تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۱۶۳۶۹۷

تحلیل سیاسی هفته


بسم الله الرحمن الرحیم
زمین و آسمان در این هفته سیه پوش و عزادار یکی دیگر از لاله های بوستان فاطمی بود که دین و دنیا تا بلندای تاریخ , وام دار علوم نبوی و مجاهدت های علوی اوست . سلام بر آن امام همام , جعفر بن محمد , صادق آل احمد(ص ) , غریب خفته در بقیع , حجت ناطق و امام صادق که ماه شوال قرین سوگ شهادت اوست .
تاریخ هرگز 25 شوال سال 148 هجری قمری را فراموش نمی کند که « منصور دوانقی » , ششمین خورشید تابان آسمان امامت و وارث علوم پیامبر و شکوه دین سرمد را باسم کین و جفا به شهادت رساند. این تنها جفایی نبود که شب پرستان و شیطان صفتان در حق خورشید دین انجام دادند بلکه قرنها بعد سیاه دلان و ستمگران دوران با تخریب قبه و بارگاهش , جنایت دیگری را مرتکب شدند که شرح این ماجرا را مرغ سحر می داند وبس . از این رو آسمان دل در این هفته عقده دل گشود و در سکوت , مات آنهمه غربت دردمندانه شد که بر شیخ الائمه و صادق آل محمد(ص ) رفته است . اف بر آن ستمگران و دنیاسواران پلیدی که با شجره نور به دشمنی برخاسته و نه تنها بر جسم بی جانشان بلکه بر قبرهایشان هم تاختند تا نشانی از حقد و کینه و پلیدشان را به یادگار بگذارند. پس کبوتر دل را در این هفته و آسمان غربت زده به سوی قبر بی سایبان و بدون بارگاه آن امام همام روانه می کنیم و با خدای خویش عهد می بندیم که لحظه هایمان هرگز از یاد او خالی مباد.
هفته جاری همچنان به بوی عطر « بسیج » آغشته بود. در این هفته گرچه برنامه هایی در تجلیل از خدمات بسیجیان در بسیاری از بخشهای جامعه برگزار شد ـ که قطعا نخواهد توانست قطره ای از عظمت و ایثار این دریادلان را پاسخگو باشد ـ ولی جای خالی بررسی های منصفانه پیرامون جایگاه بسیج در جامعه و زاویه گرفتن جامعه از فرهنگ بسیج و از همه مهمتر , انتظاراتی که در شرایط کنونی از بسیجی می رود کاملا محسوس بود. متاسفانه جان گرفتن خرده فرهنگ های مبتذل و مستهجن غربی و دنیاپرستی ها در سطوح مختلف جامعه به معنای بی بها شدن فرهنگ بسیجی و عدم کارکرد مناسب تفکرات بسیجی در روند جامعه می باشد. واقعیت اینست که نگاه انقلاب به بسیج تنها در بعد دفاعی و نظامی خلاصه نمی شود بلکه تفکر ناب بسیجی که نشات گرفته از فرهنگ عمیق معنوی اسلام است باید در سطوح مختلف جامعه جریان یافته و به فرموده رهبر معظم انقلاب , « بسیجی ها باید در محیط کار , مدرسه , حوزه , دانشگاه و عرصه سازندگی , خدمات اجتماعی , محیط های ورزشی و یا هر محیط دیگر که فعالیت می کنند با رفتار و گفتار خود , فضای معطر بسیجی را بوجود آورده و روحیه و بینش صحیح را به اطرافیان منتقل کنند. »
از مناسبت های در خور توجه هفته , « روز مجلس » است . دهم آذر هر سال در سالروز شهادت آیت الله سیدحسن مدرس که به نام روز مجلس نامگذاری شده , فرصت مناسبی است تا با بررسی مختصات وجودی این مرد بزرگ وادی دین و سیاست , کارنامه مجلس نیز مورد بازبینی قرار گیرد و با معیارها و اندیشه های مدرس مورد مقایسه واقع شود.
دهم آذر ماه سالروز شهادت عالم مبارز و آزادیخواه پرهیزکار تاریخ ایران است که به حق , مرد دین و سیاست و قهرمان آزادی لقب گرفته است . این شهید از دوره سوم تا ششم در کسوت نمایندگی مجلس همواره در سنگر مجلس و روحانیت با استبداد رضاخانی در ستیز بود. معروف است که هرگاه بوی خطر به مشام مرحوم مدرس می رسید , ملاحظه خطر را نمی کرد و به قول خودش پشت سرش را هم نگاه نمی کرد و به پیش می تاخت .
آیت الله سیدحسن مدرس حقا ستاره درخشانی بود که در سیاه ترین دوران تاریخ این مملکت در آسمان دین و سیاست این مملکت طاغوت زده درخشید و با شجاعت مثال زدنی و صراحت لهجه و ساده زیستی خود , در صحنه سیاست و قانون گذاری الگویی جاودانی برجای گذاشت . او الگویی شایسته در زمینه تسلیم ناپذیری و ظلم ستیزی بود که در برابر زیاده خواهی های خارجی و استبداد نوکران آنان در داخل ایستاد و ذره ای ترس به خود راه نداد; همو که خود می گفت : « من یکه و تنها , از سردار سپه نمی ترسم اما او با تمام عظمت سلطنتش از من می ترسد , چرا که خداوند به من ترس و ظلم نداد. »
اینکه میان نمایندگان مجلس ما و مدرس چه شباهتهای معنایی وجود دارد , نکته ای است که نمایندگان مجلس هفتم باید در عملکرد خود آنرا به اثبات برسانند. بنظر می رسد این مجلس ظرفیت های زیادی برای پیمودن راه مدرس داشته باشد و از این رو مردم نیز امیدهای بسیاری به آن بسته اند تا همه اوقات مجلس هفتم صرف اعتلای اسلام و انقلاب و رسیدگی به امور محرومین شده و از ظرفیت های به هدر رفته مجلس قانونگذاری حداکثر استفاده صورت پذیرد.
سرانجام ایستادگی هیات مذاکره کننده کشورمان بر مواضع اصولی و برحق ملت ایران در استفاده از فناوری هسته ای باعث شد اروپائیها در سیاست های باج خواهانه خود تجدید نظر مقطعی کرده و از صدور قطعنامه در اجلاس اخیر شورای حکام و ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت عقب نشینی کنند. این مقاومت و تاکید بر ادامه فناوری هسته ای و پایان دادن به برخی از تعلیق های داوطلبانه , در کنار مصوبه اخیر مجلس باعث شد اروپائیها که تاکنون صحبت از تعیین پیش شرط و توقف مذاکره با ایران می کردند , با اعلام آمادگی برای از سرگیری مذاکرات عملا ثابت کردند که با آنها باید فقط با زبان عزت و استحکام صحبت کرد. از این رو سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن پذیرش ادامه مذاکره با اروپائیها اعلام کرد مذاکرات آتی با اروپائیها باید معقول و مشروط به تحقق چرخه سوخت هسته ای در ایران , در چارچوب آژانس و مقررات عام بین المللی مانند « ان . پی . تی » بوده و برای جمهوری اسلامی ایران مقررات خاص تنظیم نکند , مدت مذاکره مشخص باشد و از فرصت سوزی اجتناب کند. در چنین شرایطی است که می توان دور جدید مذاکره با سه کشور اروپایی را در هفته های بعد ادامه داد.
این هفته نیز مقامات دولتی عراق به ایران آمده و در راستای توافقات انجام شده در جریان سفر رئیس جمهور این کشور , مذاکراتی را با مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام دادند. سفر عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهور عراق به تهران و گفتگوهای وی پیرامون توسعه و تحکیم روابط دو کشور می تواند به نتایج مثبتی در جهت خروج اشغالگران از منطقه و بازگشت آرامش به کشور توفان زده عراق منجر شود. متاسفانه این کشور از دو سال و نیم پیش که شاهد حضور اشغالگران نظامیان آمریکایی به بهانه بازگشت آرامش به عراق بود هرگز لحظه ای روی آسایش را به خود ندیده و هر روز شاهد ناآرامی و انفجار در سراسر کشور است . مردم عراق در این مدت به این نتیجه رسیده اند که آمریکائیها هرگز مایل به حفظ امنیت در این کشور نبوده بلکه عامل محرک در ایجاد ناامنی هستند. از این رو دولت منتخب عراق به عنوان نخستین اولویت در جهت برقراری امنیت در این کشور باید برنامه خروج اشغالگران را تهیه و ابلاغ کند.
ربوده شدن چند تن از زائران ایرانی که با دریافت روادید قانونی از سفارت عراق در تهران عازم عتبات شده بودند توسط افراد ناشناس در منطقه تحت کنترل نظامیان آمریکایی از جمله شواهدی است که دقیقا اثبات می کند آمریکائیها یا قادر به کنترل اوضاع عراق نیستند و یا نمی خواهند این کشور روی آرامش را به خود ببیند.
فلسطین اشغالی در طول این هفته شاهد چند رخداد بود. ادامه بحران سیاسی و جنگ قدرت میان صهیونیستها از جمله این رویدادهاست . در این راستا , شارون نخست وزیر رژیم صهیونیستی که پس از تحولات اخیر در صحنه داخلی به یک ورشکسته سیاسی تبدیل شده با خروج از حزب سنتی خود , لیکود , تشکیلات جدیدی موسوم به حزب « پیشرو » راه انداخت تا شاید بتواند خود را از این مخمصه سیاسی نجات دهد و با حزب جدید در انتخابات فروردین ماه در برابر حزب کار به سرکردگی « امیر پرتز » به پیروزی برسد. « امیرپرتز » رئیس جدید حزب کار که در انتخابات درون حزبی ماه قبل , با شکست دادن شیمون پرز شگفتی ناظران را برانگیخت هرگونه همکاری با کابینه ائتلافی شارون را رد کرد و همین امر موجب شد تا شارون برای نجات از سقوط قطعی و فوری کابینه خود , با انتخابات زودرس مورد درخواست « پرتز » موافقت کند. با در نظر گرفتن این تحولات , به نظر می رسد بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده همچنان ادامه یابد.
انتخابات فلسطین که قرار است در چهارم بهمن ماه برگزار شود بر تحولات داخلی فلسطینی ها سایه افکنده است . در این میان حماس بار دیگر اعلام کرد که در انتخابات مجلس فعالانه شرکت خواهد کرد. با توجه به موقعیت سیاسی حماس در میان فلسطینی ها , ناظران پیش بینی می کنند انتخابات آینده صحنه رقابت میان حماس و فتح خواهد بود. همچنین انتخابات داخلی فتح که برای برگزیدن 49 داوطلب نامزدی مجلس برگزار می شود در برخی مناطق برگزار گردید و در این میان « مروان البرغوثی » دبیرکل زندانی جنبش فتح به موقعیت بزرگی در آن مناطق دست یافت . برغوثی که از سه سال قبل به اتهام شرکت در برنامه ریزی قتل دهها صهیونیست در زندان رژیم صهیونیستی به سر می برد از محبوبیت زیادی در بین طرفداران فتح برخوردار است و رقیب اصلی « ابومازن » به شمار می رود. این درحالی است که رژیم صهیونیستی درخواست های مکرر برای آزادی وی را رد کرده است . برغوثی از دست اندرکاران اصلی انتفاضه مسجدالاقصی تلقی می شود.
گشایش گذرگاه رفح در نوار غزه رخداد دیگری بود که این هفته در عناوین خبری رسانه ها مطرح شد. رژیم صهیونیستی درحالی با گشایش این گذرگاه موافقت کرده است که دوربین های متعددی را برای کنترل این گذرگاه تعبیه کرده و نیروهایی متشکل از پلیس مصر , حکومت خودگردان و اتحادیه اروپا نظارت بر این گذرگاه را برعهده دارند.
انتشار گزارش های مربوط به فرود مخفیانه هواپیماهای سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در فرودگاه های کشورهای اروپایی و انتقال زندانیانی که از آنها به عنوان مظنونان تروریستی یاد می شود به زندان های سری , واشنگتن را به چالش در این باره واداشته است .
در هفته جاری آلمان , ایرلند , سوئیس نیز به جمع 12 کشور دیگر اروپایی پیوستند که درباره پرواز هواپیماهای سازمان جاسوسی آمریکا در ارتباط با انتقال زندانیان به زندان های خارج از اختیارات دادگاه و شکنجه آنها تحقیق خواهند کرد. واقعیت اینست که آمریکا پس از جنگ دوم جهانی اروپا را عملا جز مستعمرات خود تلقی کرده و به عنوان برادر بزرگتر و قیم سیاسی اروپائیها در موقعیتهای مختلف ظاهر شده است . طبعا تا وقتی که دولتمردان اروپایی چنین نقشی را برای آمریکائیها قائل بوده و به عنوان زایده آمریکا و دنباله رو سیاستهای کاخ سفید ظاهر شوند , به نهایت توفیقی که نایل شوند , آنست که همانند بلر نخست وزیر انگلیس لقب « سگ دست آموز بوش » را به خود اختصاص داده و آمریکا نیز به خود اجازه دهد حاکمیت ملی آنها را , حتی بدون آنکه با آنان هماهنگی کرده باشد , نقض نماید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات