صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۱۴۴۹۷۲

رسانه‌های ارزشی و خلق حماسه چهل میلیونی

فتح‌الله پریشان اشاره: از وجوه تمایز عصر کنونی با زمان های گذشته، سرعت ارتباط انسان هاست که از طریق رسانه های ارتباط جمعی برقرار می شود. رسانه های ارتباط جمعی علاوه بر سرعت ارتباط و پوشش تعداد زیادی از پیام گیران، نقش ویژه در «هدایت» افکار عمومی به سمت خواسته ها و مطالبات پیام دهندگان نیز ایفا می نمایند. ناظر به همین بعد است که مطبوعات و رسانه ها را رکن چهارم دموکراسی و یکی از مهمترین ابزارهای جنگ نرم بین قدرت ها در شرایط فعلی و آینده به شمار می آورند. کارکرد رسانه های جمعی علاوه بر باورپذیر کردن یک اندیشه، رونق بخشی به انتخاب های مختلف وآگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم، امروزه با مقوله «امنیت ملی» یک کشور و نقش ویژه در تأمین منافع ملی، یا نقض آن ارتباط مستقیم و غیرمستقیم پیدا کرده است. تحولات و حوادث رخ داده قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری، از جمله نمونه های مطالعاتی است که می توان در بستر آن ؛ هم به نقش رسانه های ارزش مدار در شکل گیری حماسه مردمی 22 خرداد و جلب مشارکت 58 درصدی مردم در انتخاب دهم ریاست جمهوری -که تأثیر مستقیم در خنثی سازی تهدیدات دشمنان و افزایش امنیت ملی داشت- پرداخت و هم نقش رسانه های غیر خودی را در تکوین حوادث تلخ پس از انتخابات مورد بررسی و کنکاش قرار داد. حال این سوال مطرح است که رسانه های ارزش محور که دغدغه اطلاع رسانی صحیح به مردم را داشتند، چگونه بر شکل گیری حماسه 22 خرداد تأثیر گذاشتند و با عملکرد تکلیف گرا توانستند در بین انواع صداها و سیماهای رنگارنگ منطقه ای و جهانی به رسالت خود بپردازند؟

نقش رسانه‌های خودی در حماسه 22 خرداد
منظور از رسانه های خودی، رسانه هایی هستند که نگاه شان به آموزه های دینی و انقلاب است و در چارچوب منویات انقلاب کار می کنند و در واقع رسانه های انقلاب اسلامی می باشند. در حالی که رسانه های غیرخودی رسانه هایی هستند که نگاه شان به دست بیگانه است و بازگویی جهت دار گزارشات و تحلیل های رسانه های دشمن را به شکل حقیقت و واقعیت منعکس می کنند و در خدمت اهداف دشمنان انقلاب هستند. مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و نقش رسانه های دشمن و جدی گرفتن تهاجم رسانه ای دشمنان نظام اسلامی فرمودند: «امروز موثرترین و قوی ترین سلاح بین المللی، سلاح تبلیغات و ارتباطات رسانه ای است؛ از بمب اتم هم بدتر و خطرناک تر است. این سلاح دشمن را شما در بلواهای بعد از انتخابات ندیدید؟!»(2/7/88)
در مقابل عملکرد مغرضانه رسانه های دشمن که صحنه گردانان واقعی بلواهای انتخاباتی بودند، مروری بر رفتار رسانه های داخلی و خودی از منظر جامعه شناختی، آسیب شناختی و شناخت رسالت و وظایف رسانه های ارزشی در پاسداشت مرزهای عقیدتی، فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی و ترویج و تعمیم آن به جامعه و خنثی سازی ترفندهای تبلیغاتی رقبای معاند اهمیت می یابد. رسانه های ارزشی همزمان در چند بعد و جبهه فعال بودند؛
اولاً به گونه ای باید برنامه ریزی می کردند که بتوانند نقش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی خود به مردم را به بهترین وضع انجام دهند، از این رو تلاش خستگی ناپذیری برای معرفی کاندیداهای انتخاباتی طراز انقلاب اسلامی و ویژگی ها و شاخص های یک انتخاب اصلح از منظر دین، امام و مقام معظم رهبری در صدر فعالیت های خود در آستانه انتخابات قرار دادند و پس از انتخابات هم این نقش به واکاوی ابعاد و زوایای فتنه سبز و اطلاع رسانی پیامدهای داخلی و بین المللی آن معطوف شد.
ثانیاً رسانه های ارزش محور و انقلابی وظیفه و رسالتی خطیرتر هم برای خود تعریف کردند و آن، هماوردی و خنثی سازی ترفندها و عملیات روانی و تبلیغات سیاسی یک طرفه، تهاجمی و در بردارنده عناصر و پیام های سکولاریستی رسانه های غربی و مخالف انقلاب بود.
نگاهی به عملکرد رسانه های ارزشی در این دو حوزه، اگرچه بی نظمی ها، تکرارها و بی دقتی هایی را نشان می دهد، اما در یک بارم گذاری منصفانه، اکثر آنها نمره قبولی می گیرند. البته در میان همه آنها نقش رسانه ملی بسیار برجسته است. بیش از 70 درصد مردم از دریچه برنامه های شنیداری و دیداری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شاهد مبارزات انتخاباتی رقبا در قالب برنامه تحول آفرین مناظره های انتخاباتی کاندیداها بودند. این نقش آفرینی در حوادث پس از انتخابات در فازی دیگر ادامه پیدا کرد. اطلاع رسانی های دقیق و تحلیل های روشنگرانه از حوادث انتخابات با قدرت اقناع بالا در صدر برنامه ها قرار گرفت.
رسانه های ارزشی انقلاب اسلامی تنها به رسانه ملی محدود نشد ، بلکه فرزندان انقلاب با هر امکانی وارد این کارزار شدند. از روزنامه نویسی و ارائه تحلیل هایی در نشریاتی مثل کیهان، ایران، وطن امروز، رسالت و ... تا هفته نامه ها و نشریات تخصصی تر تا وبلاگ ها و رسانه های الکترونیک تا تبلیغات چهره به چهره کاندیدای ارزشی و انقلابی در منابر، مساجد و محلات و...در این طیف قرار می گیرند.
بررسی ها نشان می دهد که این رسانه ها با محور قرار دادن مباحث و مولفه های ذیل توانستند نقش انقلابی خود را درخلق حماسه 22 خرداد و کشاندن مردم به پای صندوق های رأی و همچنین خنثی سازی اقدامات و تلاش های فتنه انگیزان پس از آن به خوبی انجام دهند:
1- آگاهی بخشی؛ دعوت از مردم برای حضور با شکوهتر در پای صندوق های رأی بیت الغزل همیشگی و ثابت رسانه های خودی و انقلابی بوده است. در این راستا صدا و سیما برنامه های متنوعی از خبر گرفته تا میزگرد تحلیلی ارائه کرده است. ساخت برنامه های سیاسی، تحلیلی که به واکاوی لایه های عمیق جریان فتنه از انتخابات و ارتباط با شبکه های خارجی نه تنها توانست میزان علاقه مندان این قبیل برنامه ها را رشد دهد بلکه در رساندن مردم به قضاوت روشنی از ماهیت و ابعاد حوادث انتخاباتی نقش قابل توجهی را ایفا نمودند.
2- خنثی‌سازی طراحی‌های دشمن؛ رسانه های مکتوب ارزشی با ارائه اسناد مکتوب و رسانه ملی با ارائه برنامه های شنیداری و دیداری توانستند بسیاری از دروغ پردازی های رسانه های غربی را افشا و آنها را بی حیثیت نمایند. این روند قبل از انتخابات با واکاوی برنامه هایی که خواستار عدم مشارکت سیاسی مردم بودند، انجام گرفت و پس از انتخابات با افشای دروغ های آن؛ پخش گسترده فیلم قتل ندا آقا سلطان و بازسازی تصویرهای ساختگی آن در سایت های مختلفی که با آگاه سازی برنامه های رسانه ملی و دیگر نشریات و رسانه های ارزشی درخصوص جعلی بودن تصاویر آن نمونه ای از این قبیل کارکردهای رسانه های ارزشی است.
3- ممانعت از مظلومیت رسانه‌ای جریان فتنه؛ ساخت برنامه هایی که با تحلیل عمیق، منطقی و گسترده توانست مانع بازسازی فتنه گران در موضع مظلومیت رسانه ای شود، از دیگر کارکردهای رسانه های هدفمند ارزشی و انقلابی است.
4- تقویت بصیرت؛ تقویت بصیرت و آگاهی در مستمعان و مخاطبان و لزوم شناخت جوانب توطئه دشمنان انقلاب از دیگر اقدامات محوری رسانه های ارزشی است که توانست با خلق مشارکت سیاسی 85 درصدی مردم در انتخابات دهم ریاست جمهوری نصاب جدیدی از دموکراسی های مقبول منطقه ای را به نمایش بگذارد.
5- تقویت روحیه اسلامی - ملی؛ رسانه های ارزشی به ویژه رسانه ملی با تهیه برنامه هایی که در راستای تصویر چهره برتر از استعداد ایرانی و ایمان اسلامی داشتند، تا حدودی توانستند اعتماد و خودباوری ملی را در ایرانیان بدمند و آنها را به این نتیجه برسانند که ایرانی اگر خواستار تداوم شرایط رو به ترقی امروزی در عرصه های مختلف جهانی است، بایستی در تعیین سرنوشت خود مداخله جدی نماید. از این رو تلاش رسانه های ارزشی برای ترویج روحیه تکلیف گرایی و نگاه تکلیف محور به وظیفه مشارکت سیاسی توانست درصد زیادی از آرای خاموش دوره های گذشته را نیز همراه نماید.
6- شفافیت در نقد و نظرهای رسانه‌های ارزشی؛ نقد عریان کاستی ها و ناملایمات و سوء مدیریت ها به مثابه فرصت آسیب شناختی، این روحیه را به مردم داد که آنها خود را در درون جامعه و نظام اسلامی صاحب و سهیم بدانند. از این رو مقام معظم رهبری در بحثی که راجع به آثار مثبت مناظرات رسانه ملی دارند، می فرمایند:«در این مناظره ها و در این گفت وگوها و در این گفتارهای تلویزیونی، همه شفاف و راحت حرف زدند، حرف دلشان را بر زبان آوردند، یک سیلابی از نقد و انتقاد به راه افتاد و همه مجبور شدند پاسخگویی کنند... مواضع افراد و مواضع گروه ها بدون ابهام، بدون پیچیده گویی ، عریان در مقابل چشم مردم قرار گرفت. مردم احساس کردند که در نظام اسلامی بیگانه به حساب نمی آیند، نظام کشور اندرونی و بیرونی ندارد.»(29/3/88)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات