تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۱۶۳۳۸۶
در گفتگوی سیدکاظم موسوی محقق و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران با رسالت مطرح شد

بهائیت در حوادث عاشورای 88 نقش راهبری داشت

محمد اسکندری اشاره: فرقه و فرقه گرایی یکی از معظلات است که طی سال های اخیر در کشور ما در حال رشد و گسترش است. فرقه ها گروه هایی هستند که با فاصله گرفتن از اعتقادات رایج و مرسوم در یک جامعه به تدریج به انزوا کشیده می شوند و ماهیت خویش را در جدایی از جامعه تعریف می کنند. با این حال باید دانست فرقه بهائیت یکی از فرقه های سابقه دار در ایران است که هم اکنون نیز فعالیت های تبلیغیاتی گسترده ای در سطح ایران دارد. بعد از ظهر یک روز نسبتا گرم تابستانی به دفتر سید کاظم موسوی محقق و پژوهشگر در خصوص فرقه بهائیت و مدیر موسسه مطالعاتی روشنگر و مدیر مسئول اولین نشریه تخصصی حامی قربانیان این فرقه در ایران ( ماهنامه شفافیت ) رفتیم و گفتگوی مفصلی پیرامون ماهیت ، سابقه تاریخی و فعالیت های فعلی فرقه بهائیت در کشور انجام دادیم. شرح این گفتگو در ذیل از مد نظرتان خواهد گذشت.

* جناب موسوی برای ورود به بحث فکر می کنم که می بایست در ابتدا تعریفی از فرقه ارائه دهیم. اساسا تعریف فرقه چیست؟!
** فرقه اساسا محصول کثرت گرایی است. درک متفاوت از باورها، افراد را به سمت فرقه ها سوق می دهد.فرقه واژه ای از ماده فرق به معنای جداشدن و گسستن است . به عبارت بهتر فرقه در اصطلاح امروزی به معنای فاصله گرفتن توده ای از مردم با عقاید مشترک، از باورهای اساسی جامعه است. در جهان مسیحیت فرقه به گروه های ضد کلیسا اطلاق می گردد .‏‏ امروز ه در فرهنگ سیاسی غرب برای فرقه واژه ‏Sect‏ را به کار می برند و برای مسلک از عبارت ‏Cult‏ استفاده می کنند. در فرهنگ لغت آکسفورد برای واژه ‏Cult ‎‏ تعبیری از شیفتگی و وفاداری نسبت به یک فرد آمده است. این واژه از دهه 60میلادی وارد ادبیات غرب می شود . به هر حال امروز ما نیز با پدید ‏Cult ‎‏ در کشور خویش مواجهیم.‏
* آیا در تاریخ اسلام نمونه ای از فعالیت های فرقه ای داریم؟!‏
** ‏ بله! ما در جهان اسلام نیز فرقه های متعددی را داشته و داریم. فرقه های کلامی مانند معتزله ، اشاعره و فرقه های فقهی مانند شافعی ، حنبلی و... تاریخ طویلی در جهان اسلام دارند.با این حال یک نکته است که موجب تمایز بین فرق اسلامی و غیر اسلامی می شود و آن اعتقاد به توحید و سنت رسول اکرم ( ص) است. غلو کنندگان، یا قائلان به تناسخ به آن دلیل جزو فرق غیر اسلامی محسوب می گردند که اعتقادی راسخی به این دو رکن اساسی ندارند. لازم به ذکر است که فرقه بهائیت نیز یکی از فرق غیر اسلامی است چرا که اساسا اعتقادی به اسلام ندارد و صراحتا به دشمنی با اسلام پرداخته است و همچنان عداوت خویش را با اسلام ادامه می دهد. به عنوان مثال در طول سال 1388 تشکیلات بهائیت بارها و بارها در سایت های رسمی خود به قرآن مجید و ساحت پیامبر اعظم اسلام جسارت کردند.
* به فرقه بهائیت اشاره کردید. بحث اصلی این گفتگو نیز شناخت ماهیت این فرقه است. اساسا چه دلیلی موجب پدید آمدن فرقه بهائیت در ایران شد؟!
** یکی از اصلی ترین دلایل تشکیل فرقه بابیت یا همان بهائیت در ایران عامل خارجی است. استکبار در طی دو سه قرن اخیر هموار در صدد بوده است تا به نحوی حاکمیت ایران را در دست داشته باشد. یکی از اساسی ترین راهکار های استعمار در این راستا جنگ نرم است. اساسا در این جنگ دشمن با کمترین هزینه سعی می کند تا به منافع خویش دست پیدا کند. در واقع دشمن با ضربه زدن به باورها و ارزش های جامعه هدف ، سعی در ضربه زدن به امنیت ملی یک کشور دارد.‏‏ در دوره قاجار روحانیت و مراجع طی جنگ ایران و روس به دفاع از کیان ملی ایران پرداختند و این موضع منجر به آن شد که ایران بتواند در سلسله جنگ هایی متصرفات روس ها را از چنگ آنان آزاد کند . زمانی که استعمار به قدرت واقعی روحایت آگاه پی برد در صدد بر آمد د تا با جنگ نرم در برابر روحانیت قد علم کنند. از همین رو ست که می بینیم در این دوره گروه هایی مانند قادیانی گری و بابی گری که بعدها به بهائیت تغییر نام می دهد پدید آمدند تا در مقابل قدرت روحانیت بایستند.‏
* به نظرشما چرا استکبار بابیت را تحت حمایت و قیمومیت خویش گرفت؟!‏
** باید گفت بابی گری با شبه افکنی در خصوص وجود مبارک حضرت قائم (عج) هم می توانست به ارزش های فرهنگی صدمه بزند و هم از سوی دیگر به نحوی مبارزه با روحانیت محسوب می گشت.
* این فرقه چگونه در ایران شکل گرفت ؟ مراحل رشد و نمو آن چگونه بود؟!‏
** فرقه بابیه از آنجا کلید خورد که علی محمد شیرازی معروف به باب با حمایت سفارت روسیه تزاری مدعی بابیت امام زمان (عج) شد. البته بابیت تنها ابتدای کار بود و وی بعد ها خود را امام زمان معرفی کرد و در نهایت نیز کوس انا الحق سر داد.‏جریان بابی گری تقریبا در اوایل دوره قاجار شکل می گیرد. دردوره محمد شاه یعنی دقیقا در سال 1844 میلادی مطابق با 1260 قمری جوانی کم و سن سال که اهلیت شیرازی دارد مدعی بابیت می شود . به استناد اسناد و مدارک متعدد خود تشکیلات بهائیت علی محمد باب یک هادی و حامی اصلی دارد. این شحص کسی نیست جز ملاحسین بشرویه . آرتور کونولی افسر اطلاعاتی انگلستان به صراحتا به جاسوس بودن وی اشاره می کند .البته لازم به ذکر است که اضافه نمایم کتابی در همین زمینه هم اکنون در موسسه دردست ترجمه بوده و به زودی نیز منتشر خواهد شد! ‏‏ ازسویی دیگر به استناد اعتراف کنیاز دالگورکی افسر اطلاعاتی روسیه تزاری که بعد ها سفیر روسیه در ایران شد، بشرویه، محمد علی شیرازی را انتخاب می کند و راه و روش بابیت را به وی می آموزد. بشرویه همچنین در ادامه اقدامات حمایتی از باب 18 تن را به عنوان حواریون علی محمد دست و پا می کند.
با این حال با مقاومت علمای آگاه شیعه محمد علی باب توان اجرای کامل نقشه و دسیسه های دول استکباری را بدست نمی آورد و در نهایت با حکم مراجع وی به جزای خود رسیده ؛ اعدام می گردد.پس از این قضیه فرقه بابیه کم فروغ می گردد اما پس از ترور ناموفق ناصر الدین شاه جریان بابیگری در ایران دوباره جان تازه ای می گیرد و بعد از مدت زمان کوتاهی به بهائیت تغییر نام میدهد. از همین تاریخ است که ما شاهد حضور جدی تر دستگاه اطلاعاتی انگلیس در قضیه بهائیت هستیم . ‏در واقع پس از اعدام علی محمد باب انگلیسی ها شخصی به نام میرزا حسین علی نوری معروف به بهاء الله را در راس این فرقه قرار می دهند. از این پس دیگر تشکیلات بهائیت در ایران رسما از سوی انگلیس هدایت و رهبری می شود.در این موقع قضیه ترور ناصرالدین شاه پیش می آید و به خاطر همین میرزا حسین علی به عراق تبعید می گردد و در آنجا نیز به دلایلی پس از مدتی اخراج می شود و سرانجام به سرزمن عکاء در فلسطین تبعید می گردد. پس از استقرار تقریبی بهائیت در عکاء و با مرگ بهاءالله ، عباس افندی معروف به عبدالبهاء چانشین پدر می گردد. وی روابط نزدیکتری با انگلیس برقرار می نماید و رسما مسئول آماده سازی سرزمین فلسطین برای حضور یهودیان می شود. به خاطر همین اقدامات نیز سرانجام افندی از ملکه انگلستان درجه" سر " می گیرد. افندی تا سال 1921 زنده بود . جالب آنجاست وقتی که وی فوت می کند دولت انگلستان اعلام یک روز عزای عمومی می کند !پس از مرگ افندی ،شوقی نوه دختری عبد البهاء زمام این فرقه را در دست می گیرد.‏
‏ باید اشاره کنم تا قبل از شوقی بهائیت به عنوان یک ‏Sect‏ مطرح است اما در دوره شوقی می بینیم که به تدریج بهائیت به ‏Cult‏ تبدیل می شود. در این زمان بهائیت به صورت جدی وارد حوزه های تشکیلاتی می شود و سازمانی مخرب را تشکیل می دهد . ضمن آنکه این تشکیلات در حقیقت پایگاهی برای تشکیل دولت صهیونیستی در فلسطین است. با این حال پس از استقرار بهائیت در فلسطین آنان به تدریج درصدد نفوذ در مراکز قدرت در ایران بر می آیند . به عنوان مثال در زمان پهلوی بهایی‌هابه دستور اربابان خوددر هیئت حاکمه حکومت رضا خان حضور می یابند . مثالی عینی در این زمینه حضور سرگرد سمیعی در دستگاه رضاخان است. سرگرد سمیعی یک بهایی بود که به عنوان سرپرست و آجودان محمدرضا انتخاب شد. وی بعد از مرگ رضا خان با توجه به وقایع دهه بیست شروع به بسط و گسترش بهائیت در هیئت حاکمه محمدرضا پهلوی کرد.‏
از این رو دوران محمدرضا به دوران طلایی بهائیت تبدیل می شود . من شخصاً سندی در این زمینه دارم که در آن خود بهایی‌ها عنوان می‌کنند که محمدرضا شاه و اشرف پهلوی دوران دبستان خود را در مدرسه بهایی‌ها گذرانده اند با این حال متاسفانه در تاریخ‌نویسی‌های دوره پهلوی مورخان وابسته به حکومت نقش بهائیت را از چشم‌ها پنهان کرده‌اند. اما باید دانست رضا خان هرگاه با بحرانی مواجه می‌شد بهائیت به نوعی وارد صحنه می‌شد و نقش ایفا می‌کرد .به عنوان مثال در جریان جنگل و قیام میرزاکوچک خان عناصری مثل احسان‌اله خان که فردی بهایی بود نقش فعالی را در ناکامی میرزاکوچک خان ایفا کرد. احسان‌اله خان همان فردی است که در کمیته مجازات مشروطه ترور‌های زیادی را انجام داد و بعد از آنهم باعث انحراف نهضت میرزاکوچک خان و شکست آن شد.
* فکر می کنم برای آشنایی با سابقه تاریخی بهائیت همین مقدار کافی باشد. فعالیت بهائیت پس از انقلاب اسلامی چگونه بوده؟!‏
** بهائیت دقیقا 12 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در 4 اسفند ماه 1357 فعالیت های خویش را علیه انقلاب اسلامی آغاز می کند. به استناد جلد 37 اسناد لانه جاسوسی در همان اوان بهائیت پرونده حقوق بشری برای ایران باز می کند. از سوی دیگر بهائیت در تما م جریان ها ، اغتشاشات و تشکیلاتی که به نحوی علیه انقلاب اسلامی فعالیت می کردند حضور جدی داشته است. حتی بهائت با منافقین نیز همراهی داشته است . از همین رو نیز در سال 1362پس از آشکار شدن نقش این تشکیلات در این گونه جریانات و همچنین به دلیل حمایت های مستقیم رئیس جمهور وقت آمریکا از این تشکیلات ، فعالیت بهائیت برای همیشه توسط دادستان وقت در ایران ممنوع اعلام می گردد. از آن تاریخ به بعد تا روی کار آمدن دولت سازندگی فعالیت های بهائیت در ایران کاهش پیدا می کند. اما با روی کار آمدن دولت سازندگی بهائیت رونق تازه ای می گیرد و با استفاده از فضای باز اقتصادی در دولت وقت به تقویت بنیه های اقتصادی خویش می پردازد.به عنوان مثال بهائیان در این دوره در بسیاری از صنایع مهم کشور رخنه می کنند و با دریافت وام های کلان به توسعه منابع مالی تشکیلات می پردازند.‏در دولت اصلاحات نیز تشکیلات بهائیت پا را فرا تر می گذارد و با سوء استفاده از فضای باز سیاسی در برخی از جریان های سیاسی کشور نفوذ می کند.‏
نماد این موضع را می توان در حوادث پس از انتخابات به وضوح مشاهده کرد. به عنوان مثال برخی از کاندیدا ها دفاع از بهائیت را یکی از اولویت‌های برنامه خود اعلام می کنند. البته همانگونه که ابتدا گفتم دلیل چنین اقدامات حمایتی از دوران اصلاحات آب می خورد که بهائیت توانست در برخی از جریان های سیاسی در کشور نفوذ کند. به عنوان مثال در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بهائیان با ارسال نامه ای به وی اعلام وجود و رسمیت دوباره می کند . ‏در بحث فتنه سبز 1388 نیز حضور تشکیلات بهائی به شدت مشهود و ملموس است. ما گفتگویی در ماهنامه شفافیت با یکی از بهائیان که از این فرقه جدا شده بود انجام دادیم . وی در این گفتگو اعتراف کرد که جریان بهائیت ارادت خاصی به جریان سبز دارد.
از سوی دیگر یکی از اساسی ترین اقدامات تشکیلات بهائیت در حوادث پس از انتخابات مدیریت و حضور فعال در حوادث عاشورای حسینی 88 بود . در واقع می توان گفت بسیاری از هتک حرمت ها به ساحت مقدس امام حسین (ع) در این روز از سوی بهائیت هدایت می شد . همچنین در تاریخ 11 و 13 دی ماه شاهد بودیم که از سوی بیت العدل، سران بهائیت دستور اکید و شدیدی برای ایجاد اغتشاش و نا امنی در ایران صادر نمودند ‏.
* آیا فرقه بهائیت در مسایل فرهنگی و اجتماعی نیز رسوخ کرده است؟!
** بله ! من در اینجا به صورت موردی به بخشی از اقدامات اجتماعی و فرهنگی بهائیت در ایران طی چندین ساله اخیر اشاره می کنم.
1- فعال شدن در عرصه های مجازی و اینترنتی برای ترویج شبهات علیه دین اسلام و فروپاشی نظام خانواده
2تخریب وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران
3- ترویج فمنیسم با استفاده از ابزار نشر مانند کتب و برخی جراید
4- فعالیت در عرصه های هنری مانند هنر های تجسمی و گرافیک شهری
5- فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی با حربه حقوق بشر
6- تشکیل شرکت های هرمی که ضمن در برداشتن منافع اقتصادی سرشار برای بهائیان موجب ترویج بهائیت در سطح کشور می شود ‏
* با تشکر از شما که وقتتان را در اخیتار ما و مخاطبان رسالت قرار دادید.
** بنده هم از شما ممنونم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات