تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۱۶۲۹۴۶
کرینکو در نیروگاه بوشهر

نیروگاه بوشهر از ایمنی بالایی برخوردار است


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به بوشهر، سرگئی ‌کرینکو رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه امروز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که در محل نیروگاه اتمی بوشهر به منظور آغاز عملیات انتقال سوخت به ساختمان رآکتور بوشهر برگزار شد، امروز را یک روز تاریخی و مهم در فرآیند ساخت نیروگاه اتمی بوشهر عنوان کرد.
وی با بیان اینکه مدت‌های مدیدی انتظار این روز را می‌کشیدیم، افزود: این یک طرح ویژه است و هنوز مشابه چنین نیروگاهی در جهان وجود ندارد.
رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه با اشاره به فرآیند ساخت نیروگاه بوشهر که از سال 1974 شروع شد، خاطرنشان کرد: در سال 2000 شرکای ایرانی و روسی تصمیم گرفتند فونداسیون باقیمانده این نیروگاه را ادامه دهند و انتگراسیون تجهیزات باقیمانده نیز توسط روس‌ها انجام شود.
وی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر یک پروژه بزرگ و بین‌المللی است، گفت: از این جهت این نیروگاه یک پروژه بین‌المللی است که از ابتدا کارها با نظارت و دخالت کارشناسان آژانس انجام شد و دیگر اینکه تجهیزات مورد نیاز نیروگاه از بیش از 10 کشور جهان از جمله کشورهای اروپایی،‌ آسیایی و ... تأمین شده است.
کرینکو تصریح کرد: در فرآیند ساخت نیروگاه اتمی بوشهر توجه اصلی بر ایمنی نیروگاه بوده است.
رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه در عین حال تأکید کرد که از نظر روسیه هر کشوری که در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مسائل ایمنی توجه دارد، محق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.
وی افزود: اتمام فرآیند ساخت نیروگاه بوشهر دلیلی بر این است که روسیه همیشه پایبند تعهدات قراردادی خود بوده است.
وی در عین حال اظهار داشت که این تعهدات شامل تعهدات دو‌جانبه و بین‌المللی است.
کرینکو از پرسنل ایرانی و روسی که با شجاعت و فداکاری کار نیروگاه را پیش برده‌اند قدردانی کرد و بار دیگر یادآور شد که مشابه چنین نیروگاهی در جهان وجود ندارد.
وی با اشاره به شرایط جوی بوشهر خاطرنشان کرد: ما حدود 40 دقیقه از ساختمان رآکتور بازدید داشتیم و خیس عرق شدیم و همکاران من در چنین شرایطی کار می‌کنند.
شمارش معکوس راه‌اندازی نیروگاه بوشهر آغاز شده است
رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه همچنین تصریح کرد که کنتور راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر شمارش معکوس خود را آغاز کرده است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا روسیه برای ساخت نیروگاه‌های جدید در ایران نیز آمادگی دارد؟ گفت: موضع روسیه در مورد این موضوع سال‌هاست که مشخص است. نظر ما این است که کشورها در هر جای دنیا این حق را دارند که از انرژی هسته‌ای به نحو مثبت استفاده کنند و تنها نکته مهم در این مسئله، رعایت کلیه مسائل ایمنی و تمام شرایط بین‌المللی است و یکی از نکات نیز همکاری روشن با آژانس می‌باشد که در ساخت نیروگاه بوشهر این موارد رعایت شده و رعایت خواهد شد.
کرینکو با بیان اینکه در مورد مسائل ایمنی نیروگاه بوشهر جای شک و شبهه‌ای باقی نمانده است، افزود: با توجه به این مشکل ما با ایران و تمام کشورهای دنیا همکاری می‌کنیم.
وی در ادامه یادآور شد که فعلا بحثی در مورد ساخت نیروگاه‌های جدید وجود ندارد.
رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه تأکید کرد که تا پایان امسال باید به راه‌اندازی انرژیک نیروگاه برسیم و سپس این نیروگاه را تحویل پرسنل ایرانی دهیم که در این خصوص امروز پروتکل بهره‌برداری مشترک توسط ایران و روسیه امضاء شد.
وی افزود: با توجه به اینکه اولویت اصلی نیروگاه بوشهر ایمنی بوده، ما تجهیزات را 3 بار کنترل کردیم و کنترل دیگری نیز توسط نظام ایمنی ایران و روسیه انجام شده است.
رئیس روس اتم همچنین توضیح داد که کنترل دیگری نیز توسط آژانس صورت گرفته است و افزود: بنابراین یک چنین نظارت محکم و سفت و سختی لازم است که در زمان راه‌اندازی نیز انجام شود.
کرینکو با بیان اینکه پرسنل ایرانی این آمادگی را دارند که بهره‌برداری نیروگاه را برعهده داشته باشند، یادآور شد که این پرسنل آموزش‌های لازم را در روسیه نیز دیده‌اند و حتی امتحان هم از آنها گرفته شده و گواهینامه‌ای نیز اخذ کرده‌اند.
همکاری ایران و روسیه در زمینه پزشکی هسته‌ای
وی اضافه کرد: در جهت محکم‌تر کردن رعایت مسائل ایمنی، ایران و روسیه تصمیم گرفتند شرکت مشترکی را با هم تأسیس کنند که در ابتدا 50 درصد سهام این شرکت متعلق به روس‌ها و 50 درصد متعلق به طرف ایرانی است که چنین نسبتی در مورد پرسنل نیز وجود دارد. به این صورت که به تدریج پرسنل روسی کاهش می‌یابد و سهم روسیه از این سهام در شرکت به تدریج کاسته خواهد شد و بعد از گذشت زمان، نیروگاه بوشهر به دست پرسنل ایرانی خواهد افتاد و سپس یک شرکت صرفاً ایرانی خواهد بود.
خبرنگار دیگری درباره همکاری‌های آینده ایران و روسیه در زمینه هسته‌ای از کرینکو سؤال کرد که وی پاسخ داد: در بحث ساخت ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در مسائل پزشکی امروز با طرف ایرانی صحبت کردیم و طرف ایرانی خواستار تهیه مولیبدن 99 درصد و ید 131 در جهت استفاده در مصارف پزشکی شد و ما نیز تأکید کردیم با توجه به مسائل بین‌المللی این کار را انجام می‌دهیم.
راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه تأکیدی بر پایبندی روسیه به تعهدات خود
خبرنگار دیگری با اشاره به تأخیرهای متعدد روسیه در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر از رئیس آژانس انرژی اتمی روسیه سؤال کرد که آیا شما در صورت نیاز ایران می‌توانید سوخت را به موقع تحویل دهید؟ که وی تأکید کرد: راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر تأکیدی بر این است که روسیه به تعهدات خود پایبند است، همچنین علاوه بر تعهدات بین‌المللی خود معتقد است که همه کشورها این حق را دارند که از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بهره‌مند شوند. مجامع بین‌المللی نیز این حق را دارند که عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در دنیا را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود:‌ این دو مورد نیروگاه بوشهر را نیز شامل می‌شود و فکر نمی‌کنم این شبهه وجود داشته باشد که این نیروگاه در جهت غیر صلح‌آمیز احداث شده باشد.
کرینکو ادامه داد: طی توافقنامه‌ای که دو کشور امضاء کردند مقرر شد که روسیه سوخت تازه نیروگاه را تأمین کرده و سوخت استفاده شده به روسیه بازگردد.
وی با بیان اینکه سوخت نیروگاه بوشهر بیش از یکسال در منطقه نگهداری سوخت وجود داشت، اظهار داشت: این سوخت در یکسال گذشته در محفظه نگهداری پلمپ شده بود و تمامی مسائل در این باره کاملاً رعایت شد.
کرینکو اضافه کرد: ما با حرکات و افکار خود ثابت کردیم که نیروگاه بوشهر از ایمنی بالایی برخوردار است.
برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر هیچ مشکلی نداریم
رئیس روس اتم در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه روسیه تا چند سال قرار است سوخت نیروگاه بوشهر را تأمین کند؟ با بیان اینکه ایران نیز برای تأمین سوخت مشکلی ندارد، گفت: ما نه تنها برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر مشکلی نداریم، بلکه حاضریم سوخت نیروگاه‌های جهان را تأمین کنیم.
رئیس آژانس انرژی اتمی در این زمینه به قرارداد روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت: ما تأمین سوخت 4 واحد نیروگاه اتمی که 60 سال است فعالیت دارند، بر عهده داریم. در مورد مسئله استخراج اورانیوم نیز با این کشور قرارداد داریم. بنابراین باید یادآور شوم که برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر هیچگونه مشکلی نداریم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات