صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۱۴۹۵۳۴

آمادگی برای مذاکره بدون پیش شرط با گروه وین ایران : بیانیه تهران مبنای مذاکرات است


 ایران با ارسال نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمادگی خود را برای گفت وگو بدون پیش شرط با گروه وین بر مبنای بیانیه تهران اعلام کرد.
بنا بر گزارش های دریافتی کیهان متن نامه ایران که روز دوشنبه توسط علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس تحویل شد 3 صفحه است که صفحه اول آن نامه به آژانس و دو صفحه دیگر پیوست، پاسخ نامه 3 کشور روسیه، فرانسه و آمریکاست.
گزارش های موجود نشان می دهد ایران در نامه خود تاکید کرده آماده است بدون پیش شرط، در اولین زمان ممکن و بر مبنای بیانیه تهران درباره موضوع تبادل سوخت هسته ای با گروه وین به مذاکره بپردازد.
ایران تاکید کرده است بیانیه تهران را مبنایی «سازنده» و «عادلانه» برای هرگونه مذاکره در آینده می داند.
گروه وین به دلیل مشکلات داخلی خود گفت وگوهای فنی با ایران را از اکتبر 2009 به این سو قطع کرده است.
در پیوست دو صفحه ای این نامه هم که به پاسخ نامه های جداگانه 3 کشور اختصاص دارد، ایران ضمن تشریح تاریخچه راکتور تهران از این موضوع که غربی ها در اقدامی ضدانسانی مسئله تامین سوخت راکتور تهران و تولید رادیودارو برای بیماران سرطانی را برای رسیدن به اهداف سیاسی خود گروگان گرفته ابراز تاسف شده است. ایران در ادامه این نامه تاکید کرده اصل را بر خرید سوخت راکتور تهران می داند ولی در صورتی که بیانیه تهران مبنا قرار بگیرد، آماده است مذاکرات درباره مبادله سوخت را آغاز نماید.
یک مقام آگاه درباره جزئیات موضوع به کیهان گفت: «گفت وگو با گروه وین برای تامین سوخت راکتور تهران هیچ ربطی به مذاکرات با 1+5 ندارد و اعلام قبلی ایران مبنی بر عدم از سرگیری مذاکرات تا نیمه ماه مبارک رمضان (اول سپتامبر) مربوط به گفت وگو با کاترین اشتون و نمایندگان گروه 1+5 است نه گروه وین لذا ایران آمادگی دارد از همین فردا مذاکرات با گروه وین را آغاز نماید.»
اظهارات مقام های کشورمان
در همین زمینه، وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به نامه ایران در پاسخ به سوالات گروه وین، ازآمادگی تهران در خصوص توافق نامه سوخت هسته ای خبر داد.
منوچهر متکی در جریان سفر خود به ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران در استانبول اعلام کرد: ایران آمادگی دارد تا فورا گفت وگوها با قدرت های غربی در خصوص توافقنامه تبادل سوخت هسته ای که در ماه می گذشته به امضا رسید را آغاز کند.
متکی با اشاره به نامه ایران به گروه وین که روز دوشنبه تسلیم آژانس بین المللی شد گفت که ایران می تواند فورا مذاکرات در خصوص جزئیات تبادل سوخت را آغاز کند.
وی تصریح کرد: تمام جزئیات در خصوص اینکه چگونه تبادل سوخت باید انجام شود، از طریق مذاکرات و گفت وگوها در وین حاصل خواهد شد.
متکی که این سخنان را پس از دیدار 3 جانبه با «سلسو آموریم» و «احمد داوداغلو» وزرای خارجه برزیل و ترکیه مطرح کرد، ابراز امیدواری کرد که هر دوی این کشورها نیز در گفت وگوهای ایران با گروه 1+5 حضور داشته باشند، اما اعلام کرد که حضور این کشورها به عنوان یک شرط برای انجام این گفت وگوها مطرح نیست.
در همین حال، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با تاکید به اینکه بیانیه تهران مبنای خوبی برای اعتمادسازی طرفین است، به گروه وین توصیه کرد که فرصت را بیش از این از دست ندهد.
دکتر «علی اکبر صالحی» شامگاه یکشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به 9 سؤال مطرح شده از سوی گروه وین اظهار داشت: ترکیه و برزیل پاسخ این سؤال ها را داده اند، البته برخی از این سؤالات فنی، برخی حقوقی و برخی نیز سیاسی بود.
صالحی افزود: پاسخ ایران به وین کلی و بر مبنای بیانیه تهران است و جزئیات پاسخ ایران زمانی مطرح خواهد شد که با گروه وین جلسه برگزار شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نشست وزرای خارجه ایران، ترکیه و برزیل در استانبول را بر مبنای بیانیه تهران عنوان کرد و گفت: ایران به این بیانیه بعنوان میثاق بین المللی متعهد است و آن را بهترین شیوه برای غنی سازی می داند.
صالحی خاطرنشان کرد: هرچند می توان سوخت مورد نیاز را تامین کرد اما بیانیه تهران فرصتی برای تعامل است و می تواند مبنای خوبی برای اعتمادسازی طرفین باشد.
از سوی دیگر؛ «علی اصغر سلطانیه» نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه نامه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه گروه وین ساعت 2 بعدازظهر دوشنبه به وقت وین طی ملاقاتی خصوصی با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به وی ابلاغ شد، گفت: پیام اصلی این نامه آمادگی کامل ایران برای شرکت در جلسه پیرامون تامین سوخت رآکتور تهران است.
وی اضافه کرد که ایران آماده است بدون هیچ شرطی، در اولین فرصت که طرف های دیگر آمادگی داشته باشند در وین و در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی، مذاکرات را پیرامون سوخت رآکتور تهران آغاز کند.
نماینده ایران در آژانس همچنین گفت که آمانو در این ملاقات ضمن استقبال از پاسخ و اقدام ایران تاکید کرد که نهایت تلاش خود را در این زمینه مبذول خواهد داشت که این جلسه در اولین فرصت تشکیل و این پروژه انسان دوستانه اجرایی شود.
نماینده ایران در آژانس همچنین اظهار داشت که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که بلافاصله متن نامه ایران را به سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه منعکس خواهد کرد.
استقبال از نامه ایران
در همین ارتباط، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات درباره توافقنامه تبادل سوخت هسته ای اش استقبال کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری پس از تصویب تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تا جایی که من می دانم از سرگیری مذاکرات مورد استقبال قرار خواهد گرفت، اما ما باید جزییات را بررسی کنیم.
همچنین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز در واکنش به نامه ایران به گروه وین گفت که بان کی مون مشتاق آغاز مذاکرات میان دو طرف است.
مارتین نسیرکی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: دبیرکل پیوسته خواهان آغاز مذاکرات و توافق در این زمینه بوده است.
وی افزود: در عین حال بحث نامه موضوعی است که به گروه وین مربوط می شود.
گفتنی است؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای دریافت نامه ایران در پاسخ به سؤالات گروه وین در خصوص توافقنامه تبادل سوخت هسته ای را تایید کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی «سی ان ان»، «گیل تودور» سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دوشنبه نامه ای از جانب دولت ایران در خصوص تامین سوخت هسته ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کرده است.
این بیانیه افزود: این نامه تسلیم دولت های فرانسه، روسیه و آمریکا و همچنین دولت های برزیل و ترکیه شده است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات