صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۱۴۰۷۶۰

نگاهی کلی به فضای رادیوهای بیگانه4تا8فروردین89

بخش قابل توجهی از فضای تبلیغی در ایام تعطیلی رسانه‌های بیگانه بر مبنای موضوع هسته‌ای و فضاسازی محافل سیاسی آمریکا برای شکل‌دهی زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و...استوار بود

 4فروردین89

 برنامه هسته‌ای ایران، بویژه اظهارات کوشنر و تونی بلر و دیپلماسی چین و روسیه در این زمینه، همچنان موضوع مورد توجه رسانه‌های بیگانه در شب(4/1/89) گذشته بود. 

 تلویزیون آمریکا از هشدار تونی بلر به ایران خبر داد. وی گفت: "نباید به ایران اجازه داد توانایی تولید سلاح اتمی را بدست بیاورد آنها باید بدانند ما برای متوقف کردنشان به هر اقدامی دست خواهیم زد این نه برای امنیت اسراییل بلکه برای امنیت جهانی است برای من برای شما برای همه".

 همزمان به گزارش رادیو فردا برنارد کوشنرر وزیر خارجه فرانسه نیز ظهر چهارشنبه گفت "بدلیل ادامه فعالیت های اتمی ایران چاره ای جزء‌ تحریم های جدید وجود ندارد".

 این رادیو همچنین به نقل از رسانه های بین المللی گزارش داد "چین و روسیه بر ایران فشار می‌آورند تا در پرونده اتمی اش هم تجدید نظر کند و پیشنهاد آژانس را مبنی بر معاوضه اورانیوم کم غنی شده با سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را هم بپذیرد".

 به باور ناظران "اکنون روسیه نارضایتی خود از موضع چالشی ایران را کمتر پنهان می کند". 

 با این حال به گفته رادیو فردا "کم نیستند سیاستمدارانی که در این کشور به کارآیی تحریم برای مقابله با جاه طلبی های هسته ای ایران تردید دارند".  از جمله میخاییل مارگروف رییس کمیته امور بین المللی سنای روسیه گفت: "برخلاف مقام های اجرایی روسیه من فکر نمی کنم که تحریم ها بتواند ایران را وادار کند که با جامعه جهانی به توافق برسد من هم باور ندارم که تحریم ابزاری موثر در برخورد با ایران باشد اصولا با کشورهای شرقی می توان به دو روش برخورد کرد با آن ها فوتبال امریکایی بازی کرد که نتیجه آن سومالی و افغانستان و عراق است یا با آن ها شطرنج هم بازی کرد بازی شطرنج هم طولانی ترین و پیچیده تر است اما من معتقدم که با ایران بازی دیگری کارساز نیست".

 تلویزیون آمریکا نیز ادعا کرد "اختلاف دیدگاهی در مورد ایران بین کنگره و وزارت خارجه ایجاد شده سناتور چارز شومر دیروز صحبت از این می کرد که وزارت خارجه نتوانسته ائتلاف بین المللی را علیه ایران در مورد تحریم ها باید ایجاد بکند و بهتر است تحریم های یک جانبه را کنگره الان تصویب کرده در دستور کار قرار بدهد".

 به گفته این شبکه تلویزیونی "وزارت خارجه آمریکا این طور به آن نگاه نمی‌کند دید متفاوتی دارد دولت آمریکا می‌گوید که خوب الان رایزنی ها و هم نظری ها در گروه پنج بعلاوه یک بیشتر شده کشورهای بیشتری در سراسر جهان به ماهیت رژیم ایران را در رابطه با برنامه هسته ای و همین طور برخورد با مردم خود پیدا کرده و اینکه می گوید نهایتا قطعنامه ای در سطح بین المللی در شورای امنیت سازمان ملل را پیش خواهد برد قطعنامه ای متناسب با آنچه که در جریان است و در عین حال تحریم هایی هم شاید بیشتر حتی در سطح ملی در سطح آمریکا در نظر داشته باشد".

 رادیو بی بی سی نیز کوشید توانایی آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را مستند کند. این رادیو ادعا کرد: "تحریم های امریکا باعث توقف فعالیت یک شرکت نفتی روسی در ایران شد". به گفته این رادیو "شرکت روسی لوک اویل در گزراش تازه ای هم اعلام کرده است که از ان جایی که تحریم های وضع شده توسط دولت ایالات متحده امریکا علیه ایران ادامه فعالیت در بخش نفت و گاز ایران را ناممکن ساخته است این شرکت ناگزیر شده است با تحمل زیانی به مبلغ شصت و سه میلیون دلار عملیات خود را در ایران متوقف کند".

 همزمان تلویزیون آمریکا با اشاره به آغاز اجرای طرح لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در آینده نزدیک کوشید آغاز این طرح تاثیر منفی در دیپلماسی آمریکا نداشته باشد بنابراین در صدد توجیه ناتوانی آمریکا در جلوگیری از اجرای این طرح برآمد و ادعا کرد: "به دو علت عمده امریکایی ها مقاومت خاص در مورد قرارداد اخیر از خودشان نشان دادند و مخالفت آشکار نکردند علت عمده این هست که این گاز به هر حال به هند و یا چین در مرحله اول نخواهد رفت و میزان صدور گاز ایران بسیار نسبت به توافق اولیه کاهش پیدا کرده. دلیل دیگر این هست که پاکستان به هر حال به نوعی متحد امریکاست و در منطقه به آن احتیاج دارد و پاکستان نیازمند فوق العاده شدید به تامین منابع انرژی است.

 "ملاقات مقامات آمریکایی و صهیونیستی در کاخ سفید"، "ادامه ساخت بیست واحد مسکونی دیگر در بیت المقدس"،‌ "فضای امنیتی بهشت زهرا در آخر سال"، "پیام تصویری – اینترنتی آقای هاشمی رفسنجانی" و "دیدار نامزد ندا آقاسلطان با مقامات رژیم صهیونیستی" از جمله موضوعات دیگر مورد توجه رسانه‌های بیگانه فارسی زبان در شب گذشته بود. 

•نکته اول:

 کوشنر سه شنبه در کاخ سنا گفت: بدلیل ادامه فعالیت های اتمی ایران چاره ای جزء‌ تحریم های جدید وجود ندارد وی اضافه کرد که "رفتار کنونی دولت در ایران هیچ راهی را برای ما باقی نمی گذارد ایران ظرفیت حساس اتمی خود را بدون دلیل افزایش می دهد".

 همزمان تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس نیز گفت: "نباید به ایران اجازه داد توانایی تولید سلاح اتمی را بدست بیاورد آنها باید بدانند ما برای متوقف کردنشان به هر اقدامی دست خواهیم زد این نه برای امنیت اسراییل بلکه برای امنیت جهانی است برای من برای شما برای همه".

 کوشنر و تونی بلر به گونه‌ای سخن می‌گویند که  گویی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران همه چیز تحت کنترل است و همه چیز وابسته به تصمیم آنها و متحدین آنها است. این در حالی است که:

 اولا، با وجود فضا سازی رسانه‌های بیگانه و برخی مواضع دیپلماتیک مقامات روسی و چینی همکاری این دو کشور با آمریکا و اروپا در شورای امنیت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 ثانیا، در صورت موافقت این دو کشور با تحریم‌های پیشنهادی آمریکا و اروپا، تاثیرگذاری این تحریم‌ها در هاله‌ای از ابهام است، چنانچه میخاییل مارگروف رییس کمیته امور بین المللی سنای روسیه در این زمینه گفته است: "برخلاف مقام های اجرایی روسیه من فکر نمی کنم که تحریم ها بتواند ایران را وادار کند که با جامعه جهانی به توافق رسد من هم باور ندارم که تحریم ابزاری موثر در برخورد با ایران باشد اصولا با کشورهای شرقی می توان به دو روش برخورد کرد با آن ها فوتبال امریکایی بازی کرد که نتیجه آن سومالی و افغانستان و عراق است یا با آن ها شطرنج هم بازی کرد بازی شطرنج هم طولانی ترین و پیچیده تر است اما من معتقدم که با ایران بازی دیگری کارساز نیست".

 ثالثا، ممکن است تشدید مواضع خصمانه شورای امنیت سبب شود تهران از اهرم‌های قدرت خود در منطقه استفاده کند و حتی همکاری خود با آژانس را کاملا قطع کند که در این صورت متضرر اصلی غرب و سازمان ملل خواهد بود.

•نکته دوم:

خلف وعده و بی وفایی نسبت به تعهدات از خصایص رژیم صهیونیستی در برابر مسلمانان و فلسطینیان بوده است. ولی این خلف وعده با خلف وعده‌های پیشین رژیم صهیونیستی به لحاظ شرایط و معنا متفاوت است.

خلف وعده‌های رژیم صهیونیستی در گذشته ناشی از موضع قدرت صهیونیست‌ها بوده است ولی خلف وعده‌های چند سال اخیر - بخصوص پس از عقب نشینی از جنوب لبنان و مطرح شدن طرف تاسیس کشور مستقل فلسطینی- در شرایطی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونهیستی بیش از هر زمان دیگری در موضع ضعف قرار دارد. بنابراین این خلف وعده‌ها تلاشی است برای وانمود کردن به اینکه این کشور همچنان در موضع برتر و قوت قرار دارد.

اما به نظر می‌رسد خلف وعده کنونی در تاسیس بیست واحد مسکونی دیگر در شهر بیت المقدس، آنهم در شرایطی که ظاهرا اختلافات بین تل‌آویو و واشنگتن تشدید شده است، یک هدف دیپلماتیک را دنبال می‌کند که عبارت است از تقویت موضع میانجیگری آمریکا در منازعه خاورمیانه بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان.

بر اساس گزارش ها ساخت بیست واحد مسکونی دیگر در شهر بیت المقدس به تصویب شورای شهر بیت المقدس رسیده است.

ترسیم فضای کلی رادیوهای بیگانه5فروردین89

 گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر درباره بازداشت شدگان جنگ سایبری علیه ایران و طرح ایران پروکسی ، ادعای نقض حقوق بشر در ایران ، انتشار نامه سرگشاده برخی بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر، اظهارات نانسی پلوسی و گزارش وال استریت ژورنال درباره تحریم ایران ، سفر کاسپین ماکان نامزد ندا آقاسلطان به فلسطین اشغالی و دیدارش با مقامات رژیم صهیونیستی از مهمترین سوژه های تبلیغی رادیوهای بیگانه درباره رویدادهای کشورمان در شب گذشته/05/1/89) بود .

 بیانیه دیده بان حقوق بشر: بیانیه این سازمان با متهم کردن ایران به برخورد با فعالان حقوق بشر به بهانه مقابله با جنگ سایبری ، سوژه تبلیغی برای رادیوها در واکنش به کشف شبکه جنگ سایبری و پروژه ایران پروکسی بود که در این خصوص با شگردهای وارونه نمایی این طرح را خودساخته دستگاه قضایی برای برخورد با گروه های حقوق بشری فعال در کشور توصیف کرده و با تطهیر وابستگی متهمان این شبکه به گروهک ها و خارجیان کوشیدند برخورد قضایی با این متهمان را بعنوان فعالان حقوق بشر در ایران نقض حقوق بشر بنامند .

  در این راستا همچنین نامه سرگشاده برخی بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر باعنوان " قربانیان بی نام و نشان اعتراضات انتخاباتی " نیز برخوردهای انجام گرفته با آنان در راستای نقض حقوق بشر تعبیر گردیده است .

 برنامه هسته ای ایران : فضاسازی رادیوهای بیگانه با استناد به گزارشی از روزنامه وال استریت ژورنال چنین شکل گرفت که آمریکا برای جلب موافقت چین و روسیه در تصویب قطعنامه علیه ایران حاضر به صرف نظر از برخی پیشنهادات خود شده است هر چند این گزارش کلی بوده و از پیشنهادات سخنی نرفته است ولی به نظر می رسد در پی مخالفت چین و روسیه با تشدید تحریم ایران هدف این مانور تبلیغی القای فراهم شدن زمینه برای پیشبرد قطعنامه تحریم ایران است .

 سفر نامزد ندا آقاسلطان به فلسطین اشغالی و دیدارش با شیمون پرز آنقدر آش شوری بوده که حتی واکنش منفی مادر ندا آقاسلطان و جنبش موسوم به سبز را برانگیخته و با تعابیری متفاوتی مواجه شده است کاسپن ماکان که به نظر می رسد در پی این انتقادها برخلاف اظهارات اولیه اش هدف از این سفر را اقدامی انساندوستانه برای جلوگیری از حمله رژیم صهیونیستی به ایران خوانده و ادعاهای دیگری را نیز مطرح کرده است و در نهایت با مستقل خواندن خود درصدد برآمده از پیامدهای منفی و بدنامی آن برای جنبش سبز بکاهد .

 استانداردهای زندگی در شهر تهران و وضع نابسامان بازار گوشی تلفن همراه در کشور دو سوژه دیگر رادیوهای بیگانه بودند.

نکته اول:

 فضای تبلیغی رادیوهای بیگانه با چرخش از برنامه هسته ای بر وضع حقوق بشر و فعالان حقوق بشر در ایران تمرکز یافته و به بهانه گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر با ادعای نقض حقوق بشر در ایران و اعمال فشار و محدودیت بر فعالان حقوق بشر پررنگ تر گردید .

 به نظر می رسد کشف شبکه جنگ سایبری علیه ایران در پروژه ایران پروکسی که ضربه ای به تحرکات اینترنتی و رایانه ای آنان زده رویکرد تبلیغی رادیوهای بیگانه را به مظلوم نمایی متهمان بازداشت شده این شبکه سوق داده تا با معرفی آنها در قالب گروه های فعال و حامی حقوق بشر ، برخورد قضایی با این متهمان را در چارچوب نقض حقوق بشر در ایران و اعمال فشار نظام اسلامی بر فعالان حقوق بشر معرفی کنند و با شگرد وارونه نمایی ، ایران پروکسی را طرحی خودساخته قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای برخورد با فعالان حقوق بشر خوانده و اساسا با رد و تکذیب وجود چنین توطئه ای منکر جنگ سایبری گردند .

 هدف از این فضاسازی رسانه ای لوث کردن تحرکات اینترنتی در قالب جنگ سایبری علیه ایران در پروژه ایران پروکسی است تا با اعتبارزدایی از کشف این شبکه و شبهه افکنی و توجیه این اقدامات خصمانه علیه ایران ، برخورد قضایی با حامیان اغتشاشگران در قالب فعالان اینترنتی و حقوق بشری را با تطهیر وابستگی این مجموعه های به اصطلاح حقوق بشری به گروهک های منافقین و سلطنت طلبان فراسوی مرزها در خارج کشور و حتی مستند کردن دریافت کمک های مالی این مجموعه فعالان مطابق با مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1999 که اعلامیه مربوط به مدافعان حقوق بشر است در چارچوب نقض حقوق بشر در ایران توصیف کنند.

 انتشار نامه سرگشاده برخی بازداشت شدگان اغتشاشات پس از انتخابات در اعتراض به برخوردهای انجام گرفته  با آنها و نامگذاری نامه قربانیان بی نام و نشان اعتراضات انتخاباتی با طرح ادعاهایی از قبیل اینکه بدلیل کارهایی مانند دریافت و ارسال پیامک ، ایمیل و تماشای تجمع های اعتراضی و همراهی با سکوت معترضان به اتهاماتی چون محاربه متهم شدند درصدد برآمدند با سبک و حتی غیرمجرمانه بودن رفتار آنان ، انتساب اتهاماتی سنگین به متهمان بازداشت شده را با شگرد مظلوم نمایی در راستای نقض حقوق بشر پیگیری کنند .

نکته دوم:

 برخلاف معمول برنامه هسته ای ایران در فضای تبلیغی رادیوهای بیگانه بازتاب چندانی نداشت و در یکی دو گزارش کوتاه به آن پرداخته شد ، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال از اقدام دولت آمریکا در صرف نظر کردن از برخی پیشنهادات در قطعنامه تحریم ایران به منظور جلب حمایت چین و روسیه خبر داد ، صرف نظر از صحت و سقم این خبر به نظر می رسد مخالفت چین و روسیه با تشدید تحریم ایران و تاکید آنها بر راهکار دیپلماسی در قبال پرونده هسته ای ایران و همچنین شکست غربی ها در اجماع سازی در گروه شش و حتی جلب نظر برزیل علیه ایران ، غربی ها به ویژه آمریکا را ناچار به عقب نشینی با تعدیل خواست های خود در به اصطلاح قطعنامه چهارم علیه ایران کرده تا بتوانند این موضوع را به سرانجامی برسانند .

 در این خصوص رسانه های بیگانه به مانور تبلیغی بر اخباری مبنی بر اعلام آمادگی چین برای ادامه مذاکرات درباره تحریم ها و پیوستن چین به گفتگوی گروه شش را فرصتی برای آمریکا دانستند و درصدد برآمدند تا از فراهم شدن زمینه برای پیشبرد قطعنامه چهارم تحریم علیه ایران حکایت کنند.

نکته سوم:

 سفر کاسپین ماکان نامزد ندا آقاسلطان به فلسطین اشغالی و دیدار وی با مقامات رژیم صهیونیستی و بازتاب آن سوژه ای برای فضاسازی تبلیغی رادیوهای بیگانه مهیا کرده است هر چند این سفر با واکنش های متفاوتی مواجه گردیده است و این آش آنقدر شور بوده که حتی مادر ندا آقاسلطان و جنبش موسوم به سبز نیز به انتقاد از وی پرداختند اما نامبرده در وهله اول هدفش از این سفر را انساندوستانه و برای جلوگیری از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران و پاک کردن دشمن فرضی دانسته ولی در این خصوص نیز صادق نبوده و این حمله را باعث انسجام مردم به نفع نظام و به زعم وی افراطیون دانسته است.

 وی مدعی شده می خواهند روز سی ام خرداد که مصادف با روز قتل مشکوک ندا آقا سلطان است را به عنوان روز جهانی ندا بشناسند در دنیا که در این روز حقوق بشر در تمام دنیا بایستی رعایت بشود و هیچ کسی کشته نشود.

 اما موضوع مهمتر اینکه نامبرده بر اثر انتقادهای فراوان به وی با فاصله گرفتن تعمدی از اظهارات اولیه اش خود را مستقل و بدور از جنبش سبز ، به نمایندگی از مردم ایران و احزاب ، افراد و گروه ها معرفی کرده است و این سفر را شخصی خوانده است.

 اما بخش دیگر موجوددر این فضاسازی تبلیغی اشاره به دوستی مردم ایران و اسراییل برخلاف موضع جمهوری اسلامی در قبال اسراییل است چنان که اشاره به این دوستی در سفر کاسپین ماکان عنوان شده و استقبال مطبوعات و مردم اسراییل از این سفر نیز گواهی بر این امر است و این دوستی در مقاله ای از روزنامه فرانسوی لیبراسیون با عنوان استر مقدس در ایران (در همدان) با اشاره به تاریخچه و مناسبت عید پوریم یهودیان یادآور رابطه باستانی بین ایرانیان و یهودیان شده و این دوستی دیرینه و باستانی مورد تاکید قرار گرفته و این پازل تبلیغی با القای رویکرد دوگانه و متضاد ملت و حاکمیت ایران به اسراییل تکمیل می گردد.

ترسیم فضای کلی رادیوهای بیگانه6فروردین89

 بخش قابل توجهی از فضای تبلیغی شب گذشته(6/1/89 )رسانه‌های بیگانه بر مبنای موضوع هسته‌ای و فضاسازی محافل سیاسی آمریکا برای شکل‌دهی زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران استوار است.

 در این میان نوعی تغییر تاکتیکی در رویکرد آمریکا برای ایجاد اجماع در گروه پنج به علاوه یک درباره اعمال تحریم های جدید علیه ایران مشهود است.

 اعتراف رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به توانمندی ایران در  طراحی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین دیگر سوژه مورد توجه در حوزه سیاست خارجی بود.

 نکته قابل توجه آن که ،محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا از منظر راهبرد شکل‌دهی فضای ساختگی تهدید ایران برای امنیت جهانی، به گونه‌ای هدفمند پیشرفت‌های نظامی ایران را با ادعای تکراری حمایت ایران از تروریسم پیوند می‌زنند.

 رسانه‌های بیگانه شب گذشته با نگاه ویژه به سوژه‌سازی درباره تحولات داخلی ایران پرداختند و تصویری مبهم از چشم انداز اوضاع ایران سال 1389 ترسیم نمودند.

 نکته قابل توجه آن که این رسانه‌ها با تمرکز بر موضوعات حقوق بشری به دنبال سازماندهی گروه‌های ضد انقلاب حول محور حقوق بشر هستند.       

 همچنین محافل تبلیغی غرب درحال بازسازی حلقه‌های جدید برای فضاسازی علیه نظام اسلامی از منظر دیپلماسی عمومی هستند و در عین حال از ضرورت افزایش امکانات برای کاربران اینترنت درایران و همچنین مقابله با ادعای پارازیت‌اندازی بر شبکه‌های تلویزیون ماهواره‌ای ،برای پیشبرد جنگ سایبری علیه نظام اسلامی سخن می‌گویند. 

 رسانه‌های بیگانه به گونه‌ای هدفمند برخی اخبار از جمله بازداشت حسن لاهوتی و حسین مرعشی را در کنار هم قرار دادند و این دو سوژه خبری را در پیوند با جایگاه و شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی تحلیل نمودند و از جمله در فضای رسانه‌ای بیگانه این پرسش معنادار مطرح شد:

 آیا بازداشت نوه و برادر همسر آقای رفسنجانی در روزهای اخیر آغازی بر این حذف کردن خواهد بود و یا  ایشان با همان نقش ویژه خود سرنوشت دیگری را برای خود و آینده سیاسی جمهوری اسلامی رقم خواهد زد.

نکته اول:

 فضای تبلیغی رسانه‌های بیگانه و همچنین گفتمان محافل سیاسی غرب درباره موضوع هسته‌ای ایران، همچنان بر رویکرد شکل‌دهی فضای ذهنی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران استوار شده است.

 در این میان نوعی تغییر تاکتیکی در رویکرد آمریکا برای ایجاد اجماع در گروه پنج به علاوه یک درباره اعمال تحریم های جدید علیه ایران مشهود است که بر اساس آن از احتمال تعدیل در تحریم‌های پیشنهادی آمریکا برای همراه‌سازی چین و روسیه سخن به میان می‌رود.

 اما آنچه که در کلام نهایی از گفتمان محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب برداشت می‌شود؛ شکل‌دهی این ذهنیت تبلیغی است : تحریم‌های جدید علیه ایران در راه است.

 محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب با مشکل ایجاد همگرایی و اجماع در گروه پنج به علاوه یک در تشدید تحریم‌ها علیه ایران مواجه هستند و برای عبور از این وضعیت،با اتخاذ رویکرد زیگزاگی و حرکت گام به گام ، فضایی آشفته در حوزه‌های رسانه‌ای و سیاست خارجی شکل می‌دهند تا از این منظر طیف مخالفان تحریم، در وضعیت سردرگمی و فقدان تصمیم قرار گیرند و به نوعی با گزاره تحریم همراه ‌‌شوند.

  در این چارچوب از منظر دیپلماسی قدرت هوشمند، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در چارچوب مولفه تبلیغی تحریم هوشمند نهادهای حاکمیتی و نه مردم توجیه می‌شود.

 بر این مبنا به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال در فضای رسانه‌ای بیگانه گفته شد:"روزنامه وال استریت ژورنال در شماره امروز پنجشنبه خود نوشت که به منظور جلب پشتیبانی روسیه و چین دولت آمریکا در مجازات‌های پیشنهادی اش را علیه برنامه اتمی ایران را تجدید‌نظر کرده است به طوری که از شدت آن ها کاسته شود ."

 به نظر می‌رسد رویکرد تعدیل تحریم‌ها، برای شکل‌دهی فضای ساختگی شکل‌گیری اجماع برای تصویب قطعنامه جدید تحریمی علیه ایران پیگیری می‌شود و این در شرایطی است که چین کماکان بر پیگیری راهکار گفتگو برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران تاکید دارد و این موضوعی است که برخی از رسانه‌های آمریکایی نیز بر آن اذعان دارند.رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از روزنامه واشنگتن پست مدعی شد: چهارشنبه مقامات چینی دریک سلسله گفتگوها با مقامات آمریکایی در این باره شرکت کردند ولی چینی‌ها همچنان بر این موضع پافشاری می کنند که به جای تحریم‌ها باید مسئله اتمی ایران را از طریق ادامه گفتگوهای مستقیم با جمهوری اسلامی حل کرد .

نکته دوم:

 محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا به پیشرفت‌های ایران در عرصه فن‌آوری‌های نظامی اذعان دارند اما از منظر راهبرد شکل‌دهی فضای ساختگی تهدید ایران برای امنیت جهانی، به گونه‌ای هدفمند پیشرفت‌های نظامی ایران را با ادعای تکراری حمایت ایران از تروریسم پیوند می‌زنند و از جمله مدعی می‌شوند آمریکا از دستیابی گروه‌های تروریستی به فن‌آوری هواپیماهای بدون سرنشین از طریق ایران نگران است.

 بر این اساس  رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا از مجهز شدن جمهوری اسلامی ایران به هواپیماهای بدون سرنشین اظهار نگرانی کرد و گفت: از آن بیم دارد که توانایی های از این دست در اختیار افرادی غیردولتی قرار بگیرند که بخواهند آن را در جهت اهداف تروریستی به کار ببرند

نکته سوم:

 محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا از منظر قرینه‌سازی به دنبال شبیه‌سازی ساختگی وضعیت ایران با اوضاع اروپای شرقی قبل از فروریزی دیوار برلین هستند و در این چارچوب به برجسته‌سازی رویکرد رونالد ریگان در قبال اروپای شرقی می‌پردازند.

 بر این اساس بر ضرورت تمرکز اقدامات ضد ایرانی آمریکا حول موضوعات حقوق بشری تاکید می‌شود.آن گونه که از فضای رسانه‌ای بیگانه برداشت می‌شود؛ محافل تبلیغی غرب درحال بازسازی حلقه‌های جدید برای فضاسازی علیه نظام اسلامی از منظر دیپلماسی عمومی هستند و در عین حال از ضرورت افزایش امکانات برای کاربران اینترنت در ایران و همچنین مقابله با ادعای پارازیت‌اندازی بر شبکه‌های تلویزیون ماهواره‌ای ،برای پیشبرد جنگ سایبری علیه نظام اسلامی سخن می‌گویند. 

فضای کلی؛  حاکم بر رادیوهای بیگانه28اسفند88

 در بحث از تحولات و مسائل داخلی ایران، سوژه جدید رسانه‌ای بیگانه سفر رئیس جمهوری به قم و دیدار با علما بود . در این زمینه رسانه‌های بیگانه اصرار داشتند که روابط میان روحانیت و دولت پس از انتخابات تنش‌آمیز شده است و این سفر به گونه‌ای تلویحی به مثابه دلجویی از علما صورت گرفته است .

 در این زمینه رسانه‌ها با پیش کشیدن بحث‌ها برسر وزیر زن در کابینه و نیز اظهارات مشایی تلاش کردند روابط علما با دولت را ریسه‌دارتر از مسائل پساانتخاباتی القاء نمایند . در مجموع این فضاسازی را می‌بایست در راستای راهبرد شکاف میان دولت با حوزه‌های مختلف ارزیابی نمود .

 مسائل پساانتخاباتی نیز همچنان زنده نگاه داشته می‌شود . در این زمینه بیانیه ادعایی کانون نویسندگان انعکاس یافت که در آن از "مبارزات و مقاومت مردم ایران (!)" سخن گفته است و اینکه سال هشتاد و هشت را سال خودآگاهی مردم ایران خوانده است !!!

 رسانه‌های بیگانه در نگاه به سال آینده نیز ادامه اعتراضات با حاکمیت را القاء می‌کنند و با انعکاس آخرین اظهارات موسوی، کروبی و خاتمی مدعی شدند: جنبش اعتراضی مردم ایران در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

 پارازیت‌افکنی نیز سوژه دیگری بود تا علیه دولت فضاسازی شود واز محدودیت‌ها در ایران سخن به میان آید.   در این زمینه جمهوری اسلامی به مقابله به مثل از سوی اتحادیه اروپا تهدید شد و اینکه ممکن است با برخی تحریم‌های تکنولوژیک در این حوزه مواجه شود . در این زمینه به نامه وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس خطاب به اتحادیه اروپا اشاره شد که خواهان آن شد‌ه‌اند با ایران یک بار و برای همیشه در مورد پارازیت افکنی ها مقابله شود .

 نقض حقوق بشر در ایران نیز همچنان در فضای تبلیغی القاء می‌گردد . بهانه شب گذشته مسائل پساانتخاباتی و نیز مسئله دراویش گنابادی بود . در این زمینه گزاره برتر القاء نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران از سوی رسانه‌های بیگانه بود .

 تحولات هسته‌ای ایران نیز همچنان حول موضوع تحریم‌ها و رایزنی‌های غرب به ویژه آمریکا در این زمینه می‌چرخد . موضع هسته‌ای ایران نیز درقالب اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نحوه مبادله اورانیوم نیز بی‌اهمیت و واکنشی به اجماع برسر تحریم‌ها دانسته شد .

 رسانه‌های بیگانه همچنین در بحث از مسائل منطقه‌ای، تحولات در سرزمین‌های اشغالی را بررسی نمودند. در این زمینه از سازمان حماس به عنوان گروهی تروریستی یاد شد و چهره‌ای ترسیم شده از رژیم‌صهیونیستی، حق‌به جانب و قربانی تروریسم القاء گردید .

اختلافات ظاهری میان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی برسر شهرک‌سازی‌های تل‌آویو نیز برجسته شد تا دو هدف تبلیغی پیگیری شود: تطهیر چهره مخدوش آمریکا در منطقه و مظلوم‌نمایی از رژیم‌صهیونیستی برای لاپوشانی چهره تجاوزکارانه این رژیم .

 نکته اول:

 رسانه‌های بیگانه تلاش ‌می‌کنند راهبرد شکاف را در سطوح مختلف عرصه سیاسی و اجتماعی ایران پیگیری نمایند. در این زمینه هر نوع رویداد و سوژه‌ای دستاویز قرار می‌گیرد تا فضایی تنش‌آمیز و چالشی از عرصه داخلی ایران پیش روی مخاطب گذاشته شود .

 سفردکتراحمدی‌نژاد به قم و دیدار با علما، یکی از آخرین سوژه‌هایی است که با هدف اختلاف‌افکنی در فضای رسانه‌ای بیگانه مطرح شد. رسانه‌ها در این زمینه با ربط دادن مقوله رابطه دولت با روحانیت با مسائل پساانتخاباتی و با بهره‌گیری از پیشینه‌سازی جعلی، روابط تنش‌آمیز دولت با روحانیت را القاء نمودند : "بدنبال ماجراها و اعتراض های بعد از انتخابات، روابط دولت و روحانیون با تنش هایی همراه بوده است ."

 به واقع رسانه‌ها سفر احمدی‌نژاد به قم را در قالبی تحلیل نمودند که پیش‌فرض تبلیغی آن تنش میان روحانیت و دولت بود . در این راستا بود که از دیدار احمدی‌نژاد با روحانیون حامی دولت سخن به میان آمد و انتقاد برخی روحانیون به مشایی طرح گردید .

 در مجموع سفر رئیس‌جمهوری به قم از منظر القایی بیگانه انفعالی و ناموفق ارزیابی شد: "با وجود این تلاش ها، آقای احمدی نژاد نتوانسته طیف وسیعی از روحانیون را در قم مخاطب مستقیم خودش قرار بدهد ."

نکته دوم:

 رویکرد رسانه‌ای بیگانه به مناقشه هسته‌ای ایران، نگاهی نابرابر است، به گونه‌ای که تحولات مرتبط با موضوع هسته‌ای را به ضرر ایران و به نفع غرب مصادره به مطلوب می‌کنند.

 در این زمینه تحرکات و رایزنی‌های غرب درقبال تحولات هسته‌ای ایران به ویژه مسئله تحریم‌ها - در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل و همچنین خارج از آن - در نهایت موفقیت آمیز توصیف می‌شود: "باراک اوباما ابراز نظر کرد که دولتش در ایجاد اجماع در جامعه بین المللی به منظور منزوی کردن حاکمان تهران موفق بوده است."

 این درحالی است که در جهت مخالف این رویکرد، موضع  ایران در چالش هسته‌ای با غرب منفعلانه القاء می‌گردد. در این زمینه اظهارات علی اکبر صالحی درباره نحوه مبادله اورانیوم در داخل ایران، واکنشی منفعلانه و زیرکانه به اجماع درحال شکل‌گیری بین‌المللی علیه این کشور القاء می‌گردد که با سکوت غرب مواجه گردیده است: "قدرت‌های جهانی در گروه پنج به علاوه یک هیچ گونه واکنشی نسبت به اظهارات روز گذشته آقای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نشان ندادند ."

نگاه نابرابر به مناقشه هسته‌ای در حالی در فضای رسانه‌ای مستتر است که به گونه‌ای هدفمند در بحث از موضوع هسته‌ای ایران، حساب مردم از حاکمیت جدا تصور می‌شود . انعکاس دو نقل قول زیر در فضای رسانه‌ای گویای این مسئله است .

1- "وزیر خارجه کانادا گفت مردم ایران نباید قیمت درخواست رهبری ایران به نزدیک‌تر شدن به تسلیحات اتمی را بپردازند."

2- " پرزیدنت باراک اوباما تاکید کرد که رژیم ایران بیشتر از حل مسائل از طریق دیپلماتیک، به دنبال جلوگیری از اعمال دموکراسی و رعایت حقوق بشر در میان خود مردم ایران است."

در نهایت تلاش رسانه‌ای معطوف این گزاره شده است که موضوع هسته‌ای ایران در اولویت اول غرب قرار گرفته است: "باراک اوباما تاکید کرد که هدف ما جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای است و این امر در اولویت ما باقی خواهد ماند."

  نکته سوم:

 رسانه‌های بیگانه به مانند همیشه در تحلیلی معکوس تلاش می‌کنند حماس را گروهی تروریستی القاء نمایند و چهره‌ای حق به جانب و مظلوم از رژیم صهیونیستی ارائه نمایند .

 این درحالی است که رسانه‌های بیگانه از جمله رادیو رژیم‌صهیونیستی چند روزی است در رویکردی جدید از اختلاف میان واشنگتن و تل‌آویو سخن به میان می‌آورند و تلاش می‌کنند به گونه‌ای هدفمند این سوژه را برجسته نمایند . بهانه این اختلاف نیز سیاست تجاوزطلبانه رژیم‌صهیونیستی و ادامه شهرک‌سازی این رژیم است .

 به نظر می‌رسد رسانه‌ها با اینگونه فضاسازی‌ها به ویژه برجسته‌سازی این جنگ زرگری به دنبال اهداف زیر هستند:

- فراهم کردن پیش زمینه‌ای برای القاء چهره‌ای قابل ترحم از رژیم صهیونیستی. نقل قول وزیر خارجه اسرائیل در این راستا قابل ارزیابی است : "ما به همه تلاش ها دست می زنیم تا بتوانیم با همگان به سازش برسیم، ما خواهان هیچ‌گونه تنش و بحرانی با هیچ یک از طرف ها نیستیم، مناسبات خوب با آمریکا با اتحادیه اروپا و دیگران را می‌خواهیم ولی می بینیم که متاسفانه تمامی دنیا ، اسرائیل را به سختی زیر فشار گذاشته، فشاری غیرقابل قبول ."

- رسانه‌ها با برجسته‌سازی اختلاف آمریکا و رژیم‌صهیونیستی تلاش می‌کنند چهر‌ه مخدوش واشنگتن در منطقه - که همواره به گونه‌ای یکجانبه از تل‌آویو حمایت کرده- را تطهیر نمایند . به واقع تطهیرسازی چهره آمریکا هدف دیگری است که دنبال می‌شود .

 

 

ترسیم فضای کلی رادیوهای بیگانه8فروردین89

فضای خبری، تحلیلی و تبلیغی رسانه‌های غربی در کمتر از 24 ساعت گذشته(8/1/89) حکایت از آن دارد که رسانه‌های مزبور پرداختن به دو موضوع چشم‌انداز اجماع اعضای شورای امنیت در تصویب قطعنامه تحریمی جدید علیه ایران و پیروزی حزب العراقیه وابسته به ایاد علاوی را به عنوان دو سوژه خبرساز در صدر برنامه‌های تحلیلی و تبلیغی خود قرار داده ‌اند. رسانه‌های مزبور روند همگرایی میان اعضای گروه پنج به علاوه یک را با توجه به تعدیل‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته میان اعضای شرقی و غربی شورای امنیت مثبت و سازنده ارزیابی کرده و در این راستا پای نشانه‌هایی از موافقیت پکن و مسکو را با این موضوع به میان کشیده‌اند.

این رسانه‌ها پیشی گرفتن العراقیه بر سایر رقبا در انتخابات پارلمانی عراق را به عنوان آغازی بر پایان روند فزاینده اعمال نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سیاست و حکومت عراق با ابزار و وساطت جریانات و گروه‌های قدرتمند شیعی قلمداد نموده‌اند!

رسانه‌های بیگانه در بازتاب و تحلیل فضای سیاست داخلی ایران نیز مقولات و موضوعاتی مانند : تجمع مدعیان مدافع حقوق شهروندی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ وضعیت پرونده تعدادی از بازداشت شدگان پس از انتخابات؛ درگذشت همسر آقای منتظری و نهایتا ادعاهای فرزند شاه مخلوع درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران را بهانه قرار دادند و کوشیدند فضایی از التهاب و تنش را در جامعه ایرانی پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری دوباره بدمند!

بررسی بیانیه اتحادیه ارتباطات بین‌المللی درباره ادعای ارسال پارازیت توسط ایران و نیز گزارشی درباره اخبار و تحولات اقتصادی ایران از جمله سوژه‌های مورد توجه بیگانه در کمتر از 24 ساعت گذشته بود.

نکته اول:

 با شکست ایده آمریکایی- غربی در تصویب اعمال تحریم‌های "فلج‌کننده"و درز کردن این موضوع به برخی مطبوعات و رسانه‌های داخلی آمریکا(مانند وال استریت ژورنال)، برخی مقامات آمریکایی می‌کوشند هنوز ژست قاطعیت را با محوریت موفقیت اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گیرند!

  بر اساس این ژست، هرگونه اعمال تعدیل از سوی آمریکا در محتوای پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت با هدف جلب نظر مساعد روسیه و چین علیه ایران تکذیب می‌شود و از قرار معلوم وفاق و همگرایی میان اعضای به اصطلاح جامعه جهانی در طراز و فاز بالایی ترسیم و تصویر می‌گردد.

  این انگاره القایی، به ویژه با پیام مدودف به نشست سران اتحادیه عرب تقویت شده است. وی(البته به نقل از بیگانه) در این پیام تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را مطلوب ندانسته اما افزوده بود این احتمال را که تحولات به این سمت حرکت کنند نمی توان منتفی دانست!!

 از اظهارات رییس جمهوری روسیه مهم‌تر، موافقت دولت چین با شرکت در مذاکرات گروه پنج به علاوه یک برای تهیه پیش نویس قطعنامه تحریمی علیه ایران است که به عنوان شاهدی از آغاز روند نرم‌خویی پکن و تسهیل روند همگرایی جهانی علیه تهران در نظر گرفته شده است.

 به نظر می‌رسد هدف چنین تکذیب‌ها و تردیدهایی که علی‌الخصوص در ادبیات گفتاری برخی مقامات واشنگتن مطرح می‌شود، پیشگیری از دیپلماسی پیش‌رونده تهران در استفاده از شکاف میان اعضای شورای امنیت باشد؛ آنچه که در اصطلاح رسانه‌ای غرب، سیاست‌دفع‌الوقت(وقت‌کشی) با استفاده از اختلاف ‌نظرهای مزبور نام‌ گذاشته می‌شود!! در این راستا همگرایی میان واشنگتن با مسکو و پکن از یک سو و همگرایی و تبادل نظر نزدیک میان نیکولاس سارکوزی و باراک اوباما (به بهانه بازتاب سفر سارکوزی به آمریکا) از سوی دیگر در گفتار برخی مقامات آمریکایی برجسته می‌شود!

نکته دوم:

 پیروزی ابتدایی ایاد علاوی رییس حزب العراقیه در انتخابات پارلمانی عراق و موفقیت ظاهری وی در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان عراق بیش و پیش از هرچیز از منظر شکست ائتلاف‌های رقیب به ویژه ائتلاف عمار حکیم به عنوان ائتلاف نزدیک به جمهوری اسلامی ایران نگریسته شده و به خوانش گذاشته شده است.

 به دیگر سخن، پیروزی العراقیه(با عضویت برخی اهل تسنن، بعثی‌ها و شیعیان سکولار!) و شکست ائتلاف حکیم دو روی یک سکه در نظر گرفته شده‌اند که به طور خلاصه دارای سه پیامد عمده سیاسی- ایدئولوژیک است:

 (1)سطح ایدئولوژی- فکری: در این سطح، عمده تحولی که از منظر بیگانه ترسیم می‌شود،  خروج فکری از اسلام سیاسی به سمت و سوی سکولاریسم و تقویت جریان ضدمذهبی در ساختار حکومتی و جامعه عراق است؛

 (2)سطح سیاست داخلی: در این سطح، گزاره مرکزی ادعایی و مطرح آن است که پیشی گرفتن العراقیه در انتخابات پارلمانی عراق به معنای بازگشت توازن میان قدرت و نفوذ احزاب و جریانات سنی و شیعی(اعم از شیعی سکولار و غیرسکولار!) است؛

(3)سطح سیاست خارجی: در این سطح، عمده تمرکز و توجه بر تحت‌الشعاع قرار گرفتن روابط حسنه و سازنده دولت آینده عراق با ایران در پی شکست ائتلاف نزدیک به جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. این سطح، یکی از بارزترین و خبرسازترین سطوح سه‌گانه مزبور در فضای خبری و تحلیلی بوده و به نوعی معنا و مفهوم می‌شود که حکایت از ناخرسندی اکثریت گروه‌ها و جریانات سیاسی عراق(حتی گروه‌های شیعی!) از اعمال نفوذ ایرانِ شیعی در امورات حکومتی عراقی‌ها دارد!

*  *  *  *  *  *

 نکته  سوم:

   در شرایطی که مدیریت بحران و مدیریت مهار آشوب در ماه‌های پس از انتخابات 22 خرداد 1388 تا 22 بهمن 88، در مجموع کارنامه موفقی داشته است، به نظر می‌آید رسانه‌های غربی همچنان بر آن هستند تا روح و رهیافت فتنه را در کالبد جامعه جوان ایرانی زنده نگه دارند. 

 بر این اساس هر اتفاقی؛ هر تجمع و تظاهراتی(به ویژه این روزها در خارج از کشور و در مقابل سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در پایتخت‌های غربی) و نهایتا هر سخنرانی و کنفرانسی که از استعداد وارونه‌نمایی اوضاع سیاسی در داخل ایران (استعداد بحران‌آفرینی) برخوردار باشد، بدل به سوژه‌ای جذاب برای غرب و رسانه‌های آن می‌شود.

  در این راستا مواردی مانند دعوت جامعه جهانی‌ حقوق بشر از رضا پهلوی( فرزند شاه مخلوع) برای انجام یک سخنرانی در آلمان درباره ایران؛ تجمع برخی به اصطلاح فعالان حقوق بشر در مقابل سفارت ایران در پاریس در حمایت از زندانیان و بازداشت‌شدگان سیاسی پس از انتخابات و نهایتا درگذشت همسر آ قای منتظری سوژه‌هایی بودند که زمینه‌های لازم برای بازگشت غرب و رسانه‌های آن به فاز و طراز آشوب و بحران را فراهم آورده بود!!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات