تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۱۴۰۱۸۶
یک تحلیلگر آمریکایی بررسی کرد؛

افزایش حضور نیروهای بلک‌واتر در استان‌های مختلف افغانستان


به گزارش فارس، پایگاه اینترنتی آنتی‏وار در مقاله‏ای به قلم "جرمی اسکایل " (Jeremy Scahill)، نویسنده، محقق و روزنامه‏نگار آمریکایی نوشت: در گزارشی که اخیرا یک سازمان بازرسی آمریکایی در خصوص فعالیت شرکت "بلک‏واتر " (Blackwater) در افغانستان منتشر کرده است، به این نکته برمی‏خوریم که این شرکت امنیتی خصوصی پیشنهاد کرده تا تعداد نیروهای خود را در افغانستان، بالاخص در شهرهای مزارشریف و هرات که آمریکا در حال تاسیس کنسولگری در آنهاست، افزایش دهد. بلک‏واتر در حال حاضر مشغول به اجرای قرارداد یک میلیارد دلاری خود در زمینه آموزش پلیس ملی افغانستان است.
نیروهای بلک‌واتر در افغانستان متاثر از فضای فرهنگی عراق هستند
در کل، گزارش مذکور به ستایش بلک‏واتر بخاطر محافظت از دیپلمات‏ها و مقامات آمریکایی در افغانستان پرداخته و تاکید کرده است که "خدمات محافظت از اشخاص ارائه شده توسط بلک‏واتر کارآمد بوده و باعث تضمین امنیت مامورین آمریکایی در خشونت‏های غیرقابل پیش‏بینی افغانستان شده است. " با این حال، گزارش سازمان بازرسی مذکور بخاطر عدم ارائه آموزش‏های ویژه افغانستان از سوی شرکت بلک‏واتر به پرسنل امنیتی این شرکت انتقاد کرده است. این گزارش مدعی شده است که نیروهای بلک‏واتر تحت تاثیر فضای فرهنگی عراق بوده و با فضای فرهنگی افغانستان آشنایی کافی ندارند.
برنده جایزه کتاب "جورج پولک " (George Polk) افزود: این گزارش که در ماه اوت سال 2009 میلادی تکمیل شده است به هیچ‏وجه اشاره‏ای به واقعه ماه می سال 2009 میلادی که طی آن دو مظنون دستگیر شده افغان توسط نیروهای بلک‏واتر به قتل رسیدند، نداشته است. از آنجا که این سازمان بازرسی وابسته به وزارت خارجه آمریکاست، شاید دلیل عدم طرح این واقعه ربط آن به قراردادی باشد که تحت نظر وزارت دفاع آمریکا انجام می‏شود. بلک‏واتر برای چند ارگان مختلف دولت فدرال آمریکا در افغانستان کار می‏کند. تمرکز گزارش مزبور بر فعالیت‏های بلک‏واتر در مرکز موسوم به "آموزش آمریکا " (USTC) است.
این گزارش صراحتا می‏گوید: "هیچ‏کس تحت فعالیت‏های USTC کشته یا زخمی نشده است و هیچ حادثه‏ای که منجر به استفاده از قوه قهریه شود تحت این عنوان وجود نداشته است. " البته این گزارش قبل از انفجار انتحاری مورخ 30 دسامبر سال گذشته میلادی تهیه شده که طی آن دو نفر از نیروهای بلک‏واتر در حالی که در حال اجرای ماموریت‏های مربوط به سازمان سیا بودند، کشته شدند. این عملیات در منطقه خوست افغانستان به انجام رسیده بود.
حضور بلک‏واتر در 24 استان افغانستان
از سال 2006، وزارت خارجه آمریکا 110 میلیون دلار خرج 119 کارمند بلک‏واتر در افغانستان کرده است. اندکی پیش از آغاز سال جاری میلادی نیز، 54 نفر به تعداد نیروهای بلک‏واتر در افغانستان افزوده شده است. بر اساس گزارش مذکور، بلک‏واتر در 24 استان از 34 استان افغانستان ماموریت داشته است. در آوریل سال گذشته، نیروهای بلک‏واتر تحت قرارداد با وزارت خارجه آمریکا در افغانستان را 94 آمریکایی و 20 کلمبیایی تشکیل می‏دادند. بیشتر نیروهای آمریکایی بلک‏واتر قبلا در نیروهای نظامی ویژه آمریکا عضویت داشته‏اند.
به نوشته اسکایل، بنا بر آماری که بلک‏واتر به سازمان بازرسی مذکور ارائه داده است، در سال 2008، شرکت بلک‏واتر 2730 ماموریت در محافظت از نیروهای وابسته به وزارت خارجه آمریکا به عمل آورده که شامل وابستگان کنگره، USAID و ... می‏شده‏اند.
این نویسنده 36 ساله آمریکایی ادامه داد: در ماه مارس سال 2009، وزارت خارجه آمریکا تصمیم گرفت که 14 دیپلمات آمریکایی را در شهرهای مزار شریف و هرات مستقر کند. بلافاصله پس از این تصمیم، بلک‏واتر نیز پیشنهاد کرد که 67 نفر نیرو در هر کدام از این دو شهر مستقر سازد. این پیشنهاد منجر به تعجب بسیاری از افراد شد. مقامات امنیتی کابل بر این باورند که تهدیدهای امنیتی در مزار شریف و هرات به مراتب کمتر از کابل است.
در بخش پایانی مقاله مذکور اسکایل تصریح کرده است: نکته جالب دیگری که این گزارش بدان اشاره دارد این است که گزارش‏های کاری ارائه شده توسط شرکت بلک‏واتر توسط بخش امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا به نحو مستقلی بررسی نمی‏شوند! این در حالی است که همین گزارش‏ها مبنای پرداخت دستمزد به شرکت بلک‏واتر قرار می‏گیرد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات