تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۱  ، 
کد خبر : ۱۵۱۱۴۲

مواضع مبهم روس‌ها درباره ایران


روسیه در شرایطی که گروه 1+5 آماده می‌شوند تا قطعنامه تحریم علیه ایران را به تصویب برسانند با برجسته کردن کمک‌هایش به ایران در ساخت نیروگاه بوشهر سعی در راضی نگه‌داشتن تهران دارد. در همین راستا ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت ملی روسیه بار دیگر تاکید کرد مسکو تمام تعهداتش نسبت به ساخت و تکمیل نیروگاه بوشهر را به‌طور کامل انجام خواهد داد. وی که به مکزیک سفر کرده در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفت: تمام اقدامات مربوط به ساخت نیروگاه و انتقال سوخت هسته‌ای و بازگرداندن سوخت مصرف شده تحت کنترل شدید انجام خواهد شد. از این رو پیش‌بینی می‌کنیم هیچ مشکلی در فعالیت‌هایمان در ایران بوجود نیاید.
ایوانف همچنین افزود: همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز باید با رعایت حقوق ایران و تعهدات این کشور براساس معاهده منع تکثیر هسته‌ای (NPT) به انجام برسد و اظهارات دبیر شورای امنیت ملی روسیه در حالی صورت می‌گیرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جبهه‌ای دیگر برای حفظ روابط خود با اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش می‌کند. وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام حمایت کشورش از تحریم‌های 1+5 جهت تصویب پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران از فردا شروع می‌شود. از این‌رو روس‌ها از یک سو با تمرکز بر روی پروژه بوشهر که سال‌ها از آن به عنوان ابزار فشار در مقابل آمریکا استفاده کرده‌اند، ‌سعی در راضی نگه‌داشتن ایران دارند. از سوی دیگر نیز با امتیازدادن و امتیازگرفتن در مقابل آمریکا و اروپا در تلاش برای حفظ موقعیت خود در جامعه جهانی هستند. پس از آنکه روسیه مخالفینش را با کشورهای عضو1+5 برای برگزاری نشستی در خصوص پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران کنار گذاشت، ‌این نشست روز سه‌شنبه به انجام میرسد.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حال ورود به مسکو پس از انجام مذاکرات در مصر گفت: نشست مدیران سیاسی شش کشور فردا به انجام می‌رسد. این درحالی است که برخی خبرگزاری‌ها گزراش داده بودند لاوروف در هنگام خروج از مصر اعلام کرده این نشست به دلیل آنکه برخی شرکت‌کنندگان به ادامه این کار تمایل ندارند، لغو شده است. لاوروف هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه چه کشورهایی با برگزاری این نشست مخالفت کرده‌اند، ارایه نکرد. وی اظهار داشت، هنوز مشخص نیست این نشست کجا برگزار می‌شود و افزود: ‌این نشست احتمالا جایی در اروپا و به احتمال زیاد در پاریس برگزار می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاریس با بیان این‌که این نشست طی چهار روز آینده برگزار می‌شود، محل برگزاری آن را ذکر نکرد. خبرگزاری فرانسه افزود، ‌در بحبوحه این جریانات احتمال کمی وجود دارد که گروه 1+5 بتوانند در حل اختلافشان درباره این مساله به نتیجه برسند. لاوروف اظهار داشت: ما این اصل را پیش می‌بریم که هدف از این سند تنبیه ایران نخواهد بود. خبرگزاری شینهوا نیز به نقل از لاوروف نوشت، ‌مذاکرات درباره ایران میان مدیران سیاسی مثمرثمر و سازنده خواهد بود. خبرگزاری ایتارتاس نیز به نقل از لاوروف نوشت: ‌نتایج تلاش‌ها و اقدامات روسیه ثابت کرد این مدیران سیاسی روز سه‌شنبه برای مذاکره در خصوص ایران با یکدیگر دیدار می‌کنند، ما امیدواریم این دیدار درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازنده باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات