تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵  ، 
کد خبر : ۱۶۳۲۹۸
آیت‌الله مصباح یزدی:

فتنه‌هایی پیچیده‌تر به دست افرادی خوش‌نام‌تر در پیش است


‌آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پانزدهمین دوره آموزش مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: تردیدی نیست که بزرگ‌ترین امتیاز انسان بر سایر مخلوقاتی که می‌شناسیم این است که انسان قدرت کسب علم، معرفت و بینش بیش‌تری دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، وی افزود: سایر موجودات هرچند کمابیش قدرت یادگیری دارند اما دایره یادگیری آن‌ها محدود است و یادگیری آن‌ها توأم با ناآگاهی است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که کسب علم و معرفت آگاهانه از امتیازات ویژه انسان است، خاطرنشان کرد: دایره علم و معرفت بسیار وسیع است و هر روز گسترده‌تر شده و دارای شاخ و برگ‌های بی‌شماری می‌شود و امکان کسب آن برای همه انسان‌ها وجود دارد.
این استاد حوزه در ادامه تصریح کرد: انسان‌ها می‌توانند از علومی چون پزشکی، مهندسی و تجربی بهره‌مند شوند و نژاد، قومیت، اقلیم و مذهب هیچ دخالتی در کسب این علوم برای انسان ندارد.
وی افزود: دستاوردهای علومی چون پزشکی منحصر به شرق و یا غرب جهان نیست و در دوره‌ای از زمان کشورهای غربی نقش بیش‌تری در پیشبرد این علم داشته‌اند و در دوره‌ای از زمان نیز کشورهای شرقی این علم را گسترش دادند.
آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد: علومی که در صنایع و تکنولوژی تاثیر دارند در اقلیم‌های مختلف منتشر شده‌اند و هیچ قومی به تنهایی نمی‌تواند ادعا کند که این علوم را کشف کرده است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: بسیاری از اکتشافات علمی را کافران و منکران خدا کشف کرده‌اند و سایر افراد از آن بهره‌مند شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه رفاه بیش‌تر و پیشرفت‌های علمی تنها ابزاری برای زندگی مادی بهتر نیستند و محتوای آن‌ها نشان می‌دهد که مقوله دیگری را دنبال می‌کنند، افزود: این دسته از دانستنی‌ها یا مستقیما و صریحا دارای دستورالعمل‌هایی هستند یا دستورالعمل‌هایی را توصیه می‌کنند.
ولی در ادامه تصریح کرد: آن علومی که با ارزش‌ها سروکار دارند و خوب و بدها را نشان می‌‌دهند آهنگ دیگری داشته و انسان‌ها در معتقد بودن به پایه‌های این علوم ارزشی متفاوت عمل می‌کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد: در کشور ما افرادی هستند که نسبت به این علوم ارزشی پایبندی لازم را ندارند اما اکثریت مردم کشور ما دغدغه‌های خوب بودن و بد بودن را دارا هستند.
وی با تأکید بر این‌که علومی که با ارزش‌ها سروکار دارند با سایر علوم متفاوت هستند و خود متضمن ویژگی‌هایی برای افراد هستند، خاطرنشان کرد: این علوم ارزشی به افراد هوشیاری می‌دهد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: علوم عملی که با رفتار و اعمال انسان‌ها سروکار دارد،‌ ویژگی‌های خاصی داشته و جزء علوم انسانی هستند و در طبقه بندی علوم طبیعی و پایه قرار نمی‌گیرند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: اگر فردی در رشته پزشکی متخصص باشد اما با علوم ارزشی آشنا نباشد می‌تواند در بین مردم محترم بوده و به وظیفه خود که همان درمان بیماری‌های مردم است بپردازد، اما نمی‌تواند پاسخی به بایدها و نباید‌های فعالیت‌ خود دهد.
وی افزود: فردی که در رشته پزشکی تحصیل کرده و انسانی سالم است برحسب مفاد علوم ارزشی فرد خوشبختی نیست و این فرد مشکلاتی در زندگی دارد که نشان‌دهنده نداشتن ایمان اوست.
آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه لازمه سعادت، خوشبختی ابدی است، خاطرنشان کرد: فردی ممکن است در این دنیا خوشبخت باشد اما به دلیل معتقد نبودن به علوم ارزشی در آن دنیا خوشبخت نخواهد بود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: ما جزو‌ انسان‌هایی هستیم که علوم ارزشی را قبول داریم، بایدها و نباید‌هایی را پذیرفته‌ایم، و مهمتر از همه معتقدیم باید به خداوند باور داشته و به اوامرش عمل کنیم.
عضو مجلس خبرگان با اشاره به این‌که اختلاف اساسی نظام اسلامی ما با نظام‌های پیشین و سایر نظام‌های سیاسی دنیا در قبول علوم ارزشی است، تاکید کرد: نظام شاهنشاهی و سایر نظام‌های دنیا اعم از لیبرال و. .. سعی داشته‌اند رفاه و امنیت را تنها در این دنیا برای مردم فراهم کنند اما هیچ یک از این نظام‌ها به‌عنوان نظام سیاسی اعتقاد ندارند که اگر این نظام ارزشی مستقر باشد همه در آن دنیا خوشبخت خواهند شد و خوشبختی آن‌ها هم ابدی خواهد بود.
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: این نظام‌های سیاسی ادعای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر را دارند اما می‌بینیم که این مدعیان چه بلاهایی بر سر انسان‌های دنیا می‌آورند، و این نیست مگر به دلیل بی توجهی و عدم اعتقاد آن‌ها به ارزش‌های جاودان الهی.
وی در ادامه تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران بر این اساس مبتنی شد که باید سعادت دنیا و آخرت را تأمین کرده و ارزش‌های انسانی و الهی را در نظام خود پدید آورد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که فرمایشات امام خمینی(ره) باید واژه‌شناسی شود، خاطرنشان کرد: اگر فرمایشات امام خمینی(ره) واژه‌شناسی شود می‌بینیم که بیش‌ترین واژه که ایشان به کار برده‌اند اسلام، خدای متعال و قرآن کریم بوده است.
آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پسوند نام نظام جمهوری اسلامی نشان‌دهنده حقیقت و ماهیت نظام ما است و این پسوند تشریفاتی نیست.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این‌که علوم انسانی و رشته‌هایی چون اقتصاد، جامعه‌شناسی، حقوق باید باشند اما باید به‌عنوان ابزاری برای رسیدن به هدف بالاتر که همان کمال انسان است از آن‌ها استفاده شود، تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با غریزه عقلایی و به مقتضای طبیعی پیشرفت صنایع را وجه همت قرار دادیم و در سایر مقولات از قبیل سیاست خارجی، اقتصاد، امور بین‌الملل و. .. فعالیت‌هایی داشتیم که پس از 3 دهه نظام اسلامی ایران پیشرفت‌های چشم‌گیری را داشته است.
وی افزود: اما سؤال این است که آیا رسیدن به این پیشرفت‌ها هدف نهایی جمهوری اسلامی است؟ یا این‌ها تنها وسیله‌ای هستند برای رسیدن به اهداف بالاتر؟
آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح سؤالاتی در خصوص اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تصریح کرد:‌ برای چه زندگی می‌‌کنیم؟‌ برای چه انقلاب کردیم؟ آیا انقلاب ما مانند انقلاب‌های مارکسیستی بوده است؟‌ و یا متأثر از کودتا و یا اختلافات احزاب سیاسی بوده؟ و به‌دنبال چه هستیم؟ آیا انقلاب کردیم که در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و. .. پیشرفت کنیم؟ آیا به طور کامل یا نسبی به آنچه برای آن انقلاب کردیم رسیده‌ایم؟‌ و در نهایت هدف واقعی ما چیست؟
وی با اشاره به این‌که انسان‌های عمیق و عاقل حتی با این سؤال‌ها هم قانع نخواهند شد، خاطرنشان کرد: با توجه به سؤالات مطرح شده می‌توانیم بگوئیم که فتنه اخیر شوکی در مردم و انسان‌های هوشیار ایجاد کرد و به انسان‌های نیمه هوشیار یادآور شد که از چرت بیرون بیایند.
آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی‌(ره) در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که آیا 2 سال پیش این فتنه را پیش‌بینی می‌کردید؟ گفت: افراد دخیل در این فتنه طی چند سال گذشته مسؤولیت‌های بالایی در جمهوری‌اسلامی داشتند و کسانی در بین آنان بودند که لباسشان نماد دینی داشت، اما سخنانی را از آنان شنیدیم که ضددینی بود.
وی با طرح این سؤال که آیا احتمال نمی‌دهید که 2 سال بعد نیز افراد خوشنام‌تری اینگونه اقدامات فتنه‌جویانه را انجام دهند؟‌ خاطرنشان کرد: دشمنان و مخالفان نظام جمهوری‌اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب‌اسلامی به دشمنی پرداختند، اما طی چند سال گذشته با حرکات سنجیده‌تر به فتنه اخیر رسیدند که تحرکات مردم آگاه کشورمان فتنه آن‌ها را با شکست روبرو کرد.
آیت‌الله مصباح‌یزدی با تأکید بر این‌که فتنه اخیر پس از 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد اما طی 20 سال گذشته دشمنان نظام اسلامی بر روی افراد دخیل در این فتنه کار کردند، خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مؤثر دخیل در این فتنه این بود که شناخت و آگاهی نخبگان نسبت به اسلام، انقلاب‌اسلامی و اهداف آن ضعیف بود.
وی افزود: شاید اساتید و یا نخبگانی هنوز بدون غرض از فتنه اخیر حمایت می‌کنند و این نشان‌دهنده آن است که این نخبگان ریشه‌های فکری و بنیادهای اعتقادی ضعیفی دارند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی‌(ره) با تاکید بر این‌که بسیاری از مسؤولان خوب ما نسبت به اصلی‌ترین مسأله انقلاب‌اسلامی آگاهی کامل ندارند، تصریح کرد: اصلی‌ترین مسأله انقلاب‌اسلامی ولایت‌فقیه است و آیا همه مدیران کشور به این امر مهم اعتقاد دارند؟
آیت‌الله مصباح‌یزدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روحانیان بخشی از جامعه بودند که با نظام سابق مخالف بودند، اما در این میان نقش امام‌خمینی(ره) به‌عنوان یک یک روحانی بسیار برجسته بود و توانست از موقعیت‌های پیش‌رو نهایت استفاده را کرده و در نهایت روحانیان در صف اول مخالفت با نظام شاهنشاهی قرار گرفتند.
وی با اشاره به این‌که خاطرنشان کرد: بعضی از افراد تصور می‌کنند که مقام رهبری تشریفاتی است و مردم با توجه به چند دهه فشار و تبعید، پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقام رهبری را به امام‌خمینی(ره) پاداش داده‌اند، پس سایر دستگاه‌های نظام نباید ارتباطی با رهبری داشته باشند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی‌(ره) اظهار داشت: مقام سلطنت در کشور انگلستان تشریفاتی است و حتی ملکه این کشور فرماندارانی را برای سایر کشورها تعیین می‌کند و این درحالی است که اصلا مشخص نیست مقام ملکه در انگلستان چه محدوده‌ای دارد.
وی در ادامه گفت:‌ برخی از مسؤولان کشورمان فکر می‌کنند که مقام رهبری در نظام جمهوری‌اسلامی ایران همانند مقام سلطنت انگلیس بوده و تشریفاتی است.
وی افزود: برخی مسؤولان کشورمان توقع دارند رهبری در مسائل مملکتی دخالت نکند و تنها به اموراتی چون انتخاب خطیب نمازجمعه بپردازد.
آیت‌الله مصباح‌یزدی تاکید کرد: این مسؤولان بر این امر معتقدند که امام(ره) و جانشین ایشان، حالت تشریفاتی دارند و با این حال که به ولی فقیه احترام می‌گذارند، اما ته دلشان به ولایت‌فقیه اعتقادی ندارند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی‌(ره) در ادامه تصریح کرد: امام‌خمینی(ره) در باره ولایت‌فقیه در سخنانی فرمودند: رئیس جمهور منتخب مردم اگر از سوی ولی‌فقیه منصوب نشود طاغوت بوده و اطاعت از وی حرام است.
وی با اشاره به این‌که اعتقاد به ولایت فقیهی که برخی از مسؤولان دارند با اعتقاد امام‌خمینی‌(ره) به ولایت‌فقیه بسیار متفاوت است، خاطرنشان کرد: بعضی فقط از روی احساسات می‌گویند سخن امام‌خمینی(ره) در خصوص ولایت‌فقیه درست است، درحالی که باید پشتوانه عقلانی ولایت‌فقیه را تبیین کرد و این اصل اساسی را بر مبنای استدلال‌های محکم استوار ساخت.
آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: برخی از روحانیونی که از سوی امام‌خمینی‌(ره) مسؤولیت‌های مهمی داشتند، اکنون اعلام می‌کنند که ما در زمان امام(ره) نیز به این اصل اعتقاد نداشتیم و تنها به امام‌خمینی(ره) احترام می‌گذاشتیم.
وی با طرح این سؤال که اگر این شبهه در رسانه‌های خارجی و داخلی پرورش داده شود، با چه منطقی باید آن‌را رد کرد؟ تاکید کرد: باید دانشمندان و نخبگان با زبان روز و ادبیات کنونی سیاسی این مسائل را تبیین کنند و مقابل این شبهه افکنی‌ها ایستاده و جواب دهن‌کجی‌ها را بدهند.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی‌(ره) تصریح کرد: این‌گونه فعالیت‌ها را باید امثال شهید مطهری و بهشتی که پایه‌گذار اعتقادات دینی بوده‌‌اند انجام می‌دادند، اما دشمنان نظام‌اسلامی این عزیزان را از ما گرفتند.
این استاد حوزه افزود: دشمنان کشور ما متوجه شدند که چه نخبگانی به درد انقلاب‌اسلامی می‌خورند و در نهایت آن‌ها را به شهادت رساندند، اما به برکت خون این شهیدان و پس از طی 30 سال از انقلاب‌اسلامی، افرادی در پی تبیین فلسفه وجودی ولایت هستند.
وی با اشاره به این‌که اگر اساس نظام خود را تبیین نکنیم، حتی اگر موشک‌های قاره‌پیما هم بسازیم به موفقیت و انسجام لازم نخواهیم رسید، تاکید کرد: دشمنان نظام‌اسلامی از شکست خود در فتنه اخیر تجربه‌هایی را کسب کرده‌اند که سعی دارند با استفاده از این تجربه‌ها فتنه‌های دیگری را پدید آورند که باید هوشیار باشیم. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات