تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۱۵۰۲۵۶
گزارش «وطن امروز » از توصیه‌های مک‌کین به اوباما برای جدیت بیشتر در توطئه علیه جمهوری اسلامی

تحریم در خدمت فتنه


گروه سیاسی: یک هفته پس از تصویب قطعنامه چهارم تحریم علیه ایران در شورای امنیت، نشستی در «بنیاد ملی دموکراسی» به مناسبت آنچه سالروز اعتراضات در ایران نام نهاده بودند در آمریکا (!) برگزار شد؛ نشستی که در آن سامانتا پاور، مشاور رئیس جمهور آمریکا به قرائت بیانیه باراک اوباما درباره رخدادهای سال گذشته تهران پرداخت. باراک اوباما در این بیانیه که درست یک روز پس از تصویب قطعنامه 1929 صادر شده بود با استفاده ابزاری از واژه‌هایی نظیر آزادی و دموکراسی، اغتشاشات سال 88 را یادآور شده و با اظهار تاسف از اینکه آشوب‌ها به نتیجه نرسیده است بار دیگر مدعی شد آمریکا در کنار کسانی که به دنبال آزادی هستند، ایستاده است.
به گزارش «وطن امروز» پس از حمایت آشکار و صریح رئیس جمهور آمریکا از اغتشاشگران، نوبت به جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه از ایالت آریزونا رسید تا وی نیز به نوبه خود در آستانه سالگرد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران، با ایراد سخنرانی در این نشست علاوه بر تهییج بازماندگان حامی فتنه، راهکار پیشنهادی خود برای تغییر رژیم در ایران را به باراک اوباما ارائه کند؛ راهکاری که به اعتقاد وی اجرایی شدن آن در تداوم ناآرامی‌ها در ایران نهفته است و گره آن به دست آشوبگران و اغتشاشگران باز می‌شود. سناتور جان مک‌کین که پیش از این نیز به همراه 2 تن دیگر از سناتورهای آمریکایی تصویب بودجه 55 میلیارد دلاری برای جنگ نرم در ایران را پیشنهاد داده بود، در جلسه «بنیاد ملی دموکراسی» که یک بنیاد غیرانتفاعی در واشنگتن است، با تقدیر از اقدامات آشوبگران در ایجاد اغتشاش و ناآرامی در ایران، گفت: « من بر این باورم که این خود مردم ایران خواهند بود که سرانجام تغییراتی را که ما در سیاست‌های ایران در انتظارش هستیم؛ انجام خواهند داد». این سناتور جمهوریخواه که رقیب باراک اوباما در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود با انتقاد از عملکرد وی در قبال ایران در 16 ماه گذشته، رویکرد وی برای تعامل و گفت‌وگو با ایران را زیر سوال برد و گفت: «رئیس جمهور اوباما دست خود را بارها و با اصرار به سوی رهبران ایران دراز کرد ولی این دست باز با مشت رهبران ایران روبه‌رو شد».
جان مک‌کین که تعبیر و ارزیابی‌اش از آشوب‌های سال گذشته تهران «به شماره افتادن روزهای حکومت اسلامی» بود، در بخش دیگری از سخنان خود با استقبال از تصویب چهارمین قطعنامه تحریم علیه ایران، آن را ناکافی دانست و خواستار تصویب لایحه تحریم‌های کنگره علیه ایران شد.
وی حتی به تصویب تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اکتفا نکرد و از رئیس‌جمهور آمریکا خواست از متحدان خود در اروپا، آسیا و خاورمیانه بخواهد همان تحریم‌ها علیه ایران اعمال شود.
اما نکته قابل تامل و درخور توجه در سخنان این سیاستمدار آمریکایی، توجیه و دلیل وی برای اعمال اینگونه تحریم‌ها علیه ایران بود. جان مک‌کین طبق گفته خود، نه به دنبال متقاعد کردن ایران برای نشستن پای میز مذاکره است و نه توقف برنامه هسته‌ای ایران بلکه هدف وی تغییر رژیم در ایران است.
این سناتور جمهوریخواه در تکمیل سخنان خود گفت: «من هدف و مقصد دیگری را پیشنهاد می‌کنم. ما می‌توانیم تمام دوستان و متحدان خود را در بخش خصوصی و بخش عمومی و در کشورهایی که با ما همفکری معنوی دارند، تجهیز کنیم تا حقانیت رژیم ایران را به چالش طلبند و از مردم ایران برای آنکه نهاد دولت خود را به گونه‌ای صلح‌آمیز و با شرایط خود تغییر دهند؛ حمایت کنیم».
مک‌کین برای توجیه این ایده خود به شعارهای حامیان فرقه موسوی استناد کرد و گفت: «وقتی جوانان ایرانی در شعارهای خود به زبان انگلیسی می‌نویسند «اوباما با اونایی یا با ما»، این نشانه خوبی است در اینکه ما هم بیشتر باید حمایت کنیم. ما باید درکنار مردم ایران بایستیم. لازم است که اهداف آنان را اهداف خود بدانیم. منافع آنان منافع ما است و تلاش هایشان، تلاش‌های ما». وی سپس با اشاره به حوادث سال گذشته گفت که اگر تردیدی هم درباره تغییر رژیم در ایران داشتند اکنون متقاعد شده‌اند که چنین اقدامی امکان‌پذیر است. به نظر می‌رسد سیاستمداران آمریکایی با استناد به اغتشاشاتی که بازماندگان حامی موسوی سال گذشته به راه انداختند به این ارزیابی رسیدند که با تصویب تحریم و افزایش فشار بر ایرانیان، می‌توانند زمینه اغتشاشات دوباره را فراهم کنند و در نهایت به آرزوی 30 ساله خود یعنی براندازی نظام ایران دست یابند. آنها با چنین رفتارهایی به این تحلیل رسیده‌اند که با تحریم شدید ایران فاز اول فتنه، یعنی ایجاد آشوب‌های خیابانی با مدیریت میرحسین موسوی از کما خارج شده و دیگربار ظرفیت آشوب‌آفرینی آنها در اختیار منافع آنان قرار می‌گیرد.
موسوی نیز به عنوان مدیریت‌کننده این ظرفیت آشوب‌آفرینی در داخل کشور همه تلاش خود را در جهت «تبرئه» مخالفان ایران هسته‌ای به کار می‌بندد و تلاش می‌کند با تخریب وجهه دولت که استراتژی دفاع از حقوق هسته‌ای را در 5 سال اخیر دنبال کرده است، به صورت غیرمستقیم، هرگونه فشار علیه ایران را متوجه رفتار دولت کند.
به عنوان مثال وی در ماه‌های اخیر بشدت تلاش کرده سیاست خارجی دولت و بویژه موضوع هسته‌ای را «ماجراجویانه» بنامد تا از این رهگذر اینگونه القا کند که اگر دشمنان ملت درصدد فشار به کشور هستند، «مقصر» دولت است. موسوی از این طریق به ایجاد بستر برای اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران اقدام می‌کرد. به نظر می‌رسد موسوی در تلاش است ملت به جای مقابله با دشمن، به مخالفت با دولت بپردازند؛ آن هم دولتی که به خاطر ایستادگی بر سر حقوق ملت، مورد غضب و فشار ایالات متحده و هم‌پیمانانش قرار گرفته است.
حاشیه‌های مهم مراسم
پس از سخنرانی سناتور جان مک‌کین و ارائه راهکار پیشنهادی‌اش برای تغییر رژیم در ایران که مسیر آن از تدوام آشوب‌ها و اغتشاشات در ایران می‌گذرد، طی مراسمی در «بنیاد ملی دموکراسی» با حضور سامانتا پاور، مشاور باراک اوباما جایزه سالانه دموکراسی این بنیاد به فرقه سبز اعطا شد. این مراسم که در ساختمان «ری‌برن» کنگره آمریکا برگزار شد با حاشیه قابل تاملی همراه بود.
«بنیاد ملی دموکراسی» سیمین بهبهانی را به عنوان یک نماینده سمبولیک از «جنبش سبز» انتخاب کرد و جایزه‌ای به طور غیابی به وی اهدا کرد. آذر نفیسی نیز در این مراسم سخنرانی کرد و طی گفته‌های خود به قدمت 100 ساله جنبش‌های آزادی خواهی در ایران اشاره کرد و جنبش سبز را ادامه‌ این راه طولانی برای رسیدن به آزادی و دموکراسی در ایران دانست. از دیگر حاضران در کنفرانس و مراسم بعدازظهر پنجشنبه می‌توان از مهناز افخمی، علی افشاری، فریبا داوودی‌مهاجر، عباس میلانی، نیک‌آهنگ کوثر، علی‌اکبر موسوی‌خوئینی، رویا و لادن برومند، مهرانگیز کار و اکبر عطری نام برد. محسن نامجو نیز از دیگر حاضران این نشست بود که به اجرای موسیقی در این مراسم پرداخت و در پایان این مراسم به همراه گروهی از شرکت کنندگان با سامانتا پاور، مشاور باراک اوباما عکس یادگاری گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات