صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۰  ، 
کد خبر : ۱۴۷۵۸۶
صبح صادق واکنش صریح و قاطع ایران به قطعنامه 1929 را بررسی می‌کند

جمهوری اسلامی مقتدرانه مقابله به مثل خواهد کرد

مقدمه: سرانجام محور آمریکا، انگلیس و فرانسه پس از یک تلاش قریب به 2 سال توانست پیش نویس قطعنامه چهارم تشدید تحریم ها علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را بدون اجماع در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند. شرایط زمانی و به ویژه صدور این قطعنامه بلافاصله پس از بیانیه تهران و همچنین محتوای آن، بازتاب ها و واکنش های قابل ملاحظه ای را به دنبال داشت. در این میان واکنش صریح و قاطع جمهوری اسلامی به قطعنامه 1929 و تهدید به اقدام مقابله به مثل در صورت توقیف محموله ها و بازرسی کشتی های ایرانی به استناد این قطعنامه، از اهمیت خاصی برخوردار است که در این نوشتار به آن پرداخته می شود:

قطعنامه 1929 و محتوای آن
قطعنامه 1929 به عنوان چهارمین قطعنامه، دربردارنده خلاصه سه قطعنامه پیشین و تکرار بندهای آنها بوده و علاوه بر تأکید بر تحریم های قبلی، مجموعه ای از شرکت های ایرانی وابسته به وزارت دفاع، سپاه پاسداران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را مورد تحریم قرار می دهد. در این قطعنامه تلاش شده، عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه های شورای امنیت مورد تأکید خاص قرار گیرد. مجاز دانستن کشورهای عضو سازمان ملل در انجام بازرسی از محموله ها و کشتی های ایرانی در آب های آزاد در صورت مشکوک بودن و منهدم کردن آنها، وجه تمایز اصلی این قطعنامه با سه قطعنامه قبلی می باشد. در واقع غربی ها با محوریت آمریکا از طریق تشدید فشارها بر جمهوری اسلامی، در پی آنند تا کشورمان را در شرایطی قرار دهند که بالاجبار به خواسته آنها مبنی بر تعلیق و در نهایت پایان دادن به فعالیت های هسته ای و برچیدن چرخه سوخت تن دهد.
اهداف قطعنامه 1929
قطعنامه 1929 که با فشار و امتیازدهی آمریکایی ها به تصویب رسید، به طور همزمان اهداف کوتاه مدت و بلندمدتی را فراتر از متوقف ساختن فعالیت های هسته ای ایران دنبال می کند. ساختار قدرت در نظام بین الملل با سرعت در حال دگرگونی و تغییر بوده و نظم نوینی در حال پی ریزی است. جمهوری اسلامی ایران یکی از بازیگران اصلی در عرصه تحولات بین المللی بوده و اجلاس خلع سلاح تهران و همچنین حضور موثر ایران در نشست بازنگری NPT با شعار «انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس» و در نهایت صدور بیانیه سه جانبه تهران، جملگی از نقش آفرینی فعال ایران در عرصه تحولات ساختاری نظام بین الملل حکایت می کند. بنابراین اهداف این قطعنامه را که با همراهی کشورهای قدرتمند از جمله روسیه و چین به تصویب رسید، نباید در پایان دادن به فعالیت های هسته ای ایران خلاصه کرد. یکی از مهمترین اهداف این قطعنامه، حفظ ساختار موجود در عرصه جهانی است. ساختار غیردمکراتیک شورای امنیت سازمان ملل که صرفاً تأمین کننده منافع قدرت های جهانی است. [بیانیه تهران نشانی از قدرت های نوظهور است که قابلیت های زیادی برای برهم زدن نظم ناعادلانه کنونی حاکم بر عرصه بین الملل و شکل دهی به ساختارهای جدید را در بردارند.] کشورهای قدرتمند منتفع با نظم کنونی با صدور قطعنامه 1929 در واقع پیامی به ایران، برزیل، ترکیه و حتی دیگر کشورهای جهانی دادند که حاضر نیستند خارج از اراده آنها در خصوص مسائل مهم جهانی تصمیم گیری شود. البته این نگاه و اراده قدرت های استکباری بوده و لکن روند تحولات جهانی برخلاف این اراده می باشد. اما در خصوص جمهوری اسلامی می توان مجموعه ای از اهداف نرم افزارانه و سخت افزارانه را که آمریکایی ها و هم پیمانان دنبال می کنند برشمرد که اهم آنها عبارتند از:
1- پیگیری راهبرد فشار و گفت وگو با ایران به منظور متقاعد ساختن کشورمان برای پایان دادن به مقاومت هسته ای و پذیرش پیشنهادات غربی ها مبنی بر گرفتن یک سری امتیازات و جمع کردن چرخه سوخت
2- برهم زدن تعادل ایران در تصمیم سازی با تشدید فشارها
3- ایران را تهدید امنیت جهانی معرفی کردن
4- تضعیف توان نظامی و دفاعی ایران با تحریم شرکت های وابسته به وزارت دفاع و سپاه پاسداران
5- کنترل صادرات و واردات ایران از طریق بازرسی محموله ها و کشتی های ایرانی
6- حمایت از جریان اپوزیسیون داخلی و روحیه دادن به آنها برای مقاومت در برابر نظام اسلامی
7- جلوگیری از رشد و توسعه تصاعدی ایران
8- فراهم کردن بسترهای اصطکاک و رویارویی با ایران
تأمل در اهداف مذکور نشان می دهد که آمریکایی ها اهدافی فراتر از موضوع هسته ای ایران را دنبال می کنند و از رهگذر موضوع هسته ای در واقع به دنبال تحقق سیاستی هستند که 31 سال است در قبال ایران اسلامی دنبال کرده و همواره شکست خورده اند. آمریکایی ها به همراه انگلیسی ها و صهیونیست ها طی 31 سال گذشته به دنبال تغییر ساختار جمهوری اسلامی بوده و همچنان این هدف را تعقیب می نمایند و قطعنامه 1929 را با چنین نگرشی دنبال کرده اند.
بازی اروپا در زمین آمریکا
چند روز پس از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا در سطح وزیران خارجه، تحریم های جدیدی را برای تشدید فشارها بر جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد که این اقدام بیانگر همگرایی بیشتر اروپا با آمریکا در موضوع ایران است. هر چند طی 31 سال گذشته غرب در جبهه مقابل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قرار داشته، لکن در موضوعاتی، اروپایی ها سعی می کردند به منافع خود توجه کرده و بعضاً در برخورد با ایران به دلخواه آمریکایی حرکت نکنند. البته فرجام آن را باید در اجلاس سران اتحادیه اروپا ملاحظه کرد، اما این حرکت اروپایی ها نشان از پذیرش اروپا برای بازی در زمین آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دارد.
سیاست دوگانه آمریکا و اروپا
نکته بسیار قابل تأمل در موضوع هسته ای ایران و مواضع غرب، حاکم بودن پارادوکس بر سیاست ها و راهبردهای آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال ایران است.
در حالی که آمریکا بدون توجه به اقدام اعتمادساز ایران با بیانیه تهران که می توانست فرصت خوبی برای حل و فصل مسائل هسته ای کشورمان باشد، قطعنامه 1929 را به تصویب رساند، در کنار این سیاست اعمال فشار بیشتر بر ایران، آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام می دارد. جالب اینکه همین سیاست دوگانه در قبال ایران را اتحادیه اروپا در پیش گرفته است. در حالی که اتحادیه اروپا در سطح وزیران اعمال تحریم های جدید را به صورت یک جانبه علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند، خانم «اشتون» وزیر خارجه اتحادیه اروپا تقاضای ملاقات و مذاکره با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را مطرح ساخت. این سیاست های دوگانه در واقع همان سیاست نخ نمای از کار افتاده چماق و هویج است که غربی ها همچنان به معجزه آفرینی آن در قبال ایران دل خوش کرده اند.
واکنش ایران به قطعنامه
واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف در قبال قطعنامه، صریح، قاطع و معنادار است. نوع واکنش ها نشان از وحدت، همدلی و قاطعیت برای تأمین منافع ملی به ویژه حقوق هسته ای ملت ایران دارد. در مجموع واکنش ایران در قبال قطعنامه 1929 را در دو سطح می توان مورد بررسی قرار داد.
الف) صیانت از دستاوردهای هسته ای و پیشبرد آن
در گذشته نه چندان دور ایران همانند بسیاری از کشورهای جهان فاقد دانش و فناوری هسته ای بود و آن گاه که غربی ها متوجه قصد ایران برای دستیابی به دانش و فناوری هسته ای شدند، تمام توان خود را برای بازداشتن ایران از رسیدن به این خواسته به کار بستند، ولی موفق نشدند. این واقعیت را چند سال قبل آقای سولانا نماینده وقت اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای با ایران در گفت وگو با دکتر علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشورمان اینگونه بیان می دارد: «ما می خواستیم شما به این نقطه نرسید ولی اکنون شما به چنین موقعیتی دست یافتید.» منظور آقای سولانا کاملاً روشن است. غربی ها تلاش کردند که ایران هسته ای نشود و برخلاف میل آنها و به رغم تمام محدودیت ها و فشارها و تهدیداتی که اعمال کردند، اکنون جمهوری اسلامی ایران یک کشور هسته ای است. دیروز غربی ها تلاش کردند ایران هسته ای نشود، با عزم و اراده جدی مسئولان و همت دانشمندان جوان، ایران هسته ای شد. اکنون آنها تلاش می کنند توان هسته ای را از ایران اسلامی با زور و فشار بگیرند، فلذا باید با عزم و اراده جدی از این توان و دستاورد ارزشمند دفاع کرد و آن را به پیش برد و توسعه داد. در همین راستا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ 26 خرداد به فوریت طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای رأی قاطع دادند. براساس این طرح در صورت تصویب نهایی، دولت موظف به همکاری با آژانس فقط در چهارچوب مقررات عمومی NPT خواهد بود و باید غنی سازی 20 درصد را به منظور تأمین سوخت رآکتور تهران انجام داده و صفحه های سوخت را تهیه نماید. در همین راستا دکتر علی صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سیاست دوگانه غرب اعلام کرد، ایران هم از این پس راهبرد دوگانه در مسئله هسته ای در پیش می گیرد. راهبرد دوگانه مورد نظر آقای صالحی در قبال سیاست دوپهلوی غرب مبنی بر فشار و گفت وگو با ایران عبارت از گفت وگو و پیشبرد تحولات هسته ای کشور می باشد. طی سال های گذشته تجربه نشان داده که راهبرد ایران بر راهبرد غرب غلبه داشته و فشارهای غرب در خصوص موضوع هسته ای ایران همواره نتیجه معکوس داشته است. به عبارت دیگر به موازات افزایش فشار غرب بر ایران، فعالیت های هسته ای ایران شتاب پیدا کرده و دستاوردهای شگرفی را برای ملت ایران به دنبال داشته است. بر همین اساس دکتر صالحی از طراحی رآکتور مشابه رآکتور تهران تا پایان سال جاری و اقدامات در حال انجام برای راه اندازی کارخانه تولید صفحه سوخت خبر داد.
ب) مقابله به مثل در صورت تعرض به منافع ایران
مهمترین بخش از واکنش مسئولان جمهوری اسلامی در قبال قطعنامه 1929، تهدید به مقابل به مثل است. مقابله به مثل اشاره به آن بخش از قطعنامه دارد که می گوید کشورهای عضو سازمان ملل می توانند نسبت به بازرسی محموله ها و کشتی های مظنون ایران اقدام و در صورت لزوم آنها را منهدم نمایند. مسئولان ایران با قاطعیت از عزم ایران برای دفاع از منافع ملی و تأمین امنیت ملی سخن گفته و در این راستا پیام روشنی را به غربی ها دادند. براساس ماده چهارم طرحی که فوریت آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، دولت باید نسبت به کشورهایی که به بازرسی کشتی های ایرانی و یا محموله های باری ایران مبادرت ورزند، عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممکن انجام دهد. دکتر علی لاریجانی همین مطلب را با صراحت هر چه تمام اعلام کرد که در صورت بازرسی کشتی های ایرانی، در دریای عمان و خلیج فارس به خدمت کشتی هایشان می رسیم. دکتر احمدی نژاد نیز در جمع مردم استان چهار محال و بختیاری با صراحت اعلام داشت، ایران حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داند.
مقابله به مثل مقتدرانه و بدون تردید انجام خواهد شد
تهدید به عمل مقابله به مثل در صورت بازرسی کشتی ها و محموله های ایرانی یک بلوف نیست و یک پیام روشن، قاطع و جدی به غرب است و آنها در صورت تعرض به منافع ایران، باید منتظر پاسخ کوبنده و پشیمان کننده جمهوری اسلامی باشند. آمریکایی ها و صهیونیست ها طی سال های گذشته همواره کشورمان را به شکل های مختلف تهدید کرده و در مقابل، مسئولان ایرانی و به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره به آنان گوشزد نموده اند که در صورت هر گونه خطایی، با واکنش کوبنده ملت ایران مواجه خواهند شد.
نظام جمهوری اسلامی با اتکال به قدرت لایزال الهی و پشتوانه عظیم ملت ایران عزم خود را جزم کرده در برابر زیاده خواهی های آمریکا و متحدینش با تمام توان بایستد. آمریکایی ها باید بدانند ملت ایران با هوشیاری کامل، تمامی رفتارهای آنان را رصد کرده و آنان با هر پوششی و به هر شکلی بخواهند به منافع ایران تعرض نمایند، باید تاوان سنگین آن را بپردازند. رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در سال 1384 که آمریکایی ها با ادبیات تهدید در قبال ملت ایران سخن می گفتند، با صراحت هر چه تمام و در جمع مردم همدان (18/4/1384) فرمودند: «اگر متجاوزی منافع علمی، طبیعی، انسانی و فناوری ایران را مورد تعرض قرار دهد، ملت ایران دست او را بی درنگ قطع خواهد کرد. ایران اسلامی در مقابل هر قدرتی خواهد ایستاد و منافع متجاوزان به ایران را در تمام دنیا به خطر خواهد انداخت و هر متجاوزی را پشیمان خواهد کرد. نبردی که غرب آغازگر آن خواهد بود اما به یقین کنترل آن به دست او نخواهد بود.»
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان دیگری، سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال تهدیدات و فشارهای غرب و به ویژه آمریکا را این گونه ترسیم می نمایند: «توصیه من به مسئولان و ملت ایران این است که به تهدیدهای دشمنان اعتنا نکنند، راه خودشان را ادامه دهند و کار خودشان را بکنند. البته مسئولان ذی ربط بایستی هوشیار باشند، نباید غافل باشند. ما مثل دولتمردان آمریکا جنگ طلب نیستیم، آنها جنگ طلبند و دنبال جنگند، اما آن جایی که پای عزت این ملت و منافع این کشور به میان بیاید، ما اهل فداکاری هستیم، ما فداکاری را مخصوص آحاد ملت نمی دانیم. بعد از قضیه یازده سپتامبر که به دو برج نیویورک حمله شد، تا دو سه روز از رئیس جمهور آمریکا و معاونش و دولتمردان درجه یک خبری نبود، گم و گور شده بودند! ما اینگونه نیستیم. اگر خدای نخواسته برای این ملت تجربه تلخ و امتحانی پیش بیاید، خود ما پیشاپیش ملت، لباس رزم می پوشیم و آماده فداکاری می شویم. امروز نظام جمهوری اسلامی متکی به 70 میلیون جمعیت است. امروز ملت ایران و دولت ایران و مسئولان ایرانی در خودشان مثل کوه احساس استواری و قدرت می کنند. ما از هیچ کس نمی ترسیم، ما قدرت و توانایی را برای دفاع از حقوق خودمان همیشه داریم و از این حقوق کوتاه نمی آییم و کسی حق ندارد که حق ملت را در این جا (موضوع هسته ای) مورد معامله قرار دهد.» (سخنرانی در صحن جامع رضوی، 1/1/1384)
بدیهی است ملتی که چنین رهبری دارد و براساس آموزه های دینی خود را مکلف به دفاع از اسلام و سرزمین اسلامی و عزت و استقلال خود می داند، در برابر هر متجاوزی دست به مقاومت خواهد زد و پیروز خواهد شد.
توان مقابله به مثل مقتدرانه وجود دارد
برای پیروزی در یک مقاومت در برابر متجاوز 2 چیز لازم است؛ اول عزم و اراده جدی و پولادین و دوم توان و قدرت برای ایستادگی و مقابله. در شرایط کنونی هر 2 عنصر اساسی در جمهوری اسلامی برای دفاع از حقوق ملی و مصالح اسلامی وجود دارد. بیانیه شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به قطعنامه 1929، در واقع اعلان موضع رسمی نظام اسلامی برای آمادگی همه جانبه ملت و نظام اسلامی جهت دفاع در برابر هر تعارض ارزیابی می گردد. واقعیت این است که اگر کشوری با هر بهانه ای و با استناد به قطعنامه 1929 در هر گوشه ای از جهان بخواهد با بازرسی محموله ها و کشتی های ایرانی، حقوق ملت ایران را مورد تعرض قرار دهد، این توان در سراسر جهان و به ویژه در منطقه راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای مقابله به مثل و پشیمان ساختن متجاوز وجود دارد. رزمایش های اخیر سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در آب های خلیج فارس و دریای عمان و فراتر از آن به خوبی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران می تواند مقتدرانه و بدون تردید از حقوق ملت ایران دفاع نماید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات