تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۵  ، 
کد خبر : ۱۵۱۱۱۴

دکترین نظامی جدید روسیه

اشاره: دیروز روز 30 دی کنفرانس نظامی – علمی آکادمی علوم نظامی در وزارت دفاع روسیه برگزار شد و در آن ژنرال ارتش محمود قاریف رئیس این آکادمی گزارشی را در رابطه با ساختار و پایه‌های محتوای دکترین جدید روسیه قرائت کرد‌.‌ تغییر دکترین نظامی روسیه طی سالهای اخیر مورد توجه محافل نظامی و استراتژیک این کشور قرار گرفته است. در زیر گفت‌و‌گوی نووستی با ژنرال قاریف از نظر خوانندگان می‌گذرد.

* چرا ضرورت تصویب دکترین نظامی جدیدی به‌وجود آمده است چه مطالب جدیدی مفروض است که وارد این دکترین شوند؟
** ضرورت تدوین ویرایش جدید دکترین نظامی روسیه، از این‌رو به‌وجود آمد که پس از تأیید دکترین کنونی در سال 2000 میلادی، تغییرات محرزی در اوضاع جغرافیایی - سیاسی و نظامی - سیاسی و ماهیت تهدیدات امنیتی برای کشور رخ دادند. امروز مسائلی که در برابر نیروهای مسلح قرار دارند، دقیقا ذکر شده‌اند.
* چه مسائلی باید در مرکز دکترین نظامی جدید قرار بگیرند؟
** علت اصلی مناقشات سیاسی و نظامی در 10 - 15 سال آینده عوامل زیست‌محیطی و سوختی خواهند بود. برخی از کشورها سعی در تحت کنترل قرار دادن منابع سوختی دارند، همانند آنچه که در عراق می‌بینیم، و در این‌صورت برای سایرین راه دیگری به جز نابودی و یا مقاومت باقی نمی‌ماند. با درنظر داشتن تمامی اینها، دیر یا زود جامعه جهانی در برابر مشکل محدیدیت‌‌های معین، تنظیم و انتقال کیفی حجم‌ها و ماهیت تولیدات قرار خواهد گرفت.
اگر سازمان ملل‌متحد، دولت‌های ملی، کمپانی‌های فراملیتی و سازمان‌های بین‌المللی راه و روشی برای هماهنگی و تنظیم تولید و مصرف نیایند، با وخامت و حاد شدن اوضاع ممکن است مسئله حیات بسیاری از ملت‌ها مطرح شود.
ماهیت این تهدیدات، از بسیاری لحاظ بدین بستگی دارد که ساختار سیاسی جهان چگونه خواهد بود. مسلم و مسلم‌تر می‌شود که بار سنگین صدارت و مسئولیتی که آمریکا بر دوش خود نهاد، حتی در توان چنین ابرقدرت توانمندی نیز نیست.
عملا آلترناتیوی برای جهان چند قطبی با مراکز اصلی قدرت (آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و هند) وجود ندارد.
تحلیل گرایش‌ها در روند توسعه اوضاع بین‌المللی، حاکی از این است که خط‌مشی سیاسی که از سوی آمریکا اجرا می‌شود، ناگزیر منجر به مقابله با بخش اعظم جهان خواهد شد و غیرمغرضانه شرایطی ایجاد می‌شود که روسیه مجبور به ایفای نقش داور در زمین فوتبال ژئوپولتیک خواهد بود.
* کدام تهدیدات برای امنیت روسیه در دکترین نظامی روسیه وارد می‌شوند؟ از ارزیابی آنها چه مسائلی برای نیروهای مسلح برمی‌آید؟
** اگر تمامی تهدیدات متعدد و گوناگون را درنظر بگیریم، موارد اصلی را می‌توان چنین شمرد: اول، سیاست و تقویت نیروهای معین بین‌المللی و کشورهای برتر که به استقلال روسیه سوءقصد داشته و در صدد تخریب منافع اقتصادی و سایر منافع آن هستند؛ انواع مختلف فشارهای سیاسی و اطلاعاتی و عملکردهای نفوذی، اعتراضات ارضی به کشور ما تقریبا در تمامی مرزهای ما، امنیت انرژی نیز از ماهیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است. مقامات عالی ناتو حتی متمایلند که افزایش قیمت منابع سوختی را به نوعی تهدید به شمار بیاورند.
از همین جا نیز وظایف نظامی نشأت می‌گیرند، شامل: جلوگیری، ردیابی و خنثی‌سازی چنین تهدیداتی به واسطه ابزارهای سیاسی - دیپلماسی، اقتصادی، اطلاعاتی و سایر ابزارهای غیرنظامی. دوم، برای روسیه استفاده از سلاح هسته‌ای علیه آن و گسترش سلاح کشتار جمعی همچنان تهدید است. سوم، تهدیدات نظامی همچنان برای روسیه وجود دارند، احتمال وقوع مناقشات نظامی و در اوضاعی معین، جنگ‌های گسترده وجود دارد.
* یکی از مفاسد اصلی دکترین نظامی کنونی، تز استفاده اول از سلاح هسته‌ای از سوی روسیه بود. در دکترین جدید، این سلاح چگونه بررسی می‌شود؟
** جنگ‌های آینده، تنها با استفاده از سلاح معمولی بسیار دقیق، اما با وجود تهدید دائم به استفاده از سلاح هسته‌ای، انجام خواهند شد. برای روسیه، در وضعیت فوق‌العاده نامتعادل نیروها در تمامی جهات استراتژیک، سلاح هسته‌ای مهمترین و قابل اطمینان‌ترین ابزار استراتژیک جلوگیری از تجاوز خارجی و تامین دفاع امنیتی خود می‌باشد. علاوه‌بر این، با وجود ماهیت جدید تهدیدها، نمی‌توان درباره سلاح هسته‌ای مطلق‌گرایی کرد. تکیه بر این که تا زمانی که سلاح هسته‌ای وجود دارد، امنیت روسیه تضمین شده است، بطور کامل پاسخگوی وقایع امروز نیست. این سلاحی جامع نیست، چرا که از آن نمی‌توان به عنوان مثال در مناقشات در چچن و یا برای خنثی‌سازی تهدیدات اقتصادی، اطلاعاتی و یا عملیات نفوذی استفاده کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات