تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۱۵۱۲۱۳
رییس‌جمهور در مصاحبه با پرس تی وی:

سلطه‌گران نمی‌توانند ملت بزرگ ایران را به عقب‌نشینی وادار کنند

اشاره: رییس جمهور گفت: سلطه گران و کسانی که بدنبال تهدید و اعمال فشار به ایران هستند به روشنی میدانند که در صحنه واقعی و عرصه عمل نمی‌توانند ملت بزرگ ایران را به عقب نشینی وادار کنند بنابراین می خواهند با خیالات و خبرسازی بگویند که ایران یک گام عقب نشینی کرده است سپس جشن گرفته و اخبارش را پخش کنند در حالیکه سخت در اشتباه هستند. لازم نیست کسی عقب نشینی کند همه می توانند بر اساس عدالت،احترام و دوستی رو به جلو حرکت کرده و سود ببرند.

دکتر محمود احمدی نژاد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس تی وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات برنامه ای هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: داستان هسته ای چند ماه قبل به بحث تبادل رسید و قرار شد با تبادل سوخت گامی به سمت تعامل برداشته شده و بدبینی‌ها، کنار گذاشته شود و تقابل به تعامل و همکاری تبدیل شود منتهی مسایلی پیش آوردند که آن اتفاق نیفتاد اما ایران همیشه برای تبادل آماده بود تا اینکه آقای اوباما از رییس جمهور برزیل و نخست وزیر ترکیه درخواست کرد که آنها با ایران وارد مذاکره شده و راه تعامل و تبادل را مجدداً بازکنند و نتیجه آن بیانیه تهران بود.
آمریکا پیشگام و انگلیس آتش بیار مخالفت با بیانیه تهران
رییس جمهور بیانیه تهران را دارای چارچوب منطقی، قانونی و عادلانه‌ای برای دوستی و همکاری و تبادل هسته‌ای دانست و گفت: متاسفانه عده‌ای علاقه نداشتند این روند ادامه یابد. دولت آمریکا در مخالفت با این بیانیه پیشگام و دولت انگلیس هم آتش بیار شد و به جای اینکه به این اقدام بسیار بزرگ یعنی گام بلندی که در آن ایران حاضر شد مواد هسته ای خود را به خارج از کشور بفرستد و با کسانی قرارداد ببندد که قبلا بارها قراردادها را یکطرفه نقض کردند، پاسخ مثبت بدهند،قطعنامه منتشر کردند که اقدام بسیار بدی بود. اینکه بلافاصله زمانی که در منطق کم می آورند بلافاصله دست به اسلحه و قطعنامه می برند خیلی اقدام زشت و ناپسندی است.
وی با تاکید بر اینکه مناسبات جهان باید بر پایه منطق، گفتگو و احترام باشد ،‌گفت : قطعنامه را در شرایطی علیه ملت ایران صادر کردند که رژیم صهیونیستی کشتی حامل کمک های انسانی را در دریای آزاد مورد هجوم ناجوانمردانه قرارداده بود آنها نسبت به این اقدام عکس العملی نداشتند اما نسبت به ایرانی که دست همکاری دراز کرده است، قطعنامه صادر کردند. در واکنش به این اقدام زشت، اعلام کردیم برای اینکه طرف مقابل تنبیه شود تا نیمه ماه مبارک رمضان مذاکره ای نخواهیم کرد .
گفتگوها باید از زمانی که ایران اعلام کرده است ، آغاز شود
رییس جمهور خاطرنشان کرد: جالب است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سه چهار ماه قبل به درخواست آقای جلیلی برای گفت و گو پاسخ نمی داد اما فردای صدور قطعنامه، بلافاصله مصاحبه کرد و نامه ای فرستاد که آماده آغاز گفت وگو است ؛ البته آقای جلیلی هم پاسخ وی را داد که ما هم برای گفتگو آماده ایم اما باید از همان زمانی که ایران اعلام کرده است ، آغاز شود .
دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری در این زمینه تاکید کرد: اینکه تصور شود با صدور قطعنامه می توانند، ملت ایران را وادار به گفتگو کنند، منطق شکست خورده‌ای است. ایران هیچگاه گفتگو‌ها را تعطیل نکرده‎ و اگر هم تعطیل شده از طرف مقابل بوده است که بخاطر کم آوردن در منطق و توسل به اقدام غیر قانونی،روند گفتگو و مذاکرات را قطع می کردند.
رییس جمهوراضافه کرد : مذاکره باید بنا به نظر ایران از اواسط سپتامبرآغاز شود .ایران پیش از صدور قطعنامه هم آماده گفتگو بود اما امروز آنچه مهم است مبنا و چارچوب گفتگوها است که البته در یک بسته پیشنهادی چگونگی آنرا ارائه کرده ایم و همه مسائل بین‌المللی که از دغدغه‎های مشترک جهانی است را شامل می شود .
شروط ایران برای تعیین روند مذاکرات
وی در پاسخ به سوالی درباره شرط های ایران برای شروع گفتگو با گروه 1+5 گفت : یکی از شروط این است که سایر کشورها هم باید در جریان این گفتگو حضور داشته باشند. به چه دلیل باید فقط 1+5 با ایران گفتگو کنند واصولا این گروه براساس کدام مبنای قانونی تشکیل شده است؟ اگر شامل 5 عضو شورای امنیت است پس آلمان بر چه مبنایی حضور دارد البته ما از حضور آلمان استقبال می‌کنیم ولی معتقدیم به همان دلیلی که آلمان و 5 عضو دیگر حضور دارند باید دیگران هم شرکت کنند.
رییس جمهور خاطرنشان کرد : شرط دوم این است که طرفین مذاکره ،مواضع خود را درباره یک سلسله موضوعات بین المللی اعلام کنند . اول اینکه نظرشان درخصوص بمب‌های اتمی رژیم صهیونیستی چیست؟ و موافق آن هستند یا مخالف؟ درباره هدف از مذاکره هم اعلام کنند که بدنبال دوستی هستند یا دشمنی ؟ درباره ان‌پی‌تی و اصلاحاتی که در اجلاس نیویورک صورت گرفت هم موافقت یا مخالفت شان را بیان کنند و همین طور این کشورها باید اعلام کنند که در گفت‌و‌گو از منطق تبعیت خواهند کرد یا باز هم به قطعنامه و زور متوسل خواهند‌شد. پاسخ آنان به این سوالات فضای مذاکرات را مشخص می‌کند. ترجیح می دهیم پاسخ های آنها سازنده باشد .ایران روند مذاکرات را بر اساس پاسخ آنها تنظیم می کند .
موضوعی بنام پرونده هسته‌ای وجود ندارد
دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: در برنامه هسته ای ایران ،موضوعی بنام پرونده هسته ای وجود ندارد. این نام ها ساخته و پرداخته عده ای از کشورها است. ایران در موضوع هسته ای خود، طبق قانون عمل می‌کند و تاکنون بیشترین همکاری را با آژانس بین المللی اتمی داشته است و حتی فوق قانون هم همکاری کرده‌ایم تا جایی که آژانس تمام اطلاعات هسته‌ای کشورمان را بر خلاف قانون منتشر کرده است به نحوی که یک روز پس از ارایه گزارش به آژانس در رسانه‌های امریکایی منتشر می‌شد در حالیکه آژانس باید اسرار کشورها را حفظ کند با این حال تا بحال اعتراض نکردیم البته حق مان برای اعتراض محفوظ است.
رییس جمهور با بیان اینکه ایران درباره مسایل بین‌المللی و دغدغه‌های مشترک جهانی از گفتگو استقبال می کند،گفت: من حتی برای گفتگو با آقای بوش با این که به علت شخصیت ویژه‌اش کسی حاضر به سخن گفتن با وی نبود،اعلام آمادگی کردم. ایران منطق روشنی دارد و همه جا آن را بیان می‌کنیم. به نظر می رسد برخی از دولتها گفت‌وگو را هم نوعی ابزار سلطه می‌دانند اما ایران چنین نگاهی ندارد و معتقدیم هدف از گفت‌و‌گو تفاهم، صلح و تعمیق دوستی‌ها است.
مطالبه عدالت در مناسبات جهانی روزافزون شده است
دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه ایران در زمینه شکل گیری معادلات جدید قدرت در جهان و جایگاه ایران در معادلات آینده گفت : معادلات سیاسی جهان به سرعت در حال تغییر است و این معادلات تابعی از معادلات اندیشه و فرهنگ است.امروز نگاه مردم دنیا، دیگر نگاهی قومی، منطقه‌ای و حتی ملی نیست، بلکه جهانی شده است. تمایل مردم و گرایش به مطالبه عدالت در مناسبات جهانی روزافزون شده است و مناسبات تبعیض‌آمیز و ناعادلانه ‌پذیرفتنی نیست. امروز همه ملتها به دنبال عدالت،احترام و حقوق برابرند و همه اینها نشانه ای از تغییرات فکری است.
وی افزود : زمانی جهان شامل دو بلوک شرق و غرب بود و همه دنیا زیر سلطه این دو قرار داشت ملت‌ها در آن شرایط ارتباط چندانی با یکدیگر نداشتند و سطح مطالبات پایین بود. این شرایط اکنون تغییر کرده است. یکی از این دو بلوک‌ در تاریخ محو شد. بلوک دیگر گمان می کرد که می‌تواند جای شوروی را بگیرد غافل از اینکه ذهنیت‌ها عوض شده و دنیا آنرا نمی‌پذیرد. امروز چنین به نظر می رسد که بلوک دوم هم در حال محو شدن در تاریخ و افول است. چرا که در همه عرصه ها در بن‌بست قرار دارد . در تئوری، سیاست، اقتصاد و مدیریت امنیتی دنیا در بن بست است. به طور طبیعی دیگران یعنی همه ملتها جای بلوک دوم را خواهند گرفت .
رییس جمهور خاطر نشان کرد : در معادلات جدید جهانی درست است که بعضی کشورها مثل ایران ، ترکیه و برزیل از بقیه جلوترند ولی بی تردید دیگران هم به آن خواهند پیوست. در معادلات آینده جهان همه باید مشارکت فعالی بر پایه عدالت و احترام داشته باشند و هیچ کس برای خودش حق ویژه و بالاتری قائل نباشد و روابط براساس احترام باشد.
ایران پیشتاز تحول فکری در جهان است
وی با بیان اینکه در تحول فکری که در جهان در حال وقوع است برخی کشورها مثل ایران پیشتاز هستند، گفت: روشن است که ایران از استقلال واقعی برخوردار است و با ایستادگی در برابر شرق و غرب خود را از دایره تاثیرگذاری آنها خارج کرده است به همین دلیل موجب تاثیرگذاری در محیط بین الملل شده است و عمده این تاثیرگذاری فکری و فرهنگی است که همچنان ادامه دارد. ایران به لحاظ مناسبات معمول سیاسی از جایگاه احترام‌آمیزی در بین ملتها برخوردار است. امروز ایران در قلوب ملت‌ها جا دارد و رابطه ایران با سایر ملت‌ها ،قلبی ، عاطفی و محبت آمیز است ما خواهان شکل گیری چنین رابطه‌ای برای همه کشورها هستیم.
سخنان مدودوف آشکارا خلاف منافع روسیه است
دکتر احمدی‌نژاد درباره رای مثبت روسیه به قطعنامه و تاثیر آن بر روابط ایران با این کشور گفت: البته در قطعنامه‌های قبلی هم روسیه رای مثبت داده بود و این مسأله جدیدی نبوده است. در روسیه نظرهای متفاوتی مطرح است. آن چیزی که رییس جمهور روسیه مطرح می کند، آشکارا خلاف منافع این کشور است و یک نوع همنوایی با دولت آمریکاست. روسیه در قطعنامه‌های قبلی هم مشارکت می‌کرد اما در این رابطه می‌گفتند که قطعنامه را طوری تنظیم می‌کنند که مشکل جدی ایجاد نشود و نمی‌خواهند مشکلی ایجاد شود اما اخیرا برخی از سخنان رییس جمهور روسیه در حقیقت میدان دادن و چراغ سبز نشان دادن به امریکا برای اعمال فشار بر ایران و اقدامات دیگر است. در واقع فروختن منافع روسیه به امریکا محسوب می شود. بی تردید اینگونه سخنان و موضع گیری ها بیش از آنکه به ضرر ایران باشد به ضرر روسیه است.
رییس جمهور گفت: اتفاق مهمی در دنیا در حال وقوع است .جریان جدیدی درحال روی کار آمدن و جریانی دیگر در حال رفتن است. دوره آنهایی که با جنگ جهانی دوم روی کارآمدند و بر دنیا حاکم شدند و ادبیات، اقتصاد و فرهنگ‌شان را در دنیا حاکم کردند، دیگر تمام شده است.
دکتراحمدی نژاد خاطرنشان کرد: موج جدیدی که در دنیا در حال روی کار آمدن است موج سلطه، دروغگویی و فریب‌کاری نیست. بلکه موج انسانی و فرهنگی است و ایران در قلب و مرکزیت این موج قرار دارد. می‌توان گفت که ملت‌ها در حال روی کار آمدن و سلطه‌گران در حال رفتن هستند این معادله با صدور دو قطعنامه عوض نخواهد شد زیرا گسترده آن جهانی است. بدون شک حرکت رودخانه عظیمی که در هر ثانیه هزاران متر معکب آب زلال از آن عبور می کند را نمی توانند با ریختن یک کامیون زباله مسدود کرد.
وی با بیان اینکه ایران به ترجمان خواست همه ملت‌ها تبدیل شده است،اظهار داشت: امروز مردم ایران احترام و عدالت را که مطالبه همه ملت ها است، فریاد می‌زند و با ریختن یک کامیون زباله، حقیقت تغییر نمی‌کند.
خیال می‌کنند با اعمال تحریم دستگاه تنفسی ملت‌ها از کار می‌افتد
رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر بی تاثیر خواندن تحریم ها و احتمال افزایش فضای تنش و درگیری ، گفت: آنها انتظار دارند که ملت ایران تحریم‌ها را تاثیر گذار بداند، و چنین خیال می‌کنند که ملت ایران به محض اعمال تحریم ، دچار مشکل می شود . آنها همه ملت‌ها را نیازمند و محتاج خود می دانند و تصور می کنند، ملت‌ها بدون آنها قادر به زندگی نیستند و به محض اینکه رابطه خود را قطع کنند، دستگاه تنفسی ملت‌ها از کار می‌افتد این تصور کاملا اشتباهی است. شاید 60 یا 30 سال قبل این مسأله پذیرفتنی بود اما امروز دیگر اینگونه نیست، امروز دیگر حتی یک کشور کوچک دو میلیونی را هم نمی‌توان با تحریم و تهدید تحت فشار قرار داد چه برسد به ایران که یک قدرت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بزرگ با یک ملت بزرگ است و در طول تاریخ پرچم‌دار فرهنگ و تمدن بوده است.
وی افزود: دولت امریکا از اینکه 30 سال است با ایران رابطه اقتصادی ندارد، ناراحت است و می‌خواهد اروپایی‌های بیچاره را هم به همین سرنوشت دچار کند.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران هر کالایی را که تحریم کنند با همت و دانش خود خواهد ساخت ، گفت: شرکت های خارجی 15 تا 20 سال است که در بخش سرمایه‌گذاری در نفت کشورمان تعلل و بازی در می آورند اما امسال خودمان تصمیم گرفتیم که در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم و در طول یکسال به اندازه همه 30 سال گذشته دراین بخش سرمایه‌گذاری صورت گرفت .
ملت ایران کسی نیست که بخاطر صدور قطعنامه در گفت‌وگو امتیاز بدهد
دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه ادبیات تحریم متعلق به افراد شکست‌خورده و ضعیف است، گفت: اگر گفته می شود که تحریم‌ها اثر ندارد، معنایش این نیست که قرار است جنگ شود. سه تا قطعنامه صادر کرده بودند و برای فرار از آنها چهارمین قطعنامه را هم علیه ایران صادر کردند و شاید برای فرار از این قطعنامه، پنجمین قطعنامه را هم صادر کنند اما همانطور که سه قطعنامه اول تاثیری نداشت ،قطعنامه چهارم و بعدی ها هم بی تاثیر خواهد بود، در این صورت چکار خواهند کرد آیا مجددا به ادبیات آقای بوش باز می گردند .یعنی دوباره می‌خواهند سیاست‌های شکست خورده را تجربه کنند. آنها با صدور قطعنامه پیش از گفت‌وگو قصد دارند از ایران امتیاز بگیرند غافل از اینکه ملت ایران کسی نیست که با صدور قطعنامه در گفت‌وگو امتیاز بدهد.
وی افزود: قدرت های زورگو و زیاده خواه به فرض حتی اگر کلیه ارتباط اقتصادی‌شان را با ایران قطع کردند، مسلما قادر نخواهند بود جلوی آن موج فرهنگی که در حال فراگیر شدن در جهان است را بگیرند.آنها فقط یک راه دارند، اینکه خود را با این موج همراه کنند و به جای اینکه مقابل ملت ها باشند کنار ملت‌ها بایستند و عدالت و احترام را بپذیرند.اگر بخواهند دشمنی کنند، باید بدانند که چیزی عایدشان نخواهد شد.
ایران حقیقتی در حال ظهور و شکوفایی است

رییس جمهور با بیان اینکه امریکایی‌ها بخصوص لابی‌های پشت صحنه امریکایی‌ها یعنی صهیونیست‌‌ها، دوست دارند فضای دنیا تحت تاثیر ادبیات جنگ باشد، گفت: آنها خیلی علاقه دارند که فضای دنیا سرشار از واژه جنگ باشد و آرزو دارند که ایران دیگر روی نقشه نباشد اما این‌ آرزو عینیت بیرونی پیدا نخواهد کرد . ایران حقیقتی است که در حال ظهور و شکوفایی است. امروز ایران در حال بزرگتر شدن است و هیچ کس نمی‌تواند جلوی بزرگتر شدن ملت ایران را بگیرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش و تاثیر تحریم ها علیه ملت ایران تصریح کرد : تحریم‌ها یک تاثیر عمده و اساسی دارد و آن اینست که سرعت پیشرفت ملت ایران را چندین برابر می‌کند.ضمن اینکه ایران دوستان فراوانی در دنیا دارد که می تواند کالاهای مورد نیاز خود را از طریق آنها تامین کند.
رییس جمهور گفت: غرب از روی ناآگاهی و کم فهمی ایران را که تولیدکننده نفت است با تهدید به تحریم بنزین تهدید می‌کند درحالیکه با تغییر مختصری در خط تولید می توانیم همه نیاز خود را در داخل کشور برآورده کنیم امروز این کار را انجام نمی‌دهیم چون مشغول تولید کالای دیگری هستیم که قیمت آن از بنزین بالاتر است. اگر ایران کشوری بود که نفت‌، پالایشگاه‌، صد سال سابقه صنعت نفت، دانشگاه، صنعت، دانشمند و تکنولوژی نداشت، شاید با تحریم بنزین، تحت فشار قرار می گرفت اما برای ایران که تولیدکننده بنزین است، اقدام آنها تاثیری ندارد.
وی افزود: بدخواهان ملت ایران با قرار گرفتن در فضای بسته ای که به دیوارهایش نقشه دنیا زده‌اند،چنین فکر می‌کنند که دنیا را می‌شناسند در حالیکه برای مشاهده واقعیات جهان باید از آن فضای محدود خارج شده و با واقعیات مواجه شوند.
دکتر احمدی نژاد ‌گفت : ملت ایران اهل تعامل و همکاری است و در مقابل عده‌ای که بر تنش اصرار دارند و خیال می‌کنند که هیتلر یا ناپلئون هستند و می‌توانند با شمشیر و فریاد به زورگویی ادامه دهند، منتظر می‌ماند تا از کار خود خسته شوند.
تماشاچی سناریو جدید تبلیغاتی علیه ایران فقط خود آمریکا و متحدانش هستند
دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره سناریوی اخیر امریکا علیه ملت ایران اظهار داشت : اطلاعات دقیقی در دست است که امریکایی‌ها یک سناریو و نمایشی طراحی کرده اند تا جنگ تبلیغاتی سنگینی علیه ایران راه بیندازند، سخنانی هم که رییس جمهور روسیه زد، در واقع آگهی پخش این نمایش بود. آنها قصد دارند در این سناریو به گستردگی وارد ‌شوند و بعضاً از قول برخی افرادی که دزدیده‌ و به امریکا برده‌اند ، حرف‌هایی پخش کنند. و همزمان با جنگ سنگین تبلیغاتی و انتشار ادعاهای افراد مختلف بلافاصله برخی از کشورهای منطقه را مورد هجوم نظامی قرار دهند. البته در این زمینه با برخی‌ها در منطقه و نیز در داخل کشور هماهنگی‌هایی انجام داده اند و این مسأله را کلید زده‌اند.
وی افزود: سخنان اخیر رییس جمهور روسیه که ایران در حال دست‌یابی به فن‌آوری‌هایی است که به ساخت بمب نزدیک می‌شود، در واقع کلید زدن این سناریو بود. البته برای همگان روشن است که تماشاچی این سناریو فقط خود امریکا و متحدانش هستند و تاثیری هم ندارد چرا که راهی که انتخاب کرده‌اند، غلط است.
رییس جمهور گفت: اگر کسی مسیری را انتخاب کند که انتهای آن سقوط به ته دره است، هرچه قدر با سرعت برود، زودتر به انتهای دره نزدیک می‌شود قطعاً از این مسیر نمی تواند به قله برسد.
می‌دانند ‌که راه درگیری با ایران بسته است
دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: آنها با اقدامات تبلیغاتی خود قصد دارند فضای روانی کاذبی ایجاد کرده و ایران را بعنوان خطری در منطقه معرفی کنند این فقط یک سناریوی تبلیغاتی است و خودشان هم می‌دانند ‌که راه درگیری با ایران بسته است. البته دوست دارند که ایران وجود ندشته باشد. اما این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.
رییس جمهور خطاب به سلطه گران تصریح کرد: ایران فقط احمدی‌نژاد نیست که اگر از صحنه خارج کردید مسایل تمام شود. ایران 75 میلیون انسان مؤمن، شجاع و آگاه دارد که همه با هم متحد هستند. اشتباه اصلی دشمنان اینست که خیال می‌کنند ملت ایران دچار دو دستگی و شکاف شده است در حالیکه ملت ایران ملتی متحد و یکپارچه است اگرچه در زمان انتخابات ممکن است نظرات مردم با یکدیگر متفاوت باشد اما این مسأله موجب اختلاف بین ملت ایران نمی‌شود. ملت ایران مانند اعضای یک خانواده با هم دوست و صمیمی هستند. اشتباه دشمنان این است که فکر می‌کنند ملت ایران حزبی است .
تصمیم به حمله علیه حداقل دو کشور منطقه تاسه ماه آینده
دکتر احمدی نژاد گفت :دشمنان در سناریو جدید تصمیم گرفته‌اند تا سه ماه آینده علیه حداقل دو کشور منطقه عملیات نظامی انجام دهند و هدف اصلی از همه این اقدامات، نجات رژیم صهیونیستی است.
رییس جمهور با بیان اینکه قدرت های زورگو از اعمال فشار به ایران و طرح موضوع هسته‌ای دو هدف اساسی را دنبال می‌کنند؛ اظهار داشت : اولین هدف آنها جلوگیری از پیشرفت ملت ایران است. آنها مخالف پیشرفت ایران بوده و دروغ می‌گویند که با بمب مخالف هستند به همین علت از آنها خواستیم تا نظرشان را درباره بمب‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کنند، آنها به بهانه هسته‌ای می‌خواهند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند. امروز ایران در عرصه های پزشکی، ریاضیات، مهندسی، هوا فضا، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و دیگر زمینه‌ها در حال پیشرفت است و هدف همه این پشرفت‌ها انسانی است. دشمنان می‌خواهند ملت ایران همیشه به آنها محتاج باشد و هیچ کشوری خارج از دایره اراده آنها نباید پیشرفت کند واین منطق زور است.
نجات رژیم صهیونیستی هدف اصلی قدرت‌های زورگو از فشار و تهدید ایران
دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد : هدف دوم قدرت های زورگو از اعمال فشار و تهدید ایران ، نجات رژیم صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی که کاملاً به بن‌بست رسیده است و کسی در منطقه حاضر نیست باآن همکاری کند و فاقد مشروعیت عمومی بوده و فلسفه وجودی‌اش هم زیر سؤال رفته است ،خیال می کند با جنگ جدید می‌تواند خودش را نجات دهد. این رژیم60 سال با قدرت نظامی بلامنازع مدعی بود که هیچ‌کس نمی‌تواند بر آنها غلبه کند و هر تصمیمی بگیرد آنرا عملی می‌کند اما در سالهای اخیر در لبنان و غزه شکست خوردند و اکنون بدنبال جبران این شکست هستند و در نظر دارند به زعم خود به ایران فشار سیاسی بیاورند تا نتواند به این کشورها کمک کند و آنها بتوانند با خیال راحت آنها را مورد حمله قرار دهند .
رژیم صهیونیستی شکست خورده قطعی صحنه خواهد بود
رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه در صورت حمله رژیم صهیونیستی به کشور های منطقه آیا ایران به آن کشورها کمک خواهد کرد ،تصریح کرد : نیازی به کمک ایران نیست. بسیار روشن است که در هر تحرک نظامی جدید، رژیم صهیونیستی شکست خورده قطعی صحنه خواهد بود .معادلاتی که امروز در منطقه تنظیم شده با هر روشی که رژیم صهیونیستی وارد این معادلات شود، شکست خورده خارج خواهد شد و تابع رژیم صهیونیستی روبه پایین است.
وی افزود: چنین به نظر می رسد که اگر رژیم صهیونیستی این بار تحرکی را علیه لبنان انجام دهد، پاسخ ملت لبنان ده‌ها برابر شدیدتر از جنگ 33 روزه خواهد بود البته به هرکشوری در منطقه حمله کند، پاسخ همین گونه خواهد بود بنابراین هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و نیازی به کمک ایران نیست البته حضور ایران در منطقه بعنوان کشوری است که جلوی سیاست‌های سلطه و توسعه‌طلبانه و غیرقانونی ایستاده است، بزرگترین کمک روحی به سایر ملت‌های منطقه است ضمن اینکه امروز ملت لبنان یک ملت زنده و بیدار و قدرتمند است.
دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: بی تردید اگر رژیم صهیونیستی خطای جدیدی مرتکب شود، قطعا اصل موجودیت آن به خطر خواهد افتاد.
مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد
رییس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تحولات افغانستان گفت : مشکل اصلی افغانستان دخالت‌های بیگانگان است. در 50-40 سال اخیرملت افغانستان همیشه در رنج بوده است. ملت افغانستان ملت رشیدی است و قادر است کشور خود را بسازد و امنیت را برقرار کند. ناامنی در افغانستان به معنای ناامنی در کل منطقه است.
رییس جمهور با اظهار ناراحتی از وضعیت ناامنی در افغانستان و کشته شدن مردم این کشور گفت : ملت ایران با افغانستان دوستی تاریخی و فرهنگی دارد . نزدیک به 3 میلیون افغانی در ایران مثل بقیه ملت ایران زندگی می‌کنند.
وی تصریح کرد: مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد. هر یک نفر که در افغانستان کشته می‌شود، حل مشکل سخت‌تر و مسأله پیچیده‌تر می‌شود. البته اخلاق آمریکایی‌ها این است که هرجا به خاطر اتخاذ تصمیمات غلط شکست می‌خورد، دیگران را متهم ‌کرده و درصدد فرافکنی برمی‌آید. امریکا 100 هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد و 10 سال است که در افغانستان حضور دارد؛ چطور است که نتوانسته امنیت را در این کشور برقرار کند؟ تولید موادمخدر و ناامنی چندین برابر شده و فعالیت تروریست‌ها هم گسترده تر شده است آمریکایی ها به جای اینکه بپذیرند، سیاست‌هایشان غلط بوده است، دیگران را متهم می کنند.
وی اضافه کرد : هدف اصلی از اشغال افغانستان این بود که به هند و چین فشار وارد شود منتها اخلاق سلطه گران این است که اولا اهداف‌ واقعی خود را پشت حرف‌ها و شعارهای زیبا پنهان می کند؛ ثانیا هر جا مشخص می‌شود که سیاست‌هایشان غلط است و شکست می‌خورند، بلا فاصله دیگران را متهم می‌کنند.
رییس جمهور گفت : دهها گروه سیاسی در افغانستان حضور دارند که با ایران رابطه دوستانه دارند. ایران علاقه مند است روند سیاسی هر چه زودتر در افغانستان کامل شود چرا که امنیت افغانستان به نفع ایران است. ایران از دولت آقای کرزای و حاکمیت و برقراری امنیت و قانون در افغانستان حمایت می‌کند و آنرا به نفع خود و منطقه می داند.
ناامنی در عراق نه تنها امنیت ایران بلکه امنیت کل منطقه را به خطر می‌اندازد
رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و عراق و ارزیابی خود از روند تحولات این کشور ،خاطر نشان کرد : ایرانی‌ها و عراقی‌ها در طول تاریخ با هم دوست بوده و از روابط عمیق تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند.
وی خاطر نشان کرد: آمریکا با هدف تسلط بر خاورمیانه وارد عراق شد اما امروز در باتلاق عراق گرفتار شده است و جالب است اینهایی که 160 هزار نیروی نظامی در عراق دارند ،فرماندار نظامی گذاشته‌اند و صریحا برای دولت،مجلس و گروههای عراقی تعیین تکلیف می کنند و دائما سفیر، معاون رئیس جمهور و نماینده ویژه امریکا در عراق فعال است، ایران را به دخالت متهم می کنند.
رییس جمهور با بیان اینکه تمام گروه‌های عراقی با ایران روابط دوستانه و برادرانه دارند اظهار داشت: ایران نیازی به دخالت در عراق ندارد هر گروهی که در عراق حاکم شود، با ایران دوست است و ایران از هر گروهی که رای مردم عراق را بیاورد ،حمایت می‌کند. ناامنی در عراق نه تنها امنیت ایران بلکه امنیت کل منطقه را به خطر می اندازد.
وی افزود: امریکایی‌ها هر جا با شکست و گرفتاری مواجه می شوند بدنبال کسی می گردند تا بعنوان مقصر معرفی کنند. با چنین دیدگاهی در بین سران آمریکا لابد در مشکلات اقتصادی دنیا و چاه نفتی که نتوانستند مهار کنند، ایران مقصر بوده است.
دکتراحمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره اهداف ایران از مذاکره با گروه 1+5 اظهار داشت: معتقدیم دنیا را همه باید با کمک و مشارکت هم بر پایه دوستی ،عدالت و احترام اداره کنند و هیچ کس نباید زورگویی کند. همکاری و تعامل را بهتر از تقابل و به نفع همه می دانیم و همه باید در برابر قانون مساوی باشند آنها هم باید بگویند که آیا قبول دارند همه در برابر قانون مساوی باشند و اصولا موافق عدالت و احترام هستند یا نه؟ هدف ایران از گفت و گو اینست که تاکید کنیم باید با کمک هم دنیا را اداره و مشکلات بشریت را حل کنیم. اگر در دنیا مشکلات اقتصادی و ناامنی و سیاسی وجود دارد همه باید در حل آن همکاری و مشارکت داشته باشند. اینها موضوعاتی است که به نظر می رسد می توان در جلسات گفتگو مطرح کرده و راه حل هایی برای آن پیدا کرد.
رییس جمهور گفت :مشکلات موجود در نقاط مختلف دنیا از جمله فلسطین، عراق، افغانستان، سودان و یمن راه حل انسانی دارد .اگر همه به عدالت و احترام پایبند باشند، دشمنی ها به دوستی تبدیل خواهد شد و فکر می کنیم در روند گفتگوها می توان این منطق را پیش برد و فضای تهدید را در دنیا به فضای دوستی، محبت و همکاری تبدیل کرد.
وی تصریح کرد: انتظار ایران از گفت و گو این است که برای دغدغه های مشترک جهانی با منطق وگفت و گو، راه حل مناسب و عادلانه پیدا کند.
حقوق اساسی یک ملت قابل مصالحه نیست
رییس جمهور در پاسخ به اینکه آیا ایران درباره موضوع هسته ای حاضر به مصالحه است با تاکید بر اینکه در موضوعاتی مانندحق مسلم یک ملت نمی توان مصالحه کرد تصریح کرد : ملت ایران اهل صلح ،دوستی و عدالت است اما حقوق اساسی یک ملت مانند استقلال، عزت و آزادی قابل مصالحه نیست معنای همکاری هسته ای این است که اگر دغدغه ای وجود دارد درباره آن گفت وگو شود . امروز ایران و بسیاری از دولتها و ملتها نسبت به بمب های هسته ای آمریکا دغدغه و نگرانی دارند زیرا دولتی که نمی تواند یک چاه نفت را مهار کند چطور می تواند امنیت بیش از 5 هزار بمب را حفظ کند. .بیش از 50 پایگاه نظامی آمریکا در دنیا وجود دارد که در تمام آنها بمب اتم نگهداری می شود و این بدین معناست که همه جای دنیا در خطر است. معتقدیم در فضای گفتگو می توان برای رفع این دغدغه ها راه حل مناسب پیدا کرد.
تداوم حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی به زیان اروپایی‌ها و آمریکا است
رییس جمهور در ادامه، تداوم حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی را به زیان اروپایی ها وآمریکا دانست و گفت: اگر اروپایی ها و آمریکا به حمایت از اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی ادامه دهند موجی که در جهان و منطقه علیه ظلم و بی عدالتی و تبعیض به راه افتاده است ، به ضررشان تمام خواهد بود . بدون تردید رفتار های ضد انسانی و وحشیانه رژیم صهیونیستی و حمایت سلطه گران از آن نه فقط منطقه بلکه دنیا را به طغیان وا میدارد .
وی افزود :کسانی که شعار دمکراسی ،حقوق بشر و دنیای آزادی را سر می دهند وقتی به رژیم صهیونیستی که می رسند همه چیز را تعطیل و فراموش می کنند و این دیگر پذیرفتنی نیست.
رییس جمهور خاطر نشان کرد: امروز مردم آمریکا هم مخالف سیاست‌های تجاوزکارانه دولت آمریکا هستند و اگر اجازه داده شود گروه مستقلی در آمریکا نظر سنجی کننداین مسئله اثبات خواهد شد در اروپا هم وضعیت به همین صورت است. تکلیف ما روشن است همه این حرف‌هایی که می‌زنم در انتخابات هم مطرح کردم و مردم به آن رأی دادند اما آنها در انتخابات یک حرفی می‌زنند و در عمل کار دیگری می‌کنند برای همین از برگزاری نظرسنجی و رفراندوم می ترسند‌. آنان در حالیکه درباره بی اهمیت ترین موارد رفراندوم می گذارند هیچ گاه حاضر نیستند درباره اینکه آیا به رژیم صهیونیستی پول بدهند تا مردم فلسطین بکشد یا نه، نظرخواهی نمی کنند چرا که اگر بگویند مردم اینقدر پول شما را می‌خواهیم به رژیم صهیونیستی بدهیم که آدم بکشند؟ دیگر کسی به آنها رأی نمی‌دهد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات