تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۱۴۸۹۹۴
مشروح نشست مطبوعاتی متکی؛

وزرای خارجه ایران، ترکیه و برزیل بار دیگر مذاکره می‌کنند

اشاره: وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه از سرگیری مذاکرات مربوط به مبادله سوخت نیازمند هماهنگی ایران، برزیل و ترکیه است، گفت: پیشنهاد تشکیل اجلاس سه جانبه وزرای خارجه در دستور کار قرار دارد و ظرف دو روز آینده تاریخ آن مشخص خواهد شد. به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی که صبح امروز سه‌شنبه در خبرگزاری ایرنا برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص سخنان بان کی مون دبیرکل سازمان ملل درباره تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران و نیز موضوع حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و جنگ روانی اخیر در منطقه گفت: برخی اظهار کردند که تحریم‌ها راه حل دیپلماتیک را مسدود نمی‌کند‌ و برخی پا را فراتر گذاشته و اعلام کردند که این قطعنامه برای دنبال کردن راه ‌حل دیپلماتیک است.

دنیا منتظر تست‌های غلط آمریکا نیست
وی با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی مشخص است، یادآور شد: بداخلاقی‌هایی در این خصوص در مورد ایران انجام می‌شود و آنها می‌خواهند تجربه‌های شکست‌ خورده را دوباره تکرار کنند اما دنیا نمی‌تواند منتظر همه تست‌های غلط آمریکا باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به 8 سال رویکرد غلط آمریکا در منطقه گفت: آنها به اعدام یک قاتل یا جانی افغانی اعتراض می‌کنند اما صدها هزار نفر در افغانستان را به خاک و خون کشیده‌ و پس از 8 سال اعلام می‌کنند که سیاست‌هایشان غلط بوده است.
متکی با طرح این سؤال که جامعه جهانی تا چه زمانی باید تاوان اشتباهات آنها را بپردازد؟ خاطرنشان کرد: حربه‌ تهدید و پس از آن جلب همکاری ناکارآمد شده است.
هدف از صدور قطعنامه کسب وجهه بود
وی با بیان اینکه ایران مذاکره را در نظر داشت اما آنها برای قطعنامه عجله کردند، افزود: یک هدف قطعنامه کسب وجهه بوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آنها برخی از اعضای شورای امنیت را برای رای دادن علیه ایران دعوت کردند که هنوز پشت میز مذاکره تهران بودند، یادآور شد: اما همین کشورها به قطعنامه شورای امنیت رای منفی دادند.
متکی با ذکر این نکته که ما همواره نان خود را خورده و به آنها نصیحت می‌کنیم که گوش هم نمی‌کنند، اظهار داشت: اگر بنا بود سیاست‌های بوش نتیجه دهد در همان دوران بوش نتیجه می‌داد.
وی با بیان اینکه سازمان ملل باید جایگاه خود را حفظ کند و دبیرکل آن یک رکن جدی است، گفت: ما به بان کی ‌مون توصیه جدی کردیم که باید در این خصوص فعال‌تر باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مردم دنیا نمی‌خواهند در سازمان ملل شاهد تصمیمات یک قدرت پر مدعای کم فکر بی‌استراتژی باشند چرا که آنها باید تاوان اشتباهات را بپردازند.
نباید از مذاکرات به عنوان یک ابزار استفاده کرد
متکی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور کشورمان در تعیین شروطی برای مذاکره گفت: ما بر اساس چارچوب‌های اعلامی رئیس جمهور حرکت کرده و آن را در دستور کار داریم. چرا که معتقدیم از مذاکرات نباید به عنوان یک ابزار استفاده کرد.
وی در خصوص تهدیدات اخیر کشورمان از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز گفت: تهدید ایران به حمله نظامی قبل از آنکه به عنوان یک واقعیت در دستور کار باشد، به عنوان ابزاری مطرح بوده و در دو سال آخر دولت بوش نیز این موضوع همواره مطرح می‌شد.
وزیر امور خارجه کشورمان سؤال جدی پیش روی آنها را این دانست که آنها ظرفیت‌هایی را برای شیطنت‌هایی دارند اما موضوع نامشخص برای آنها تبعات این شیطنت‌هاست.
متکی ادامه داد: ما گزینه نظامی را حتی برای جنگ ‌طلبی مثل بوش نیز منتفی می‌دانستیم چرا که استدلالات ما روشن است، آنها کدامین جبهه را می‌توانند فرماندهی کنند از مرز چین تا فلسطین چه جبهه‌ای را می‌توانند مدیریت کنند.
شانسی برای حمله نظامی آمریکا به ایران نمی‌بینیم
وی یادآور شد: ما شانسی را برای خود آمریکا در حمله نظامی به ایران نمی‌بینیم، چه رسد به فرزند نامشروع آن رژیم صهیونیستی که در بحران‌های داخلی و منطقه‌ای گرفتار آمده و تا تعیین تکلیف این رژیم، این بحران‌ها انشاءالله ادامه خواهد یافت.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره شروط ایران برای مذاکره و موضع کشورها در خصوص وضعیت هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: وقتی کشورها در روند طبیعی یک گفت‌وگو بداخلاقی می‌کنند باید پاسخ‌های منطقی و متناسب با آن را شنونده باشند.
وی افزود: اگر عمده بحث‌های آنها در دنیا مربوط به مسائل هسته‌ای است، سؤالات دیگری نیز به جز موضوعات هسته‌ای ایران وجود دارد که یکی از آنها مربوط به رژیم صهیونیستی می‌شود.
وزیر خارجه کشورمان افزود: اینکه ما گفت و گوها را چارچوب بندی و هدفمند کنیم به این دلیل است که آنها اظهارنظر کرده و ما پاسخ‌های متناسب با اظهارنظرهای آنها را ارائه کنیم.
متکی در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت شهرام امیری نیز گفت: ما وضعیت امیری زائر ایرانی ربوده شده در عربستان را پیگیری کرده و آن را از طریق دو کشور عربستان و آمریکا و همچنین دبیرکل سازمان ملل دنبال می‌کنیم.
آخرین خبرها درباره امیری دم خروس را آشکار کرد
وی در خصوص آخرین وضعیت وی گفت: آخرین خبرها دم خروس را آشکار کرد و آنها که ادعا می‌کردند که اطلاعی از وضعیت امیری ندارند مشخص شد که به چه سادگی دروغ می‌گویند.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما وضعیت شهرام امیری را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم که امیری روزی به آغوش خانواده خود بازگردد.
قطعنامه‌ها کارآمد نیستند
متکی در پاسخ به سؤالی درباره اجرای قطعنامه شورای امنیت و واکنش ایران نسبت به آن از سوی کشورها گفت: گاهی کشورها را در یک وضعیت خاصی قرار می‌دهند که یک سخن بین‌المللی بگویند اما کار آمد بودن این قطعنامه‌ها مطلب دیگری است.
وی افزود: این قطعنامه‌ها هیچگاه جز زمانی که موفق شده باشند با حربه روانی دل طرف مقابل را خالی کنند عملیاتی نبوده است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به وجود پرونده قطور در کشورهای اروپایی که طی 30 سال گذشته تحریم‌ها علیه ایران را زیر پا گذاشته است، خاطرنشان کرد: امروز ساده ترین کارها در دنیا تجارت است.
حرکت‌های متناسب با تحریم را طراحی کردیم
متکی با بیان اینکه ایران حرکت‌های متناسب با تحریم را طراحی کرده و پاسخ مناسب را خواهد داد، یادآور شد: شعار ما این است که منطقه خلیج فارس، به لحاظ امنیت اقتصادی، امنیت تولید و انرژی و نیز کشتیرانی باید از سوی همگان رعایت شود چرا که امنیت یکپارچه است و نمی‌توان آن را تفکیک کرد.
وی ادامه داد: ما در حوزه مناسبات اقتصادی با تدابیر ویژه‌ای که نظام طی 5 سال گذشته در پیش گرفته مشکلی نداریم.
شورای امنیت درباره قطعنامه‌ها پاسخگو باشد
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جنگ روانی دشمن در یک جنگ نرم متقابل به حیثیت زدایی از شورای امنیت منجر می‌شود، یادآور شد: شورای امنیت باید در خصوص تصویب قطعنامه‌ها پاسخگو باشد چرا با توجه به گزارشات مکرر و نبودن انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان این قطعنامه‌ها صادر شده است.
متکی ادامه داد: نهایت ماجرا این است که چند سؤال وجود داشت که قابل بررسی و پیگیری است و برای چنین امری که بیش از 20 گزارش مبنی بر عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان وجود دارد نباید قضاوت ناعادلانه کرده و حکم صادر می‌کردند و صرف نظر از اینکه امکان عملیاتی شدن داشته باشد یا نه.
وی ادامه داد: آنها در مقابل یک موضوع روشن که در آب‌های آزاد اتفاق افتاد و در آن توسط رژیم صهیونیستی حقوق بشر زیر پا گذاشته شد حتی جرات قضاوت پیدا نکردند که این یک رویکرد دوگانه و غیر قابل دفاع است.
وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: آنها با قطعنامه می‌خواستند جنگ روانی به راه اندازند اما موفق به این کار نشدند.
مناسبات اختاپوسی انگلیسی‌ها
متکی در پاسخ به سؤالی درباره کاهش روابط ایران با انگلیس، با اشاره به بازیگری و نقش‌آفرینی منفی دولت‌های بریتانیا در 200 سال گذشته علیه منافع و مصالح کشورمان خاطرنشان کرد: کارنامه قطوری از عملکردهای سوء‌ مغرضانه و خصمانه دولت‌های انگلیس را شاهدیم.
بازیگری انگلیس در جریان فتنه
وی با بیان اینکه در یک سال اخیر در فتنه‌های ایجاد شده در داخل کشور شاهد بازیگری انگلیس بوده‌ایم، اظهار داشت: انگلیسی‌ها مناسبات اختاپوسی و روابط پیچیده‌ای را داشته‌اند و کماکان تصور می‌کنند که حوزه‌های مختلف روابط با ملت‌ها و کشورها که سیستمی و نهادینه شده می‌تواند تداوم یابد.
وزیر خارجه ادامه داد: آنچه وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور به تبعیت از آرمان‌های نظام و انقلاب از یکسو و رهنمودهای مقامات عالیه کشور از سوی دیگر تعقیب می‌کند این است که مناسبات ایران و انگلیس باید در یک فضای شفاف و جایگاه برابر قرار گیرد.
متکی گفت: ما از قطع همه آن اتصالات و ارتباطات قدیمی شده که در عرصه‌های آموزشی، فرهنگی و ... تلاش کردند که با بخش محدودی از نخبگان ایجاد کنند حمایت می‌کنیم.
وی با اشاره به برخوردی که سه سال پیش بین روسیه و انگلیس در مورد کنسولگری انگلستان رخ داد، اظهار داشت: در این جا نیز همینگونه است ما معتقدیم این روابط باید باز تعریف شود.
متکی ادامه داد: آنچه ما از سوی نظام به آن ماموریت داریم تنظیم روابط با کشورهاست. گاهی کاهش و یا افزایش است، تنظیم یعنی اینکه روابط به قاعده درآید.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: به دنیا اینگونه القا کردند که هر که مریض باشد قطعا دارالشفای آن انگلیس است، القا کردند هر کس می‌خواهد دکترا و تحصیلات عالیه بگیرد باید به آکسفورد و کمبریج برود. دانشجویانی که به انگلیس رفته و در آنجا تحصیل کردند روی تزهایی هدایت و متمرکز شدند که خروار خروار مطلب از کشورهایشان برای آنها ببرند و این در حالی بود که اگر انگلیسی‌ها می‌خواستند هزینه کنند باید میلیون‌ها هزینه می‌کردند.
انگلیس به قد و قامت واقعی خود برگردد
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر حوزه‌هایی در خصوص روابط با انگلیس در دستور کار برای کالبد شکافی قرار گرفته و انگلیس باید به قد و قامت واقعی خود برگردد.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر 1+5 شرایط ایران برای گفت‌وگو را نپذیرد واکنش و اقدام بعدی جمهوری اسلامی چه خواهد بود، اظهار داشت: شرایط مطرح شده روشن‌تر از آفتاب است و نکات خیلی روشنی است. غربی‌ها باید به بدیهیات جواب دهند، اگر کسی مدعی بحث هسته‌ای است اینکه از او پرسیده شود نظرش را نسبت به سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کند، آیا خواسته غیرمنطقی است.
وی گفت: اجازه دهید ما پاسخ‌های آنها را داشته باشیم و بعد از آن پاسخ‌ها، صرف‌نظر از آنکه پاسخ‌ها چه باشد دیدگاه‌هایمان را مطرح می‌کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه، با گرامیداشت یاد شهدای رسانه که طی 31 سال گذشته در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی از جمله جنگ تحمیلی و پوشش صحنه‌های مختلف از تلاش، نشاط و مقاومت ملت ایران اطلاع‌رسانی کرده و سرانجام شربت شهادت را نوشیدند به خصوص شهید صارمی گفت: بیان این جملات به معنای نوعی سپاس و قدرشناسی از تلاشی است که آنها در افکار عمومی، اطلاع‌رسانی و تولید شناخت نسبت به تحولات در عرصه‌های گوناگون برای ملل مختلف جهان و مردم ایران دارند.
تعامل رسانه و دیپلماسی
وی افزود: تعامل رسانه و دیپلماسی در یک رویکرد دو سویه مبتنی بر همکاری، هم‌افزایی، همدلی و همفکری، شعار دستگاه دیپلماسی برای ارتباط و کار با رسانه است.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه معتقدیم اطلاع‌رسانی در سطح جهانی صرفاً از زاویه تنگ کمی مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد، گفت: تکنولوژی ارتباطات امروز این امکان را فراهم کرده که فرد فرد جوامع مختلف بتوانند رسانه داشته، اطلاع بگیرند، اطلاع‌رسانی کنند و منابع اطلاعاتی خود را خودشان انتخاب کنند.
متکی ادامه داد: مونولوگ حاکم بر عرصه رسانه‌‌ای امروز به یک دیالوگ تبدیل شده و پیشرفت بشری در عرصه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات این امکان را فراهم کرده است.
وی آثار مهم دیگر در تحولات امروز علاوه بر تکنولوژی، دستگاه‌های مجهز و پول بیشتر در استخدام افراد و گستردگی نمایندگی‌ها در سراسر جهان را، فرکانس و بار محتوایی اخبار تولیدی و تحلیل‌هایی خواند که امروز از تحولات صورت می‌گیرد و افزود: سمت و سوی این تحولات نیز مبنای اساسی‌تری برای قضاوت ملت‌ها در ارتباط با این تحولات شده است.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران در این دیپلماسی عمومی در جهان سهم بسیار زیادی داشته است، گفت: امروز حق‌محوری و عدالت‌خواهی اگر در بطن تحولات سیاسی و بین‌المللی وجود داشته باشد، مخاطبان بیشتری در دنیا می‌یابد.
متکی ادامه داد: بر همین مبنا وقتی جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که قطعنامه شورای امنیت غیرقانونی و ناعادلانه است، بسیاری به عمق این سخن مراجعه می‌کنند که ما چه می‌گوییم و شورای امنیتی که خود را به عنوان مدیر و مبصر قطعی جهان در مناسبات و ساختارهای امروز بین‌المللی جا انداخته بود امروز در درون خود و در نقدهایی که نسبت به این رویکرد شورای امنیت افشاگرانه مطرح می‌شود، با یک چالش جدی روبروست.
متکی یادآور شد: شورای امنیت ناگزیر است به این محور مهم توجه کند که حق‌مداری و سمت و سوی حق‌طلبانه داشتن در تصمیم‌سازی‌ها که اساس مهمی در قضاوت ملت‌هاست.
نامه به 15 عضو شورای امنیت ارسال شد
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره نامه‌هایش به کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، گفت: نامه‌های اینجانب به 15 عضو شورای امنیت چه آنهایی که به قطعنامه 1929 رای منفی داده و چه آنهایی که رای مثبت دادند، ارسال شده است.
به اشتون هم پاسخ می‌دهیم
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در خصوص پاسخ‌های ایران به نامه‌های گروه وین‌ (آمریکا، فرانسه و روسیه) و همچنین پاسخ به درخواست کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: نامه‌های مربوط به گروه وین و همچنین پاسخ نامه خانم اشتون در دست تهیه است و بعد از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
بیانیه تهران اوج همکاری سازنده بین ایران، برزیل و ترکیه بود
خبرنگار فارس با اشاره به اظهارات روز گذشته محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه گفت‌وگو تنها با گروه 1+5 انجام نخواهد شد از متکی پرسید آیا ورود طرف‌های دیگر تنها محدود به برزیل و ترکیه خواهد بود یا کشورهای دیگر نیز می‌توانند به این عرصه بپیوندند؟ که وی اظهار داشت: برزیل و ترکیه نقشی محوری، سازنده و عدالت محورانه در دیپلماسی خود پیرامون بحث تبادل سوخت داشتند. آنها بر اساس خواست رسمی گروه وین و نامه مکتوب رئیس جمهور آمریکا انگیزه‌های بیشتری پیدا کردند که در این ماجرا نقش‌آفرین باشند و ما نیز از آنها حمایت کردیم.
وی بیانیه تهران را اوج همکاری سازنده بین سه کشور عنوان کرد و افزود: در آن مقطع کسانی که تصور نمی‌کردند این توافق حاصل شود در یک شتاب‌زدگی وارد بحث قطعنامه شدند.
متکی گفت: از آنها پرسیده شد که چرا اینقدر با عجله اقدام کردید؟ که آنها عذر بدتر از گناه آوردند و گفتند نزدیک سالگرد شلوغی‌های تهران بود به همین خاطر عجله کردیم.
وزیر خارجه موضوع گفت‌وگو با برزیل و ترکیه را در قالب بیانیه تهران و مسئله تبادل سوخت عنوان کرد و گفت‌: مذاکره با 1+5 در خصوص دغدغه‌های مشترک جهانی است. باید طرف‌های چونان مذاکراتی را کارآمد کرد و ما این موضوع را در دست بررسی داریم. برای سلسله مباحث و گفتمان جدیدی که می‌تواند بین ما و کشورهای مختلف شکل بگیرد مشارکت عام‌‌تری صورت گیرد و کشورهایی که رویکردهای متفاوت‌تری دارند به آن جرگه بپیوندند.
مشورت با برخی کشورها درباره موضوع هسته‌ای آغاز شد
وی با بیان اینکه فکر می‌کنم به نتایج مفیدتری خواهد رسید، درباره کشورهای دیگری که می‌توانند در این مذاکرات (1+5) حضور داشته باشند، خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور مشورت‌های داخلی قرار دارد و با برخی از دوستان نیز در بیرون مشورت‌هایی را آغاز کرده‌ایم که در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.
وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه تبادل سوخت با مذاکره با 1+5 موضوعاتی جدا از هم هستند، گفت: تفاوت این دو آن است که در گفت‌وگو درباره تبادل سوخت، در این زمینه (تبادل سوخت) مذاکره می‌شود اما با 1+5 درباره مشترکات بسته‌های پیشنهادی مذاکره صورت می‌گیرد و این تفاوت دو کار و گفت‌وگو است.
متکی گفت: بیانیه تهران مبنایی است برای اینکه چنانچه تبادل سوخت برای گروه وین کماکان در دستور کار قرار دارد، می‌توانند مراجعه کنند و با بررسی‌های جدیدی که بناست با ترکیه و برزیل در مورد بیانیه تهران داشته باشیم این بحث را پیگیر باشند.
وی ادامه داد: آنها از فردای قطعنامه مراجعاتشان را داشتند و به طور مستقیم و غیرمستقیم درخواست‌هایشان را مطرح کردند که ما در حال بررسی آن هستیم.
چارچوب گفتمان با 1+5 بازنگری می‌شود
وزیر خارجه یادآور شد: چارچوب و فرمت گفتمانی که قبلا قالب آن 1+5 و ایران بود در حال بازنگری است. فکر می‌کنیم باید کسان دیگری در این چارچوب و فرمت مشارکت داشته باشند، برای اینکه تنوع رویکردها و نگاه‌ها را داشته باشیم.
کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران و عراق
متکی درباره کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و عراق که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری سیاست حوزه اقتصادی کشور است که طی سال‌های اخیر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری ایران در خارج از کشور از یکسو و سرمایه‌گذاری‌های دیگر کشورها اعم از شرکت‌های خارجی و ایرانیان خارج کشور از سوی دیگر، در دستور کار بوده است.
افزایش صادرات غیر نفتی در دولت نهم
وی گفت:‌ ما به لحاظ آمار که جزئیات آن را معمولا سخنگویان اقتصادی دولت بیان می‌کنند رشد قابل توجهی را در حوزه همکاری‌های اقتصادی و اقتصاد خارجی داشتیم. افزایش صادرات غیرنفتی کشور به میزان 300 درصد در دولت نهم و حضور شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری در تولید اتومبیل و تراکتور و بسیاری صنایع کوچک و متوسط دیگر ایرانی در خارج از کشور، بخش‌هایی از حوزه‌های اجرایی این سیاست هستند.
5 میلیارد دلار، مراودات اقتصادی ایران و عراق
وزیر خارجه کشورمان یکی از حوزه‌هایی که ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه در تحولات بعد از سقوط صدام بر آن تمرکز کردند را گسترش روابط اقتصادی عنوان کرد و افزود: برای نخستین‌بار در تاریخ دو کشور ما به مرز 5 میلیارد دلار مراودات اقتصادی رسیدیم. شرکت‌های ایرانی توانستند در پروژه‌های مختلف درمانی، بیمارستانی، نیروگاهی و سایر پروژه‌های زیرساختاری کشور عراق مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: ما از توسعه همکاری‌های اقتصادی، افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری‌های متقابل حمایت می‌کنیم. همایش سرمایه‌گذاری متقابل ایران و عراق در این چارچوب تعریف شده و زمان دقیق برگزاری آن از سوی سازمان سرمایه‌گذاری کشور و وزارت اقتصاد و دارایی به اطلاع رسانده خواهد شد.
اخراج لقایی از استرالیا
وزیر خارجه کشورمان درباره اخراج شیخ منصور لقایی روحانی ایرانی از استرالیا بعد از 16 سال که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: از گذشته‌های بسیار دور مسلمانانی که در کشورهای غیر اسلامی حضور داشتند برای آموزش‌های اسلامی، عبادات و اعمال فرهنگی و اسلامی خود نیازمند حضور معلمان و روحانیونی برای برپایی نماز و فعالیت‌های فرهنگی بودند. ما امروز در بین جوامع و اقلیت‌های مسلمان مقیم کشورهای غیراسلامی روحانیونی را از کشورهای مختلف از جمله ایران داریم و این امری عادی و طبیعی است.
متکی با اشاره به روحانیونی که از کشورهای مختلف در استرالیا حضور دارند، ادامه داد: این روحانی 16 سال است که به دعوت مجموعه اقلیت مسلمان که جامعه بزرگی را در استرالیا تشکیل می‌دهند در ارتباط با فعالیت‌های دینی در این کشور حضور داشته است.
وی با بیان اینکه این شهروند ایرانی طی 15 الی 16 سال نقش سازنده‌ای را در استرالیا ایفا کرده، خاطرنشان کرد: ما اقدام دولت استرالیا را در دست پیگیری داریم و وزارت خارجه این موضوع را دنبال می‌کند که چرا این امکان را از مسلمانان آنجا دریغ کردند.
از سرگیری مذاکرات ایران، ترکیه و برزیل
خبرنگاری از متکی سؤال کرد که آیا مذاکرات در مورد مبادله سوخت به اواخر مردادماه موکول شده است؟ که وی پاسخ داد:‌ از سرگیری مذاکرات مربوط به مبادله سوخت نیازمند مقدمه‌ای یعنی هماهنگی سه کشور ایران، برزیل و ترکیه است. در دو هفته گذشته به دفعات تماس‌ها و ارتباطاتی بین وزرای خارجه سه کشور وجود داشته و ما به این نیاز مشترک رسیدیم که باید ادامه راه را در یک هماهنگی دنبال کنیم. بر این اساس پیشنهاد تشکیل اجلاس سه جانبه وزرای خارجه در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: امیدواریم تاریخ آن ظرف یکی دو روز آینده اعلام شود. در تماسی که امروز و فردا در جریان است امیدواریم تاریخ مذاکرات مشخص شود.
متکی درباره اعلام مرداد ماه از سوی احمدی‌نژاد برای انجام مذاکرات با 1+5 نیز خاطرنشان کرد: اعلام این زمان مربوط به مذاکرات با 1+5 است، البته ما الان در تیرماه قرار داریم یعنی مقدماتی که برای مذاکرات سه جانبه نیاز است ممکن است قدری زمان‌بر باشد لذا هر وقت آماده شد، اعلام می‌کنیم.
هز زمان نیاز باشد سوخت 20 درصد تولید می‌کنیم
وزیر خارجه درباره تولید سوخت 20 درصد در داخل نیز گفت: تولید این سوخت موضوعی نیست که کشورها مستمراً‌ خط تولید آن را در کار نگه داشته باشند. هر وقت نیازی تعریف می‌شود، خط 20 درصد برای تولید سوخت 20 درصد به کار می‌افتد. قبلا هم وقتی که ما سفارش می‌دادیم تولید شروع می‌شد، یعنی آماده‌سازی می‌کردند که بعد سوخت 20 درصد تولید کنند.
متکی یادآور شد: تولید سوخت 20 درصد مثل 3.5 درصد نیست که دائما تولید و انبار شود، 20 درصد برای نیاز تعریف شده تولید می‌شود. ما به لطف خدا و همت متخصصان کشور به این توانمندی دست یافتیم و این تولید را برای نیازهایمان تعریف کردیم لذا هر زمان نیاز داشته باشیم تولید می‌کنیم و هر زمان که نیاز نداشته باشیم، تولید نمی‌کنیم.
وی در ادامه نشست مطبوعاتی در خصوص دیپلماسی اقتصادی - صنعتی و برنامه‌های وزارت خارجه در این زمینه اظهار داشت: یکی از شعارهایی که در آغاز دولت نهم مطرح بود و الان نیز تداوم دارد این بود که ما در هر عرصه‌ای که برایمان مقدور است، جلو برویم و کشور را خودکفا کنیم.
وی با بیان اینکه این خودکفایی در عرصه تولید علم و فناوری خوشبختانه شتاب بسیار خوبی داشته، خاطرنشان کرد: شما در این عرصه در طی 5 سال گذشته و در کنار قدم‌هایی که از گذشته برداشته شد، شاهد شکوفایی بودید.
متکی با اشاره به موضوع تحریم گفت: ما امروز که با موضوع تحریم آشنا نشده‌ایم، 30 سال است که آمریکایی‌ها با تمام توان خود در زمین تحریم قرار دارند و همه تلاش‌های خود را در این زمینه انجام دادند.
وزیر خارجه یکی از حوزه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها را خودباوری با تکیه بر خودکفایی دانست و افزود: حمایت از تولید داخل، دیپلماسی اقتصادی و ایجاد یک سازوکار جدید مختص شرایط تحریم، تحت عنوان ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که بتواند فعالیت‌های اقتصادی کشور را در عرصه‌هایی که با تحریم مواجه می‌شوند، روان سازی کند؛ راهکارهایی است که در نظام تعریف شده و وزارت امور خارجه در بعد روابط خارجی در کنار دستگاه‌های ذیربط از جمله در حوزه صنعتی و تجاری کشور قرار دارد و گام‌های خوبی را در این زمینه برداشته است.
خبرنگاری درباره رابطه با روسیه در پی رای مثبت این کشور به قطعنامه 1929 سؤال کرد که وی پاسخ داد: روابط با کشورها سر جمع عناصری است که به عنوان عناصر مشترک در روابط بین کشورها و برخی از عناصری که به عنوان مرزهای اختلافی و یا اختلاف دیدگاه‌ها تعریف می‌شود.
متکی ادامه داد:‌ اگر حاصل جمع این حوزه‌های اتفاق و وفاقی و اختلافی معمولاً بالای 50 درصد مثبت باشد، می‌گویند روابط دوستانه است. ما و روسیه همسایه‌ایم و روسیه کشور مهمی است. عرصه‌های مختلفی از روابط دو کشور جاری و ساری می‌باشد که این عرصه‌ها متنوع و مختلف هستند.
نقدهایی به بخشی از سیاست خارجی روسیه
وزیر خارجه افزود: برای روسیه مهم است که این حوزه‌های روابط را با ما داشته باشد در عین حال ما در حوزه‌هایی نیز با یکدیگر اختلاف نظر داریم و این اختلاف نظر اختصاص به امروز ندارد. ما در گذشته در بحث افغانستان با شوروی سابق اختلاف نظری جدی داشتیم، در مورد جنگ تحمیلی نیز دیدگاه‌های متفاوتی با یکدیگر داشتیم.
وی دنیای امروز را دنیای تمرکز بر اشتراکات و گفت‌وگو درباره اختلافات عنوان کرد و گفت: نقدهایمان را نسبت به بخشی از سیاست خارجی روسیه داریم و این نقدها را هم در گفت‌وگوهایمان با آنها و هم در اظهاراتمان بیان می‌کنیم.
متکی ادامه داد: رهبران و مقامات روسیه نظر مخالف خود را نسبت به تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا بیان کردند. کسی از ما پرسید نظر شما نسبت به این اظهارات چیست؟ گفتیم باید با پیوست عملی و پیشنهادهای عملی حرف‌شان را به کرسی بنشانند والا طرف مغلوب سیاست‌های رقیب خواهند شد، پرسیده شد منظور شما از سیاست‌های عملی چیست که پاسخ دادیم رسما اعلام کنند.
ذره‌ای از حقوق ملت چشم پوشی نمی‌کنیم
وزیر خارجه تصریح کرد: ما خودمان را آماده کردیم برای اینکه ذره‌ای از حقوق ملت‌ ایران چشم‌پوشی نکنیم. حساب ما روشن است اما آنها در حوزه‌هایی که هم به نفع خودشان و هم به نفع سیاست‌های دوجانبه آنها و منطقه‌ای است، مراقبت‌های بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه روسیه دوران گذاری را طی می‌کند، اضافه کرد: این کشور در این دوره گذار برخی سیاست‌هایی را اعلام می‌کند که هوشمندی، دقت و توجه دقیق به این دوره خاص هم برای روسیه و هم برای روابطش با دیگران بسیار مهم است.
سامانه دفاع موشکی اس 300
متکی درباره تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 آن را بخشی از مناسبات ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: ما در هر حوزه کاری با دیگر کشورها بر اساس آنچه که آن کشور در آن موضوع و زمینه اتخاذ موضع و تصمیم‌گیری کند، ما نیز تصمیمات مناسب خود را اتخاذ خواهیم کرد.
یکی از خبرنگاران به اظهارات رئیسی معاون اول قوه قضائیه مبنی بر اینکه وزارت خارجه به طور جدی وارد مبارزه با مواد مخدر بخصوص در ارتباطاتش با افغانستان شود، اشاره کرد و نظر متکی را در این زمینه جویا شد که وی گفت: افغانستان در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین محورهای تولید و توزیع مواد مخدر در جهان است. نیروهای غربی مقیم افغانستان باید توضیح دهند که چرا تولید چند صد تنی تریاک قبل از ورود آنها به افغانستان به حدود 9 هزار تن بعد از 8 سال و نیم حضورشان در افغانستان افزایش یافته است.
وزیر خارجه ادامه داد: فکر می‌کنیم دست‌های حساب شده، باندهای مافیایی رسمی حساب‌ شده در این امر دخیل‌ هستند. برخی از کشورهای غربی در این فاجعه‌ای که به بار آوردند، سهیم هستند و دخالت مستقیم دارند. ما این موضوعات را پیگیر هستیم و دنبال می‌کنیم.
برخی کشورها در مبارزه با مواد مخدر جدی هستند
متکی با بیان اینکه برخی از کشورها در مبارزه با مواد مخدر جدی هستند، خاطرنشان کرد: اخیراً برخی از کشورهای غربی را گزینش کرده و مذاکراتی را با آنها آغاز کردیم. در منطقه نیز در حال تعریف سازوکارهایی برای پیگیری هستیم.
وزیر خارجه یادآور شد: بخشی از مواد مخدر بر جامعه ما تاثیرگذار است که نیازمند سازوکارهای داخلی، جدیت در مبارزه و اجرایی کردن تصمیمات متخذه و هماهنگی همه دستگاه‌های ذیربط به ویژه در حوزه قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی و ضابطین در این ارتباط می‌باشد.
وی گفت: بر اساس اظهارات دوستان در ستاد مبارزه با مواد مخدر، رها کردن کسانی که در مرزهای کشور با مقادیر قابل توجهی از مواد مخدر بازداشت می‌شوند یا کسانی که با پرونده‌های قاچاق مواد مخدر مواجه بودند و احکام مناسبی در قبال آنها صادر نشد و رها کردن آنها، می‌تواند مسئله‌ساز باشد.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در قوه قضائیه جدیت در مقابله با کسانی که سازماندهی شده در باندهای مافیایی مواد مخدر کار می‌کنند، می‌تواند کشور را ایمن سازد.
روابط ایران با جهان عرب
یکی از خبرنگاران درباره سطح کنونی روابط ایران با جهان عرب سؤال کرد و گفت که برخی از سران این کشورها در زمانی که در ایران حضور دارند، اظهاراتی را مطرح می‌کنند اما در کشورهای خود اظهارات متفاوتی را بر زبان می‌آورند که متکی در این باره حوزه خلیج فارس و همسایگان را حوزه‌های مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ما با هم خویشاوندیم و زمینه‌های مشترک غیرقابل شمارشی با یکدیگر داریم.
وزیر خارجه به منافع و نگرانی‌های مشترک ایران با این کشورها اشاره کرد و افزود: دیپلماسی ما در روابط با کشورهای عربی بر صمیمیت، همگرایی و هم‌افزایی قرار دارد و ما از اتخاذ این سیاست ضرر نکردیم. از سوی دیگر ما با یک واقعیت مواجهیم و آن اینکه دشمنان ما و منطقه 30 سال است در پیدا و پنهان، ایران هراسی را القا و تبلیغات سوء را گسترش می‌دهند. دائما مسئله‌سازی می‌کنند و بر حوزه‌های روابط دوجانبه خود با این کشورها فشار وارد می‌سازند تا مواضع متفاوتی را اتخاذ کنند.
متکی ادامه داد: یکی از وزرای خارجه در حوزه خلیج فارس عنوان می‌کرد رادیویی در کشور ما برنامه‌ای تحت عنوان «آنچه که شما می‌خواهید» دارد و گاهی آنهایی که به منطقه می‌آیند خواسته‌هایشان را اعلام می‌کنند، اما این به معنای آن نیست که ما آن خواسته‌ها را دنبال می‌کنیم.
وزیر خارجه تصریح کرد: در جاهایی که حرف نادرست و نامناسب و ناسنجیده بزنند پاسخ می‌دهیم و اگر مواضع نامناسبی اتخاذ کنند نیز پاسخ آنها را خواهیم داد. در گفت‌وگوهای صمیمانه خود این بخش از روابط را و آن اشکالاتی را که داریم نقد می‌کنیم اما جهت‌گیری کلی ما توسعه همکاری‌ها، وحدت، برادری و تقویت روابط است.
تعمیق روابط با کشورهای عربی
وی به بحران داخلی لبنان و همچنین موضوع غزه اشاره کرد و گفت: حوادث اینچنین پیش می‌آید که طبیعت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است ما در آنجا با حفظ مواضع اختلافی، ‌کماکان سیاست نزدیکی و تعمیق همکاری‌ها را پیگیری می‌کنیم. جاهایی که حرف نادرست زده شده پاسخ داده‌ایم.
متکی خط کلی سیاست جمهوری اسلامی را تعمیق روابط با این کشورها برشمرد.
به گزارش خبرنگار فارس در پایان این نشست خبری کارت خبرنگاری افتخاری ایرنا از سوی جوانفکر مدیرعامل ایرنا به منوچهر متکی اهدا شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات