تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۱۳۸۶۶۰

جنگ پنهان آمریکا در پاکستان و افغانستان (بخش اول)

اشاره: مقامات آمریکایی و مالکان بلک‌واتر بارها حضور این شرکت در پاکستان را انکار کرده‌اند، اما شواهد حکایت از فعالیت‌های مخفی و غیرقانونی بلک‌واتر در پاکستان دارد. جرمی ساهیل (Jeremy Scahill) خبرنگار مؤسسه خبری تحلیلی «نیشن» Nation در گزارشی مبسوط پرده از فعالیت‌های مخفیانه بلک‌واتر در پاکستان برداشته است. این گزارش که عمدتا براساس اظهارات اعضای بخش اطلاعات ارتش آمریکا و مدیران سابق بلک‌واتر تهیه شده، نشان می‌دهد که چگونه مقامات جنگ‌طلب آمریکایی با سپردن عملیات‌ مخفی به پیمانکاران خصوصی از پاسخگویی در برابر کنگره آمریکا و ارائه گزارش در مورد این عملیات‌ طفره می‌روند. این گزارش در پی از نظر خوانندگان گرامی روزنامه اطلاعات می‌گذرد:

جرمی ساهیل با اشاره به تحقیقات مجله «نیشن» در مورد نقش بلک‌واتر در پاکستان می‌نویسد: بر اساس یافته‌های نیشن، اعضای بخش نخبگان شرکت بلک‌واتر در یکی از پایگاه‌های هوایی موقتی متعلق به فرماندهی مشترک عملیات‌های ویژه (JSOC) ارتش آمریکا در شهر بندری کراچی پاکستان گرد هم آمده‌اند تا برنامه‌ای سری برای ترور افراد طالبان و القاعده و همچنین برای دیگر عملیات‌ حساس در داخل و خارج از پاکستان تدوین کنند.
بر اساس اظهارات یکی از منابع آگاه و وابسته به دستگاه اطلاعاتی ارتش آمریکا، مأموران بلک‌واتر در تهیه اطلاعات برای عملیات‌ مخفی هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف احتمالی آنها، با ارتش آمریکا همکاری می‌کنند. این حملات به موازات عملیات سازمان سیا برای شکار مظنونین تروریستی انجام می‌گیرد.
جرمی ساهیل با اشاره به منبع خبری «نیشن» که یکی از اعضای اطلاعاتی ارتش آمریکاست، می‌نویسد: این منبع آگاه، که چندین سال در طراحی برنامه‌های مخفی ارتش آمریکا در پاکستان و افغانستان شرکت داشته، اطلاعات دست اولی در مورد فعالیت‌های بلک‌واتر دارد. وی به شرطی با نشریه نیشن، مصاحبه کرد که اسمش فاش نشود، زیرا برنامه‌های یاد شده تمامی محرمانه هستند. به گفته این منبع،‌ برنامه‌های مورد بحث چنان طبقه‌بندی‌شده هستند که حتی ممکن است برخی از اعضای بلندپایه دولت اوباما نیز از وجود آنها خبردار نباشند.
در ادامه گزارش به تکذیب فعالیت‌ بلک‌واتر در پاکستان توسط مقامات آمریکایی پرداخته شده است: کاخ سفید به ایمیل‌ها و تلفن‌هایی که خواهان ارائه توضیح در مورد این داستان بودند، هیچ توضیحی نداده است. ناخدا یکم «جان کربی» سخنگوی دریادار مایکل مولن، فرمانده ستاد مشترک، در مصاحبه با نیشن گفت: «ما در مورد این عملیات‌ها، هرچه که باشند، هیچ صحبتی نمی‌کنیم.» یکی از مقامات وزارت دفاع، همکاری بلک‌واتر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین یا جمع‌آوری اطلاعات توسط این شرکت برای فرماندهی عملیات‌های مشترک ویژه در پاکستان را از بیخ و بن تکذیب کرد. وی گفت: ما هیچ قراردادی برای انجام این کار با بلک‌واتر امضاء نکرده‌ایم. ما اصلا چنین قراردادهای نمی‌بندیم. تاکنون بین شرکت بلک‌واتر و فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک قراردادی در حوزه این نوع خدمات امضاء نشده است.
عاملی برای تهدید روابط
ساهیل با اشاره به عملیات‌های مخفی سیا و بلک‌واتر آنها را عاملی خطرناک برای روابط آمریکا و پاکستان معرفی می‌کند، وی در ادامه می‌نویسد: به گفته منبع اطلاعاتی نیشن، برنامه‌ گزارش نشده قبلی با برنامه‌های ترور سازمان سیا فرق دارد. البته لئون پانتا، رئیس‌سازمان سیا ادعا می‌کند که برنامه‌های ترور را از ژوئن 2009، ملغی کرده ‌است. به گفته منبع اطلاعاتی؛ برنامه‌های یاد شده موازی با عملیات‌های سازمان سیا هستند. در حقیقت، دو شکارچی مجزا وجود دارند.
این برنامه، بلک‌واتر را در مرکز عملیات‌های نظامی آمریکا قرار می‌دهد، آن هم در کشوری که هیچ خصومت و جنگی با آمریکا ندارد، این امر می‌تواند روابط آمریکا و پاکستان را، که از قبل دچار تنش بود، بیش از پیش تیره کند. در سال 2006، آمریکا و پاکستان توافق کردند در صورت لزوم نیروهای «فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک» برای دستگیری اسامه بن لادن وارد خاک پاکستان شوند، البته قرار بر این بود که در صورت بروز چنین وضعی پاکستان صدور مجوز برای ورود نیروهای آمریکایی به خاک این کشور را انکار کند. آمریکا رسما نمی‌تواند هیچ نوع عملیات نظامی در داخل پاکستان انجام دهد.
در ادامه این گزارش آمده است؛ بلک‌واتر که اخیرا نام خود را به «خدمات زی و مرکز آموزشی آمریکا» (Xe Services and US Training Center) تغییر داده، انجام هرگونه عملیات در داخل خاک پاکستان را انکار می‌کند. «مارک کورالو» سخنگوی بلک‌واتر،‌در مصاحبه‌ای با نیشن گفت: «شرکت خدمات زی» «فقط یک کارمند در پاکستان دارد که آن هم ناظر امور ساختمانی است. شرکت ما هیچ نوع عملیات دیگری در پاکستان انجام نمی‌دهد.»
در ادامه گزارش، نویسنده با اشاره به اظهارات یکی دیگر از منابع خبری می‌افزاید: یکی از مدیران ارشد و سابق بلک‌واتر، ادعاهای منبع اطلاعاتی نیشن در مورد عملیات‌های شرکت در پاکستان را تأیید کرد. به گفته وی بلک‌واتر با سازمان سیا و فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک ارتش آمریکا که مسئول عملیات‌های ضدتروریستی و مخفی ارتش است، همکاری می‌کند. وی گفت بلک‌واتر برای دولت پاکستان نیز کار می‌کند. این شرکت قراردادی با یک شرکت امنیتی مستقر در پاکستان امضاء کرده است.
این شرکت، نیروهای بلک‌واتر و نیروهای پاکستانی را در عملیات‌های ضدتروریستی هماهنگ می‌کند. حمله به خانه‌ها و بمباران‌های مرزی در استان مرزی شمال‌غربی و جاهای دیگر پاکستان از جمله این عملیات‌های ضدتروریستی هستند. به گفته این مدیر سابق بلک‌واتر، براساس توافقات، دولت پاکستان می‌تواند از نیروهای ویژه آمریکایی که هم‌اکنون برای بلک‌واتر کار می‌کند، استفاده و در عین‌ حال حضور رسمی نیروهای نظامی آمریکا را انکار کند. به گفته وی، بلک‌واتر تأسیساتی در کراچی پاکستان ایجاد کرده و کارکنان خود را به جاهای دیگری در این کشور اعزام کرده است. این مدیر سابق نیز به شرط فاش نشدن هویتش، حاضر به مصاحبه شده بود.
تأثیر فعالیت‌های سری
گزارش نیشن با اظهارات سومین منبع اطلاعاتی که یک نظامی است ادامه می‌یابد: اظهارات وی [مدیر سابق بلک‌واتر] و منبع اطلاعاتی نظامی، توسط یک منبع نظامی دیگر تأیید شده است. وی فعالیت نیروهای ویژه آمریکایی در خاک پاکستان و افغانستان را تصدیق کرده است. خبرنگار نیشن، از وی سؤالاتی در مورد برنامه‌های سری بلک‌واتر در پاکستان پرسید، وی نیز که نمی‌خواست نامش فاش شود گفت، «با توجه به اطلاعاتی که دارم، این خبرها کاملاً درست هستند. هیچ شکی وجود ندارد که این چنین عملیات‌هایی در پاکستان انجام می‌گیرند.»
در ادامه این گزارش آمده است: سرهنگ «لارنس ویلکرسون»، که بین سال‌های 2002 تا 2005 رئیس دفتر کالین پاول، وزیر سابق امورخارجه بود در مورد نقش بلک‌واتر در پاکستان گفت: این مسائل مرا متعجب نمی‌کند، زیرا ما تقریبا تمامی کارها را به دیگران سپرده بودیم. به گفته ویلکرسون، «در دوران زمامداری بوش، بلک‌واتر در عملیات‌های حساس ارتش و سیا دخیل شد. البته بخشی از این کارها به خاطر دور زدن محدودیت‌هایی بود که کنگره بر وزارت دفاع اعمال می‌کرد. اگر سربازان کافی ندارید که کارتان را انجام دهند، غیرنظامی‌ها را برای این کار استخدام کنید. منظورم این است که به همین سادگی می‌توان کارها را انجام داد. این مسائل واقعا مرا متعجب نمی‌کند. »
جرمی ساهیل در ادامه گزارش نشریه «نیشن» به بررسی همکاری بین شرکت بلک‌واتر و فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک می‌پردازد، و می‌افزاید: بنا بر اظهارات منبع اطلاعات نظامی، همکاری مخفی نیروهای فرماندهی عملیات‌های ویژه با بلک‌واتر از سال 2007 شروع شده است. هم‌اکنون دریاسالار ویلیام مک‌راون هدایت فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک را بر عهده گرفته است. قبل از وی ژنرال استنلی مک‌کریستال از سال 2003 تا 2008، این سمت را بر عهده داشت تا اینکه در سال 2008 به فرماندهی کل نیروهای آمریکا در افغانستان ارتقاء یافت.
به گفته منبع اطلاعاتی، حضور بلک‌واتر در پاکستان قابل رؤیت نیست، و شاید به همین دلیل کسی تاکنون موضع شدیدی در قبال آن اتخاذ نکرده است. بنا بر اظهارات همین منبع، عملیات‌های بلک‌واتر در پاکستان بر اساس قرارداد با وزارت دفاع و یا دیگر قراردادهای رسمی دفاعی انجام نمی‌گیرد. بلک‌واتر از طریق فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک ارتش آمریکا فعالیت می‌کند. قرارداد این شرکت بدون برگزاری مناقصه و به صورت کاملاً محرمانه امضاء شده است.
به گفته این منبع اطلاعاتی، تأسیسات اصلی فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک و بلک‌واتر بسیار ساده و کم حجم هستند: «سه تریلر با چندین ژنراتور برق، تلفن‌های ماهواره‌ای و سیستم‌های کامپیوتری که به عنوان یک مرکز عملیاتی موقتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. این مرکز عملیاتی بسیار ابتدایی و کوچک است. من آن را با ایستگاه‌های سیا در کردستان عراق یا ایستگاه‌های برون مرزی نیروهای ویژه مقایسه می‌کنم. این مرکز بسیار ساده، اما بسیط است و نکته نیز در همین جاست.»
تبیین نقش بلک واتر
جرمی ساهیل در ادامه گزارش با اشاره به بخش‌های مختلف شرکت بلک‌واتر، نقش آنها را در عملیات‌های پنهانی در خاک پاکستان تبیین می‌کند: بر اساس اظهارات منبع اطلاعاتی، فعالیت‌های بلک‌واتر در کراچی توسط یک گروه ویژه مستقر در پایگاه هوایی بگرام در افغانستان هماهنگ می‌شوند. به گفته وی، عملیات‌های کراچی از لحاظ تکنیکی توسط فرماندهی عملیات‌های ویژه مشترک هدایت می‌شود، اما نیروهای درگیر در این عملیات‌ها عمدتا نیروهای ویژه سابق ارتش آمریکا هستند که برای یکی از بخش‌های بلک‌واتر به نام منتخب بلک‌واترBlackWater SELECT کار می‌کنند.             ادامه دارد...

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات