تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۱۳۹۹۳۵

افزایش واکنش‌ها به تقویت توان موشکی ایران


گروه سیاسی: مرحله نهایی رزمایش بزرگ پیامبر اعظم صبح دیروز با حضور فرمانده کل سپاه آغاز شد.
در این مرحله از رزمایش که در قالب سومین مرحله از مجموع چهار مرحله رزمایش بزرگ پیامبر اعظم است،‌ حملات سهمگین و گسترده نیروهای مسلح بر ضد مواضع استحکامات و ادوات دشمن فرضی در طول منطقه عمومی دریای عمان و خلیج ‌فارس انجام می‌شود. همچنین براساس اخبار رسیده، آ‍زمایش انواع دیگری از موشک‌ها و دیگر ادوات نظامی ساخت متخصصان داخلی کشورمان نیز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. این مرحله 17 فروردین ادامه خواهد داشت و رژه بزرگ نیروهای مسلح پایان بخش آن خواهد بود.
آزمایش موفق قایق پرنده
در همین حال، سخنگوی رزمایش بزرگ مشترک دریایی پیامبر اعظم گفت: در پنجمین روز از این رزمایش در آبهای دریای عمان و خلیج‌فارس اجرای عملیات ویژه توسط قایق پرنده و پیشرفته‌ترین موشکهای شانه پرتاب ضد هوایی و موشک کوثر ساحلی و دریایی مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین دراین روز، آزمایش جدیدترین انواع موشکهای دوش پرتاب و ساحل به دریا با موفقیت انجام شد. فرماندهان و خبرنگاران حاضر در منطقه رزمایش بزرگ پیامبر اعظم، شاهد اجرای عملیات ویژه شلیک یکی از پیشرفته‌ترین موشکهای شانه پرتاب ضدهوایی بودند. این نوع موشک توسط متخصصین داخلی و بدون هیچ گونه الگوگیری یا کمک خارجی صورت گرفته است و در آ‍زمایش‌های امروز نیز با موفقیت به اهداف مورد نظر اصابت کرد. همچنین نوعی موشک ساحل به دریا با عنوان SL10 نیز با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت. این موشک علاوه بر این که می‌تواند از سکوهای ساحلی پرتاب شود قابلیت استفاده و بکارگیری بر روی شناورها را نیز دارد که این موضوع موجب کارایی دو چندان آن شده است.
فرمانده کل سپاه در محل رزمایش:
شلیک موفقیت‌آمیز موشک‌های ایرانی نشانه دقت و قدرت ایران است

از سوی دیگر،‌ سردار سرلشکر رحیم صفوی پس از شلیک موفقیت‌آمیز موشک‌های ساخت ایران گفت: شلیک موفقیت‌آمیز موشک‌های ایرانی نشانه دقت و قدرت ایران است. پس از شلیک موفقیت‌آمیز موشک‌های پیشرفته شانه پرتاب میثاق یک و موشک ساحلی و دریایی کوثر در جمع خبرنگاران گفت: در این مرحله از رزمایش شلیک دو موشک زمین به هوا که هواپیماهای بدون سرنشین با سرعت بسیار بالا را مورد اصابت قرار دادند را شاهد بودیم و این نشان‌دهنده دقت و قدرت متخصصان ایرانی است. وی افزود: همچنین موشک‌های ساحل به دریا که بهینه شده و ساخت جمهوری اسلامی ایران نیز بودند در روزهای گذشته در مراحل قبلی این رزمایش اهدافی را در عمق دریای عمان مورد هدف قرار دادند. فرمانده سپاه پاسداران ساخت این نوع موشک‌ها را نشانه قدرت نیروهای مسلح ایران دانست.
سخنگوی پنتاگون:
ایران بیش‌ترین تعداد موشک‌های قاره‌پیما را در خاورمیانه دارد

این اقدامت در حالی انجام شد که این رزمایش بازتاب فراوانی در سطح بین‌المللی ایجاد کرده است. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در اظهاراتی فرافکنانه در همین رابطه مدعی شد: هرچند برنامه تسلیحاتی ایران می‌تواند پیشرفت خوبی کرده باشد اما احتمالاً ایران درباره ساخت موشک‌های رادارگریز مبالغه می‌کند. بریان ویتمن گفت:‌ امکان دارد ایرانی‌ها ظرفیت خود را در پیشرفت افزارهای رادارگریز و هدف‌گیری افزایش داده باشند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویتمن ادعا کرد:‌ ایرانی‌ها به مبالغه درباره ظرفیت های فنی و تاکتیکی خود مشهورند. وی اذعان کرد: ‌ایران موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را به عنوان بازدارنده‌ای در مقابل حملات محسوب می‌کند و دارای بیشترین تعداد از این نوع موشک‌ها در خاورمیانه است. سخنگوی پنتاگون با بیان اینکه رزمایش جاری ایران در خلیج‌ فارس تعجب‌آور نیست افزود: در طول سال گذشته، ایران آزمایش موشک‌های بالستیک میان‌برد را ادامه داده و همچنین موشک‌های ضدشناورهای رزمی را نیز آزمایش کرده است.
آسوشیتدپرس:
موشک جدید ایران آزمایش موفقیت‌آمیزی داشت

این در حالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش داده است که، ایران روز دوشنبه موشک جدید یا اژدر خود را که آخرین اسلحه جدید جمهوری اسلامی است در یک رزمایش که در خلیج (فارس) برگزار شده با موفقیت آزمایش کرد. این خبرگزاری به نقل از محمد ابراهیم دهقانی افزوده است که، ‌قایق موشک‌انداز اژدر جدید ایران می‌تواند زیردریایی‌ها را در هر عمقی هدف قرار دهد و از قدرت کافی برای ضربه‌زدن به ناوهای جنگی سنگین و انهدام آنها، برخوردار است. این خبرگزاری افزوده است که، ایران یک روز پیش نیز موشک جدیدی را که از سرعت زیادی برای ضربه‌ زدن به ناوهای جنگی دشمن برخوردار و برد آن تا 360 کیلومتر در ساعت است، آزمایش کرد. آسوشیتدپرس خاطر نشان کرده است که، سپاه پاسداران رزمایش‌های جدید خود را با رمز پیامبر بزرگ از جمعه گذشته آغاز کرده و اعلام کرده است که، تسلیحات جدید از تولیدات داخلی و تحت فناوری ایران ساخته شده است. شبکه خبری بی‌بی‌سی از آزمایش موفقیت‌آمیز هواپیماهای فوق مدرن ایرانی به نام قایق پرنده خبر داد که قابلیت فرود روی آب و صعود از آن را دارد. هواپیما که موتور آن از نوع ملخی است می‌تواند تا سرعت 185 کیلومتر در ساعت پرواز کند و به گونه‌ای طراحی شده که هیچ رادار دریایی یا هوایی نمی‌تواند آن را ردیابی کند. این هواپیما کاملاً در داخل ایران ساخته شده و در حال پرواز، قادر به شلیک موشک‌هایی است که دقیقاً‌ به هدف می‌خورند. خبرگزاری رویتر نیز در گزارشی مشابه از آزمایش این قایق پرنده خبر داد.
وزارت دفاع روسیه:
مسکو در ساخت موشک‌های ایران مشارکت ندارد

از سوی دیگر سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اشاره به اخبار برخی رسانه‌های گروهی این کشور مبنی بر تشابه مشخصات فنی سلاح جدید ایران و موشک اشکوال ساخت روسیه، مشارکت متخصصان روس در طراحی و ساخت این موشک را رد کرد. به گزارش روز سه‌شنبه منابع اینترنتی از رسانه‌های روسیه، به گفته این مقام روس این موشک به احتمال بسیار زیاد توسط کارشناسان ایرانی طراحی و ساخته شده است. گفتنی است، با آ‍زمایش تسلیحات جدید ایران در رزمایش پیامبر اعظم که در صدر اخبار چند روز گذشته جهان مورد توجه قرار گرفت، رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی تلاش کردند این پیشرفته‌ها را نتیجه الگو‌برداری از نمونه‌های خارجی آن معرفی کنند که پاسخ مقام رسمی وزارت دفاع روسیه این ادعا را رد کرد.
روزنامه ستاره سرخ ارگان وزارت دفاع روسیه در شماره (سه‌شنبه) خود به مقایسه دو موشک فجر و اشکوال روسی پرداخت و نوشت هر دو موشک حامل کلاهک جنگی بسیار مخرب هستند و به پایین‌ترین نقطه شناور اصابت می‌کنند اما در هرحال موشک ایرانی از سرعت به مراتب بالاتر نسبت به موشک اشکوال برخوردار است. روزنامه نزاویسیما چاپ مسکو با اشاره به ویژگی‌های فنی و سرعت بی‌نظیر این موشک نوشت سلاح جدید ایران از نظر مشخصات فنی شبیه به موشک زیرسطحی روسیه اشکوال بوده و با سرعت بالا قادر است شناورهای سطحی و زیرسطحی را نابود کند.
تکذیب شایعه انتقال کلاهک هسته‌ای اوکراین به ایران
در همین حال وزیر دفاع اوکراین، جنجال‌های اخیر برخی رسانه‌ها را که ادعا کرده بودند این کشور 250 کلاهک هسته‌ای به ایران فروخته است را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا، ژنرال سرلمی کریچکنو در پاسخ به ادعای نویسنده مقاله‌ای در یک روزنامه روسی به نام نووایاگازتا گفت: اوکراین، کاملا به تعهدات بین‌المللی خود برای بازگرداندن کلاهک‌ها به روسیه عمل کرده است. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، کریچنکو تاکید کرد: در طول بازگرداندن کلاهک‌ها به روسیه، هیچ کلاهکی گم نشده است و این امر از طریق اسناد مربوطه که کپی آنها در مسکو و کی اف موجود است،‌ قابل اثبات است. روزنامه نووایاگازتا مدعی شده بود که طی سال‌های دهه 90 و پس از فروپاشی شوروی سابق، 250 کلاهک در حین حمل از اوکراین به روسیه، به ایران و کشورهای دیگر منتقل شده است.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی:
رزمایش دریایی ایران دوستان را امیدوارتر و دشمنان را ناامید می‌کند

سرانجام این که دبیر کل حزب موتلفه در این‌باره گفت: رزمایش موفق دریایی ایران، دوستان را امیدوارتر و دشمنان را ناامید می‌کند. محمدنبی حبیبی در پایان نشست دبیران این حزب با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم در آب‌های خلیج‌فارس اظهار داشت: دنیای غرب اکنون ناباورانه پیشرفت‌های نظامی ایران را نظاره‌گر است؛ انواع موشک‌ها و سلاح‌هایی که در این مانور با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت نمادی از دانش، هنر و توانمندی‌های متخصصان این مرز و بوم است؛‌ متخصصانی اعم از پیر و جوان که به رغم تحریم قدرت‌های بزرگ قله‌هایی را فتح کرده‌اند که قبلا در نگاه دشمن باورکردنی نبود. وی افزود: بدون شک سلاح‌های پیشرفته و فوق مدرنی که در این مانور به نمایش درآمد، در خدمت صلح و امنیت منطقه است و با قدرت بازدارندگی خود آرامش منطقه را تضمین می‌کند؛ آمریکا و انگلیس سعی می‌کنند که همسایگان ما را نگران کنند اما همه می‌دانند که این حاکی از نگرانی برای خود آنهاست. ایران اسلامی در تمام دوران بعد از انقلاب ثابت کرده است که نه تنها هیچ چشم‌داشتی به هیچ یک از امکانات همسایگان خود نداشته و ندارد، بلکه مدافع حقوق آنها نیز هست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات