تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۱۶۵۰۱۸

درآمدهای میلیاردی شرکتهای آمریکایی از فروش سلاح به عربستان و کشورهای خلیج‌فارس


کارشناس مسایل خاورمیانه روزنامه "یونگه ولت" آلمان با درج گزارشی در باره فروش تسلیحات نظامی ازسوی شرکت‌های آمریکایی به شبه جزیره عربستان نوشت: این شرکت‌ها با سیاست ایجاد ارعاب از همسایگان در منطقه خاورمیانه توسط واشنگتن، به میلیاردها دلار فروش سلاح و درآمد دست یافته‌اند.
"کنوت ملنتین" در این مقاله آورده است: سلاح‌هایی که آمریکا در زمان جورج بوش به کشورهای شبه جزیره عربستان و حاشیه خلیج فارس می‌فروخت، اکنون از سوی دولت اوباما نیز به این کشورها ارسال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دولت اوباما همان سیاست‌های بوش دررابطه با فروش تسلیحات در منطقه را ادامه می‌دهد، افزود: سیاستمداران آمریکایی با القای نادرست تهدید کشورهای همسایه، به سودهای دو برابری با فروش تسلیحات دست یپدا می‌کنند، زیرا این شرکت‌ها هر سلاحی را که به کشورهای عربی می‌فروشند، موظف به فروش محموله برابر به اسراییل نیز هستند که قسمتی از هزینه فروش سلاح به این رژیم از خزانه دولت آمریکا باید پرداخت شود.
این روزنامه نوشت: دستگاه تبلیغات جنگی امریکا و اسراییل خیلی علاقمندند بین عرب‌ها ترس ایجاد کنند و به این ترتیب به درآمدهای کلان میلیاردی ناشی از فروش تسلیحات نظامی دست پیدا کنند ولی ادعای ترس عرب‌ها از ایران یک افسانه است که شاید مبنای آن رژیم‌هایی باشند که حتی یک نفر از آنها نیز مشروعیت دموکراتیک ندارند.
وی با اشاره به تحقیقات اخیر موسسه "بروکلینز" آمریکا در مصر، اردن، لبنان، عربستان و امارات نوشت: حدود 57 درصد پاسخگویان گفته‌اند پیامد پیشرفت‌های ایران را مثبت می‌بینند. این درحالی است که براساس نتایج این تحقیقات فقط 20 درصد از فشار بر ایران حمایت می‌کنند. در حالیکه این رقم سال پیش حدود 40درصد بوده است. در مورد تازه از خرید نظامی کشورهای عربی، به نوشته سایت نظامی "آرمی تکنولوژی"،‌ آمریکا و عربستان جهت ثبت قرارداد خرید سلاح به ارزش 30 میلیارد دلار که شامل 84 فروند جنگنده F-15 STRIK - EAGLE - وهمچنین تعداد نامعلومی بالگرد نظامی UH-6 - BLACK HAWK. _ SIKORSKY و نیز موشک‌های هواپیماهای جنگنده با هم به توافق رسیده‌اند.
این در حالیست که هنگامی که کشوری اقدام به خرید تجهیزات جدید نظامی می‌کند، سالیان سال می‌‌بایست بابت بهینه سازی و تعمیر و نگهداری آن نیز هزینه نماید.
این گونه خریدها سبب می‌شود صنایع نظامی در معرض خطر ایالات متحده جانی تازه بگیرد و بسیاری از شرکت‌های در آستانه ورشکستگی و یا توقف تولید دوباره به فعالیت خود ادامه دهند.
کویت 209 موشک پاتریوت از آمریکا می‌خرد
وزارت دفاع آامریکا هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به کنگره خواستار صدور مجوز فروش موشک‌های ضد موشک پاتریوت به کویت شد.در این قرار داد که 900 میلیون دلار ارزش دارد قرار است موشک‌های ضد موشک پاترویت برای مقابله با موشک‌های هوا به زمین به کویت فروخته شود.
وزارت دفاع آمریکا نگرانی از آنچه که تهدید گسترش قابلیت‌های موشکی ایران خوانده را دلیل اصلی فروش این سیستم ضد موشکی به کویت دانسته است. در گزارش پنتاگون آمده است: کویت به این موشک‌ها برای مقابله با تهدید‌های جاری و آینده از ناحیه سلاح‌های هوا به زمین دشمن نیاز‌مند است.
در این گزارش تاکید شده که کویت از این موشک‌های ضد موشک به عنوان ابزای بازدارنده در مقابله با تهدیدات منطقه‌ای و تقویت امنیت خود استفاده خواهد کرد.
ژنرال دیوید پترائوس فرماندهی مرکزی وقت نیروهای آمریکا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در دی ماه گذشته از استقرار موشک‌های ضد موشک پاتریوت در چهار کشور حاشیه خلیج فارس خبر داده بود. گفته می‌شود واشنگتن علاوه بر کویت - که یکی از این چهار کشور است - کشورهای قطر، امارات و بحرین را نیز مجهز به این سیستم‌های ضد موشکی خواهد کرد.
آمریکا ایجاد نوعی موازنه در مقابله با گسترش قابلیت‌های موشکی و اتمی جمهوری اسلامی ایران را دلیل اصلی انعقاد این قرار دادهای پر سود با کشورهای ثروتمند نفتی در منطقه می‌خواند. در چارچوب این قرار داد قرار است 209 موشک هدایت شونده پاتریوت مدل ((MIM 104E)) که قابلیت رهگیری و انهدام موشک‌های هوا به زمین را دارد در کویت مستقر شود. این موشک‌ها ساخت کمپانی "ریتون " در ماساچوست آمریکا است که بزرگ‌ترین کمپانی سازنده موشک در جهان است. وزارت دفاع آمریکا در نامه خود به کنگره در توجیه فروش این موشک‌ها به کویت آورده است: " فروش این موشک‌ها امنیت یکی از مهم‌ترین متحدان غیر عضو ناتویی آمریکا در منطقه خاورمیانه را تامین خواهد کرد. کنگره 30 روز وقت دارد تا درباره فروش این موشک‌ها به کویت اظهار نظر کند و در صورتی که کنگره در این زمینه سکوت کند این امر به معنای موافقت قوه مقننه آمریکا با انعقاد این قرار داد تسلیحاتی است. آمریکا هم اکنون حدود 10 هزار نیرو در کویت دارد و فرماندهی نیروهای همپیمان زمینی آمریکا در منطقه در این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس مستقر است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات