتن مردم پاکستان چیز دیگری است، وی می‌گوید: «این ادعا زیاد هم دقیق نیست.» اظهارات وی با توصیفات منبع اطلاعاتی نظامی در مورد برنامه‌های سیا و فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک همخوانی دارند. اما او علاوه بر اینها پرده از برخی فعالیت‌های دیگر بلک‌واتر در پاکستان برداشت. بلک واتر برای خود دولت پاکستان کار می‌کند.
بنا به اظهارات وی، بلک‌واتر با شرکت «کسترال لجستیک» Kestral Logistics، یکی از شرکت‌های قدرتمند پاکستانی همکاری می‌کند. این شرکت در پشتیبانی لجستیکی نظامی، امنیت شخصی و مشاوره اطلاعاتی تخصص دارد و کارمندان آن متشکل از مقامات رده بالا و سابق لشکری و کشوری پاکستان هستند. دفاتر اصلی کسترال در پاکستان قرار دارد، اما این شرکت در دیگر کشورها نیز شعبه دارد.
به گزارش جرمی ساهیل تاکنون هیچ سندی دال بر قانونی بودن فعالیت بلک‌واتر در پاکستان ارائه نشده است: یکی از سخنگویان «شورای کنترل تجارت دفاعی، در وزارت خارجه صلاحیت بلک‌واتر برای فعالیت در پاکستان یا همکاری با شرکت کسترال را نه رد و نه تأیید کرد، «شورای کنترل تجارت دفاعی» وظیفه دارد صلاحیت شرکت‌های آمریکایی را که خدمات دفاعی برای کشورها یا نهادهای دیگر خارجی ارائه می‌کنند، بررسی کرده و در صورت احراز صلاحیت، برای آنها مجوز فعالیت صادر کند.
در ادامه گزارش آمده است: «دیوید مک‌کیبی»، از سخنگویان وزارت خارجه، بعد از بررسی موضوع با مقامات «شورای کنترل تجارت دفاعی» به خبرنگار «نیشن» گفت: «ما نمی‌توانیم در این مورد کمکی به شما کنیم. شما باید با خود شرکت تماس بگیرید. کورالو، سخنگوی بلک‌واتر نیز گفت: «شرکت هیچ برنامه یا مأموری در پاکستان ندارد، بجز یک نفر که برای وزارت دفاع آمریکا کار می‌کند.» شرکت کسترال نیز به هیچکدام از سؤالات خبرنگار نیشن پاسخ نداد.              ادامه دارد...          

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات