تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۱۴۶۸۳۴

جنگ پنهان آمریکا در پاکستان

شوکت عزیز، ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان ترجمه: آزاده خطیبی اشاره: تا چند ماه قبل شاید کمتر کسی نام شرکت بلک‌واتر را که اکنون به Xe تغییر نام داده است شنیده بود. این شرکت خصوصی که در امور امنیتی فعالیت می‌کند در سال 1997 تأسیس شد و مقر اصلی آن در کارولینای شمالی است. مالک این شرکت اریک پرینس، یک عضو سابق نیروی ویژه نیروی دریایی ارتش ایالات متحده است که ارتباطات دیرپایی با سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده (CIA) و پلیس فدرال آمریکا (FBI) دارد. فعالیت شرکت بلک‌واتر در پاکستان طی سال‌های گذشته مخفی نگه داشته شده بود. حدود 2ماه پیش اما جرمی اسکیهیل، از مقام‌های شرکت بلک‌واتر و نویسنده کتاب پرفروش «بلک‌واتر: ظهور قدرتمند‌ترین ارتش خصوصی جهان» از حضور این شرکت در پاکستان از سال 2006 به این سو خبر داد. وی می‌گوید که ماموریت این شرکت در پاکستان، انجام عملیات‌های مخفی از جمله هدف‌گیری رهبران القاعده و کسب اطلاعات لازم برای ماموریت پرنده‌های بدون سرنشین ارتش آمریکا بر فراز مناطق قبیله‌نشین پاکستان بوده است. بلک‌واتر همچنین در ربودن افراد مظنون و انتقال مخفیانه آنها به آمریکا برای بازجویی‌های امنیتی دست داشته است.

بلک‌واتر در پاکستان یک سازمان آمریکایی با مجوز قتل و آدم ربایی است و ماهیت خصوصی آن باعث می‌شود تا سازمان‌های امنیتی رسمی ایالات متحده، درصورت قرار گرفتن در مظان اتهام بتوانند از پاسخگویی بگریزند؛ هرچند بعید است که سازمان سیا روزی وادار به پاسخگویی در پیشگاه قانون شود. سازمان سیا به واقع تنها سازمان اطلاعاتی خودسر در جهان است. سازمان اطلاعاتی رژیم‌صهیونیستی (موساد)، اگرچه برای انجام هر عملیاتی آزادی عمل دارد اما باز هم مدیران آن بدون اجازه و تأیید نخست‌وزیر این رژیم قادر به انجام هیچ نوع عملیاتی نیستند. اما سازمان سیا برای انجام عملیات‌های خود هیچ محدودیتی ندارد.
جرمی اسکیهیل در کتاب خود، متوسل به حدس و گمان نمی‌شود و از کنار موضوعات مهم با بی‌اعتنایی عبور نمی‌کند. به همین خاطر وقتی او می‌گوید که مقر اصلی بلک‌واتر در پاکستان، شهر کراچی است به احتمال زیاد چنین است. به گفته وی، ماموریت بلک‌واتر در پاکستان به حدی محرمانه بوده است که حتی برخی مقامات ارشد دولت اوباما نیز از آن خبر نداشته‌اند.
با این حال به‌نظر می‌رسد که او در یک مورد اشتباه کرده است. فعالیت بلک‌واتر در پاکستان محدود به کراچی نبوده است. بلک‌واتر در اسلام‌آباد و پیشاور هم حضور گسترده‌ای دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این شرکت در پیشاور 7 خانه مجاور هم را اجاره کرده است. همسایه‌های این خانه‌ها می‌گویند که ابتدای اجاره شدن این خانه‌ها صدای خفه چند انفجار به گوش رسید و از این‌رو احتمال می‌دهند که ساکنان جدید خانه‌ها آنها را با ایجاد تونل به هم وصل کرده‌اند.
زمانی که مشخص شد پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری سابق پاکستان اجازه فعالیت بلک‌واتر را در پاکستان را داده است همین مسائل باعث شد خیلی‌ها چندان تعجب نکنند. مشرف به حدی رسیده بود که جورج‌بوش هر کاری که از او می‌خواست انجام می‌داد. شرایط آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور کنونی نیز بهتر از مشرف نیست.
طی یک سال اخیر آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند که هواپیماهای بدون سرنشین آنها اهداف خود را با دقت و موفقیت بیشتری در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان مورد حمله قرار دهند. هر چند شناسایی بیت ا... محسود (از رهبران طالبان پاکستان که توسط نیروهای آمریکایی به قتل رسید) توسط نیروهای رده پایین ارتش پاکستان، یک مورد استثنا به حساب می‌آید. گفته می‌شود نیروهای آمریکایی تلاش کرده‌اند که دقت عملیات خود را با بهبود فرایند کسب اطلاعات انسانی توسط سازمان سیا و بلک‌واتر افزایش دهند.
با توجه به اینکه یکی از ماموریت‌های بلک‌واتر در پاکستان، ربودن افراد مظنون به ترور و انتقال آنها به ایالات متحده بوده است نمی‌توان حدس زد که تاکنون چه تعداد مظنون توسط ماموران این شرکت ربوده شده‌اند. هرچند می‌توان نتیجه گرفت که افراد ربوده شده چندان رده بالا و سرشناس نبوده‌اند، چراکه تاکنون ناپدید شدن آنها چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است.
در این میان اگر ماموریت اصلی بلک واتر، هدف قرار دادن رهبران القاعده بوده باشد، به‌نظر می‌رسد که این شرکت در این زمینه چندان موفق نبوده است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا همچنان تأکید می‌کند که اسامه بن لادن در پاکستان است، بدون اینکه شواهد قابل‌قبولی را در این باره ارائه کند. حال باید پرسید که اگر بن‌لادن واقعا در پاکستان است، چطور ماموران حرفه‌ای بلک‌واتر با آن دستمزدهای بالا، موفق به کشتن یا به دام انداختن او نشده‌اند. به‌نظر می‌رسد که بلک‌واتر با فرض داشتن چنین ماموریت مهمی، قابلیت چندانی از خود برای توجیه ادامه حضورش در پاکستان نشان نداده است.
جالب است که اخیرا اریک پرینس، مؤسس و مالک شرکت بلک‌واتر در گفت‌وگویی با مجله آمریکایی ونیتی فیر، ظاهرا با دلخوری ادعا کرده که از سال 2004، از سوی سازمان سیا این ماموریت را یافته که شبه‌نظامیان القاعده را شناسایی کند و به قتل برساند. پرینس در توصیف حادثه‌ای در سال 2007 که طی آن ماموران شرکت او 17 غیرنظامی عراقی را در بغداد به ضرب گلوله از پای در آوردند و با اشاره به واکنش‌هایی که به این حادثه نشان داده شد، می‌گوید: اگر پای مصالح سیاسی در میان باشد، ممکن است یک نفر من را زیر یک اتوبوس در حال حرکت بیندازد.
پرینس اینک مدعی شده است که می‌خواهد تمام روابط خود را با شرکت بلک‌واتر قطع کند. او حتی گفته است که پس از این گفت‌وگو سازمان سیا تمام قراردادهای خود را با شرکت او لغو خواهد‌کرد. با این حال، هیچ مدرکی درباره خروج قریب‌الوقوع بلک‌واتر از پاکستان وجود ندارد. بلک‌واتر یک شرکت خصوصی امنیتی است و برای هر کسی که توان پرداخت حق‌الزحمه‌‌اش را داشته باشد، کار می‌کند. حال اگر قرارداد سازمان سیا با این شرکت واقعا لغو شده باشد، بلک‌واتر در حال حاضر در پاکستان چه می‌کند؟ در پاسخ می‌توان گفت که یا لغو قرارداد سیا با بلک‌واتر ظاهر‌سازی‌ و عوام فریبی است یا این شرکت کارفرما‌های جدیدی برای خود یافته است.
اگر دچار توهم توطئه هم نباشید هر از گاهی هیچ توضیح منطقی برای یک مسئله وجود ندارد و توطئه پنداری منطقی‌ترین توضیح به حساب می‌آید. در چنین مواقعی باید رد پای توطئه را برای توضیح مسائل مختلف پیگیری کرد که در مورد فعالیت شرکت بلک‌واتر هم‌چنین وضعیتی وجود دارد.
در پاکستان عده‌ای عقیده دارند که هدف اصلی حضور بلک‌واتر در کشورشان، به نمایندگی از طرف سازمان سیا، تا حدی بی‌ثبات کردن پاکستان است که تصاحب یا نابودی زرادخانه هسته‌ای اسلام آباد قابل توجیه شود. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی و ایالات متحده نمی‌توانند با یک پاکستان هسته‌ای کنار بیایند. حتی بسیاری از افرادی که مدت‌ها این نظریه را رد کرده بودند اکنون با شواهد به دست آمده در مقابل این نظریه پاسخ منطقی ندارند.
په په اسکوبار، روزنامه نگار برزیلی، این موضوع را مطرح کرده است که ایالات متحده قصد دارد بخش‌های پشتون‌تبار شمال پاکستان و جنوب افغانستان را از دو کشور جدا و آن را تبدیل به پشتونستان متحد کند. این اقدام احتمالی آمریکا همچنین شامل ایجاد بلوچستان مستقل و در نهایت تبدیل پاکستان به کشوری ضعیف و مثله شده خواهد بود. این استدلال، ترکیب هوشمندانه‌ای است از واقعیت و تخیل.
اما اگر چنین نیست، چگونه می‌توان تداوم حضور بلک‌واتر را در پاکستان توجیه کرد؟ تمامی اظهارات رسمی دولت‌های آمریکا و پاکستان و نیز خود شرکت بلک‌واتر در ظاهر ادامه حضور این شرکت را در پاکستان رد می‌کند، اما مدارک و شواهد نشان می‌دهد که بلک‌واتر همچنان در پاکستان حضور دارد و بدون شک این شرکت هیچ هدف صلح آمیزی را در پاکستان دنبال نمی‌کند. تمامی تکذیب‌های دولت‌های آمریکا و پاکستان تئوری توطئه درباره فعالیت‌های بلک‌واتر را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات