تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۱۵۱۳۴۳

تشکیل شرکت‌های واسط واگذاری سهام عدالت شبهه مغایرت با قانون تجارت را دارد

مقدمه: گروه اقتصادی: واگذاری سهام عدالت به اقشار آسیب پذیر که براساس مصوبه چندی پیش هیات دولت مورد توجه قرار گرفته باعث طرح دیدگاه های مختلف در زمینه نحوه و شرایط واگذاری این سهام شده است.با حیدر مستخدمین حسینی رئیس هیات مدیره بورس پیرامون نحوه واگذاری این سهام گفت وگو کرده ایم.

* حذف شرکت‌های واسط سرمایه‌گذاری و واگذاری وظایف آن به سازمان خصوصی سازی از دیدگاه های مطرح برای توزیع سهام عدالت است ارزیابی شما چیست؟
** براساس آئین نامه ای که برای واگذاری سهام عدالت به تصویب هیات وزیران رسیده شکل گیری شرکت های واسط پیش بینی شده است. در واگذاری سهام عدالت چند نکته که شبهه مغایرت با قانون را به ذهن متبادر می سازد وجود دارد که یکی از این موضوعات تشکیل شرکت های واسط سرمایه گذاری است. برای رفع این شبهه اصلاح قانون یا اصلاح آئین نامه واگذاری این سهام باید مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که اصلاح قانون زمانبر بوده و از سوی دیگر واگذاری سهام عدالت در بهمن ماه باید اجرایی شود، اصلاح آئین نامه مصوبه هیات وزیران مورد توجه قرار گرفته است. چرا که تشکیل و ماموریت شرکت های واسط با قانون تجارت کشور شبهه مغایرت داشته و باید این ایراد برطرف شود. معتقدم از آنجا که شکل گیری شرکت ها براساس قانون تجارت مشخص شده وظیفه ای که برای شرکت های واسط سرمایه گذاری در چارچوب آئین نامه واگذاری سهام عدالت پیش بینی شده شبهه مغایرت با قانون تجارت دارد و باید تطبیق این موضوع با قانون تجارت مورد بازنگری قرار گیرد.
* با این روند آیا واگذاری سهام عدالت تا پایان سال جاری امکان پذیر خواهد بود؟
** اگر اجرای آئین نامه مصوب هیات دولت مبنی بر تشکیل شرکت های واسط سرمایه گذاری و شناسایی اقشار هدف این سهام مطرح باشد این سهام تا دهه فجر و حتی پایان سال قابل واگذاری نخواهد بود اما در صورتی که تشکیل شرکت های واسط حذف شده و این کار توسط سازمان خصوصی سازی انجام شود این امر باعث تسریع واگذاری سهام عدالت شده و در صورت مشخص بودن دهک اول واجد دریافت این سهام این کارسریعتر انجام و سازمان خصوصی سازی قادر به واگذاری این سهام در بهمن ماه خواهد بود. ایجاد شرکت های واسط،سهامدار کردن و نحوه توزیع سهام عدالت زمانبر خواهد بود. اجرایی شدن واگذاری سهام عدالت تا پایان سال به اراده دولت برای انجام این کار، شناسایی دهک اول هدف این سهام و مکانیزم های اجرایی مدنظر بستگی دارد.
* آیا قیمت گذاری و آماده کردن شرکت های قابل واگذاری از طریق سهام عدالت تا دهه فجر مقدور خواهد بود؟
** درحال حاضر سازمان خصوصی سازی برخی واحدها مانند سهام سازمان گسترش را برای واگذاری در چارچوب سهام عدالت در اختیار دارد که هنوز در بورس اوراق بهادار عرضه نشده و رقم درشتی است. همچنین برخی دیگر از سهام در اختیار سازمان خصوصی سازی می تواند در قالب سبد سهام برای واگذاری سهام عدالت مورد توجه قرار گیرد. گرچه معتقدم باید مجموع سهام شرکت های دولت به جز شرکت های صدر اصل ۴۴ قانون اساسی که توسط مجمع تشخیص مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت در قالب یک سبد و با تعیین قیمت سبد مذکور عرضه شود که شرکت های سودده و زیان ده را در برگیرد.
* شیوه مالکیت و مدیریت سهام عدالت را تا چه حد کارآمد می دانید؟
** با گذشت ۲ ماه از تصویب آئین نامه واگذاری سهام عدالت در هیات وزیران هنوز شیوه های اجرایی آن مشخص نشده است اما باید بازپرداخت این سهام از محل بازده، سود و حق تقدم سهامی که به مردم واگذاری می شود مستهلک شود و با گذشت زمان به میزان این استهلاک مالک حق خواهد داشت تا نسبت به آن سهم ادعای مالکیت داشته و آن را در بورس عرضه کند. اما این کار زمانبر است. اینکه مدت استهلاک ۵ یا ۱۰ ساله در نظر گرفته شده به درستی مشخص نیست گرچه صحبت های زیادی در این زمینه مطرح است اما باید دید در شیوه های اجرایی استهلاک این سهام چند ساله در نظر گرفته شده است. مدیریت کردن این سهام و ادعای مالکیت افراد زمانی امکان پذیر خواهد بود که اصل مبلغ سهام را از محل بازده و سود سهام مستهلک کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات