تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۱۴۴۰۳۷
ویژه‌نامه شهید نواب صفوی و شهدای فدائیان اسلام

برنامه انقلابی فدائیان اسلام (بخش دوم)

مقدمه: شهید نواب صفوی در کتاب «رهنمای حقیقت» نوشته است: موسیقی غیر مشروع اعصاب قوی انسان و مغز و قوای روحی را ضعیف نموده و از این راه زیان بزرگی به روح و اعصاب و قدرت جامعه وارد می‌آورد. کتاب «رهنمای حقیقت» در سال 1329 شمسی توسط فدائیان اسلام منتشر شد. این کتاب را باید قانون اساسی فدائیان برای حکومت خواند که با توجه به شرایط زمان خود تنظیم و تالیف شده است. متن این کتاب توسط سید مجتبی میرلوحی مشهور به نواب صفوی نگارش شده است و در زمان حیات آن شهید عزیز تنها دوبار مجال انتشار یافت. پس از شهادت او ، تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ، انتشار و نگهداری و فروش این کتاب جرم تلقی می شد. پس از پیروزی اتقلاب اسلامی ، کتاب «رهنمای حقیقت» در سال 1358 به همت همرزمان شهید نواب صفوی مجددا چاپ و منتشر شد و اینک خبرگزاری فارس افتخار دارد که پس از سه دهه ، بار دیگر متن کامل این کتب را در فضای مجازی منتشر می نماید. دومین قسمت از این کتاب را مطالعه می فرمایید:

(7) قماربازان هم در فقر مادی و اخلاقی جامعه متمدن نقش خوبی بازی می‌کنند
اشراف مملکت و بزرگان و روسا دولت در کاخهای شمال شهر و اراذل و اوباش و چاقوکشیها به همکاری و پیروی از بزرگان مملکت در گودال‌های جنوب شهر و ولایات هم به پیروی از مرکز همه مشغول قماربازی هستند
بازی قمار ایجاد حرص و آزی در قماربازان می‌کند که شریف‌ترین اوقات آنان صرف قمار می‌شود.
پس همه بیکاره‌اند و عده کثیری از جامعه را این بیکاره‌ها تشکیل می‌دهند، اینان از چه راهی زندگی می‌کنند و از کجا پولهای گزاف قمار را تهیه می‌نمایند؟ دزدیها، رباخواری‌ها، کلاه‌برداری‌ها، رشوه‌خواریها، نفت‌فروشیها، و رای خریدنها همه و همه اینها راههای مشروع کسب‌های شریف آقایان است (یعنی قماربازی). این رذیلت بزرگ اجتماعی ایجاد رذیلت‌هایی از قبیل کینه‌جوییها و دشمنی‌ها و بدبینی‌ها و بی‌حسیها در قماربازان می‌کند که از نظر کوتاهی فرصت از ذکر آنها صرفنظر می‌شود.
این بلای خانمانسوز هم بایستی سریعا جلوگیری شده بازی کننده و تهیه کننده و حمل کننده و نگاهدارنده وسایل هر گونه قمار جدا بر طبق قانون مجازات اسلام مجازات شود.
(8) سینماها و نمایش‌خانه‌ها و رمانها و تصانیف و اشعار موهوم و شهوت انگیز و جنایت‌آموز
فرهنگ بی‌فرهنگ بر سر راههای تحصیلات ناقص غلظ هم هزاران دامهای جنایت و موانع خطرناک شهوت انگیز و جنایت آموزی نهاده است.
رمانها و اشعار و تصانیف موهوم هوس پسند اکثر اوقات مردم بخصوص اوقات محصلین بیچاره ایرانی و فرزندان اسلامی را صرف نموده از همان دروس ناقص بازشان می‌دارد و تمام جنایات و شهوت رانیها را بزبان هوس پسند کودکان بنام رمان و تصنیف و شعر می‌آموزد و ... مکتبهای عملی فساد را هم بنام سینما و تئاتر در سر راهشان نهاده تا شریفترین وقت مطالعه و تحصیل را در آن‌ جا بگذرانند و دروس عملی جنایات و شهوترانیها را بخوبی بیاموزند و همانهائی را که در رمانها و تصانیف خواندند در سینماها بچشم به بینند.
آری: این کتاب‌ها و مدارس جنایت آموز شهوت انگیز جزء مدارس آزاد فرهنگ است.
جنایات دقیقی که با روحیات جامعه از راه سینما و رمان و تصنیف می‌شود بحدی است که مجال شرح آنها نیست و بسیاری از آنها مشهود و روشن است. سینماها، نمایش‌‌خانه‌ها، رمانها و تصانیف بکلی بایستی برچیده شود و عاملین آنها طبق قانون مقدس اسلام مجازات کردند وچنانچه استفاده‌ای از صنعت سینما برای جامعه لازم دیده شد تاریخ اسلام و ایران و مطالب مفیدی از قبیل درسهای طبی و کشاورزی و صنعتی تحت نظر اساتید پاک و دانشمند مسلمان تهیه شده با رعایت اصول و موازین دین مقدس اسلام برای تربیت و اصلاح و تفریح مشروع و مفید اجتماعی بمعرض نمایش گذاشته شود.
(9) نغمه‌های ناهنجار غیر مشروع جز شهوت و سستی اعصاب جامعه چیزی ببار نیاورده و نمی‌آورد
صدای جریان آبها، نغمه‌ها‌ی طیور و مرغان، صدای سخنان بشر و آوازهای مختلف، نعره‌های ناهنجار حیوانات بری و بحری و هر صدائی موسیقی است.
بعضی از صداها زیانهائی و برخی سودهائی دارد و دسته‌ای اصوات عادی بوده برای رفع نیازهای اجتماعی است مثل سخن و بیان و اصوات تلگراف.
صداهای زیان‌آور و موسیقی غیر مشروع نغمه‌هائی است که روح انسان را از حال معتدل طبیعی بیرون برده بدون منطق و دلیلی او را متوجه مناظر موهوم حزن انگیز یا فرح انگیزی، میکند بیهوده و بی‌دلیل می‌گریاند، و یا مغز و روح او را تحت تاثیر غلط خود قرار داده دست و پا و اعضائش را حرکت داده برقصش وادار می‌کند.
این حرکات بی‌دلیل منظره دورنمائی از حرکات غیر طبیعی و بیرون از اعتدالی نزدیک بسر حد نمونه‌های جنون را به نظر می‌آورد.
در علم پزشکی و دانش طب ثابت است که کسانی که...استمناء می‌کنند عاقبت دچار مرض اعصاب و جنون می‌شوند و علت آن را خروج منی نمی‌دانند بلکه دانش طب علت آنرا ایجاد منظره موهوم شخص موهوم و خیالی مورد زناشوئی ( مثلا زن جوانی)‌در مغز دانسته و این توجه موهوم و تاثیر و فشار این موهوم را در مغز سبب جنون و امراض عصبی می‌داند (آری حق هم همین است چنانچه فلاسفه و اساتید هم غیر این می‌گفتند باز هم ما می‌دانستیم که حق هم همین است و آنان نفهمیده‌اند،‌آری حق هم همین است) و این خود کاری موهوم و بازیچه نوعی جنون است.
موسیقی غیر مشروع اعصاب قوی انسان و مغز و قوای روحی را ضعیف نموده و از این راه زیان بزرگی به روح و اعصاب و قدرت جامعه وارد می‌آورد، غالبا موسیقی‌دانهای دنیا، همان‌هائی که همیشه با موسیقی غیر مشروع سر و کار دارند اندامشان مانند زنان ضعیف و نازک اندام بوده مغز و روحیات و اعصابشان هم بهمان نسبت ضعیف و ترسو و در حقیقت مثل ضعیف‌ترین زنانی هستند که وجودشان منشا آثار حیاتی و مفیدی نمی‌باشد پس بایستی بجای اصوات غیر مشروع و زیان آور موسیقی غلط و موذی موسیقی‌های مشروع مانند الحان شرین و فضیلت پرور قرآن و اذان و نغمه‌های روح پرور مشروعی قرار گیرد که بجای ( موسیقی غلط) و برانگیختن شهوات روح عظمت و فضیلت را می‌پرورد و حقایق را به انسان می‌آموزد و با روح جامعه می‌آمیزد.
(10) دروغ و چاپلوسی و مداحی‌های فضیلت‌ کش بزبان مردم و رادیو و جرائد، رذائل را می‌پرورد و فضائل جامعه را می‌کشد
رادیو، جرائد، سخنگویان خائن، خطیبان واعظ نما، زبان مردم، گاهی وظیفه سینماها و رقاصها را انجام داده بشهوت انگیزی و جنایت آموزی می‌پردازند، رادیوها بوسیله تصانیف فاسد و نمایشات و نغمه‌های شهوت انگیز و جنایت آموز، جرائد بوسیله عکس‌های هوس پرور لخت بانوان (عفیف!) و نشان دادن مواضع محرک شهوت آنها و داستانهای شهوت انگیز و جنایت آموز زبانهای مردم هم با خواندن تصنیف‌های آمیخته به انواع رذالت در کوچه و بازار و خیابان و سایر حرکات داخلی رستورانها و کافه‌ها و چاپلوسی‌های عمومی ... و هر یک وظیفه مستقل خویش را نیز مستقلا انجام می‌دهند، وظیفه مستقلشان چیست؟ ... مداحی از جنایات حکومت،‌فلان وزیر و وکیل خائن و بدگوئی بمردان پاک و مسلمان و خدمتگزاران حقیقی اسلام و ایران. این وظیفه را رادیو و جرائد و همه مردم انجام می‌دهند و عمومی است، دروغ هم که بزرگترین اساس بدبینی و سلب اعتماد همه از هم است نیز عمومی و همه جائی است.
رادیوها ، جرائد ، کفافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و اماکن عمومی بایستی یکباره طبق موازین مقدس اسلام اصلاح شود و از وضع کنونی آنها بکلی جلوگیری شده متخلفین طبق قانون مجازات اسلام بپاداش بدشان برسند.
شک نیست که جرائد پاک و وعاظ مسلمان و سخنگویان نیکی هم هستند که ناپاکن مجال آزادی و انجام وظیفه به آنها نمی‌دهند.
(11) نبودن کار و فقر عمومی و کثرت بیچارگان و سرگردانان و بی‌خانمانان و بی‌سرپرستی آنان چرخ‌های زندگی اجتماعی را فلج می‌کند
ایران، به برکت وجود حکومت خائن سرزمین درندگان است، هر کس زوری و سر نیزه و مقامی داشته از بی‌ناموسی و بی‌ایمانی سهمی برده استخوانی بدهان گرفته بگوشه‌ای خزیده غرش کنان مشغول خوردن و دریدن و ربودن است، فقراء بیچاره و بی‌خانمان و گرسنه هم بیکارند و به کار سرگردانی و بدبختی مشغول، از فقر و گرسنگی خود و عیال و اطفال خود و سرمای زمستان و گرمای تابستان ناله می‌کنند و پناهی از باد و باران و برف و آفتاب سوزان ندارند می‌نالند و می‌میرند و گوش‌های کر اشراف و رجال دزدان بی‌ناموس و بی‌همه چیز مملکت بدهکار نیست.
فقراو و سرگردانان را رجال مسئول و نان خورهای ملت ستمدیده بایستی رسیدگی کنند و بیکاران را هم آنان بایستی کار داده و به فقیر و ذلتشان خاتمه دهند، لیک خود بکار خویش مشغول بوده اگر به بیکاران و بدبختان نیفزایند دردی هم دوا نمی‌کنند، خبر ندارند که قوای تولیدیه و تولید کننده مواد اولیه زندگی همین‌ها هستند اگر دین و شرف ناموس ندارند بدنیای خود رحم کنند زیرا که افزایش بیکاران و سرگردانان نقصان زندگی عمومی خودشان بوده و روزی هم فشار بدبختی از مقدار ظرفیت عمومی گذشته انفجاری طبیعی و ناگهان رخ می‌دهد و گوشت و پوست دزدان و سر نیزه‌داران بدندان انتقام عمومی می‌آویزد.
بایستی حق مشروع بیچارگان را طبق موازین اسلام بدانها سپرد و از این بدبختی نجاتشان داد
(12) فحشا و سرگردانی زنان و امراض مقاربتی میوه کوچکش قطع نسل و مرگ آنان در عنفوان جوانی است
زنان کثیری از فقر و بی‌سرپرستی و فقر دینی و اخلاقی جامعه بشهر بدبختان یا شهر نو و در هر شهر و ولایتی بکوی بیچارگان خزیده به بدترین روزی روزگار سیاه خویش می‌گذرانند، صورت خویش به سیلی سرخ می‌کنند، دلهای افسرده آنان پر از سوز و غم است و آه و ناله‌های سوزانشان هر دل دانا را می‌سوزاند؛ لیک ظاهر حالشان عیاشی و راحتی است؛ سیفلیس و امراض خطرناک مقاربتی از بر و بوم خانه‌های کثیفشان همه جا را پر کرده خودشان مقطوع‌النسل و نسل جامعه را نیز قطع می‌کنند؛ در خود و در نسل آینده ( چنانچه نسلی باقی بماند) تولید هزاران گونه امراض می‌کنند؛ چاقوکشی‌ها و آدم‌کشی‌ها و خود کشی‌ها و جنایات دیگری را سبب می‌شوند؛‌با عمرهای کوتاهی و روزی به بدبختی می‌گذرانند و خود را با گنج‌های نسل و سعادت جامعه ( چون اینان بایستی مادران با سعادت جامعه باشند و نسل‌های پاکی از خود باقی گذراند)‌نارس و ناکام در بهار عمر و جوانی بگورستان برده در زیر توده‌های خاک با دلی پرحسرت می‌خوابند.
آنچه گفتیم که اینان می‌کنند؛ فواحش بدبخت و زنان محروم از همه چیز نمی‌کنند خیر آنان نمی‌کنند؛ خیر نفت فروشان و دین فروشان و وطن فروشان و خریداران رای می‌کنند؛ حکومت جنایتکار می‌کند.
بایستی سریعا بطوری که دستور مشروح آن در آینده این اعلامیه بیان شده بکار این بدبختان طبق قانون اسلامی رسیدگی شود.
(13) رشوه‌خواری عمومی ادارات و وزارتخانه‌ها و سایرین و رباخواری‌های عمومی و بانکهای رباخواری میوه‌اش کینه‌اندوزی و فقر عمومی است
سپور و جاروکش خیابانها همه رشوه خوارانند تا جناب نخست وزیر و شاه؛ این یکنفر سپور رشوه خاکروبه کشیدن می‌گردید؛ آن دو نفر شاه و وزیر رشوه دین فروشی و وطن فروشی و نفت فروشی می‌گیرند؛ این رشته سر دراز دارد؛ هر یک بکار خویش مشغولند؛‌ قضات دادپرور و سران لشگر و سپهبدان جنگجو و تمام طبقات حکومت موجود بدون استثناء رشوه خوارانند؛‌رجال حکومت بیک دلیل رشوه می‌خورند؛‌چون خائنند و طبع پلیدشان با خیانت خو گرفته است؛‌سپوران و پاسبانان بی‌چاره و صفوف ضعفاء اداری بدو دلیل ؛‌یکی اینکه حکومت یا رجال حکومت حق آنها را می‌خورند و آنها را فقیر و گرسنه می‌گذارند؛ و یکی اینکه خیانت را از روسا خود آموخته‌اند.
رباخواران در طبقات تجار و ثروتمندان بیشترند؛ پول‌های ربا را نیز در بانکهای رباخواری جمع می‌کند عملا با اسلام و مسلمین می‌جنگند و در صف مسلمانان هم غالبا قرار داشته برخی هم در لباس قدس و تقوی می‌باشند؛ پول‌ها را راکد گذاشته مردم را بیچاره می‌کنند و گاهی هم که بکار می‌برند کاسه و کوزه و خانه فقراء را به گرو برداشته پس از چندی بعنوان زیاد شدن ربح و تنزیل پول و یا سر آمدن مدتش می‌خورند و دستورات اکید اسلام و قرآن را در خصوص قرض‌الحسنه بی‌اعتنائی و پایمال می‌کنند؛ گاهی هم خدا و قرآن و اسلام را می‌فریبند و به لباس شرع آراسته‌اش نموده بنام شرع مقدس اسلام با اساس اسلام می‌جنگند و برادران مسلمان خود را به فقر و بدبختی و گرسنگی مبتلا می‌کنند.
رشوه‌خواران و رباخواران بایستی طبق دستور مقدس اسلام مجازات شده و ریشه این دو نهال فاسد پوسیده از سرزمین اسلامی ایران کنده شود.
(14) همه از هم پاشیده‌اند، همه بهم بی‌اعتماد و بد بینند دولت از ملت و ملت از دولت همه از هم جدا هستند
آتش فساد، دو روئی، شهوت، دروغ، خیانت، بیِ‌ناموسی، هرزگی و همه رذائل از بروبوم ایران شعله‌ور شده اختلاف عظیمی میان تمام طبقات مردم و حتی میان خانواده‌ها و فرد فرد جامعه حادث گردیده است، همه نسبت بهم بدبین هستند؛‌زیرا همه از هم دروغ و خیانت و بی‌ناموسی و هرزگی دیده‌اند،‌هیچکس بکسی اعتمادی ندارد.
در میان این اختلافات شدید دیدگان عمومی جامعه چون می‌بیند که ریشه‌های مفاسد و بدبختی‌های ملت همه از سرزمین شوره‌زار حکومت فاسد چند نفری خائنین بیرون آمده است و اساس همه این بیچارگیها و تیره‌گیها این چند نفر جنایت پیشه‌گان گرگ صفتی هستند که بلباس چوپانان درآمده‌اند همگی در بدبینی و دشمنی و نابود کردن حکومت خائن چند نفری متحد بوده دارای یک هدف مشترک می‌باشند؛‌حکومت خائن هم در ظلم و جنایت و فشار بلمت مسلمان ستمدیده کوتاهی نکرده هر روز بر ظلم و جنایتش میافزاید.
علم و تاریخ و تجربه نشان می‌دهد که هر حکومتی که کار جنایت و ظلمش بدین پایه رسید نابود شد،‌این حکومت ناپاک هم بصورت زنده و در حقیقت مرده است، اکنون روزهای پس از مرگ و پیش از دفن را طی می‌کند و هر چه بیشتر نعش کثیفش روی زمین بماند بوی گندش بیش از پیش فضاء را فاسد نموده مردم را به تسریع دردفنش وادار می‌کند تا بزودی بخاک سپرده شود تا مگر ملت مسلمان ایران آسوده شده خانه ویران خویش سرزمین فرزندان اسلام و ایران را بر طبق موازین اسلام از نو بنا و تعمیر کند.
طریق اصلاح عموم طبقات و دستور‌العمل برای شئون مختلف حکومت و جامعه
"این دستورات بایستی بیاری خدا مو بمو عملی گردد "
(1)
روحانیت
1- مرجعیت تقلید- مراجع تقلید بایستی کسانی که در لباس روحانیت و مرجعیت بوده و صلاحیت این مقام را ندارند و وجودشان ناپایک بوده و در باطن امر دوستان و معاونین دشمنان اسلام و اجنبی‌ها و خائنین هستند در هر کجا که هستند آنانرا بجامعه معرفی نموده و از لباس و صف مقدس روحانیت بیرونشان آرند، تا اسلام و مسلمین از جنایات مرموز آنان مصون و اساس مقدس روحانیت هم از مفساد آنها منزه ماند و مورد بی‌اعتنائی‌ها و تیرهای افتراء و تهمت عمومی و دست آویز بهانه جویان مغرضی قرار نگیرد و وظائف دینی و روحانی را بدون خار و مانعی انجام داده احترامات شایسته مقام روحانیت هم در مجتمع محفوظ و مراعات گردد.
2- امور درسی- دروس محصلین علوم دینی را طبقه‌بندی نموده رشته‌های دروس تبلیغی و دروس فقهی را برای نیل بدرجه اجتهاد منظم نموده واز هم جدا کنند، و درس تفسیر و اخبار و تاریخ اسلام و علوم مقدس قرآن و حدیث را رسمی و عمومی کنند تا مبلغین و فقهاء معنای اسلام و حقیقت دین را بفهمند و از مزایای اسلامی و پیروی آل محمد (ص) بهره‌های شایسته برند و در دریای بی‌پایان معارف قرآن و علوم آل محمد غوطه‌ور شده روحشان موحد و متوکل بخدا و خونشان به عشق خدا و دین خدا و کتاب خدا و سفیر مکرم خدا و اوصیاء گرام پیغمبر خدا محمد و آل محمد (ص) آمیخته گردیده قلبشان با ایمانی که قرآن و محمد و آل محمد (ص) فرموده‌اند آشنا و منور شده عزیز و مسلمان شوند،‌عزت و آبروی اسلام و شیعه را دریابند و حفظ کنند و جبران توهین‌هائی که بساحت مقدس اسلام و تشیع در نتیجه بی‌ایمانی مسلمان‌ نام‌ها و شیعه‌ نماهائی که شاید غالبا مشترک و بی‌اطلاع از حقایق اسلام و تشیع بوده‌اند وارد آمده بنمایند.
3- منابر - مبلغین ، روضه خوانها؛ مداح‌های ‌تمام ولایات را بررسی و آزمایش نموده؛ برای واعظ و روضه‌خوان و مداح هر یک حدود و وظیفه خاصی تعیین کنند و هر کس را طبق استعداد علمی و تقوی و لیاقتش اجازه منبر رفتن دهند و کسانی را که لیاقت منبر رفتن؛‌تبلیغ؛‌یا روضه خوانی؛ یا مداحی ندارند اجازه منبر رفتن ندهند؛ و بازرسین پاکی از نوع محترم روحانیت در همه جا برای بررسی در امور منابر تعیین کنند؛ تا مگر امور منابر مرضی خدا و شرع مقدس قرار گرفته سمومی بنام دین بعنوان منبر در عروق مسلمین تزریق نشود و رضایت کامل خاطر مبارک حضرت حجة الله امام عصر صلوات الله علیه حاصل شود.
برای لباس محترم روحانیت حدود تعیین کنند؛ هیچکس بدون اجازه مراجع مسئول روحانیت حق افتخار این لباس محترم را نداشته باشد و هر کس لیاقت اخلاقی و علمی این لباس مقدس را نداشت اجازه تشرف باین لباس شریف را از او سلب نمایند.
مدارس شبانه و مختصری برای مبلغین کوچک و روضه خوانها و مداحها تشکیل دهند تا مگر بعضی مبلغین کوچک و روضه خوانها و مداحهائی که اطلاعاتشان کمتر از حدود مسئولیت و تکلیفشان است هر یک بنوبه خود نسبت بوظیفه و مسئولیتشان اطلاعات کافی و مختصری کسب نمایند تا هر یک در انجام وظیفه خود بینا و مطلع باشند و حتی مداحها در ذکر مقدس مصائب و مراثی و مدائح آل محمد (ص) و حضرت ابا عبدالله الحسین صلوات الله علیهم اجمعین مطالب ناشایسته مقام و اشعار بیجا و نامناسبی نگویند و نخوانند.
4- دسته‌ها و نوحه سرائی‌های عمومی- در امور دسته های عزاداری و نوحه سرائی‌های حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و آل محمد هم نظارت نموده دستورات صالحی طبق موازین مقدس شرع برای آنها صادر کنند تا چنانکه شایسته ساحت مقدس حضرت اباعبدالله و آل محمد (ص) است عزا داری و نوحه سرائی کنند و هتک احترامی از ناحیه بعضی نادانان نسبت بخاندان مقدس آل محمد (ص) خدای نخواسته نشود و چنانکه بایست در ارواح جامعه آثار خوبی باقی گذارد.
5- مساجد و مدارس و اوقاف - مساجد ومدارس را تعمیر نموده و بطور شایسته از موقعیت مساجد و مدارس برای عالم اسلام و تشیع استفاده کنند و در امور اوقاف نظارت نمایند تا در محل مشروع خود صرف شود.
6- دائره امر بمعروف و نهی از منکر و انتشارات - دائره‌ای تحت نظر علماء پاک و مطلع برای تبلیغات و امر بمعروف و نهی از منکرات عمومی تشکیل داده از رادیو‌های موجود و جرائد و مجلات مستقلی در اینراه استفاده کنند.
7- حقوق شرعیه - صندوق منظمی برای حقوق شرعیه تحت نظر معتمدین پاک تهیه نموده محصلین و مبلغین را کاملا مستغنی گردانند تا علم و تبلیغ و دین اثر و ارزش واقعی خود را از نظر بعضی حرکات کوته نظران از دست ندهد، و چنانچه مقتضی دانستند ممکن است سرمایه‌ای از حقوق واجبه تهیه نموده تجارتخانه‌ها و کارخانجات بزرگی در دنیا تشکیل دهند و از منافع یومیه آن بودجه بزرگی برای اداره روحانیت و تبلیغات اسلامی تهیه کنند.
مراجع مقدس روحانیت چنانچه در امور اصلاحی مربوطه و انجام وظایف مقدس روحانیت نیاز بقوه مجریه داشتند حکومت صالح اسلامی بایستی آماده اجراء دستورات مشروعشان باشد.            ادامه دارد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات